Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuusasiasta: miehen omistamasta talosta ja vaimon osallistumisesta asumiskuluihin

Vierailija
03.01.2020 |

Tiedän, että tämä on ikuinen ja loppuun kaluttu aihe, mutta jospa vielä irtoaisi. Minulta ainakin irtoaa.

Mies on ostamassa taloa ja suunnittelee lyhentävänsä lainaa noin viidelläsadalla eurolla kuussa. Lainanlyhennyksen päälle tietysti tulee lämmitys ym. omakotitaloasumisen kulut. Tontti oma.

Minun osuuteni asumiskuluista on ”sovitusti” 300 euroa.

Eikö se ole aika paljon? Voiko lämmitykseen ja muihin laskuihin mennä 600 euroa kuussa, jolloin maksaisin puolet kaikesta sälästä siinä lainan ympärillä?

Meillä on avioehto, ja se selittänee miksi tämä pikkuisen hiertää. En ole eroamassa tai hyötymässä, mutta tuntuu hullulta, että maksaisin talosta, josta en tule omistamaan prosenttiakaan.

Tietysti keskustelen vielä miehen kanssa, mutta toivoisin asiallisia mietteitä aiheesta. Olenko ihan taukki, kun en ole valmis maksamaan asumisestani kolmeasataa?

Ja kun joku kysyy miksen osallistu talon ostoon: olen opiskelija.

Kommentit (566)

Vierailija
161/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sun kannattaa tarttua tähän diiliin mahdollisimman pian ennen kuin mies tajuaa, miten halvalla päästää sut asumaan taloonsa. Todellakin ilomielin suostuisin jos olisin tilanteessasi ja hykertelisin salaa tyytyväisenä.

Mies pistää naisen maksamaan lainanlyhennyksiään ja kulujaan talosta matalien korkojen aikaan ja nainen on tässä joku hyötyjä? Alan pikkuhiljaa ymmärtää miksi naisilla ei noi talousasiat tunnu olevan hanskassa, ja miksi miehet on ne joilla on omaisuutta...

Ainut oikea ratkaisu on, että ap saa jonkun nimellisen osuuden talosta, esim 5-10%, joka sitten nostetaan 50% kun ap valmistuu. Näin ap on maksanut omaansa, ja kuluja omastaan. Hän hyötyy myös kiinteistön mahdollisesta arvonnoususta ja osallistuu remonttikuluihin. Ap hyötyy myös nollakorkojen aikakaudesta. Näin ap ja mies ovat tasahyötyasemessa.

Joo naiset ovat harvinaisen tyhmiä, kun eivät tajua tilannetta, missä voi alkaa tehdä rahaa ja säästöjä. Ja tämän todistaa viestisi ja muutama muu viesti tässä ketjussa. 

Vierailija
162/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

300e/kk olisi ok jos olisit töissä ja tienaisit, jos joudut ottamaan opintolainaa että kykenet maksamaan sen, ei ole enää todellakaan ok mikäli miehelläsi olisi varaa kustannuksiin yksinkin minkä nyt pitäisi olla selviö jos omistaa asunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös tilanne, että asun miehen kanssa avoliitossa(M42) hänen omistamassa omakotitalossa. Hän lyhentää lainaa kuukausittain juurikin tuon 500€. Maksan kuukausittain 300€ hänen säästötilille, jota hän ei edes käytä tai sen liiemmin tarkastele. Eli lainanlyhennyksestä puolet (250€) ja sitten 50€ vähän ekstraa vedestä yms. Meillä koko talo täysin puulämmitteinen, paitsi suihkuhuoneessa myös lattialämmitys. Välillä sen 300€ maksaminen kismittää kovastikin, kun minulla on raha tiukassa. Rahaa jää käteen kuussa noin 700-800€, josta maksan tämän 300€ sekä ruokaostoksia, oman autoni kulut tms. Miehen käteen jäävä raha kaikkien maksujen jälkeen kuussa, riippuen töistä 2800-3000€. Tilanne ei ehkä ole taloudellisesti reilu, mutta maksan silti hammasta purren enkä halua siipeillä. Etsin kokoajan ahkerasti töitä alaltani, että kuilu meidän rahatilanteidemme välillä pienenisi edes joskus. Ajattelen kuitenkin että tämä on ihan hyvä järjestely. Jos asuisin yksin, saisin tällä nykyisellä 300€:lla melkoisen vuokra-koirankopin kaukaa syrjäkylältä.

