Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen

Vierailija
06.01.2020 |

Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006363778.html

Kommentit (871)

Vierailija
1/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se pelottelutapaaminen kyllä vain vahvisti sektiopäätöstä. Kerrottiin mm. että ensisynnyttäjä repeää alatiesynnytyksessä lähes varmasti, ja myös kivunlievitystoiveeni paljastuivat epärealistisiksi. Ja tämän käynnin tarkoitus oli siis pelotella pois sektiotoiveesta - millaistakohan tietoa olisi annettu, jos tavoite olisi ollut antaa mahdollisimman puolueetonta tietoa eri menetelmistä?

Vierailija
2/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on yleensä alatiesynnytystä vaarallisempi, joten rikkoisi lääkärin valaa tehdä sektio ilman syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iänkaikkisesti keskustelu jatkuu. Kumma, ettei tuossa jutussa taas kerran vieläkin voimakkaammin syyllistetty naisia siitä, että he haluavat päättää itse sen, millaisia riskejä ottavat elämässään.

Joka tapauksessa kiitos naisia halventavan nykykäytäntöntömme, täällä yksi kokonaan lapsettomaksi jäänyt nelikymppinen. Vähintäänkin omalla kustannuksella pitäisi olla mahdollista valita synnytystapansa.

Vierailija
4/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio on yleensä alatiesynnytystä vaarallisempi, joten rikkoisi lääkärin valaa tehdä sektio ilman syytä.

Suunniteltu sektio on kuitenkin turvallisempi kuin kiireellinen tai hätäsektio, jotka ovat lähes aina epäonnistuneen alatiesynnytysyrityksen tulosta. Siksi pelkopolilla pitäisi kertoa vain suunnitellun sektion riskeistä.

Vierailija
5/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logiikkasi ontuu koska lääkärit tekevät myös kauneusleikkauksia. Ja yhteiskunta kustantaa erilaisia korjausleikkauksia psykologisin perustein. Mikä tahansa leikkaus on aina riski.

Vierailija
6/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Mutta nyt onkin kyse synnytyspelosta, ei sektio vs. luomusynnytys. Järkevämpää kai se olisi keskustella siellä polilla synnytyksen riskeistä ja synnytykseen liittyvistä odotuksista ja toiveista, kuin vaan yksinomaan maalailla kauhukuvia sektiosta? Ei pelko hälvene sillä että sulle kerrotaan kuinka paljon pelottavampiakin asioita maailmassa on. Se hälvenee sillä, kun kerrotaan sun pelon kohteestasi järkevästi ja kiihkottomasti faktat.

Vierailija
7/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logiikkasi ontuu koska lääkärit tekevät myös kauneusleikkauksia. Ja yhteiskunta kustantaa erilaisia korjausleikkauksia psykologisin perustein. Mikä tahansa leikkaus on aina riski.

Synnytyspelko on väliaikainen asia, joten sitä ei korjausleikkauksiin voi oikein verrata. Se että jota kuta pelottaa turvallisempi vaihtoehto ei riitä syyksi toimenpiteeseen missään muussa lääketieteellisessä asiassa.

Vierailija
8/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä valinnut sektion jos olisin tiennyt mitä edessä..onneksi ei jäänyt pysyvää VAMMAA niin kuin joillakin (mm "ihanat" virtsan ja ulosteen pidättämiskyvyn menetykset ym) mutta silti jäi kaameat traumat. Lapsiluku jäi myös yhteen yllätys yllätys...synnytysosasto taitaa olla noita viimeisiä kauhulinnakkeita ja tabuna naisten vammautuminen!

Vierailija
9/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Mutta nyt onkin kyse synnytyspelosta, ei sektio vs. luomusynnytys. Järkevämpää kai se olisi keskustella siellä polilla synnytyksen riskeistä ja synnytykseen liittyvistä odotuksista ja toiveista, kuin vaan yksinomaan maalailla kauhukuvia sektiosta? Ei pelko hälvene sillä että sulle kerrotaan kuinka paljon pelottavampiakin asioita maailmassa on. Se hälvenee sillä, kun kerrotaan sun pelon kohteestasi järkevästi ja kiihkottomasti faktat.

Suhteellisuudentajuisilla ihmisillä kyllä auttaa.

Vierailija
10/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa joku heti haukkana vähättelemässä.

Tajutkaa haukat, että ette käytöksellänne saa ketään synnyttämään.

Vierailija
11/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iänkaikkisesti keskustelu jatkuu. Kumma, ettei tuossa jutussa taas kerran vieläkin voimakkaammin syyllistetty naisia siitä, että he haluavat päättää itse sen, millaisia riskejä ottavat elämässään.

Joka tapauksessa kiitos naisia halventavan nykykäytäntöntömme, täällä yksi kokonaan lapsettomaksi jäänyt nelikymppinen. Vähintäänkin omalla kustannuksella pitäisi olla mahdollista valita synnytystapansa.

