Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bruttopalkkani on 3060. Ei koskaan mitään lisiä ja bonuksia, aina tuo sama. Pidän itseäni pienituloisena, vaikken sitä ilmeisesti ole?

Vierailija
05.01.2020 |

Käteen jää noin 2200 euroa. Asuntolainaan, yhtiövastikkeeseen, nettiin, puhelimeen, vakuutuksiin, HSL matkalippuun ja muihin pakollisiin menee sen verran, että tunnen oikeasti itseni pienituloiseksi. Ei ole varaa esim. käydä baletissa (liput naurettavat 80 euroa!) tai jossain Thaimaassa, johon uppoaa aivan järjetön määrä euroja. Miten joillain Perä-Hikiän parturikampaajilla on kaikilla hienot autot, isot omakotitalot, aina joku kaukomatka ja pari lähimatkaa vuodessa, käyvät festivaaleilla ja ravintoloissa?

Kommentit (213)

Vierailija
101/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä palkka, jos on kumppani, joka tienaa hiukan enemmän, kyllä noilla tuloilla pärjää.

Vierailija
102/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto 2000 netto 1700. Elän pientä, mutta onnellista elämää.

Minulla brutto noin 2400 ja netto hädin tuskin 1650. Jokin ei nyt täsmää. Veroprosentti on kohdillaan. Täytyisköhän minun pyytää palkan alennusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun hyväpalkkaiset kadehtivat pienituloisia. Voitte ihan koska tahansa itse jättäytyä vaikka osa-aikatyöhön tai opiskelemaan tai vaikka ehdottaa pomolle palkan alennusta sen sijaan, että ruikutatte progressiivisesta verotuksesta. Pienituloisilla ei ole mahdollisuutta valita noin vain suurempaa palkkaa, mutta suurituloinen voi downshiftata ihan milloin tahansa. 

Ei muuten voi "downshiftata" ihan milloin tahansa. Työajan lyhentäminen on täysin työnantajasta kiinni kuten myös työtehtävien vaihto. Harvalla kuitenkaan on mahdollisuus heittäytyä työttömäksi ja ottaa se pidempi karenssi vastaan....

Tottakai on työnantajasta kiinni, mutta ei mitenkään mahdotonta. Nämä uratykit kuitenkin russuttavat korvaamattomuuttaan, vaikka tuskin ovat edes asiaa työnantajalta kysyneet. Suurin osa työnantajista varmasti tähän suostuu. Tai ainakin siihen palkan alennukseen, kun mennään kuitenkin reippaasti tessin yläpuolella. :D 

Ja miten niin ei ole mahdollisuutta heittäytyä työttömäksi? Eikö se nyt ollutkaan niin, että isoista tuloista jää käteen saman verran kuin pienituloisella? Kyllä siinä sitten toimeentulotuella ja työttömyyskorvauksellakin pärjää. Vai oliko sittenkin niin, että kuitenkin sitä rahaa on ihan kivasti ja pulaan joutuisi, jos tulot olisivat samat kuin pienituloisilla? 

Kun et saa sitä työttömyyskorvausta kun olet itse irtisanoutunut. Sitä kutsutaan karenssiksi, ja se on pidempi kun itse irtisanoudut. 0-tuloilla nyt vaan olla enää "hyvätuloisia" ei edes "pienituloisia" vaan TULOTTOMIA.  Tulottomaksi heittäytymiseen ei monellakaan ole mahdollisuuksia.

Googletapas toimeentulotuki. 

Jota sitäkään ei saa KUN on kertynyt töissä sitä omaisuutta. Eli kyllä silloin ollaan tulottomia.

Sitten vaan kaikki myyntiin. Niinhän ne sossupummitkin on varattomia. Elelet myyntituloilla kunnes saat tt-tukea. Vieläkö käy kateeksi?

Minä en ole kateellinen. Sanoin vain että se downshiftaaminen ei tuosta vaan onnistu kaikilla. Minulla ei ole mitään hätää. Olen ollut sen verran fiksu että olen pienistä tuloistani huolimatta lisännyt tuottavaa varallisuutta määrätietoisesti jo vuosikymmeniä. Näin minulle ei voi tulla tilannetta että olisin tuloton, tulehaan minulle nyt tuloa kymmenistä paikoista kuukaudessa. Silti minusta on väärin että Suomen veroprogressio on tolkuton ja hyvistä tuloista ryöstetään suhteettoman suuri siivu, samaten kuten pääomatuloistakin.

