HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen
Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Iänkaikkisesti keskustelu jatkuu. Kumma, ettei tuossa jutussa taas kerran vieläkin voimakkaammin syyllistetty naisia siitä, että he haluavat päättää itse sen, millaisia riskejä ottavat elämässään.
Joka tapauksessa kiitos naisia halventavan nykykäytäntöntömme, täällä yksi kokonaan lapsettomaksi jäänyt nelikymppinen. Vähintäänkin omalla kustannuksella pitäisi olla mahdollista valita synnytystapansa.
Suomessa laki estää monissakin asioissa sen että henkilö ei saa päättää itse millaisia riskejä ottaa: työsuojelulaki esimerkiksi kieltää kiipeilemästä liian korkealla katolla ilman turvavarusteita vaikka itse haluaisi riskin työntekijä ottaakin, jopa kotona on kielletty tekemästä vaikka mitä lain säädännöllä, et saa edes asentaa itsellesi sähköpistorasiaa itse vaikka katsoisit tarkat ohjeetkin ja tuohan on varsin yksinkertainen ja helppo homma. Puhumattakaan kiukaan asentamisesta. Et saa edes ajaa autollasi yksin moottoritiellä niin kovaa kuin haluat vaikka tiellä ei liikkuisi ketään muuta ja vaikka samanlaisella tiellä Saksassa saat ajaa ruuhkaisessa liikenteessä 250km/h kuten muutkin. Lääketieteellisiin toimenpiteisiin etenkin leikkauksiin liittyy paitsi henkilön itse sietämä riski myös lääkärin etiikka ja vieläpä jos riski koskee sekä naista itseään että syntyvää lasta niin ei sitä voida jättää yksin maallikon oman harkinnan valtaan ja etenkin kun se sektio maksetaan vielä julkisista rahoista, ei turhiin leikkauksiin ole varaa ja leikkausjonoissa on ihmisiä odottamassa oikeasti tarpeellisiakin leikkauksia.
Alatiesynnytys voidaan toteuttaa täysin kivuttomasti kunhan kivunlievitystä toteutetaan kunnolla anestesiologia toimesta, epiduraali riittävän vahvana, voidaanhan epiduraalissa vaikka tehdä keinonivelleikkaus ja sahata luuta ilman että potilas tuntee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on yleensä alatiesynnytystä vaarallisempi, joten rikkoisi lääkärin valaa tehdä sektio ilman syytä.
Logiikkasi ontuu koska lääkärit tekevät myös kauneusleikkauksia. Ja yhteiskunta kustantaa erilaisia korjausleikkauksia psykologisin perustein. Mikä tahansa leikkaus on aina riski.
Synnytyspelko on väliaikainen asia, joten sitä ei korjausleikkauksiin voi oikein verrata. Se että jota kuta pelottaa turvallisempi vaihtoehto ei riitä syyksi toimenpiteeseen missään muussa lääketieteellisessä asiassa.
Höpöhöpö. Voimakas synnytyspelko on riski sekä synnyttäjälle että vauvalle, sekä synnytyksessä että sen jälkeen. Pelkopotilaita löytyy ihan samalla tavalla muiltakin osa-alueilta kuin synnyttäjistä ja heitäkin varten tehdään järjestelyjä hoidon sujuvuudeksi. Esimerkiksi nukutusta ei suositella leikkauksissa, jotka voitaisiin hoitaa hereillä, mutta silti täällä Suomessakin nukutetaan hammaslääkäripelosta kärsiviä hoidon ajaksi ja humautetaan pelokkaita tähystyspotilaita.
Se että säästetään jo valmiiksi kärsiviä ihmisiä tarpeettomalta lisäkärsimykseltä, kuuluu sivistysvaltioon. Silti synnytys on edelleenkin ihmisille ainoa lääketieteellinen tapahtuma jossa pelkotila on laiskuutta/itsekkyyttä/turhamaisuutta. Tämänkaltainen ajatusmaailma kielii mielestäni empatiakyvyn puutteesta ja jonkinlaisesta mielen köyhyydestä. Ihmisiä on erilaisia.
Sen sektiopäätöksen tekee lääkäri. Synnytyspelko on siihen riittävä diagnoosi. Kumma kun palstan amatöörit ovat lääkäreitä pätevämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iänkaikkisesti keskustelu jatkuu. Kumma, ettei tuossa jutussa taas kerran vieläkin voimakkaammin syyllistetty naisia siitä, että he haluavat päättää itse sen, millaisia riskejä ottavat elämässään.
Joka tapauksessa kiitos naisia halventavan nykykäytäntöntömme, täällä yksi kokonaan lapsettomaksi jäänyt nelikymppinen. Vähintäänkin omalla kustannuksella pitäisi olla mahdollista valita synnytystapansa.
No tuossa jutussa ei syyllistetty, mutta Facebook-kommenttikentässä kyllä. Haukuttiin nykyajan naiset pilalle hemmotelluiksi itsekeskeisiksi nössöiksi, jotka eivät enää kipuakaan siedä ja joiden kaikki pikku toiveet pitäisi muka toteuttaa. -Ap
Joillakin suvuilla on sivistys vielä ”kesken”. Korjaantuu vähitellen luontaisen poistuman kautta ja yleensä pojasta polvi paranee. Lapsen tekeminen on (onneksi) Suomessa valinta ja naisten pitää vain sitkeästi pitää kiinni oikeuksistaan.
Yleensä naisia pullamössöiksi haukkuvien kommentit vilisevät kirjoitusvirheitä ja itse ainakin vedän siitä tiettyjä johtopäätöksiä.
Se joka sivistystä tyrkyttääpi äkkiä nikkeli myrkyttääpi
Vierailija kirjoitti:
Synnytyspelko on lisääntynyt, koska vanhemmilla on isompi vastuu etsiä itse tietonsa. Ja tosi harva etsii, niin luodaan pelkoa ihan itse.
Olet väärässä. Tilastoja tutkimalla ja tutkimuksiin perehtymällä saa aika hyvin kartoitettua riskit. Eivät ihmiset tyhmiä ole ja tietoa on vuosi vuodelta helpommin saatavilla.
Monelle seksuaalisuus on elämässä iso voimavara eikä sitä haluta riskeerata, vaikka seksistä pitämättömän ihmisen mielestä hyvä seksielämä olisikin sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa laki estää monissakin asioissa sen että henkilö ei saa päättää itse millaisia riskejä ottaa: työsuojelulaki esimerkiksi kieltää kiipeilemästä liian korkealla katolla ilman turvavarusteita vaikka itse haluaisi riskin työntekijä ottaakin, jopa kotona on kielletty tekemästä vaikka mitä lain säädännöllä, et saa edes asentaa itsellesi sähköpistorasiaa itse vaikka katsoisit tarkat ohjeetkin ja tuohan on varsin yksinkertainen ja helppo homma. Puhumattakaan kiukaan asentamisesta. Et saa edes ajaa autollasi yksin moottoritiellä niin kovaa kuin haluat vaikka tiellä ei liikkuisi ketään muuta ja vaikka samanlaisella tiellä Saksassa saat ajaa ruuhkaisessa liikenteessä 250km/h kuten muutkin. Lääketieteellisiin toimenpiteisiin etenkin leikkauksiin liittyy paitsi henkilön itse sietämä riski myös lääkärin etiikka ja vieläpä jos riski koskee sekä naista itseään että syntyvää lasta niin ei sitä voida jättää yksin maallikon oman harkinnan valtaan ja etenkin kun se sektio maksetaan vielä julkisista rahoista, ei turhiin leikkauksiin ole varaa ja leikkausjonoissa on ihmisiä odottamassa oikeasti tarpeellisiakin leikkauksia.
Alatiesynnytys voidaan toteuttaa täysin kivuttomasti kunhan kivunlievitystä toteutetaan kunnolla anestesiologia toimesta, epiduraali riittävän vahvana, voidaanhan epiduraalissa vaikka tehdä keinonivelleikkaus ja sahata luuta ilman että potilas tuntee yhtään mitään.
Tuolla perusteella alatiesynnytyksiä ei pitäisi olla lainkaan, koska sektio on turvallisempi lapselle. Selvitysten mukaan 30% lapsista kärsii synnytyksessä hapenpuutteesta ja 8% saa pysyvän neurologisen vamman. Sektiolapsille näitä ongelmia ei tule.
No ei sitten kannata ihmetellä vauvakatoa. Minä en ainakaan koskaan tule synnyttämään alakautta, joten varmuuden vuoksi en hanki lapsia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä miten yhteiskunnalta kyllä vaaditaan sektiota kustannuksineen, mutta tupakoinnin lopettaminen, normaalipainoon hakeutuminen, venyttely ja liikunnan harrastaminen on liikaa pyydetty. Yhteiskunnan kyllä pitää maksaa, mutta samalla itse maksimoidaan riskejä.
Yhteiskuntaa ei ole, jos lapsia ei tule. Eli saa yhteiskunta kyllä tukea heitä, jotka raa'an työn eli omalla kehollaan uuden ihmiskehon tekevät.
Toki on yhteiskunnalle kannattavaa tukea lapsien hankintaa, mutta kyllä ihmisille pitäisi opettaa, että vastaa pitää ottaa myös itse, koska synnytäjien rapakuntoisuus maksaa yheiskunnalle myös.
Mitä tekemistä synnytyspelolla on rapakuntoisuuden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mahdollista esimerkiksi Espanjassa. Rahat pöytään niin halutessa sektio järjestyy yksityisellä klinikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voitaisiin, mutta Suomessa ei niin tehdä. Aivan viimeistään ponnistusvaiheessa pitää olla ilman epiduraalia tai spinaalia. Pudendaalipuudutuksen voi saada, mutta se on hyvin tehoton. Myös tikkaus tehdään poikkeuksetta paikallispuudutuksessa, joka ei yhtään mitään auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä miten yhteiskunnalta kyllä vaaditaan sektiota kustannuksineen, mutta tupakoinnin lopettaminen, normaalipainoon hakeutuminen, venyttely ja liikunnan harrastaminen on liikaa pyydetty. Yhteiskunnan kyllä pitää maksaa, mutta samalla itse maksimoidaan riskejä.
Yhteiskuntaa ei ole, jos lapsia ei tule. Eli saa yhteiskunta kyllä tukea heitä, jotka raa'an työn eli omalla kehollaan uuden ihmiskehon tekevät.
Toki on yhteiskunnalle kannattavaa tukea lapsien hankintaa, mutta kyllä ihmisille pitäisi opettaa, että vastaa pitää ottaa myös itse, koska synnytäjien rapakuntoisuus maksaa yheiskunnalle myös.
Arvatenkin synnytys on rapkuntoisille kivuliaampi ja levittävät kokemustaan muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet naisista on ylipainoisia, joten aika usein synnytyspelkoiset ovat myös ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvatenkin synnytys on rapkuntoisille kivuliaampi ja levittävät kokemustaan muille.
Ei ole.
Tiedän monia, joilla ollut kunnon puudutukset loppuun asti eli kyse on puhtaasti tahdosta. Naisia ei haluta puuduttaa kunnolla. synnytyskulttuuri Suomessa on pääosin sadistista.
Vierailija kirjoitti:
Väität siis, että synnytyspelkoiset ovat kauttaaltaan tupakoivia, ylipainoisia ja liikuntaa harrastamattomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet naisista on ylipainoisia, joten aika usein synnytyspelkoiset ovat myös ylipainoisia.
Tämä on ihan yhtä pätevää logiikkaa kuin se, että aika usein ne on ylipainoisia jotka ei ole synnytyspelkoisia.
Sektioidut lapset ovat ikävä kyllä sairaampia, mutta jos kerran pelko johtaa sektioon, eikä varsinaiset lääketieteelliset syyt, niin mikäs siinä. Oikea tapa olisi varmaankin terapoida se pelko pois. Tai lisätä lääkitystä.
Synnytyspelon lisääntyminen johtuu varmaankin siitä, että kaikenlaisia kauhutarinoita synnytyksestä on nykyään helpommin saatavilla.
Itse olin raskaana 90-luvulla ja joskus olen miettinyt, että jos olisi ollut netti ja some saatavilla, olisin varmaan myös ollut vaatimassa sektiota peloissani. Palstallakin on ketjuja kamalista synnytyskokemuksista ja niihin ei pahemmin kirjoittele nämä, joilla synnytys sujui helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa jutussa ei syyllistetty, mutta Facebook-kommenttikentässä kyllä. Haukuttiin nykyajan naiset pilalle hemmotelluiksi itsekeskeisiksi nössöiksi, jotka eivät enää kipuakaan siedä ja joiden kaikki pikku toiveet pitäisi muka toteuttaa. -Ap
Joillakin suvuilla on sivistys vielä ”kesken”. Korjaantuu vähitellen luontaisen poistuman kautta ja yleensä pojasta polvi paranee. Lapsen tekeminen on (onneksi) Suomessa valinta ja naisten pitää vain sitkeästi pitää kiinni oikeuksistaan.
Yleensä naisia pullamössöiksi haukkuvien kommentit vilisevät kirjoitusvirheitä ja itse ainakin vedän siitä tiettyjä johtopäätöksiä.
Se joka sivistystä tyrkyttääpi äkkiä nikkeli myrkyttääpi
Ohi aiheen mutta mitäs tuolla nyt tarkoitit? Sivistystä tyrkyttäväkö siis nikkelimyrkyttää nopeasti? 🤔
Pitäydyn edelleen kannassani sen suhteen, että kirjoitustaito on yksi sivistyksen mittareista. Käyttämällä kieltä oikein ja täsmällisesti on mahdollista saada ajatuksensa myös muiden tietoon.