Oletko miettinyt mitä mahdollisesti perit?
Täällä on paljon kuolin ja perintöviestejä, niin pohdin tässä mitä mahdollisesti tulen perimään ja mitä mieheni perii.
Miehen osalta vanhempansa ovat tehneet testamentin jossa yhdelle jää heidän talo ja muut sisarukset perii mitä tililtä löytyy. Sieltä ei ikävä kyllä taida löytyä kuin maksimissaan hautajaiskulut, mikäli sitäkään. Puolisot on rajattu pois.
Omat vanhempani eivät ole tehneet testamenttia tietääkseni ja heiltä jää pieni maatila sekä rivarinpätkä sekä kesämökki.
Rahaa en usko heiltäkään löytyvän.
Itselläni on yksi sisarus ja toivon todella, että hän haluaa lunastaa tilan ym itselleen.
Tavaraa löytyy omasta takaa liikaa ja millekään ei ole tarvetta, niin ei kiirettä saada perintöjä.
Eläköön pitkään perittävät.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
En halua perinnöksi mitään. Ja ei kai sellaista ole pakko ottaa vastaan, vaikka olisi tulossa? Haluan, että veljeni saa kaiken mahdollisen perinnön.
Olen jo ilmoittanut asiasta vanhemmilleni, jotka sen myös sisäistivät. Onneksi.
Onko teitä siis vain sinä ja veljesi? Ja sinulla ei lapsia? Siinä tapauksessa riittää, että luovut perinnöstä.
No, ainakin osan tiedän. Vanhemmat on puhuttu vanhempien aloitteesta asiasta avoimesti.
Testamentin mukaan puolet kesämökistä, veljeni perii toisen puolikkaan. Sisko vastaavan osuuden omakotitalosta (menee myyntiin), loput jäljelle jäävät rahat tasan. Tämä on vanhempien toive ja tosiaan testamenttiin kirjattu, en usko että kukaan meistä sitä ryhtyy kiistämään. Minun ja veljeni tapauksessa puolisot on suljettu ulos, sisko pystyy tietysti jakamaan oman osuutensa perheelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen lain mukaan tuo aloittajan appivanhempien testamentti ei päde, jos muut lapsista vaativat lakiosaansa.
Olen pohtinut samaa. Testamentti on tehty lakimiehen kanssa kuitenkin, niin sitä olen aina ihmetellyt.
Tosin ainakaan mieheni ei halua kiistää, koska veljensä ansaitsee sen mielestämme.
Ap
Se on nimenomaan näin. Lakiosaa ei ole pakko vaatia (ei sama asia kuin kiistäminen, mutta antaa sen asian nyt olla).
Perin juuri syksyllä pienen omakotitalon maalta. Myyntiin laitan keväällä jos vaikka joku kesämökiksi innostuisi ostamaan.
Rahaa tilillä oli hautajaisiin ja laskuihin jota on nyt tullut esim perunkirjoitus ja lainhuudatus ja talon kuntokartoitus.
Muutamia kauniita lasiesineitä ja huonekaluja sekä valokuvat otin itselleni muut kierrätykseen ja myyntiin ja jaoin tuttaville. Se yllätti miten hanakasti ihmiset haalivat tavaraa itselleen. Sehän tosin sopi minulle koska tavoite on niistä päästä eroon.
Paljon on ollut puuhaa ja selvitettävää. Kolmen kuukauden jälkeen paperisota hoidettu ja talo tyhjänä myyntiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua perinnöksi mitään. Ja ei kai sellaista ole pakko ottaa vastaan, vaikka olisi tulossa? Haluan, että veljeni saa kaiken mahdollisen perinnön.
Olen jo ilmoittanut asiasta vanhemmilleni, jotka sen myös sisäistivät. Onneksi.Turhaan sitä vanhemmillesi ilmoitat, ei he siihen pysty vaikuttamaan. Rintaperilliselle kuuluu aina lakiosa. Perinnöstä luopuminen pitää ilmoittaa maistraattiin.
Vanhemmat voivat testamentata kaiken veljelle, jolloin toisen perillisen pitäisi erikseen vaatia lakiosansa, joten jättämällä vaatimatta perinnöstä pääsee helposti eroon.
1/3 homeisesta omakotalosta pienellä paikkakunnalla.
Perinnöstä lupuminen on ainoa varteen otettava vaihtoehto. Sisarukset eivät usko talon olevan homeessa. Ja myyntiin se hometalo kuitenkin laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen lain mukaan tuo aloittajan appivanhempien testamentti ei päde, jos muut lapsista vaativat lakiosaansa.
Olen pohtinut samaa. Testamentti on tehty lakimiehen kanssa kuitenkin, niin sitä olen aina ihmetellyt.
Tosin ainakaan mieheni ei halua kiistää, koska veljensä ansaitsee sen mielestämme.
Ap
Testamentti on laillinen ja jää voimaan, jos kukaan ei vaadi lakiosuuttaan. Jos vaatii, niin se ohittaa testamentin, joka niin ollen muuttuu pätemättömäksi.
Mulle on jo aikoja sitten ilmoitettu, etten peri mitään, koska isäni ja uusi vaimonsa aikovat järjestää omaisuutensa niin, että vain heidän yhteinen lapsensa saa perintöä. Olis kuulemma pitänyt allekirjoittaa papereita, joilla luovun lakiosastani jo etukäteen. En allekirjoittanut. Tais mennä vähän laittomuuden puolelle, mutta kyllähän tämä toiminta myös tuonne tunnepuolelle vähän kalahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^^ Tontti on mitä mainioin eli laittamalla saa kyllä nätiksi. Sen vuoksi ehkä joku voisi paikan ostaa, mutta talo on suorastaan asuinkelvoton. Suojavarusteet päällä purettava, siksi tuota hallittua polttoa olen ajatellut ja palokunnat käsittääkseni käyttävät opetusmateriaalina mielellään purkukuntoisia taloja.
Eivät nykyään polta niitä sanoi tuttu palomies
Jaa jaa. Purkavatkohan? Jonkunhan se olisi tehtävä.
Kesämökki jota en halua. Se on kaukana ja vietän siellä max viikon vuodessa. Ei ole mitään järkeä omistaa moista. Lisäksi mökkiä käyttäisi paljon enemmän siskoni, joka asuu lähellä. Minä siis maksaisin kaiken ja hän nauttii siitä. En kehtaisi kieltääkään menoa sinne kun on lapsuudesta asti rakas paikka.
Todennäköisesti kieltäydyn perinnöstä tai jos saadaan jaettua jotenkin muuten. Mutta en tiedä pystyykö jos vanhemmat ovat näin testamentissaan määränneet että mökki tulisi minulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTestamentti on laillinen ja jää voimaan, jos kukaan ei vaadi lakiosuuttaan. Jos vaatii, niin se ohittaa testamentin, joka niin ollen muuttuu pätemättömäksi.
Kiitos, hyvä tietää tämä ja yksi sisaruksista saattaa vaatia mikäli ilkeää.
En mitään. Isän tili oli miinuksella kuollessaan. Samoin velkaa oli n. 50t. Äitini on matalapalkka-alalla ja asuu vuokra-asunnossa. Eli en tule perimään yhtään mitään. Minulta jää lapsille ainakin asunto. Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^^ Tontti on mitä mainioin eli laittamalla saa kyllä nätiksi. Sen vuoksi ehkä joku voisi paikan ostaa, mutta talo on suorastaan asuinkelvoton. Suojavarusteet päällä purettava, siksi tuota hallittua polttoa olen ajatellut ja palokunnat käsittääkseni käyttävät opetusmateriaalina mielellään purkukuntoisia taloja.
Eivät nykyään polta niitä sanoi tuttu palomies
Jaa jaa. Purkavatkohan? Jonkunhan se olisi tehtävä.
Rahalla saa purettua eli joku firma purkamaan.
Naapurissa piti vanhat rakennukset purkaa tontilta ja tarjoukset oli kalliimpia kuin mitä tontista olisi saanut, niinpä yhtenä vesisateisena iltana koko mörskä syttyi palamaan... Sai vielä vakuutuksesta korvauksia.
Tiedän, mitä perin. Kamalasti huolta ja työtä, että perinnön saisi jotenkin realisoitua.
Molemmat vanhempani ovat kuolleet ja sain parissa erässä n 30 000e, kaikki rahat melkein menneet. Olen elänyt yli varojeni, mutta toisaalta omien lasteni lapsuus ja nuoruus on ollut 'normaalia' noiden rahojen myötä. Olemme matkustaneet pari kerta etelään, käyneet risteilyillä, käyneet välillä ravintoloissa syömässä. Lapset ovat päässeet teemapuistoihin, leireille, saaneet perus kännykät, tabletit, vaatteet, pyörät ja mikä tärkeintä, saaneet harrastaa sitä mihin on ollut eniten mielenkiintoa ja edellytyksiä.
Nämä eivät olisi olleet itsestään selvyyksiä tällä palkalla. Tulevaisuus pelottaa kyllä, kun tili hupenee, onneksi asuntolaina on nyt maksettu.
Olen, mutta en tiedä vanhempien rahallista varallisuutta alkuunkaan ja pistävät vitsiksi jos aiheesta puhun. Pitäisin ihan hyvänä asiana että vanhemmat ja lapset voivat puhua tällaisista skenaarioista ettei kaikki kaadu lasten niskaan sitten joskus. Olen itsekin tehnyt testamentin sun muuta ja vanhemmat tietävät oman varallisuuteni.
Vanhemillani on velaton okt jota ei ole huollettu ja josta varmasti löytyisi hometta, on metsää ja peltoa jonkin verran. En tiedä säästöistä mitään, mutta kai ihan ok kun reissaavat eläkeläisiksi ihan hyvin, tai sitten vaan eivät oikeasti mieti pitkäjänteisesti ja riittää että talo on velaton.
Luulen että aika mojovia yllätyksiä tulisi jos sattumalta molemmat kuolisi samaan aikaan ja kaikki jäisi selvitettäväksi. Metsän ja pellon hoidosta tietää vain pikuveljeni, kukaan tuskin haluaisi taloon asumaan koska on niin paljon rempattavaa. En pidä vanhempiani hirveän fiksuina rahnkäyttäjinä joten se pitää jännitystä yllä.
Vierailija kirjoitti:
Perin mitä tilille jää. Avopuoliso on rajattu perinnöstä pois, jonka ymmärrän täysin. Jokainen perii omat vanhempansa ei toisen omaisuutta.
Juuri näin. Jos jollain raukalla ei ole vanhemmilta perintöä tulossa on turha siipeillä toisten omaisuutta.
Olen sanonut vanhemmilleni, että muuttavat kaiken omaisuuden rahaksi ja käyttävät kaiken itseensä.
Turhaan sitä vanhemmillesi ilmoitat, ei he siihen pysty vaikuttamaan. Rintaperilliselle kuuluu aina lakiosa. Perinnöstä luopuminen pitää ilmoittaa maistraattiin.