80e viikossa ei vain millään riitä ruokaan
Minä, lapset 5v ja 8v. Huomasi nyt taas lomalla, onneksi tiistaina alkaa taas koulut ja päiväkoti.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa olla tarkka että 11e/pvä riittää!
Juuri ostin kirjolohen tarjouksesta (8€/kilo), siitä sai 2 päivän pienet ateriat kolmelle aikuiselle - kalaa oli n 800g, loput ruotoja yms roippeita. Tuolle lisukkeeksi sitten perunaa/pastaa ja salaattia niin menikin lähes toinen mokoma ja ollaan vasta päivällisessä! Leivän tein itse (ainekset löytyi onneksi kaapista, ostettuna muutama euro niihinkin). Pelkällä leivällä ilman päällisiä ja puurolla ei loppupäivästä selviä. Onneksi pakkasessa on vielä kesällä poimittuja marjoja.
Teen parin viikon välein 5 litran kattilallisen jotain kasviskeittoa jota sitten syödään lounaaksi tai otan töihin evääksi, halpaa ja hyvää kyllä.
Pähkinöitä rakastan mutta ostan vain Lidlin tarjouksesta, silloinkin tuo pieni pussi riittää viikoksi kun yksin syön.
Rakastan vasikkaa mutta kilohinnat on kolmenkympin päälle ja riistaa (yli 40€/kilo) ja inhoan jauhelihaa koska sitä joutuu syömään lähes viikoittain.
Ja meillä on sentään 20€/pvä (sis pesuaineet yms) ja kaikki ruoka tehdään itse.
Kunnon ruoka on ihan törkeän kallista Suomessa!
No hoh. Olen kasvissyöjä, asun yksin, suosin vihanneksia, salaatteja ja juustoja. Mulla meni viimeksi kauppaan 26€ ja riitti yli viikoksi. Mitä te ostatte jos 11€/päivä on vähän??
Esimerkki, kanasalaatti kolmelle lähimmästä Prismasta:
- broilerin fileitä tai ohutleikkeitä 800g (puolet toiselle päivälle 8€
- pussi avokadoja (6kpl?) 3,59€
- salaattitupsu 1,59€
- halvimmat pikkutomaatit 1,39€
- kurkku n 2€
- maissia 1,05€
- kastikkeeksi oliiviöljyä ( kaapissa valmiina, ostettuna 4,69€)
Noista tulee yhteensä 1 aterian osuudeksi 9,80€! Muulle päivän ruualle jää 1,20€ kolmelle hengelle jos budjetti on 11€! Joskus tosiaan tekee älyttömästi mieli raikasta ja maukasta salaattia. Kanaa siis jää yli, avokadoja ja puolikas kurkku.
Laitappa se viikon ostoslista juustoineen tänne niin ihmetellään yhdessä:) Tiedän että linssejä ja kuivattuja herneitä saa 10kg ilmoittamallasi summalla mutta ei niitä ikuisesti ja pelkästään voi syödä.
Jos rikas oisin, niin tottahan sitä suosis luomua ja kotimaista, mitta minkäs teet, köyhällä ei ole varaa valita kuin halvinta ja ulkomaista ja lohtakin ostan joskus kun tekee mieli spesiaalia, muutenpa seon yleensä jauhelliha, nakit, kalapuikko osastoa, köyhä joutuu muutenki syömään ravintoköyhemmin mikä taas lihottaa ja aiheuttaa puutostiloja, no itse popsin vitamiinit purkista, mut et näin..
Mua ärsyttää näissä keskusteluissa kun tulee jotain halpoja ruokaohjeita. Mutta kun sitä syödään niin paljon kaikkea muutakin kuin vain pelkkää lämmintä ruokaa. Ja lapset syövät paljon. Minä juon kahvia, syön välillä jotain leivonnaisia jne. Lapsille joskus ostan myös jotain herkkuja. Joo tämäkin varmaan tuomitaan, koska pitäisi syödä pelkkää kunnon ruokaa. Ei se 80e oikeasti vaan riitä mihinkään. Minullakin se tilanne, että pitäisi elää 100e viikossa monta viikkoa.
Iso riisisäkki, iso erä naudanlihaa/kanaa/kalaa pakkaseen, papuja, kaalia, tomaattimurskaa, suolaa ja pippuria, öljyä, pinaattia. Näillä saa lämpimän ruuan tehtyä joka päivälle. Aamupalaksi kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää näissä keskusteluissa kun tulee jotain halpoja ruokaohjeita. Mutta kun sitä syödään niin paljon kaikkea muutakin kuin vain pelkkää lämmintä ruokaa. Ja lapset syövät paljon. Minä juon kahvia, syön välillä jotain leivonnaisia jne. Lapsille joskus ostan myös jotain herkkuja. Joo tämäkin varmaan tuomitaan, koska pitäisi syödä pelkkää kunnon ruokaa. Ei se 80e oikeasti vaan riitä mihinkään. Minullakin se tilanne, että pitäisi elää 100e viikossa monta viikkoa.
No niin pitääkin syödä vain oikeasti tarpeellista ruokaa ja vieläpä edullista. 80 euroa on pieni budjetti 3-4 ihmiselle ja jos sillä pitää pärjätä, sillä pitää sitten pärjätä. Turha siitä on ärsyyntyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos rikas oisin, niin tottahan sitä suosis luomua ja kotimaista, mitta minkäs teet, köyhällä ei ole varaa valita kuin halvinta ja ulkomaista ja lohtakin ostan joskus kun tekee mieli spesiaalia, muutenpa seon yleensä jauhelliha, nakit, kalapuikko osastoa, köyhä joutuu muutenki syömään ravintoköyhemmin mikä taas lihottaa ja aiheuttaa puutostiloja, no itse popsin vitamiinit purkista, mut et näin..
Jos lihot, syöt liikaa. Syö vähemmän niitä nakkeja ja kalapuikkoja ja osta säästyneillä rahoilla kilo omenoita. Ja turha alkaa rähjätä, että en muka tiedä millaista on olla köyhä.
Tosi vähänhän tuo on kolmelle hengelle. Mulla menee viikossa yhdelle ihmiselle ruokakauppaan vajaa 100 e ja syön lounaat ravintolassa ja jonkin verran ostan välipaloja työpaikan ravintolasta.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmatkin kalapuikot maksaa nelisen euroa kilo, osta mieluummin silläkin rahalla kotimaista superkalaa muikkua tarjouksesta ja syö hyvin. Eikä ne nitriittinakitkaan mitään halpisruokaa ole. Hyvä ruoka parempi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lihot, syöt liikaa. Syö vähemmän niitä nakkeja ja kalapuikkoja ja osta säästyneillä rahoilla kilo omenoita. Ja turha alkaa rähjätä, että en muka tiedä millaista on olla köyhä.
muttakun ne pelkät omenat ei pidä nälkää ja toiseks ite en ole lihava, mutta tiedän monia köyhiä jotka on lihavia, koska syövät huonosti, paljon eineksiä, makkaraa, lihiksiä ym.. halpaa moskaa, siksi lihoovat, kun saavat paljon piilorasvaa ja suolaa.. itse köyhänä kyllä yritän panostaa ruuan laatuun inkä pystyn, eli paljon vihanneksia, salaatteja, kanaa, lohta, mutta valitettavasti juuri kana ja lohi on niin kallista, ettei niitä paljoa pysty ostelemaan.
Miten köyhän kannattaa vedellä eineksiä?
Juuri kävin kaupassa, viikon ruoat 50€. Ostoslistalla mm.
- jauhelihaa 700g josta tehdään mureke kahdeksi päiväksi
- marjarahkaan aineet iltapalaksi (siis marjat, maitorahka, kerma)
- leivät, juusto, leikkele, margariini
- Salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, kesäkurpitsaa, hedelmiä, juureksia, näistä osa paellaan, osa lisukkeiksi.
-kanasuikaleita, siihen paellaan. Kahden päivän ruoka
- maitoa, mehukeittoa, jugurttia, appelsiinimehua
Tuo marjarahka oli esim mieliteko, jonka pois jättämällä olisi säästänyt 6€, sillä taas olisi saanut vaikka lisää kanasuikaleita ja siis isomman ruoan. Ihan esimerkkinä vain. Ja mehukeiton, appelsiinmehun ja jugurtin poisjättämällä olisi taas säästänyt, ne kun ei ravitsemuksellisesti tarjoa mitään muuta kuin sokeria, mutta joskus tekee näitäkin mieli ja lapset tykkää aamupalalla. Eli helposti 10€ laskusta olisi saanut pois.
Kotoa löytyy aina peruselintarvikkeet kuten perunat, sipuli, valkosipuli, jauhot, spagetti/riisi/makaroni, kananmunat, mausteet, voi, öljyt, tonnikalaa, pakastekasviksia jne. Noiden äsken ostettujen lisäksi kotona oli juuri tehty ruoka jota syödään huomennakin ja yhden keiton ainekset. Näiden raaka-aineet 15€. Meillä syöjiä 2 aikuista ja kaksi lasta, toinen aikuisista vie eväät töihin. Ja lapset toki syö koulussa. Kauppaan menee suurinpiirtein tuo 80€/vko vaikka ostoslistalla täydennettäisiin kuiva-aineita. Eikä tarvi todellakaan pihistellä, joskaan mitään sisäfileitä ei ostella. Joskus tiukan paikan tullen kaapista ja pakkasesta löytyy parin ruoan verran aineksia, tähteet hyödynnetään aina ja tarvittaessa jatkojalostetaan kokonaan toiseksi ruoaksi. Esimerkiksi pitsa valmistuu ”ilmaiseksi” hyödyntämällä edellispäivän jauhelihakastike, juuston jämät, paprikat, tomaatit jne. Pohjaan löytyy tietysti raaka-aineet kotoa. Kaikki ylijäämäruoka pakastetaan, joskus pidetään jämäpäiviä ja syödään pakkasen sisältöä pois. On myös kiva tietää että jos nyt vaikka perheen aikuiset kaatuu kuumeessa sängyn pohjalle, niin lapsille on valmista ruokaa olemassa helpolla.
Pari kuukautta seurasin kuiteista paljonko ruokaan oikeasti menee ja summa oli suurinpiirtein 350-400€/kk. Sisältäen viikonloppuherkut. Kesälomalla meni 600€, tuli grillailtua ja osteltua enemmän esim jäätelöä ja toki kaikki ruoat silloin syötiin kotona.
Kasvisruoat on aika edullisia, juureksista ja kasviksista syntyy vaikka mitä herkkuja. Pyritään yhteen kasvisruokapäivään viikossa. Kasvissosekeiton annoshinta taisi olla 70senttiä, siihen raejuustoa proteiiniksi niin hyvin menee lounaana. Ei ostella mitään tuorejuustolevitteitä, mehuja, limsoja, pullaa, keksejä, eineksiä joihin moni tunkee omaisuuden. Tarjouksia hyödynnetään, -30% lihat pakkaseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muttakun ne pelkät omenat ei pidä nälkää ja toiseks ite en ole lihava, mutta tiedän monia köyhiä jotka on lihavia, koska syövät huonosti, paljon eineksiä, makkaraa, lihiksiä ym.. halpaa moskaa, siksi lihoovat, kun saavat paljon piilorasvaa ja suolaa.. itse köyhänä kyllä yritän panostaa ruuan laatuun inkä pystyn, eli paljon vihanneksia, salaatteja, kanaa, lohta, mutta valitettavasti juuri kana ja lohi on niin kallista, ettei niitä paljoa pysty ostelemaan.
Kannattaa käydä etnisessä ruokakaupassa ja ostaa kokonaisia kanoja ja kaloja sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä etnisessä ruokakaupassa ja ostaa kokonaisia kanoja ja kaloja sieltä.
eipä ole näillä kulmilla etnisiä putiikkeja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eipä ole näillä kulmilla etnisiä putiikkeja
Suomalaisesta ruokamarketista saa usein lohta halpaan kilohintaan.
Saahan niitä puolalaisia omenoita ja tomaatteja edullisesti, mutta olen kuullut, että Suomessa asuvat puolalaiset eivät itsekään niitä osta. Järkevää olisi ostaa kotimaista, niin kauan kuin satoa riittää, mutta kukkaroni ei kestä kotimaisia hedelmiä ja vihanneksia.
Uskon, että suurin osa tänne kirjoittaneista ei pidä tilikirjaa, eikä näin tiedä oikeita ruokakulujaan. Ainakin itse arvioisin ostokseni parikin sataa pienemmiksi kuukautta kohden, jollen tekisi ostoksia vain yhdestä kaupparyhmästä, jonka asiakkaana saan tiedot kuukausiostoksistani ja myös katson ne. Kuten joku jo totesi, terveellinen ja järkevä syöminen on niin henkilöstä kiinni. Harvempi ehtii työpäivinä leipiä leipoa, sämpylöitä hieman helpommin, mutta ei siihenkään ole ainakaan minulla joka päivä halua, kun työpäivät ovat pitkiä ja työmatka vie ainakin sen kaksi tuntia joka arkipäivä.
Herkuista esimerkiksi suklaa on halpaa ja vie nälkää, mutta on epäterveellistä. Makaronia voi syödä joskus, ravintoarvo on kuitenkin lähes nolla. On myös ihan eri asia tulla toimeen viikko pienelläkin summalla, jos on varastoa entuudestaan kotona.
Toivottavaa olisi, että kukin saisi syödä kohtuuhinnalla lähes sellaista ruokaa kuin haluaa, ilman että tulisi hirmuista huolta rahan riittävyydestä. Peruselämiseen menee kuitenkin melkoisesti rahaa.
Pahimpia erehdyksiäni on ollut ostaa kaupan omia merkkejä tai muuten vaan lantrattuja halpistuotteita. Hyvää ei saa halvalla, mikäli ravintosisältö itselle mitään merkitsee. Katsokaa tuoteselosteita, että tiedätte mitä syötte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin pitääkin syödä vain oikeasti tarpeellista ruokaa ja vieläpä edullista. 80 euroa on pieni budjetti 3-4 ihmiselle ja jos sillä pitää pärjätä, sillä pitää sitten pärjätä. Turha siitä on ärsyyntyä.
No ne neuvot on turhia, kun kyllä kaikki tietävät miten tehdä halpaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä syödään hyvin". Mitä lie kellekin tarkoittaa. Sitä että tekee itse? vaikka se olisi makaroonilooraa tai sikanautasoppaa.
Mitä vikaa noissa on? Täysjyvämakaronia, tai sen sijasta kaalta, joka on vielä ravitsevampaa niin tulee kaalilaatikkoa vaihteeksi. Näin varsinkin silloin, kun kaali maksaa jotain 50 snt / kilo. Sikanautasoppa ei ole kovin halpaa, mutta hyvää pikaruokaa sekin: sikanaudan lisäksi reilusti perunaa, halpoja juureksia ja mausteita.
tuolooo kirjoitti:
80:00 jaettuna seitsemällä on noin 11:00 euroa pvä,se jaettuna kolmella on vajaa neljä euroa päivä.
Siis keittoruokia parina päivänä,spagettia parina päivänä,puuroa ja maitoa aamupaloiksi,muutama on´mena ei paljoa maksa,porkkanapussi,siitä nakerrettavaa,leipää saat tehtyä halvalla itse,jauhot ja hiiva ei paljoa maksa ja lapset rakastaa leipomista. Makaroonilaatikko ei ole kallista:
https://www.martat.fi/reseptit/vanhan-ajan-makaronilaatikko/
Katoppa kuinka paljon heität ruokaa roskiin,sinne menee euro poikineen!
Tää oli varmaan jonkun rikkaan neuvo taas.
Lapset rakastaa leipomista - juu, jos harvoin ja huvikseen leivotaan herkkuja. Mutta jos työkseen tarvitsee säännöllisesti leipoa ihan leipää, niin tuskin rakastaa. Koiraa on kiva viedä joskus lenkille, mutta lapselle se on pakkopullaa, jos sitä on tehtävä säännöllisesti
Lapsihan saa jo tarhassa yli puolet päivän aterioista...ja lounaan koulussa...Aamuksi puurot ja joku hedelmä,illaksi keittoruoka tai joku laatikko...ihan halpaa ja terveellistä. Herkutella voi vaikka popcornilla 50c pussi...Miten kallistii syötte?
Miten tuollaisilla budjeteilla tarvitsee/joutuu haalimaan ilta-alesta leivät ja lihat? Turhuudet pois kärrystä niin elämä helpottuu.