Oletko miettinyt mitä mahdollisesti perit?
Täällä on paljon kuolin ja perintöviestejä, niin pohdin tässä mitä mahdollisesti tulen perimään ja mitä mieheni perii.
Miehen osalta vanhempansa ovat tehneet testamentin jossa yhdelle jää heidän talo ja muut sisarukset perii mitä tililtä löytyy. Sieltä ei ikävä kyllä taida löytyä kuin maksimissaan hautajaiskulut, mikäli sitäkään. Puolisot on rajattu pois.
Omat vanhempani eivät ole tehneet testamenttia tietääkseni ja heiltä jää pieni maatila sekä rivarinpätkä sekä kesämökki.
Rahaa en usko heiltäkään löytyvän.
Itselläni on yksi sisarus ja toivon todella, että hän haluaa lunastaa tilan ym itselleen.
Tavaraa löytyy omasta takaa liikaa ja millekään ei ole tarvetta, niin ei kiirettä saada perintöjä.
Eläköön pitkään perittävät.
Kommentit (77)
Luultavasti suht iso perintö, sillä vanhemmat ovat raha-asioista niin vaitonaisia ja nuoruudessani olivat aika nihkeitä antamaan mulle rahaa. Opetettiin työn tekoon. Olen myös ainoa lapsi (onneksi).
Isälläni on yksi lapseton veli, jonka kanssa omistaa tuhansia hehtaareja metsää ja peltoa, kolme rivarikolmiota ja yhden historiallisesti arvokkaan maatilan jota setäni isännöi. Äidillä on pörssiosakkeita mutta ei sen kummemmin ole puhunut niistä.
No, ennemmin pitäisin perheeni ikuisesti hengissä mitä perisin järjettömästi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti suht iso perintö, sillä vanhemmat ovat raha-asioista niin vaitonaisia ja nuoruudessani olivat aika nihkeitä antamaan mulle rahaa. Opetettiin työn tekoon. Olen myös ainoa lapsi (onneksi).
Isälläni on yksi lapseton veli, jonka kanssa omistaa tuhansia hehtaareja metsää ja peltoa, kolme rivarikolmiota ja yhden historiallisesti arvokkaan maatilan jota setäni isännöi. Äidillä on pörssiosakkeita mutta ei sen kummemmin ole puhunut niistä.
No, ennemmin pitäisin perheeni ikuisesti hengissä mitä perisin järjettömästi rahaa.
Oon kade! Tosin tämän takia emme tehneet kuin yhden lapsen. Olemme mieheni kanssa säästäneet älyttömästi rahaa ja sijoittaneet, että lapselle jäisi jotain lohtua kun meistä aika jättää. Itse en saanut senttiäkään kun vanhemmista jätti aika. Tai sain minä neljäsosan hometalosta keskeltä hevonpeetä.
Terveisin 4-lapsisen perheen vesa köyhästä perheestä. Mies on 8-lapsisen perheen esikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Perin jo 150 hehtaaria metsää ja vanhan rämätalon.
Samikset 😃! Mullekin on melko lailla samanlainen perintö tulossa. No joo, mehtää on pari hehtaaria enemmän..
Olen miettinyt, koska olen keskustellut asioista vanhempieni kanssa. He ovat tehneet testamentin, jonka tarkasta sanamuodosta en ole tietoinen, mutta kuitenkin niin, että eivät peri toisiaan vaan omaisuus tulee meille lapsille jaettavaksi. Omaisuus koostuu kahdesta mökistä, toinen uudehko, hyväkuntoinen mutta ei erityisen hyvin varusteltu kesämökki järven rannalla ja toinen vähän vanhempi hiihtokeskuksessa. Lisäksi on sataneliöinen putki- ja pintarempattu kerrostaloasunto yliopistokaupungin keskustassa ja osuus maa- ja metsätiloista ja reilun 200 000 euron osakesalkku.
Vanhempani ovat terveitä seitsemänkymppisiä, ja tällä hetkellä olen ajatellut, että luovun perinnöstäni lasteni eduksi. Saisivat kivasti pesämunaa juuri aikuistuessaan, meillä miehen kanssa on kaikki mitä tarvitsemme.
Puolison vanhemmilta on jäämässä aikanaan vanha mutta hyväkuntoinen (mutta auttamattoman "mummoisasti" remointoitu ja sisustettu omakotitalo muuttotappiokunnassa. Siitä en tiedä, mitä sille tulee tapahtumaan. Sijainniltaan ei sovi kesämökiksi, kaupaksi menee tuon tyylinsä vuoksi kuntoon nähden selvästi alihintaan mutta me emme keksi talolle käyttöä. Ihanteellisinta olisi, jos myisivät sen lähivuosina ja muuttaisivat kerrostaloon senioriasuntoon tms. Lisäksi heillä on todennäköisesti yllättävän suuri summa ihan käteisenä jossain sukanvarressa, koska ovat hyvin säästeliäitä. Mies on suunnitellut niinikään luopuvansa perinnöstä lastemme hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole tainnut kirjoittaa perivänsä ns ulkopuolista eli vaikka kummia tai naapurin tätiä?
Itselle tulossa taulu, mutta saa nähdä toimiiko perilliset tahdon mukaan.
Tiedän perheen joka peri miljoona omaisuuden vanhapiika munkeilta yllättäen. Olivat kutsuneet hänet aina kylään ja olleet ystävällisiä eivätkä ikinä olleet edes kuvitelleet olevansa testamentissa
Harva varmaan tietää perivänsä ulkopuolista ennen hänen kuolemaansa. Minulla ei ole perheetöntä sukulaista, joten yllätysperintöjä ei ole tiedossa. Sen sijaan itse olen perheetön eivätkä perilliseni tiedä mahdollisesta perinnöstä.
Toivon, että vanhemmat käyttävät omaisuutensa omaksi nautinnokseen mahdollisimman tarkoin. Jos jotain jää yli, luultavasti pistän sen hyväntekeväisyyteen.
Meillä on osa perinnöistä tullut. Mies peri äidiltään puoli miljoonaa, isältään tulossa vielä puolikas kaksiosta, varmaan joku parisataa tonnia. Omiltani ei löydy niin paljon, oletan kuitenkin kuusinumeroista summaa. Miehen kanssa meillä on yhtieset rahat, ei avioehtoa ja meiltä varat periytyvät vain yhdelle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua perinnöksi mitään. Ja ei kai sellaista ole pakko ottaa vastaan, vaikka olisi tulossa? Haluan, että veljeni saa kaiken mahdollisen perinnön.
Olen jo ilmoittanut asiasta vanhemmilleni, jotka sen myös sisäistivät. Onneksi.Onko teitä siis vain sinä ja veljesi? Ja sinulla ei lapsia? Siinä tapauksessa riittää, että luovut perinnöstä.
Kyllä. Vain minä ja veljeni. Ja minulla on yksi lapsi.
Tiedän, etten peri yhtään mitään, sillä en aio ottaa kummankaan vanhemman perintöä vastaan. Yhteinen kuolinpesä kusi=pää-siskon kanssa? Ei ikinä. Hoitakoon itse kaikki asiat, arvelen ettei osaa, ellei hänen ukko hoida puolesta. Jos se nykyinen ukko edes on enää maisemissa siinä kohtaa...
Vanhempieni omaisuus on yli miljoonan euron tienoilla, olen ainoa lapsi.
Toivoisin, että käyttäisivät enemmän itseensä, tyytyvät niin vähään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua perinnöksi mitään. Ja ei kai sellaista ole pakko ottaa vastaan, vaikka olisi tulossa? Haluan, että veljeni saa kaiken mahdollisen perinnön.
Olen jo ilmoittanut asiasta vanhemmilleni, jotka sen myös sisäistivät. Onneksi.Onko teitä siis vain sinä ja veljesi? Ja sinulla ei lapsia? Siinä tapauksessa riittää, että luovut perinnöstä.
Kyllä. Vain minä ja veljeni. Ja minulla on yksi lapsi.
Lapsesi puolesta et tosin voi luopua perinnöstä, eli hän tulee sijaasi, jos itse luovut.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että vanhemmat käyttävät omaisuutensa omaksi nautinnokseen mahdollisimman tarkoin. Jos jotain jää yli, luultavasti pistän sen hyväntekeväisyyteen.
Toivoisin olevani samassa tilanteessa kuin sinä. Kuitenkin salainen haaveeni on se, että jos jossain vaiheessa ennen eläkeikää perisin isäni, jäisin pois töistä. Isän edesottamusten vuoksi elämä on aina ollut vähän raskasta ja ongelmallista. Olen silti ollut aina töissä, itseni ja elämäni kustannuksella. Joten ikävä sanoa, mutta minä ottaisin mielelläni perinnön. Pärjään toki ilmankin.
Noin puoli milliä tulossa, olen ainoa lapsi.
Ainoana lapsena tulen perimään sukutilan, metsää reilusti mutta onneksi ei enää eläimiä. Ja tämä rassaa ihan suunnattomasti jo nyt! Tiedän että en tule koskaan tilalle asumaan, mutta ei vanhaa sukutilaa voi poiskaan myydä, etenkin kun ko. sijainnilla hinta olisi olematon, ja tunnearvo mittaamaton. Meiltä kotoa on tilalle pitkä matka, ja metsät ja rakennukset vaatisivat kuitenkin kokoaikaista hoitoa ja huoltoa. Lämmitys maksaa. Rosvot ja hiiret iskevät jos on tyhjänä. Asumattomalta ei saisi näyttää, mutta en koe että vuokrauskaan olisi vaihtoehto. Tuntuu että minuun tilan ja tulevan perinnön kautta kohdistuva vaatimuslista on musertava. Eikä auta vaikka jättäytyisin välistä ja perintö menisi lapsilleni, samat velvoitteet säilyvät silti. Aika neuvoton olen, ja perintöpäivä lähestyy vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Ainoana lapsena tulen perimään sukutilan, metsää reilusti mutta onneksi ei enää eläimiä. Ja tämä rassaa ihan suunnattomasti jo nyt! Tiedän että en tule koskaan tilalle asumaan, mutta ei vanhaa sukutilaa voi poiskaan myydä, etenkin kun ko. sijainnilla hinta olisi olematon, ja tunnearvo mittaamaton. Meiltä kotoa on tilalle pitkä matka, ja metsät ja rakennukset vaatisivat kuitenkin kokoaikaista hoitoa ja huoltoa. Lämmitys maksaa. Rosvot ja hiiret iskevät jos on tyhjänä. Asumattomalta ei saisi näyttää, mutta en koe että vuokrauskaan olisi vaihtoehto. Tuntuu että minuun tilan ja tulevan perinnön kautta kohdistuva vaatimuslista on musertava. Eikä auta vaikka jättäytyisin välistä ja perintö menisi lapsilleni, samat velvoitteet säilyvät silti. Aika neuvoton olen, ja perintöpäivä lähestyy vuosi vuodelta.
Meiltä olisi jäämässä perinnöksi kahdelle lapsellemme vastaava kokonaisuus ja olen itse päättänyt etten painosta kumpaakaan jäämään tilalle, mutta kieltämättä mietin mikä on talon kohtalo. Kyseessä ei ole mikään pieni torppa vaan jo historiallisesti merkittävä ja toivottavasti säilyy käytössä sekä kunnossa jossain määrin.
Metsät voi hoidattaa ulkopuolisilla ja pellot ehkä vuokrata mikäli on viljelijöitä olemassa edes silloin.
Voihan lapsenlapset vaikka innostua maallemuutosta eli eletään toivossa.
Nostan ja ihmettelen muutamia kommenttia, että nyt säästetään lapsille perintöä.
Eikö niitä voi eläissä vaikka yhdessä käyttää.
ei saa, jos vanhemmat eivät jätä mitään perittävää. Se on aika helppo järjestää.