Miten se sinun mielestäsi on tolkuton, jos kuitenkin pystyt reippaasti kerryttämään omaisuutta vielä pakollisten menojen jälkeen? Tuon verranhan sinulla jää enemmän käteen kuin sillä pienituloisella. Mitä siis valitat? 

Kyllä se vain on tolkuton. Vai onko siinä tolkkua että esimerkiksi hiukan keskitulon yläpuolella olevat henkilöt maksavat veroja kuukausittain tuhansia euroja. Esimerkiksi minä maksan melkein 3000 euroa tuloistani kuukausittain veroja ja veroluontoisia maksuja.  Samasta palkkatulosta jopa useampaan kertaa, kun olen säästänyt ja sijoittanut säästöt.

Ohis.

Jos maksat noin tolkuttomasti veroja, sanoisin, että palkkasikin on tolkuton. Eli en oikeastaan näe ongelmaa siinä, että tolkuttomasta palkasta maksetaan myös tolkuttomasti veroja. 

Vierailija
104/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun hyväpalkkaiset kadehtivat pienituloisia. Voitte ihan koska tahansa itse jättäytyä vaikka osa-aikatyöhön tai opiskelemaan tai vaikka ehdottaa pomolle palkan alennusta sen sijaan, että ruikutatte progressiivisesta verotuksesta. Pienituloisilla ei ole mahdollisuutta valita noin vain suurempaa palkkaa, mutta suurituloinen voi downshiftata ihan milloin tahansa. 

Pienituloinen voi onneksi Suomessa hyvinkin kouluttautua niin, että pääsee suuremmille palkoille. Tosin se progressiivinen verotus syö aika paljon motivaatiota tähän....

Työskentelin itse vuosia n. 1700-2100e nettopalkalla. Alan vaihto alkoi kiinnostaa ja kouluttauduinkin alalle jossa palkka on vähän päälle 3000e nyt. Mutta. Todellisuudessa nykyinen työni on huomattavasti rankempaa ja vastuullisenpaa kuin aiemmin ja tämä ei todellakaan näy lompakossa sillä kiitos verotuksen, saan pari saturaista enemmän kuussa kuin aiemmin. Kyllä, korotustahan tuokin on entiseen tilanteeseen ja vuositasolla summa on jo suuri mutta silti. On kyllä alkanut houkutella paluu takaisin vanhaan työhön, joka vaikka sinällään raskasta olikin, oli kuitenkin vähemmän kuormittavaa ja vastuullista kuin nykyinen työni.

Tiedostan kyllä että minun tilanteeni on vain kärpäsen pa ska meressä kaikkien muiden ohella mutta onhan tämä tilanne vähän erikoinen että vaikka bruttopalkka tekee huikean hyppäyksen, tilanne ei kuitenkaan käytännössä juurikaan muutu.

Vierailija
105/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä keskituloisena on huono olla, kuten esim. tämäkin ketju tämän osoittaa. Olen suorastaan järkyttynyt, miten verotus menee. Kannattaisi todellakin tienata vähemmän -> verotus pienempi-> saa helpommin esim. asumistukea. Täytyy harkita jos siirtyisi asiantuntijatehtävistä vähän enemmän niin sanotusti hanttihommien puolelle. Ja en nyt tarkoita halventaa ketään enkä mitään ammattiryhmää, vaan tarkoitan ihan vaan siirtymistä huonommin palkattuun työhön.

No sen kun siirryt. En vain ymmärrä, mitä hyötyä sinulle on siitä, että saat sen saman rahan sitten jostain muusta paikasta. Jos kuvittelet, että pääset helpommalla "hanttihommissa", niin kyllä se nyt vähän halventamiselta kuulostaa. 

Niinpä ja jos on työssä käyvä puoliso, et saakaan mitään tukia vaan tosiaan kitkuttelet sillä pskapalkallasi.

Minulla on paskapalkka, brutto 2500€ ja netto 2000€. Minulla on myös työssäkäyvä puoliso, joka tienaa hyvin, enkä todellakaan mitään kitkuttele omalla palkallani vaan elän ihan mukavasti, koska meillä on yhteiset rahat. Jos miestä ei olisi, en asuisi näin hulppeasti lähellä keskustaa, enkä ainakaan pitäisi venettä, en ehkä autoakaan. Miehellä ei tietenkään ole kiinnostusta kitkutella millään 4000€/kk budjetilla, joten tietenkin hän maksaa omistaan että rahat riittävät siihen elintasoon, mikä hänelle kelpaa.

Vierailija
106/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen voi onneksi Suomessa hyvinkin kouluttautua niin, että pääsee suuremmille palkoille. Tosin se progressiivinen verotus syö aika paljon motivaatiota tähän....

Työskentelin itse vuosia n. 1700-2100e nettopalkalla. Alan vaihto alkoi kiinnostaa ja kouluttauduinkin alalle jossa palkka on vähän päälle 3000e nyt. Mutta. Todellisuudessa nykyinen työni on huomattavasti rankempaa ja vastuullisenpaa kuin aiemmin ja tämä ei todellakaan näy lompakossa sillä kiitos verotuksen, saan pari saturaista enemmän kuussa kuin aiemmin. Kyllä, korotustahan tuokin on entiseen tilanteeseen ja vuositasolla summa on jo suuri mutta silti. On kyllä alkanut houkutella paluu takaisin vanhaan työhön, joka vaikka sinällään raskasta olikin, oli kuitenkin vähemmän kuormittavaa ja vastuullista kuin nykyinen työni.

Tiedostan kyllä että minun tilanteeni on vain kärpäsen pa ska meressä kaikkien muiden ohella mutta onhan tämä tilanne vähän erikoinen että vaikka bruttopalkka tekee huikean hyppäyksen, tilanne ei kuitenkaan käytännössä juurikaan muutu.

Hah, perus moka tuli alkuun. Tarkoitus oli siis puhua bruttopalkoista, ei netto 😁

Vierailija
107/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa ei mene ihan noin koko yhteiskunnan tasolla. Kaikille ei vain riitä niitä hyväpalkkaisia töitä ja jonkun on pakko tehdä ne huonopalkkaiset työt. Minä olen tehnyt vuosikausia töitä pienellä palkalla opiskelun ohella ja nyt olen perustamassa yrityksen. Tällä alalla ja koulutuksella pitäisi tulojenkin pian nousta, mutta ei se nyt tällä hetkellä oikein lohduta, kun se aikomus ja pyrkimys ei tällä hetkellä niitä laskujani maksa ja omaisuutta kerrytä. Pienistä tuloista olen saanut sen verran säästettyä, että pystyn tässä nyt muutaman kuukauden pyörittämään yritystä ilman palkkaa. Siksi suututtaa nämä, jotka ovat vuosikausia saaneet sitä hyvää palkkaa ja kehtaavat kitistä, miten kaikki menee eikä mitään jää. Toivottavasti en itse koskaan muutu tuollaiseksi idi*ootiksi, vaikka tulot tästä kasvaisivatkin. 

Vierailija
108/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä keskituloisena on huono olla, kuten esim. tämäkin ketju tämän osoittaa. Olen suorastaan järkyttynyt, miten verotus menee. Kannattaisi todellakin tienata vähemmän -> verotus pienempi-> saa helpommin esim. asumistukea. Täytyy harkita jos siirtyisi asiantuntijatehtävistä vähän enemmän niin sanotusti hanttihommien puolelle. Ja en nyt tarkoita halventaa ketään enkä mitään ammattiryhmää, vaan tarkoitan ihan vaan siirtymistä huonommin palkattuun työhön.

No sen kun siirryt. En vain ymmärrä, mitä hyötyä sinulle on siitä, että saat sen saman rahan sitten jostain muusta paikasta. Jos kuvittelet, että pääset helpommalla "hanttihommissa", niin kyllä se nyt vähän halventamiselta kuulostaa. 

Niinpä ja jos on työssä käyvä puoliso, et saakaan mitään tukia vaan tosiaan kitkuttelet sillä pskapalkallasi.

Minulla on paskapalkka, brutto 2500€ ja netto 2000€. Minulla on myös työssäkäyvä puoliso, joka tienaa hyvin, enkä todellakaan mitään kitkuttele omalla palkallani vaan elän ihan mukavasti, koska meillä on yhteiset rahat. Jos miestä ei olisi, en asuisi näin hulppeasti lähellä keskustaa, enkä ainakaan pitäisi venettä, en ehkä autoakaan. Miehellä ei tietenkään ole kiinnostusta kitkutella millään 4000€/kk budjetilla, joten tietenkin hän maksaa omistaan että rahat riittävät siihen elintasoon, mikä hänelle kelpaa.

Meilläpä ei ole yhteisiä rahoja ja hyvätuloinen mies on pihi ja käyttää mielellään muita taloudellisesti hyväksi. Omillani joudun tulemaan toimeen vaikka avioliitossa elän.

Vierailija
109/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma brutto alle 2000e, tosin en tee aivan täyttä työviikkoa. Elän ihan hyvää elämää. Pakollisia menojani on vain vuokra, sähkö, bussikortti ja puhelinlasku. Kaikki muu jää ruokaan ja elämiseen. Kun en ole koskaan totuttautunutkaan jatkuviin ulkona syömisiin, kampaamokäynteihin tai baari-iltoihin, niin en koe jääväni mistään paitsi. Omistusasunto olisi tietty kiva, mutta tiedostan, etten varmaan ikinä tule sellaista saamaan. Enkä valita.

Vierailija
110/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain on tolkuton. Vai onko siinä tolkkua että esimerkiksi hiukan keskitulon yläpuolella olevat henkilöt maksavat veroja kuukausittain tuhansia euroja. Esimerkiksi minä maksan melkein 3000 euroa tuloistani kuukausittain veroja ja veroluontoisia maksuja.  Samasta palkkatulosta jopa useampaan kertaa, kun olen säästänyt ja sijoittanut säästöt.

Ohis.

Suomessa on vallalla joku ihme asenne, että pääomatuloja saavat ovat jotain kroisoksia ja pääomatuloja voi sen takia verottaa ihan törkeästi. Vaikka ennemmin pitäisi kannustaa ihmisiä sijoittamaan ja kartuttamaan lisätuloja sen pienen palkan jatkeeksi. Itse maksan kun 2500€ palkasta 10% veroja (ja eläkemaksut yms päälle) niin ei tunnu kovin kannustavalta kun säästöistä saatavia osinkotuloja verotetaan sitten 25,5%. Yritys on kuitenkin maksanut tuosta tuloksesta jo 20% veron, joten siinä kohtaa kun osingonsaajakin maksaa veroa, niin veroa on maksettu yhteensä 40,4%. Kyllä tämä on kohtuullisesta kaukana.

Vierailija
111/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on puolison kanssa seuraavanlaisesti:

- miehen bruttotulot 4000, nettona tilille tulee 2650e

- itselläni brutto 1900, nettona tilille n. 1500e

--> yhteensä siis bruttona 5900, mutta nettona vain hieman yli 4000 euroa.

Asuntolaina on 1000e/kk

Sähkö ja vesi n. 400e/kk (asumme omakotitalossa ja tuon verran etenkin talviaikaan menee, perheessämme on myös 2 lasta, joten pyykinpesua tulee myös usein)

Ruokaan menee n. 1000e/kk (erityisruokavalioita)

Netti, puhelinlaskut, jätelaskut, vakuutuslaskut (lasten vakuutukset, autojen vakuutukset, kotivakuutus...), liiton maksut, päiväkotimaksut yms. on n. 700e/kk. On varmasti muitakin, joita ei nyt vain tule mieleen, mutta n. 1100e on LASKUJA yhteensä aina kuukauden lopussa, kun maksetaan. 

Nettona siis 4000e. Tästä maksamme laskuja n. 1100e + asuntolaina = 2000e. 

Ruokaan menee n. 1000e, autojen (2 autoa) tankkauksiin n. 200e/kk.. Tämän laskelman mukaan tilille jäisi n. 700e/kk, mutta se ei pidä paikkaansa. Käytännössä ei jää juuri yhtään säästöön. En oikein tiedä mihin toi loppu sitten menee...

"Sähkö ja vesi n. 400e/kk"

Ihan itse olet valinnut. Meillä menee tuliterässä kerrostaloasunnossa 20 e kuussa sähkölaskuun, vesilaskuun 30e per nuppi.

Juu kerrostaloasunnon ja omakotitalon sähkönkulutus on toki vertailukelpoisia. Heh. Se on toki valinta, haluaako asua kerrostalossa vai okt. Kaikki ei vaan viihdy kerrostalossa, vaikka olis kuinka halpaa asua. Silloin on oltava valmis maksamaan mm. siitä sähköstä.

Vierailija
112/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti näitä aloituksia, onko ap:llä edes lapsia? Mun ja miehen tulot on yhteensä 3000€ nettona, asumiskulut nielee 1200€/kk. Ruokaan menee kyllä rahaa kahden teinin kanssa, samoin heidän harrastuksiinsa jo pelkästään n. 300€/kk, toki sitten vaatteet, mopokortit, elektroniikkalaitteet sun muut. Meillä on kuitenkin mukavasti säästöjäkin kertynyt joten mihin ihmeeseen ap hassaa kaikki rahansa?

Vierailija
113/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten voi "downshiftata" ihan milloin tahansa. Työajan lyhentäminen on täysin työnantajasta kiinni kuten myös työtehtävien vaihto. Harvalla kuitenkaan on mahdollisuus heittäytyä työttömäksi ja ottaa se pidempi karenssi vastaan....

Tottakai on työnantajasta kiinni, mutta ei mitenkään mahdotonta. Nämä uratykit kuitenkin russuttavat korvaamattomuuttaan, vaikka tuskin ovat edes asiaa työnantajalta kysyneet. Suurin osa työnantajista varmasti tähän suostuu. Tai ainakin siihen palkan alennukseen, kun mennään kuitenkin reippaasti tessin yläpuolella. :D 

Ja miten niin ei ole mahdollisuutta heittäytyä työttömäksi? Eikö se nyt ollutkaan niin, että isoista tuloista jää käteen saman verran kuin pienituloisella? Kyllä siinä sitten toimeentulotuella ja työttömyyskorvauksellakin pärjää. Vai oliko sittenkin niin, että kuitenkin sitä rahaa on ihan kivasti ja pulaan joutuisi, jos tulot olisivat samat kuin pienituloisilla? 

Kun et saa sitä työttömyyskorvausta kun olet itse irtisanoutunut. Sitä kutsutaan karenssiksi, ja se on pidempi kun itse irtisanoudut. 0-tuloilla nyt vaan olla enää "hyvätuloisia" ei edes "pienituloisia" vaan TULOTTOMIA.  Tulottomaksi heittäytymiseen ei monellakaan ole mahdollisuuksia.

Googletapas toimeentulotuki. 

Jota sitäkään ei saa KUN on kertynyt töissä sitä omaisuutta. Eli kyllä silloin ollaan tulottomia.

Sitten vaan kaikki myyntiin. Niinhän ne sossupummitkin on varattomia. Elelet myyntituloilla kunnes saat tt-tukea. Vieläkö käy kateeksi?

Minä en ole kateellinen. Sanoin vain että se downshiftaaminen ei tuosta vaan onnistu kaikilla. Minulla ei ole mitään hätää. Olen ollut sen verran fiksu että olen pienistä tuloistani huolimatta lisännyt tuottavaa varallisuutta määrätietoisesti jo vuosikymmeniä. Näin minulle ei voi tulla tilannetta että olisin tuloton, tulehaan minulle nyt tuloa kymmenistä paikoista kuukaudessa. Silti minusta on väärin että Suomen veroprogressio on tolkuton ja hyvistä tuloista ryöstetään suhteettoman suuri siivu, samaten kuten pääomatuloistakin.

Miten se sinun mielestäsi on tolkuton, jos kuitenkin pystyt reippaasti kerryttämään omaisuutta vielä pakollisten menojen jälkeen? Tuon verranhan sinulla jää enemmän käteen kuin sillä pienituloisella. Mitä siis valitat? 

