Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen

Vierailija
06.01.2020 |

Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006363778.html

Kommentit (871)

Vierailija
41/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan mieti miksi synnytyspelko on "merkittävässä kasvussa"? Jotenkin sopii naisten yleisten ahdistushäiriöiden kasvuun eli naiset lienevät vain liian herkkiä nykyään. Neuroottisempia kuin ennen.

Olisiko niin, ettei naisten puheita ennen välitetty kuunnella. Kivulla sinun pitää synnyttämän jne.

Noin toki vuelä monin paikoin maapalloa.

Onneksi asia on muuttumassa.

Vierailija
42/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iänkaikkisesti keskustelu jatkuu. Kumma, ettei tuossa jutussa taas kerran vieläkin voimakkaammin syyllistetty naisia siitä, että he haluavat päättää itse sen, millaisia riskejä ottavat elämässään.

Joka tapauksessa kiitos naisia halventavan nykykäytäntöntömme, täällä yksi kokonaan lapsettomaksi jäänyt nelikymppinen. Vähintäänkin omalla kustannuksella pitäisi olla mahdollista valita synnytystapansa.

Suomessa laki estää monissakin asioissa sen että henkilö ei saa päättää itse millaisia riskejä ottaa: työsuojelulaki esimerkiksi kieltää kiipeilemästä liian korkealla katolla ilman turvavarusteita vaikka itse haluaisi riskin työntekijä ottaakin, jopa kotona on kielletty tekemästä vaikka mitä lain säädännöllä, et saa edes asentaa itsellesi sähköpistorasiaa itse vaikka katsoisit tarkat ohjeetkin ja tuohan on varsin yksinkertainen ja helppo homma. Puhumattakaan kiukaan asentamisesta. Et saa edes ajaa autollasi yksin moottoritiellä niin kovaa kuin haluat vaikka tiellä ei liikkuisi ketään muuta ja vaikka samanlaisella tiellä Saksassa saat ajaa ruuhkaisessa liikenteessä 250km/h kuten muutkin. Lääketieteellisiin toimenpiteisiin etenkin leikkauksiin liittyy paitsi henkilön itse sietämä riski myös lääkärin etiikka ja vieläpä jos riski koskee sekä naista itseään että syntyvää lasta niin ei sitä voida jättää yksin maallikon oman harkinnan valtaan ja etenkin kun se sektio maksetaan vielä julkisista rahoista, ei turhiin leikkauksiin ole varaa ja leikkausjonoissa on ihmisiä odottamassa oikeasti tarpeellisiakin leikkauksia.

Alatiesynnytys voidaan toteuttaa täysin kivuttomasti kunhan kivunlievitystä toteutetaan kunnolla anestesiologia toimesta, epiduraali riittävän vahvana, voidaanhan epiduraalissa vaikka tehdä keinonivelleikkaus ja sahata luuta ilman että potilas tuntee yhtään mitään.

Niin voitaisiin, mutta Suomessa ei niin tehdä. Aivan viimeistään ponnistusvaiheessa pitää olla ilman epiduraalia tai spinaalia. Pudendaalipuudutuksen voi saada, mutta se on hyvin tehoton. Myös tikkaus tehdään poikkeuksetta paikallispuudutuksessa, joka ei yhtään mitään auta.

Minä ainakin otan mieluummin pudendaalipuudutuksen kuin epiduraalin. Kokemusta molemmista. - ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 sektioitua teiniä. Tosi terveitä olleet aina

Vierailija
44/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtina koko jutussa on pelon hoito. Henkilö pelkää asiaa x ja hänen pelkoa yritetään hoitaa pelottelemalla asialla y.

Jos henkilö pelkää vaikka koiria niin ei sitäkään pelkoa voi hoitaa pelottelemalla susilla.

Vierailija
45/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi saada se yksityinen synnytyssairaala Suomeenkin. Jossa saisi valita itse synnytystavan kun itse maksaa. Mutta ei, voin kuvitella miten poliitikotkin mylvisivät "Suomessa maailman paras synnytyksen hoito julkisella, ei sitä saa kyseenalaistaa!!". Kiuru ja Marin ja muut huutaisivat kuorossa.

Vierailija
46/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia, joilla ollut kunnon puudutukset loppuun asti eli kyse on puhtaasti tahdosta. Naisia ei haluta puuduttaa kunnolla. synnytyskulttuuri Suomessa on pääosin sadistista.

Mä sain kunnon puudutuksen. Eikö nykyään saa epiduraalia edes pyydettäessä?

Vierailija
47/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo alakautta synnyttäminen on paras vaihtoehto jo valmiiksi erittäin löysälle naiselle jolta on hyvin pieni vauva tulossa? Tuskinpa muille.

Vierailija
48/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku saa, joku ei. Täysin tuuripeliä. Siksi sektio.

Vierailija
49/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelon lisääntyminen johtuu varmaankin siitä, että kaikenlaisia kauhutarinoita synnytyksestä on nykyään helpommin saatavilla.

Itse olin raskaana 90-luvulla ja joskus olen miettinyt, että jos olisi ollut netti ja some saatavilla, olisin varmaan myös ollut vaatimassa sektiota peloissani. Palstallakin on ketjuja kamalista synnytyskokemuksista ja niihin ei pahemmin kirjoittele nämä, joilla synnytys sujui helposti.

Ehkä ennen normaaliin elämään kuuluneet ja ihmisen fyysisyyteen liittyvät asiat ovat tuttuja vain ruudulta? Outoja ovat kyllä tälläkin palstalla nähneeni nuorten luulot emättimen pysyvästä pilalle menosta.

Vierailija
50/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia, joilla ollut kunnon puudutukset loppuun asti eli kyse on puhtaasti tahdosta. Naisia ei haluta puuduttaa kunnolla. synnytyskulttuuri Suomessa on pääosin sadistista.

Itse ainakin saanut.

Vierailija
51/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioidut lapset ovat ikävä kyllä sairaampia, mutta jos kerran pelko johtaa sektioon, eikä varsinaiset lääketieteelliset syyt, niin mikäs siinä. Oikea tapa olisi varmaankin terapoida se pelko pois. Tai lisätä lääkitystä.

Paras tapa olisi, jos voitaisiin taata täysin varma kivunlievitys synnyttäjille sekä minimoida kaikki riskit. Kyse on varmasti mm. sekä tieteellisen tutkimuksen että käytännön resurssien puutteesta. Anestesialääkäriä ei saada yöllä paikalle, kun tämä on tärkeämmissä tehtävissä. Lisäksi muistetaan aina muistuttaa kivunlievityksen haitoista, "parempi ilman".

Vierailija
52/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä jos anestesialääkäri muualla tai kiireinen.

Vierailija
53/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta ei jos ponnistusvaihe on lähestymässä. Ponnistusvaiheessa ei saa olla kuin kohdunkaulapuudute. Repeäminen, välilihan leikkaus ja tikkaaminen tulee tuntea Suomen sadistisissa käytännöissä.

Vierailija
54/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa joku heti haukkana vähättelemässä.

Tajutkaa haukat, että ette käytöksellänne saa ketään synnyttämään.

Jos pelkää tosissaan, niin kannattaa vakavasti harkita ettei raskaudu.

Helposti sektioon ei kuitenkaan päädytä, koska kyseessä on iso leikkaus, johon liittyy riskejä. Yleisimpiä ovat tulehdus- ja verenvuotoriski; merkittävän verenhukan riski on sektiossa kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja kohdunpoiston riski on kuusinkertainen. Sektioon liittyy myös keuhkoveritulpan ja kohtutulehduksen riski.

https://www.kaksplus.fi/raskaus/synnytys/keisarileikkaus-tehdaan-laakar…

Vierailija
55/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkopotilaiden sektiot ärsyttää verorahojen takia, voi asiaa miettiä näinkin: onnistuneen sektion läpikäynyt pelkopotilas kuormittaa paljon todennäköisemmin vähemmän mielenterveyspalveluja kuin pelkopotilas, joka on pakotettu alatiesynnytykseen. Onnistuneen sektion jälkeen pelkopotilas uskaltaa myös paljon todennäköisemmin raskautua uudelleenkin, jolloin Suomeen saadaan lisää niitä kaivattuja veronmaksajia.