N22

Vierailija
164/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat vuokraa omalle aviomiehellesi? Eri asia olisi, jos olisitte seurusteluasteella. Hanki sellainen mies, joka ei nillitä pienistä tai jolla on rahaa sen verran, ettei vaimon tarvitse maksaa vuokraa omalle miehelleen. Itse en muuttaisi tuollaisen miehen kanssa minnekään, vaan jäisin mieluummin yksin.

Et kuitenkaan hankkisi miestä, jolle voisit itse tarjota ilmaisen asumisen omassa talossasi, koska osaat olla nillittämättä pienistä asioista. 

Vierailija
165/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sun kannattaa tarttua tähän diiliin mahdollisimman pian ennen kuin mies tajuaa, miten halvalla päästää sut asumaan taloonsa. Todellakin ilomielin suostuisin jos olisin tilanteessasi ja hykertelisin salaa tyytyväisenä.

Mies pistää naisen maksamaan lainanlyhennyksiään ja kulujaan talosta matalien korkojen aikaan ja nainen on tässä joku hyötyjä? Alan pikkuhiljaa ymmärtää miksi naisilla ei noi talousasiat tunnu olevan hanskassa, ja miksi miehet on ne joilla on omaisuutta...

Ainut oikea ratkaisu on, että ap saa jonkun nimellisen osuuden talosta, esim 5-10%, joka sitten nostetaan 50% kun ap valmistuu. Näin ap on maksanut omaansa, ja kuluja omastaan. Hän hyötyy myös kiinteistön mahdollisesta arvonnoususta ja osallistuu remonttikuluihin. Ap hyötyy myös nollakorkojen aikakaudesta. Näin ap ja mies ovat tasahyötyasemessa.

Joo naiset ovat harvinaisen tyhmiä, kun eivät tajua tilannetta, missä voi alkaa tehdä rahaa ja säästöjä. Ja tämän todistaa viestisi ja muutama muu viesti tässä ketjussa. 

Miten tässä tilanteessa voi alkaa tehdä rahaa jos joutuu nostamaan opintolainaa että on varaa asua miehen kanssa?

Vierailija
166/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tässä tilanteessa voi alkaa tehdä rahaa jos joutuu nostamaan opintolainaa että on varaa asua miehen kanssa?

Ei se ikuisesti opiskele. Tuskin halvemmalla pystyy asumaan muutenkaan. 

Vierailija
167/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä jankkaamista. Toivottavasti mies ottaa eron, ja ap saa muuttaa lähiöön soluasuntoon.

On se jännää miten naiset eivät halua maksaa edes omaa elämistään, koskaan. 

Haluan edelleenkin maksaa asumisestani ja elämisestäni, kuten maksankin. Haluaisin vain että se tapahtuu reilusti, eikä niin, että lopulta miehellä on talo ja mulla laina, jolla se talo on osittain maksettu.

Juuri tällaisten kommenttien takia joudun jankkaamaan. Ja edelleenkään tästä ei tule avioero, vaan keskustelu.

Ap

Vierailija
168/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin mieheni omistamaan taloon ja meille on ollut alusta alkaen selvää, että maksan puolet juoksevista asumiskuluista. Summa vaihtelee kuukausittain parista sadasta reiluun tonniin, kuitenkin niin että keskimäärin se on varmaan alle 500 e/kk (pitääkin alkaa pitää kirjaa nyt vuoden alusta alkaen). En ymmärrä, miksi maksaisin vähemmän.