Ohis.

Jos maksat noin tolkuttomasti veroja, sanoisin, että palkkasikin on tolkuton. Eli en oikeastaan näe ongelmaa siinä, että tolkuttomasta palkasta maksetaan myös tolkuttomasti veroja. 

No laskepas huviksesi se bruttopalkan kokoluokka. Vai onko liian vaikea yhtälö? Se palkka tuollaiseen verorasitukseen ei ole mikään tolkuton, vaan yllättävän pieni.

Vierailija
114/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta olen itsekin tajunnut miten verotus rokottaa jo keskituloisia.

Saan itse 2200-2600e kuussa vaihtelevasti, käteen jää se n. 1900-2200e. Mies saa 3500e kuussa ja käteen jää sata-pari euroa enemmän, aivan naurettavaa. :D

Ollaan kuitenkin keskituloisia ja neljä tonnia kuussa kuulostaa ihan hyvältä näin kirjoitettuna. Sitten taas Helsingissä kun asuu, niin vuokra on jo 1400e ja kaikki maksaa niin hemmetisti.

Itselläni nyt on esim. opintolainan maksu ja lääkärikuluja, jotka syö jo sen vaille 500e kuussa omista tuloista, niin tuntuu kuin mitään keskipalkkaa saisikaan. Ehkä sit jossain välissä helpottaa...

Vierailija
115/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Suomessa on vallalla joku ihme asenne, että pääomatuloja saavat ovat jotain kroisoksia ja pääomatuloja voi sen takia verottaa ihan törkeästi. Vaikka ennemmin pitäisi kannustaa ihmisiä sijoittamaan ja kartuttamaan lisätuloja sen pienen palkan jatkeeksi. Itse maksan kun 2500€ palkasta 10% veroja (ja eläkemaksut yms päälle) niin ei tunnu kovin kannustavalta kun säästöistä saatavia osinkotuloja verotetaan sitten 25,5%. Yritys on kuitenkin maksanut tuosta tuloksesta jo 20% veron, joten siinä kohtaa kun osingonsaajakin maksaa veroa, niin veroa on maksettu yhteensä 40,4%. Kyllä tämä on kohtuullisesta kaukana.

Minusta taas on omituinen asenne, että pääomatuloa ei saisi verottaa. Se on tuloa eikä sinulta sijoitetusta pääomasta toista kertaa veroteta vaan sen tuomasta voitosta. Jos sijoitat rahaa pörssiyhtiöihin, ei sinun tarvitse piitata siitä, mitä yritys maksaa veroja. Isot firmat ottavat verot huomioon hinnoittelussaan. Maksat veroja vain siitä, mitä itse tienasit. Jos taas nostat tuloja omasta firmasta, sinun kannattaa nostaa ne tiettyyn rajaan asti palkkana, jolloin niitä ei veroteta kahteen kertaan vaan ne pienentävät firman verotettavaa tulosta. Eli pieni- ja normaalituloista pääomatulon verotus ei juurikaan vaivaa. 

Ja tuota sinun laskelmaasi 40,4 prosenttiahan ei ihan noin lasketa, mutta en jaksa siitä nyt lähteä vääntämään. 

Vierailija
116/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma brutto alle 2000e, tosin en tee aivan täyttä työviikkoa. Elän ihan hyvää elämää. Pakollisia menojani on vain vuokra, sähkö, bussikortti ja puhelinlasku. Kaikki muu jää ruokaan ja elämiseen. Kun en ole koskaan totuttautunutkaan jatkuviin ulkona syömisiin, kampaamokäynteihin tai baari-iltoihin, niin en koe jääväni mistään paitsi. Omistusasunto olisi tietty kiva, mutta tiedostan, etten varmaan ikinä tule sellaista saamaan. Enkä valita.

Minulla myös ollut jo vuosia brutto alle 2000€. Se alkoi äitiysloman jälkeen, kun halusin osittaisen hoitovapaan ja 60% työajan. Myöhemmin työaika korotettiin 78%. Kun nuorin lapsi täytti 3 vuotta, kokeilin muutaman kk ajan täyttä työaikaa. Tuntui rankalta. Iltavuoroviikolla olin töissä esim. klo 13.15-21 joka arkipäivä. En nähnyt käytännössä esikoista (koululainen) kuin aamuisin lyhyesti. Siirryin taas tekemään 80% työaikaa. Tulot on olleet alle 2000€, enkä käy kampaajalla tai osta itselleni koskaan mitään. Valinta sekin. Toisaalta minulla on enemmän vapautta olla perheen kanssa. Harrastan ompelemista, ja sen verran myyn joitain mekkoja tai ompelemiani trikoopuseroita tuttavapiirissä, että pystyn tuloilla lähes rahoittamaan ompeluharrastuksen (ostamaan kankaita ja materiaaleja). Lapsille teen kaikki kesävaatteet itse ja osan talvisista käyttövaatteista myös. Siinäkin tulee säästöä.

Vierailija
117/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Minusta taas on omituinen asenne, että pääomatuloa ei saisi verottaa. Se on tuloa eikä sinulta sijoitetusta pääomasta toista kertaa veroteta vaan sen tuomasta voitosta. Jos sijoitat rahaa pörssiyhtiöihin, ei sinun tarvitse piitata siitä, mitä yritys maksaa veroja. Isot firmat ottavat verot huomioon hinnoittelussaan. Maksat veroja vain siitä, mitä itse tienasit. Jos taas nostat tuloja omasta firmasta, sinun kannattaa nostaa ne tiettyyn rajaan asti palkkana, jolloin niitä ei veroteta kahteen kertaan vaan ne pienentävät firman verotettavaa tulosta. Eli pieni- ja normaalituloista pääomatulon verotus ei juurikaan vaivaa. 

Ja tuota sinun laskelmaasi 40,4 prosenttiahan ei ihan noin lasketa, mutta en jaksa siitä nyt lähteä vääntämään. 

Eikai kukaan ole väittänyt että "ei saisi verottaa", vaan sanottu että "pitäisi olla kohtuullinen". 25,5 % osingoista ja 30% muista pääomatuloista on kaikkea muuta kuin kohtuullinen. Reiluinta olisi jos henkilöverotuksessa luovuttaisiin tulolajierottelusta ja loivennettaisiin veroprogressiota rankasta.

Toisinsanoen kaikkia tulolajeja kohdeltaisiin tasapuolisesti, mutta kohtuudella.

Vierailija
118/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon menee veroa :O Minulla brutto on n. 2500 mutta käteen jää n. 2000€.

Mutta joo, keskituloinen olet. Minä pienituloinen, onneksi mies tienaa enemmän.

Vierailija
119/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Eikai kukaan ole väittänyt että "ei saisi verottaa", vaan sanottu että "pitäisi olla kohtuullinen". 25,5 % osingoista ja 30% muista pääomatuloista on kaikkea muuta kuin kohtuullinen. Reiluinta olisi jos henkilöverotuksessa luovuttaisiin tulolajierottelusta ja loivennettaisiin veroprogressiota rankasta.

Toisinsanoen kaikkia tulolajeja kohdeltaisiin tasapuolisesti, mutta kohtuudella.

Kerro vielä, miksi pääomatuloa pitäisi verottaa kevyemmin kuin keskituloisen ansiotuloa. Ansiotulo syntyy työn tekemisestä, pääomatulo syntyy siitä, että sinulla sattui olemaan ylimääräistä rahaa. MInusta on ihan loogista, että työn tekemistä kohtuullisella tai pienellä palkkatasolla verotetaan kevyemmin kuin suuria palkkoja tai sitä, että satut omistamaan jotain, mitä et itse tarvitse. Jotenkin aina annetaan ymmärtää ikään kuin myös sitä sijoitettua pääomaa verotettaisiin. Niinhän ei ole, vaan verotetaan ainoastaan sitä, mikä on sinulle "ilmaista" rahaa. 

Vierailija
120/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Teen tällä hetkellä letkeää toimistotyötä ja palkkaa jää käteen 2200 kuussa, rahkeita olisi kyllä päästä paremmillekin palkoille, mutta liika vastuu ja kuormitus parista sadasta nettoeurosta ei houkuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme