Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

80e viikossa ei vain millään riitä ruokaan

Vierailija
05.01.2020 |

Minä, lapset 5v ja 8v. Huomasi nyt taas lomalla, onneksi tiistaina alkaa taas koulut ja päiväkoti.

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän realismia nyt näihin juttuihin, 80 € on vähän. Minulla meni joulukuussa n. kaksinkertainen määrä ruokakauppaan ja jouluruuat syötiin pääasiassa sukulaisissa. Saman kokoinen perhe meillä.

Käyn lähikaupassa, en kauheasti mieti mitä ruuat maksaa, mutta ihan tavallista, pääasiassa itsetehtyä ruokaa meillä syödään. Kuten vaikka kana- tai kikhernecurrya, spagettia ja jauhelihakastiketta, uunilohta, itsetehtyä pizzaa.

Ei ole todellista. Mulla meni viimeksi 74€ Lidliin, ne ruoat riitti 10 päivää. Meitä on kolme+koira. Kai sä tajusit, että kysessä oli 80€/_viikko_, ei kuukausi.

Ihan perusruokaa syödään. Tein mm. makkarasoppaa, kasvisgratiinia, perunamuusia, spagettia ja soijarouhe-tomaattikastiketta, makaronilaatikkoa, broileripataa ja riisiä. Ruisleipää, hedelmiä, joguttia ym. on aamu- ja iltapaloiksi. Sämpylät ja patongit leivon itse. Salaattia on joka aterialla.

Ihmiset, tarpeet ja mahdollisuudet on erilaisia. Kävin Lidlissä, poikkeuksellisesti, ja ostin ruokaa 44 € itselleni. Suurin osa tulee syötyä 3-4 päivässä, nyt kun vapaata.

En minä kiistä, etteikö halvemmallakin pääsisi, mutta ymmärrän hyvin että ap:tä ärsyttää venyttää penniä.

Lainaamasi

Vierailija
62/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä hmisillä menee noin perusruokiin niin paljon rahaa. Ohessa täytyy olla paljon einestä, sipsiä ja ties mitä.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasella kuussa syö (sinkkuna) herroiksi eikä tarvitse ostaa mitään papulinssilanttuhöttöä, sikanautaa, makkaraa etc. Hyvään ruokaan kannattaa satsata, "maksaa" kyllä itsensä takaisin. 

Vierailija
64/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan ihmiset on laiskoja (ja liian moni) avuttomia. Kaiken pitäisi tulla helpolla.

Vierailija
65/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa olla tarkka että 11e/pvä riittää! 

Juuri ostin kirjolohen tarjouksesta (8€/kilo), siitä sai 2 päivän pienet ateriat kolmelle aikuiselle - kalaa oli n 800g, loput ruotoja yms roippeita. Tuolle lisukkeeksi sitten perunaa/pastaa ja salaattia niin menikin lähes toinen mokoma ja ollaan vasta päivällisessä! Leivän tein itse (ainekset löytyi onneksi kaapista, ostettuna muutama euro niihinkin). Pelkällä leivällä ilman päällisiä ja puurolla ei loppupäivästä selviä. Onneksi pakkasessa on vielä kesällä poimittuja marjoja. 

Teen parin viikon välein 5 litran kattilallisen jotain kasviskeittoa jota sitten syödään lounaaksi tai otan töihin evääksi, halpaa ja hyvää kyllä. 

Pähkinöitä rakastan mutta ostan vain Lidlin tarjouksesta, silloinkin tuo pieni pussi riittää viikoksi kun yksin syön. 

Rakastan vasikkaa mutta kilohinnat on kolmenkympin päälle ja riistaa (yli 40€/kilo) ja inhoan jauhelihaa koska sitä joutuu syömään lähes viikoittain. 

Ja meillä on sentään 20€/pvä (sis pesuaineet yms) ja kaikki ruoka tehdään itse. 

Kunnon ruoka on ihan törkeän kallista Suomessa!

Vierailija
66/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri ostin kirjolohen tarjouksesta (8€/kilo), siitä sai 2 päivän pienet ateriat kolmelle aikuiselle - kalaa oli n 800g, loput ruotoja yms roippeita. Tuolle lisukkeeksi sitten perunaa/pastaa ja salaattia niin menikin lähes toinen mokoma ja ollaan vasta päivällisessä! Leivän tein itse (ainekset löytyi onneksi kaapista, ostettuna muutama euro niihinkin). Pelkällä leivällä ilman päällisiä ja puurolla ei loppupäivästä selviä. Onneksi pakkasessa on vielä kesällä poimittuja marjoja. 

Teen parin viikon välein 5 litran kattilallisen jotain kasviskeittoa jota sitten syödään lounaaksi tai otan töihin evääksi, halpaa ja hyvää kyllä. 

Pähkinöitä rakastan mutta ostan vain Lidlin tarjouksesta, silloinkin tuo pieni pussi riittää viikoksi kun yksin syön. 

Rakastan vasikkaa mutta kilohinnat on kolmenkympin päälle ja riistaa (yli 40€/kilo) ja inhoan jauhelihaa koska sitä joutuu syömään lähes viikoittain. 

Ja meillä on sentään 20€/pvä (sis pesuaineet yms) ja kaikki ruoka tehdään itse. 

Kunnon ruoka on ihan törkeän kallista Suomessa!

No hoh. Olen kasvissyöjä, asun yksin, suosin vihanneksia, salaatteja ja juustoja. Mulla meni viimeksi kauppaan 26€ ja riitti yli viikoksi. Mitä te ostatte jos 11€/päivä on vähän??

Vierailija
67/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman vierestä, mutta kannattaa tutkia tarkemmin ruokien yksikköhinnat. Yllättävää kuinka lähes samanlaisten ainesten kilo/litrahinnoissa on yllättävän suuriakin eroja.

Näitä "kuinka saan XX € riittämään päiväksi/viikoksi/kuukaudeksi"-aloituksia näyttää tulevan senverran useasti, että jonkun kyllä kannattaisi aloittaa blogi tai vastaava verkkosivu penninvenyttäjän ruoista.

Vierailija
68/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua näitä keskusteluja. Meillä kuusi lasta, kaikki suurinälkäisiä, kasvuiässä, meitä kaksi aikuista. Käydään kerran viikossa LIDL.issä ja ostetaan iso kärryllinen ruokaa 180 €. Pienet täydennykset lähikaupasta 50€. Ei köyhäillä mutta ostetaan aina sitä mitä sesongin mukaan saa halvimmalla.

Tyypillisiä ruokia meillä: makaronilaatikko, jauhelihakeitto, kanawokki, Lohkoperunat, itse tehty pizza. Juurekset ei ole kalliita, pakkasesta omat marjat. Samaa ruokaa tehdään aina kahdeksi päiväksi. Kaurapuuronjämät sämpylöiksi jne, ruokahävikki nolla. Syödään hyvin. Keittiössä menee aikaa kuitenkin.

Vierailija
69/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satasella kuussa syö (sinkkuna) herroiksi eikä tarvitse ostaa mitään papulinssilanttuhöttöä, sikanautaa, makkaraa etc. Hyvään ruokaan kannattaa satsata, "maksaa" kyllä itsensä takaisin. 

Tietysti jos sitä rahaa ei ole, on vaikea satsata yhtään enempää. Tosin en ymmärrä miksi tässä ylenkatsotaan papuja ja juureksia, ne ovat kaiken kaikkiaan loistavaa ruokaa.

Vierailija
70/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä syödään hyvin". Mitä lie kellekin tarkoittaa. Sitä että tekee itse? vaikka se olisi makaroonilooraa tai sikanautasoppaa. 

Vierailija
71/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

11€/päivä kolmelle hengelle (eli 3,66 €/henkilö) ei todellakaan ola paljon. Varsinkaan loma-aikana, jolloin tuolla rahalla pitää saada päivän kaikki ateriat eli aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja kasvavat lapset mahdollisesti vielä jokin välipala. Yhtä annosta kohden siis alle euro. 

Vierailija
72/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua näitä keskusteluja. Meillä kuusi lasta, kaikki suurinälkäisiä, kasvuiässä, meitä kaksi aikuista. Käydään kerran viikossa LIDL.issä ja ostetaan iso kärryllinen ruokaa 180 €. Pienet täydennykset lähikaupasta 50€. Ei köyhäillä mutta ostetaan aina sitä mitä sesongin mukaan saa halvimmalla.

Tyypillisiä ruokia meillä: makaronilaatikko, jauhelihakeitto, kanawokki, Lohkoperunat, itse tehty pizza. Juurekset ei ole kalliita, pakkasesta omat marjat. Samaa ruokaa tehdään aina kahdeksi päiväksi. Kaurapuuronjämät sämpylöiksi jne, ruokahävikki nolla. Syödään hyvin. Keittiössä menee aikaa kuitenkin.

Juu kato kun tää ei oo sitä hyvin syömistä! Pitää olla avokadot, tuoremarjat, pähkinät ja rasvakahvit että kelpaa trendimammoille. Perusruualla sairastuu eikä saa riittävästi vitamiineja. Tai näin he ainakin kuvittelevat.

Kumma kyllä nää makaronilaatikon vetäjät on kuitenkin niitä terveimpiä tapauksia ja smoothien juojat jatkuvalla saikulla. Näin se vaan menee.

Vierailija
73/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadot on usein tarjouksessa, halvempia kuin tomaatit. Kyllä on tosi trendikäs olo kun niistä sattuu tykkäämään :D

Vierailija
74/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn about kerran viikossa Prismassa, lasku 70-100€ kerta. Kaksi aikuista, joista toinen syö ehkä 3/5 lounasta ulkona.

Ei mitenkään pihistellä, mutta hyödynnetään sopivasti punalaputettuja tuotteita, usein klo 21 jälkeen. Varsin kasvispainoitteisesti syödään, mutta ei juuri makaronia tai riisiä. Kala on käytännössä lohta, muut ei juuri maistu meille. Maitotuotteita menee paljon.

80€ kuussa ei ole hirveän vähän, mutta ei sillä kovin leveästikään syödä. Jos käyttövaraa on vähän, joutuu ehkä ostamaan turhan pieniä pakkauksia, joissa monesti kilohinta paljon kovempi. Meille ostetaan aina kilohinnaltaan edullisin pakkauskoko ja kotivaraa onkin reilusti niin kuivakaapissa kuin pakkasessa.

Vierailija
75/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokadot on usein tarjouksessa, halvempia kuin tomaatit. Kyllä on tosi trendikäs olo kun niistä sattuu tykkäämään :D

Avokado on lisäksi tomaattia huomattavasti parempi ravintoarvoiltaan. Itse tykkään.

Vierailija
76/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuolooo kirjoitti:

80:00 jaettuna seitsemällä on noin 11:00 euroa pvä,se jaettuna kolmella on vajaa neljä euroa päivä.

Siis keittoruokia parina päivänä,spagettia parina päivänä,puuroa ja maitoa aamupaloiksi,muutama on´mena ei paljoa maksa,porkkanapussi,siitä nakerrettavaa,leipää saat tehtyä halvalla itse,jauhot ja hiiva ei paljoa maksa ja lapset rakastaa leipomista. Makaroonilaatikko ei ole kallista: 

https://www.martat.fi/reseptit/vanhan-ajan-makaronilaatikko/

Katoppa kuinka paljon heität ruokaa roskiin,sinne menee euro poikineen!

Juu näin on syöty. Kyllähän sillä hengissä pysyy, mutta huomaa kyllä olotilassa ettei kovin kummoista ruokaa ole. 

ap

Mikä *ittu siinä on, että teikäläisten mielestä pasta ja nakit ovat ruokaa?

Opettele käyttämään juureksia, sipulia, muita vihanneksia ja perusraaka-aineita sen raffinoidun vehnämössön ja nitraattimoskan sijaan.

Kyllä aivan varmasti kaalilaatikko ja potut on terveellisempi ja edullisempi ruoka kuin makaronilaatikko ja ketsuppi.

Vierailija
77/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan aina extra, reinbow ym.. halppis tuotteita, yks asia mistä en tingi on oivariini, koska kissanrasvat on vaan niin järkyn makusia ja hajusia, mutta noi halppistuotteet on ihan yhtä hyviä, kun ne kalliimmat versiot jahyvin säästää.

Vierailija
78/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tekee jo 330€/ kk, pikkuisen enemmänkin kun viikossa oli 80€. Kaupassa käydään kerran viikossa ja ostetaan myös pitemmäksi aikaa sellaisia pitkään säilyviä, jotka ovat halvempia isommissa erissä. Rahaa menee paljon enemmän "turhaan", jos ostetaan vaikka joka toinen päivä 22 eurolla ruokaa kuin jos ostettaisi kerran viikossa 50 eurolla, ja sitten erikseen tarpeen mukaan erikoistarjouksia ym. edullisia ruokia. Sehän on selvää, että hukkaan ei saisi mennä mitään. Ei kuivaneita leipiä, ei nahistuneita hedelmiä eikä salaatteja ... Siksi on hyvä ostaa tuoreena syötävät mieluiten samana päivänä.

Ap hakee nyt elatustukea, kun se on enemmän kuin nykyinen elatusmaksu. Onhan veroprosentti oikein ja työmatkakulut huomioitu omalla autolla?

Vierailija
79/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn about kerran viikossa Prismassa, lasku 70-100€ kerta. Kaksi aikuista, joista toinen syö ehkä 3/5 lounasta ulkona.

Ei mitenkään pihistellä, mutta hyödynnetään sopivasti punalaputettuja tuotteita, usein klo 21 jälkeen. Varsin kasvispainoitteisesti syödään, mutta ei juuri makaronia tai riisiä. Kala on käytännössä lohta, muut ei juuri maistu meille. Maitotuotteita menee paljon.

80€ kuussa ei ole hirveän vähän, mutta ei sillä kovin leveästikään syödä. Jos käyttövaraa on vähän, joutuu ehkä ostamaan turhan pieniä pakkauksia, joissa monesti kilohinta paljon kovempi. Meille ostetaan aina kilohinnaltaan edullisin pakkauskoko ja kotivaraa onkin reilusti niin kuivakaapissa kuin pakkasessa.

Ei 80€ kuussa vaan viikossa. Huomaa ero.

Vierailija
80/142 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 50-75€/viikko. Kaksi aikuista ja yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Lapsi syö siis arkena päiväkodissa, minä otan eväät ja mies saa muutamana päivänä viikossa ilmaisen ruuan töissä.

Hintaan sisältyy pesuaineet ja vessapaperit yms.

Pyritään ostamaan mahdollisimman paljon prisman ilta-alesta.

Meidän leipäbudjetti on 5€/kk. Sillä saa ilta-alesta noin 10 pussia leipää, vähän riippuen mitä ostaa. Siis pari leipäpussia viikoksi. Sen lisäksi syödään puuroa marjoilla ja kananmuna. Syksyllä poimitaan mustikoita ja kesällä ostetaan 5litraa 25€ mansikoita pakkaseen. Oman puun omenoista tehdään omenasosetta pakkaseen ja sitä puuron päälle. Leivän päälle margariini ja halvin kermajuusto.

Näin siis aamu- ja iltapalat arviolta 5€/viikko, jos sitäkään.

Myös lihat ostetaan -60% alesta.

Esimerkiksi eilen ja tänään ruokana on ollut karjalanpaisti, jonka kokonaishinta (karjalanpaisti porkkanan ja sipulin kera + muussi punaiseen maitoon) oli 4,75€. Loput porkkanat raastettiin vielä viereen salaatiksi. Tästä syödään kaksi lounasta ja yksi päivällinen.

Illalla teen riisiä ja broilerikastikkeen, lisäksi höyrytettyjä kasviksia pakkasesta. Kokonaishinta 5,35€. Tästä syödään tänään päivällinen ja huomenna lounas.