Talosta en osta itselleni osuutta nyt enkä tulevaisuudessa, koska siinä ei ole mitään järkeä. Ensinnäkään en olisi itse ikinä ostanut näin isoa taloa, jossa on isot lämmityskustannukset. Toiseksi, miksi ottaisin ison asuntolainan ja maksaisin itseni kipeäksi pankille käytännössä koko lopputyövuosieni ajan JA sen lisäksi puolet asumiskuluista? Mieluummin laitan palkastani säästöön ja jos joskus eroamme, niin tiedän löytäväni välittömästi vuokra-asunnon siksi aikaa, että päätän miten järjestän asumiseni siitä eteenpäin (oma vai vuokra, ja miltä suunnalta).

Mutta siis puolet asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluista on meillä ollut itsestäänselvyys alusta asti.

Vierailija
169/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300 €/kk ei ole järisyttävän paljon, mutta ehkä reilu tapa olisi sopia, että kirjataan vaikkapa puolen vuoden tai vuoden ajalta asumiskulut ja tarkistetaan maksua toteutuneen mukaan.

Ilmeisesti muilta osin kustannusten jako on teillä sovittuna?

Kai sinä ymmärrät, että kyseessä on tilanne, jossa aviopuoliso perii toiselta aviopuolisolta vuokraa? Pimeästi vielä, kiitos avioliiton suoman laillisen porsaanreiän.

Ei todellakaan. Aivan normaali käytäntö parisuhteessa, että sovitaan miten kumpikin osapuoli osallistuu elämisen kustannuksiin. On monta tapaa, jolla kuluja jaetaan ja yksi voi olla sellainen, jossa kuluja jyvitetään vaikkapa asumiseen, liikkumiseen, ruokaan jne. Muitakin tapoja on.

Sitä ap ei kerro, miten on asumisensa tähän asti järjestänyt, mutta jos ovat asuneet yhdessä, niin oletus on, että osallistunut myös kustannuksiin. Yksin asuessaan olletikin maksanut kaikki kulut itse.

Ehkä ap:n ja puolisonsa pitäisi käydä keskustelu siitä miten perheen kulut ylipäätään kokonaisuudessan jaetaan, jos tuo 'asunnon vuokra' herättää närää. Pariskunnalla varmasti on muitakin kuluja elämisessään.

Vierailija
170/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös tilanne, että asun miehen kanssa avoliitossa(M42) hänen omistamassa omakotitalossa. Hän lyhentää lainaa kuukausittain juurikin tuon 500€. Maksan kuukausittain 300€ hänen säästötilille, jota hän ei edes käytä tai sen liiemmin tarkastele. Eli lainanlyhennyksestä puolet (250€) ja sitten 50€ vähän ekstraa vedestä yms. Meillä koko talo täysin puulämmitteinen, paitsi suihkuhuoneessa myös lattialämmitys. Välillä sen 300€ maksaminen kismittää kovastikin, kun minulla on raha tiukassa. Rahaa jää käteen kuussa noin 700-800€, josta maksan tämän 300€ sekä ruokaostoksia, oman autoni kulut tms. Miehen käteen jäävä raha kaikkien maksujen jälkeen kuussa, riippuen töistä 2800-3000€. Tilanne ei ehkä ole taloudellisesti reilu, mutta maksan silti hammasta purren enkä halua siipeillä. Etsin kokoajan ahkerasti töitä alaltani, että kuilu meidän rahatilanteidemme välillä pienenisi edes joskus. Ajattelen kuitenkin että tämä on ihan hyvä järjestely. Jos asuisin yksin, saisin tällä nykyisellä 300€:lla melkoisen vuokra-koirankopin kaukaa syrjäkylältä.

N22

Järkyttävää että mies perii edes tuota summaa nuilla tuloeroilla... No et ole ensimmäinen, mutta minusta aina yhtä järkyttävää kuulla näistä miesten naisystävilleen tekemistä "hyvistä diileistä"... Kannattaisi alkaa periä rahaa mieheltä kotitöistä ja "palveluksista" tämmöisessä tilanteessa.