No tuossa jutussa ei syyllistetty, mutta Facebook-kommenttikentässä kyllä. Haukuttiin nykyajan naiset pilalle hemmotelluiksi itsekeskeisiksi nössöiksi, jotka eivät enää kipuakaan siedä ja joiden kaikki pikku toiveet pitäisi muka toteuttaa. -Ap

Vierailija
12/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelko on väliaikainen asia, joten sitä ei korjausleikkauksiin voi oikein verrata. Se että jota kuta pelottaa turvallisempi vaihtoehto ei riitä syyksi toimenpiteeseen missään muussa lääketieteellisessä asiassa.

"Turvallisuus" on myös suhteellinen ja yksilöllinen käsite. Ehkä joku pitää pidätysongelmia niin vakavana uhkana, että ottaa mieluummin riskin vaikkapa leikkauksen aiheuttamista hermokivuista. Eli sektion riskit voivat olla joillekin mieluisempia kuin alatiesynnytyksen riskit.

Vierailija
13/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä miten yhteiskunnalta kyllä vaaditaan sektiota kustannuksineen, mutta tupakoinnin lopettaminen, normaalipainoon hakeutuminen, venyttely ja liikunnan harrastaminen on liikaa pyydetty. Yhteiskunnan kyllä pitää maksaa, mutta samalla itse maksimoidaan riskejä.

Vierailija
14/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä miten yhteiskunnalta kyllä vaaditaan sektiota kustannuksineen, mutta tupakoinnin lopettaminen, normaalipainoon hakeutuminen, venyttely ja liikunnan harrastaminen on liikaa pyydetty. Yhteiskunnan kyllä pitää maksaa, mutta samalla itse maksimoidaan riskejä.

Yhteiskuntaa ei ole, jos lapsia ei tule. Eli saa yhteiskunta kyllä tukea heitä, jotka raa'an työn eli omalla kehollaan uuden ihmiskehon tekevät.

Vierailija
15/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä pelottaa...? Kipu vai?

Vierailija
16/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkillä faktojen tietämisellä ei omaa pelkoaan pysty voittamaan, vaan kyllä siihen tarvitaan fyysistä ja psyykkistä valmentautumista, ihan kuten mihin suoritukseen tahansa.  

Vierailija
17/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin juuri niitä, joka pelkäsi lopulta molempia synnytystapoja.

Sain tahtomattani kuunnella mässäilyä siitä, mitä kaikkea kamalaa voi sattua synnytyksessä, terveydenhuolto taas piti huolen, että aloin pelätä sektiotakin.

Kun synnytys alkoi, olin niin peloissani ettei aukeaminen edistynyt pätkääkään.

Kun homma meni siihen, että oli lähdettävä kiireelliseen sektioon, oli eka kommenttini kauhistunut "eikö sitä voi välttää?". Pelotti, ajattelin koko matkan leikkaussaliin, että nyt sitten tapahtuu se kaikki kamaluus, josta minua oltiin peloteltu.

Itse leikkauksessa olikin rento tunnelma. Leikkausta tekevät lääkärit olivat niin rauhallisella asenteella, että se rauhoitti minutkin. Iso kiitos heille siitä.

Vauva oli terve ja itse paranin nopeasti, mutta kyllä tuo jälkensä on jättänyt, meille todennäköisimmim ei lisää lapsia tule.

Vierailija
18/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyspelko on lisääntynyt, koska vanhemmilla on isompi vastuu etsiä itse tietonsa. Ja tosi harva etsii, niin luodaan pelkoa ihan itse.

Vierailija
19/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä pelottaa...? Kipu vai?

Minua ainakin mahdolliset pysyvät vammat lapselleni ja itselleni. Sektiossakin on riskinsä, mutta otan mieluummin tulehduksen kuin sulkijalihasvaurion itselleni ja astman kuin kehitysvammaisuuden lapselleni.

Vierailija
20/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossa jutussa ei syyllistetty, mutta Facebook-kommenttikentässä kyllä. Haukuttiin nykyajan naiset pilalle hemmotelluiksi itsekeskeisiksi nössöiksi, jotka eivät enää kipuakaan siedä ja joiden kaikki pikku toiveet pitäisi muka toteuttaa. -Ap

Joillakin suvuilla on sivistys vielä ”kesken”. Korjaantuu vähitellen luontaisen poistuman kautta ja yleensä pojasta polvi paranee. Lapsen tekeminen on (onneksi) Suomessa valinta ja naisten pitää vain sitkeästi pitää kiinni oikeuksistaan.

Yleensä naisia pullamössöiksi haukkuvien kommentit vilisevät kirjoitusvirheitä ja itse ainakin vedän siitä tiettyjä johtopäätöksiä.