Lisäisin vielä keskusteluun sen että tässä nyt keskitytään vain suunniteltuun sektioon ja pitäisikö sitä saada vai ei. Aloituksessa oli puhe siitä, että synnytyspelon hoidossa keskitytään lähinnä sektion haittojen listaamiseen. Sektio ei ole synnytyspelon hoitomuoto, se on toimenpide, johon synnytyspelko voi johtaa jos lääkäri kokee sen tarpeelliseksi. Synnytyspelkoa tulisi käsitellä terapeutin kanssa, jotta päästään kartalle sen syntytekijöistä ja pelkopotilaan mielenterveydestä ylipäätään. Jos pelkopotilas ei saa apua pyytäessään kuin pelottelua sektion vaaroista, jokin on pielessä. Hoitohenkilökunnan kun tulisi tähdätä potilaiden hyvinvointiin.

Vierailija
56/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sitä ja tätä. Maailma ja lääketiede kehittyvät. Ei hampaita enää kiskota ilman puudutusta, ojia ei kaiveta käsin, emme kulje hevoskärryillä tai viljele peltoj hevosten avulla, vaaralliset bakteeritaudit hoidetaan antibiooteilla nykyään eikä niihin enää tuosta vaan kuolla. Menneisyyteen vetoaminen ei ole pätevä syy myöskään alatiesynnytykselle.

Vierailija
57/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi kiinnostamaan väite siitä, että sektioidut lapset olisivat sairaampia. Olisiko väitteeseen tutkimusta tueksi?

Suomessahan hätäsektiot ja suunnitellut sektiot tilastoidaan yhtenä könttänä ja tietenkin hätäsektio on normaalisektiota isompi riski myös lapselle.

Vierailija
58/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pikemminkin sektiopelko, joka osoittautui lopulta turhaksi. Viikko kiireellisen sektion jälkeen kävin jo kävelyllä. Erkauma kuroutui kiinni jälkitarkastukseen mennessä ja alavatsaan jäi siisti arpi. Ei paha.

Alunperin tarkoitus oli synnyttää luomuna, ja olin tähän valmistautunut valmennuksella. Ikävä kyllä 4400 grammainen vauva, ensisynnyttäjyys ja käynnistyksestä tullut kohtutulehdus vähän haittasi suunnitelmia. Sinnittelin 39,2 asteen kuumeessa kunnes lääkäriltä tuli käsky lähteä sektioon. Jälkikäteen ihmettelin noita pelotteluita.

Vierailija
59/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelon lisääntyminen johtuu varmaankin siitä, että kaikenlaisia kauhutarinoita synnytyksestä on nykyään helpommin saatavilla.

Itse olin raskaana 90-luvulla ja joskus olen miettinyt, että jos olisi ollut netti ja some saatavilla, olisin varmaan myös ollut vaatimassa sektiota peloissani. Palstallakin on ketjuja kamalista synnytyskokemuksista ja niihin ei pahemmin kirjoittele nämä, joilla synnytys sujui helposti.

Ehkä ennen normaaliin elämään kuuluneet ja ihmisen fyysisyyteen liittyvät asiat ovat tuttuja vain ruudulta? Outoja ovat kyllä tälläkin palstalla nähneeni nuorten luulot emättimen pysyvästä pilalle menosta.

Osalle synnyttäjistä repeämät aiheuttavat pysyvän vaurion ja synnytyksen jälkeen paikat ovat löysempiä. Tämä on ihan faktaa.

Vierailija
60/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä pelottaa...? Kipu vai?

Itseäni pelotti että kuollaan lapsen kanssa molemmat ja sen lisäksi se, että lapsi kärsii hapenpuutteesta synnytyksessä.

No, pelkosektion kautta sitten alatiesynnytykseen ja käynnitykseen jossa lapsi ei kuitenkaan mahtunut syntymään, ja napanuorakin oli kaulan ympärillä. Kiireellinen sektio onneksi pelasti kummankin hengen, mutta tipalla oli. Kuopus syntyikin sitten pelkosektiolla ja kaikki meni hyvin.