80e viikossa ei vain millään riitä ruokaan
Minä, lapset 5v ja 8v. Huomasi nyt taas lomalla, onneksi tiistaina alkaa taas koulut ja päiväkoti.
Kommentit (142)
Tonnikalasta juustoinen pasta. Sipulia mausteeksi. Värikkäitä vihanneksia tai salaattia seuraksi.
Kasvisruoka uunissa kukkakaalista psrsakaalista ja porkkanasta, kaalit pakasteista ja porkkanat tuoreista. Koskenlaskijaa.
C-vitamiinipitoinen tuorepala lantusta. Myös hampaat tykkää.
Tonnikala oliivi pizzaa.
Kyllä välimerellistä saa monin keinoin.
Meillä kahdella aikuisella menee ruokakauppaan 100e viikossa, ja tuo sisältää esim. wc-paperit ja koiran herkut. Syödään monipuolisesti, ja paljon (koska treenataan).
Meillä tää toimii sen vuoksi, että on tehty viikottain ruokalista (hyvistä!) ruuista, mitä tehdään eli kaupasta ostetaan vain sen viikon tarpeet: kaikki turhat herkut yms jää pois, missä säästää jo sen 10-20e. Lisäksi ostetaan mahd. paljon tarjouksista tuotteita eli esim. leivät yleensä alelapuilla ja pakkaseen.
Suunnittelua siis vaatii, mutta kyllä tuolla summalla voi syödä hyvin ja monipuolisesti :) Kuten joku jo kirjoittikin, niin esim. kiusauksen voi tuunata värikkäämmäksi lisäämällä kasviksia sekaan ja maustamalla hyvin.
Meidän perheessä 2 aikuista, yksi nelivuotias ja kaksi koiraa. Kaupassa käydään kerran viikossa ja kauppaan menee keskimääräisesti 100€/viikko. Siinäkin olisi karsittavaa jos tarve tulisi.
Käydään pääsääntöisesti lidlissä, kerran kuussa citymarketissa.
Joten ei tuo 80€ kovin vähältä vaikuta.
Juuresmuusi jossa puolet perunaa ja loput porkkanaa ja lanttua. Voita.
Punajuuri omena raejuustosalaatti.
Lanttusose jauheliha aurajuusto vuoka uunissa.
Punajuuriruuat.
Itse tehty lasagne jossa porkkanaraastetta ja esim.
herkkusieniä pilkottuna jauhelihan lisänä. Paljon juustokastiketta ja iso määrä kerralla tehtynä.
Kirkas kanakeitto.
Tomaatteja saa myös edullisesti välillä ja niitä ruokiin ja pizzoihin tai tomaattisäilykkeitä antamaan makua.
Koskenlaskijaporkkanasosekeitto.
Koskenlaskijaa saa myös purkissa.
Uunikasvikset punajuuresta lantusta, bataattia.
Itsetehtyjä lihapullia ja jauhelihapihvejä.
Itsetehtyjä kalapihvejä ja -pullia tai valmiita sellaisia.
Välimerentyypillisiä ruokia jos haluaa niin esim. keittoihin, salaatteihin linssejä, papuja, mausteita oman maun mukaan, keittoihin voi laittaa vaikka mitä. Seesaminsiemenet ei paljoa maksa, tee välimerentyylisiä perunoita, kuori ja viipaloi perunat n.2 cm:n pyöreiksi siivuiksi, keitä vesi ja kiehuvaan veteen kork.5 min., vesi pois kattilasta ja lorauta hieman oliiviöljyä, paprikaj., suolaa yms. Sitten leivinpap. päälle, seesaminsiemeniä päälle, 220 ast n.15 min.
Vierailija kirjoitti:
Porkkana sitä ja porkkana tätä
Kasvaa sitä siellä välimerelläkin
Luin ensin että 80e /kk, ok onhan se aika vähän. Itsellä menee 80-90 e kuussa (yksin) eikä tarvi pihistellä millään lailla, päinvastoin.
Kyllähän enempi kuulostaa laiskuudelta tai ajan puutteelta, jos teet kiusauksia.
26 jatkaa: jäi pois, että meillä siis keliaakikko- ja maitoallergisen teinipojan kanssa riittää 70 euroa ruokaan. Teinipojan syömismäärällä ruokkisi kaksi ala-koululaista. Lisäksi pojan kaverit kokoontuvat meillä usein. Tarjoan heillekin ruokaa. Tuntuu välillä rasitteelta, kun oma lapsi ei saa muualla ruokaa. Tosiasia kuitenkin on, että ainakaan yksi kaveripiirin poika ei saa itsekään kotonaan lämmintä ruokaa. Kokkailemme yhdessä, ja samalla yritän opettaa näille nuorille, että miten pidetään ruokalasku kurissa.
Itse rakennan jatkuvasti hyvää kotivaraa: Syksyn alussa keliaviikolla täytin varastoa gluteenittomista pastoista vuoden tarpeiksi. (Toki sillä viikolla kirpaisi) Mitään turhaa ei kannata siihen omaan kotivaraan ostaa: osta vain sellaista, jonka tiedät, että teillä kuluu. Nyt taas ostin joulun jälkeen 3 kinkkua alennusmyynneistä: Sulatin, paistoin, pilkoin annospusseihin: Nyt on kinkkua leivän päälle, kinkkukiusaukseen, pitsaan, hernekeittoon. Sain 18 kiloa kypsää 22 eurolla. Syksyllä, kun sai jopa 50 sentillä kilo suomalaisia kesäkurpitsoja, niin pilkoin niitä pakkaseen patoihin ja raastoin valmiiksi esim. kastikkeita ja sämpylöitä varten. Marjoja kerätään ja pakastetaan 100 litraa joka vuosi.
Teen kerralla isomman satsin, jotta ei tarvitse joka päivä laittaa ruokaa. Tältä voisi näyttää esimerkkiviikko:
Aamulla tattari- tai kaurapuuroa, itsekerättyine, pakastettuine marjoineen ja mantelimaitoa. Soijajugurttia, leipää, jossa hummusta( itse tehtyä) ja tomaattia ( tomaatti ostettu tarjouksesta.) Gluteeniton leipä leivottu itse. Muutama pähkinä. Aamiainen on suurin piirtein samanlainen joka päivä.
Lounas- ja päivällisruokina on seuraavia:
Tomaattisilakat uunissa. Lisäksi uuniperunoita ja juureksia. Varsinkin joulun tienoilla säkit porkkanaa, perunaa, lanttua, punajuurta ovat todella halpoja. Lisäksi laitan palsternakkaa ja bataattia.
Uunilohi. Uunilohen kanssa myös uunijuureksia. Pidämme uunijuureksista, niin tämä on helppo valinta.
Linssikeitto: tomaattimurskaa, sipulia, linssejä, perunaa, porkkanaa.
Hernekeitto: kuivia herneitä, sipulia, porkkanaa ja sitä pakastettua kinkkua.
Kasvispapupannu: Kuin pyttipannu, mutta monipuolisempi: perunaa, sipulia, vihreitä pakastettuja sipulinvarsia, vihreitä papuja, ruskeita papuja, kidney-papuja, paprikaa, kesäkurpitsaa, porkkanaa
Kasvispapupihvit ja perunamuusia. Lisäksi salaattia, kurkkua ja siemeniä.
Pinjansiemeniä, kukkakaalia, parsakaalia, rusinoita ja sipulia tomaattikastikkeessa pastan kera.
Broilerin koipia tomaattikastikkeessa, lisäkkeenä riisiä.
Pastan kanssa kastike, jossa on jauhelihan lisäksi sipulia, porkkanaa, pakastettua kesäkurpitsaa. porkkanaraaste.
Kikhernekastike ( tomaattimurskaa, sipulia, itse keitettyjä kikherneitä) ja riisiä/pastaa. Samalla kun keittelee niitä kikherneitä, niin taas tekee seuraaviksi päiviksi hummusta.
Pitsalauantai, jossa poika kavereineen tekee pitsat: Tomaattikastike on itse keitelty ja pakastettu. Päälle laittavat mm. kinkkua. Pakkasessa on myös halvalla ostettuja meetwurstin pääpaloja, jotka pilkottuna sopivat pitsaan. Lisäksi itse poimittuja sieniä/herkkusieniä, paprikaa yms.
Espanjalainen perunamunakas: Perunaa, sipulia, kananmunia. Käy niin lämpimänä kuin kylmänäkin. Lisäksi raasteita, tomaattia, herneenversoja ( itse kasvatettuja tietenkin), salaattia ja siemeniä.
Munakas: Itse kerättyjä, ryöpättyjä ja pakastettuja nokkosia, pakastettu kinkkua sekä munia.
Tortillat: jauhelihaa, erilaisia papuja, sipulia, avokadoa, tomaattikastiketta salaatin salaattia
Välipaloina, iltapaloina ja herkkuina mm. riisipuuroa ja luumukiisseliä, lettuja, hilloa ja pakastemarjoja, hedelmiä ( niitä halvimpia) Illalla tv:tä katsellessa napostellaan pähkinöitä.
Tekee hyvää olla välillä syömättä, pysyy linjatki kurissa, suomalaiset on muutenki plösöä kansaa, joten..
Vähän realismia nyt näihin juttuihin, 80 € on vähän. Minulla meni joulukuussa n. kaksinkertainen määrä ruokakauppaan ja jouluruuat syötiin pääasiassa sukulaisissa. Saman kokoinen perhe meillä.
Käyn lähikaupassa, en kauheasti mieti mitä ruuat maksaa, mutta ihan tavallista, pääasiassa itsetehtyä ruokaa meillä syödään. Kuten vaikka kana- tai kikhernecurrya, spagettia ja jauhelihakastiketta, uunilohta, itsetehtyä pizzaa.
einekset tulee kalliiks ja leivät, jos itse tekee kaiken säästää pitkän pennin
Yritin kahden teinin kanssa laskea ruokakuluja sataseen viikko, mutta en onnistunut. Yli meni koko ajan, joten aloin mieluummin säästämään muusta. Kerran viikossa meillä on kalaa, esim muikkuja saa n 5 euroa kilo välillä. Samoin syödään paljon salaatteja. Minulla on keliakia, joten en voi lähteä pasta/leipä-linjalle.
Jännä juttu, kun meillä meni satanen viikossa kahden aikuisen ja teinin ruokiin. On syöty aina hyvin eli tehty itse. Budjettiin mahtuvat mainiosti tonnikalan lisäksi muikut, silakka, (kirjo)lohi ja jopa makrillit, tarjouksesta 10€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vähän realismia nyt näihin juttuihin, 80 € on vähän. Minulla meni joulukuussa n. kaksinkertainen määrä ruokakauppaan ja jouluruuat syötiin pääasiassa sukulaisissa. Saman kokoinen perhe meillä. Käyn lähikaupassa, en kauheasti mieti mitä ruuat maksaa, mutta ihan tavallista
Yli 600 eur kuussa ruokakauppaan on paljon jos syö "ihan tavallista".
Ei tuo 80e paljon oikeasti ole, jos vielä sisältää pesuaineet, wc-paperit ym.
Tokihan täällä mammat ruokkii suurperheensä tuolla summalla kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Luin ensin että 80e /kk, ok onhan se aika vähän. Itsellä menee 80-90 e kuussa (yksin) eikä tarvi pihistellä millään lailla, päinvastoin.
Olet sinä aikamoinen tuhlari, mulla menee ruokaan tuo 90€ vuodessa. Eikä tarvi pihistellä millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän realismia nyt näihin juttuihin, 80 € on vähän. Minulla meni joulukuussa n. kaksinkertainen määrä ruokakauppaan ja jouluruuat syötiin pääasiassa sukulaisissa. Saman kokoinen perhe meillä.
Käyn lähikaupassa, en kauheasti mieti mitä ruuat maksaa, mutta ihan tavallista, pääasiassa itsetehtyä ruokaa meillä syödään. Kuten vaikka kana- tai kikhernecurrya, spagettia ja jauhelihakastiketta, uunilohta, itsetehtyä pizzaa.
Ei ole todellista. Mulla meni viimeksi 74€ Lidliin, ne ruoat riitti 10 päivää. Meitä on kolme+koira. Kai sä tajusit, että kysessä oli 80€/_viikko_, ei kuukausi.
Ihan perusruokaa syödään. Tein mm. makkarasoppaa, kasvisgratiinia, perunamuusia, spagettia ja soijarouhe-tomaattikastiketta, makaronilaatikkoa, broileripataa ja riisiä. Ruisleipää, hedelmiä, joguttia ym. on aamu- ja iltapaloiksi. Sämpylät ja patongit leivon itse. Salaattia on joka aterialla.
Makaroni ja peruna ovat halpoja, mutta aika lailla nolla ravintoarvoiltaan.
Perunan voi hyvin korvata vaikkapa porkkanalla, 2 kg pussi maksoi Prismassa 0,98, joten ei ole perunaa kalliimpaakaan.