Vierailija
171/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin mieheni omistamaan taloon ja meille on ollut alusta alkaen selvää, että maksan puolet juoksevista asumiskuluista. Summa vaihtelee kuukausittain parista sadasta reiluun tonniin, kuitenkin niin että keskimäärin se on varmaan alle 500 e/kk (pitääkin alkaa pitää kirjaa nyt vuoden alusta alkaen). En ymmärrä, miksi maksaisin vähemmän.

Talosta en osta itselleni osuutta nyt enkä tulevaisuudessa, koska siinä ei ole mitään järkeä. Ensinnäkään en olisi itse ikinä ostanut näin isoa taloa, jossa on isot lämmityskustannukset. Toiseksi, miksi ottaisin ison asuntolainan ja maksaisin itseni kipeäksi pankille käytännössä koko lopputyövuosieni ajan JA sen lisäksi puolet asumiskuluista? Mieluummin laitan palkastani säästöön ja jos joskus eroamme, niin tiedän löytäväni välittömästi vuokra-asunnon siksi aikaa, että päätän miten järjestän asumiseni siitä eteenpäin (oma vai vuokra, ja miltä suunnalta).

Mutta siis puolet asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluista on meillä ollut itsestäänselvyys alusta asti.

Älyttömät kulut tai sitten mies huijaa sinulta rahaa. Ei mitään järkeä kuitenkaan tuossakaan järjestelyssä. Saisit enemmän säästöön jos nuo maksamasi "kulut" olisivat järkevämmät. Mutta hyvä jos olet itse tyytyväinen.

Vierailija
172/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä jankkaamista. Toivottavasti mies ottaa eron, ja ap saa muuttaa lähiöön soluasuntoon.

Haluan edelleenkin maksaa asumisestani ja elämisestäni, kuten maksankin. Haluaisin vain että se tapahtuu reilusti, eikä niin, että lopulta miehellä on talo ja mulla laina, jolla se talo on osittain maksettu.

Juuri tällaisten kommenttien takia joudun jankkaamaan. Ja edelleenkään tästä ei tule avioero, vaan keskustelu.

Ap

Etkö ollenkaan ajattele säästämisen mahdollisuutta, kun sinun ei tarvitse osallistua lainaan ja mihinkään remonttikuluihin? Saisit kerrytettyä omaisuuttasi paljon nopeammin ja enemmän halutessasi. Tietysti nyt vaikea kerryttää kun olet opiskelija, mutta valmistumisesi jälkeen sitten. 

Vierailija
173/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en maksa senttikään asumisesta ja omistan puolet. Mies on huomattavasti varakkaampi eikä kaipaa minun pennosiani. Tosin olemme naimisissa, 2 lasta ja yhteisiä vuosia 30. Lapset perii lopulta kaiken.

Vierailija
174/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja haluan vielä kerran perustella, miksi tämä miehen lainan lyhentäminen on mielestäni vähän kyseenalaista (sen avioehdon lisäksi):

Ymmärrätte varmaan, että on aika hullunkurista nostaa itse lainaa, ja lyhentää sillä lainalla toisen ihmisen lainaa. Kerryttäisin siis samalla miehen omaisuutta sillä rahalla, joka minun jonain päivänä pitää maksaa takaisin. 

Ap

Voi jestas, mikäs se tuommoinen avioliitto on että tuossa joutuisi lainaa nostamaan.Me oltu 30 v.naimisissa ja vuorotellen maksettu kulut kun toinen opiskellut ym.En lähtisi tuollaiseen ollenkaan mukaan jos yhdessä ollaan.

Vierailija
175/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo 300 on todella vähän. Mies petaa tilannetta niin, että eron tullen et todellakaan saa mitään.

Mitä nyt 300e kuussa kun on asunut omakotitalossa, siinä saa säästettyä mukavasti omaa rahaa samalla. Mitä väliä vaikka et omistaisi siitä talosta prosenttiakaan kun maksaa noin naurettavaa 'vuokraa'. Pistä tuloista 400-500e kuussa sijoituksiin. Kun mies on saanut lainan maksettua niin sulla on todennäköisesti enemmän varallisuutta, ellei asunto ole halutulta alueelta (todennäköisesti ei ole)

Vierailija
176/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitäs maksat asumisesta nyt? 

Vierailija
177/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömät kulut tai sitten mies huijaa sinulta rahaa. Ei mitään järkeä kuitenkaan tuossakaan järjestelyssä. Saisit enemmän säästöön jos nuo maksamasi "kulut" olisivat järkevämmät. Mutta hyvä jos olet itse tyytyväinen.

Hänhän puhui juoksevista kuluista, jotka pitää maksaa kuitenkin. Miksi ottaa tuohon vielä laina- ja remonttikulut päälle, jos ei tarvitse? 

Vierailija
178/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaikki rahat, mitkä saan, menee yhteiseen käyttöön (vastike, laskuja, ruoat yms.). Olen myös opiskelija. Totta kai minunkin täytyy osallistua elämisen kustannuksiin! 300€ muka liikaa asumisesta, ei hyvänen aika... Miten joku voikin olla noin itsekäs kuin ap.

Saatko asumistukea?

Minä en, saan opintotukea ja -lainaa, joilla maksan melkein puolet vuokrasta, laskuista ja ruoasta, eli _kaikki_ menee elämiseen.

Sama juttu, jos maksan 300 € elämisestä, mikään ei muutu. Minulle ei jää mitään säästöön, kun mies kerryttää omaisuutta.

Ap

Mikä sinusta tuntuisi reilulta? Asua vuokralla jossain muualla ja kerryttää samalla jonkun ventovieraan omaisuutta? Asua miehen luona halvemmalla? Koska ne lienee ainoat vaihtoehtosi.

Kuulostinpa katkeralta. En siis ole, koska tilanne on väliaikainen ja sama, kuin (lähes) kaikilla opiskelijoilla. Mies kuitenkin kerryttää omaisuutta minun lainalla, mikä TUNTUU epäreilulta.

Ap

Vierailija
179/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja haluan vielä kerran perustella, miksi tämä miehen lainan lyhentäminen on mielestäni vähän kyseenalaista (sen avioehdon lisäksi):

Ymmärrätte varmaan, että on aika hullunkurista nostaa itse lainaa, ja lyhentää sillä lainalla toisen ihmisen lainaa. Kerryttäisin siis samalla miehen omaisuutta sillä rahalla, joka minun jonain päivänä pitää maksaa takaisin. 

Ap

Voi jestas, mikäs se tuommoinen avioliitto on että tuossa joutuisi lainaa nostamaan.Me oltu 30 v.naimisissa ja vuorotellen maksettu kulut kun toinen opiskellut ym.En lähtisi tuollaiseen ollenkaan mukaan jos yhdessä ollaan.

Tämä!

Toisen puolison siis pitää ottaa lainaa, että pystyy asumaan perheen yhteisessä kodissa :D

Tämän talon on pakko sijaita Porvoossa.

Vierailija
180/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpa vuokra. Ton verran on noin pinen kerrostalokaksion yhtiövastike, mutta vuokralla joutuisit maksamaan......€ paikkakunnasta riippuen. Säästäisin itse rahastoon, osakkeisiin, omaan asunto on tms.

Tuossa on vaan se ongelma, että mies voi heittää sinut puuhalle ihan milloin vain ilman varoitusta tai aikaa etsiä oma kämppä. Entäs jos teette miehen kanssa kirjallisen vuokrasopimuksen tai sitten asut omassa.

Ei voi. Ihmistä, joka on kirjoilla asunnossa, ei voi heittää pihalle "milloin vain ilman varoitusta". Jos toinen ei halua lähteä, asunnon omistaja voi joutua hakemaan oikeudesta häätöä ihan kuten jos kyseessä olisi vuokralainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi