Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuusasiasta: miehen omistamasta talosta ja vaimon osallistumisesta asumiskuluihin

Vierailija
03.01.2020 |

Tiedän, että tämä on ikuinen ja loppuun kaluttu aihe, mutta jospa vielä irtoaisi. Minulta ainakin irtoaa.

Mies on ostamassa taloa ja suunnittelee lyhentävänsä lainaa noin viidelläsadalla eurolla kuussa. Lainanlyhennyksen päälle tietysti tulee lämmitys ym. omakotitaloasumisen kulut. Tontti oma.

Minun osuuteni asumiskuluista on ”sovitusti” 300 euroa.

Eikö se ole aika paljon? Voiko lämmitykseen ja muihin laskuihin mennä 600 euroa kuussa, jolloin maksaisin puolet kaikesta sälästä siinä lainan ympärillä?

Meillä on avioehto, ja se selittänee miksi tämä pikkuisen hiertää. En ole eroamassa tai hyötymässä, mutta tuntuu hullulta, että maksaisin talosta, josta en tule omistamaan prosenttiakaan.

Tietysti keskustelen vielä miehen kanssa, mutta toivoisin asiallisia mietteitä aiheesta. Olenko ihan taukki, kun en ole valmis maksamaan asumisestani kolmeasataa?

Ja kun joku kysyy miksen osallistu talon ostoon: olen opiskelija.

Kommentit (566)

Vierailija
561/566 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on kyllä uskomatonta shaipaa pääosin. Selkeästi täällä ei montaa omakotitalo-asujaa kirjoita, kun ei ymmärretä paljonko se oikeasti maksaa.

Itse ilomielin maksaisin 300 e asumisesta okt:ssa, sehän on puoli-ilmaista. Ei 300 eurolla saa kunnollista vuokrakämppää kuin jostain perähikiältä.

Kun päättää opiskella vuosikausia, pitää miettiä miten sen rahoittaa. Se ei voi perustua siihen, että toinen maksaa kaiken.

Tilannehan voi olla se, että miehen tulot eivät ole niin suuret, että voisi yksin maksaa kahden ihmisen elämisen sekä omakotitalo-asumisen.

Itsekin opiskelen SEKÄ käyn töissä. Saadakseen 300 euroa käteen, täytyy töitä tehdä 3-4pv kuussa riippuen palkasta. Onko se oikeasti liikaa vaadittu?

En mäkään haluaisi käydä töissä samaan aikaan opiskelun (Amk) kanssa, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy itse kantaa vastuuta itsestään.

Sitten taas jos toinen hoitaa kotona yhteisiä lapsia, asia on täysin eri. Yhteiset lapset on yhteinen proggis, mutta opiskelu on ap:n oma päätös.

Minä asun omakotitalossa. Opiskelijana en olisi sellaiseen muuttanut enkä maksanut 300e asumiskuluja mistään luukusta. Se olisi tullut aivan liian kalliiksi jos asumistuen jälkeen jäisi vielä 300e maksettavaa.

Monet tuntuu keskustelevan tässä nyt siitä näkökulmasta kuin se omakotitalo olisi joku välttämättömyys. Kuin ainoa mahdollisuus olisi ostaa se nyt, muuten sitä ei saa ostettua koskaan.

Täsmälleen näin. En minäkään muuttanut opiskeluaikoinani vielä omakotitaloon, enkä muuttanut heti valmistumisen jälkeenkään, koska olin puolet ajasta työttömänä ja osa-aikainen työpaikka sijaitsi kaukana. Tuleva avokki sai asua yksin omakotitalossaan ja minä asuin omalle kukkarolleni sopivammassa paikassa lähellä työpaikkaani.

Vierailija
562/566 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä problematiikkaa. AP sanoo, ettei hänellä ole varaa omakotitalon osuuteen, mutta hänellä on varaa maksaa sama summan asumismenoina?

Mies maksaa 500 + x €

Nainen maksaa 300€

Yhteisen lainan saa, jos omankin, joten naisen nimiin voidaan hyvin laittaa maksunsa suhteessa osuus. Esim 25% kuulostaa kohtuulliselta.

Kyseessä on siis vain APn ja miehensä tahtotila ja miksi he eivät haluaisi jyvittää taloa maksujen suhteessa?

Ap osallistuisi siihen lainanmaksuun noin 100 euroa kuussa sitten, koska kyllä 400 menee kuluihin, josta ap.n osuus 200 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/566 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on kyllä uskomatonta shaipaa pääosin. Selkeästi täällä ei montaa omakotitalo-asujaa kirjoita, kun ei ymmärretä paljonko se oikeasti maksaa.

Itse ilomielin maksaisin 300 e asumisesta okt:ssa, sehän on puoli-ilmaista. Ei 300 eurolla saa kunnollista vuokrakämppää kuin jostain perähikiältä.

Kun päättää opiskella vuosikausia, pitää miettiä miten sen rahoittaa. Se ei voi perustua siihen, että toinen maksaa kaiken.

Tilannehan voi olla se, että miehen tulot eivät ole niin suuret, että voisi yksin maksaa kahden ihmisen elämisen sekä omakotitalo-asumisen.

Itsekin opiskelen SEKÄ käyn töissä. Saadakseen 300 euroa käteen, täytyy töitä tehdä 3-4pv kuussa riippuen palkasta. Onko se oikeasti liikaa vaadittu?

En mäkään haluaisi käydä töissä samaan aikaan opiskelun (Amk) kanssa, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy itse kantaa vastuuta itsestään.

Sitten taas jos toinen hoitaa kotona yhteisiä lapsia, asia on täysin eri. Yhteiset lapset on yhteinen proggis, mutta opiskelu on ap:n oma päätös.

Minä asun omakotitalossa. Opiskelijana en olisi sellaiseen muuttanut enkä maksanut 300e asumiskuluja mistään luukusta. Se olisi tullut aivan liian kalliiksi jos asumistuen jälkeen jäisi vielä 300e maksettavaa.

Monet tuntuu keskustelevan tässä nyt siitä näkökulmasta kuin se omakotitalo olisi joku välttämättömyys. Kuin ainoa mahdollisuus olisi ostaa se nyt, muuten sitä ei saa ostettua koskaan.

Täsmälleen näin. En minäkään muuttanut opiskeluaikoinani vielä omakotitaloon, enkä muuttanut heti valmistumisen jälkeenkään, koska olin puolet ajasta työttömänä ja osa-aikainen työpaikka sijaitsi kaukana. Tuleva avokki sai asua yksin omakotitalossaan ja minä asuin omalle kukkarolleni sopivammassa paikassa lähellä työpaikkaani.

Paljon meni asumiskuluihin tuolloin?

Vierailija
564/566 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä problematiikkaa. AP sanoo, ettei hänellä ole varaa omakotitalon osuuteen, mutta hänellä on varaa maksaa sama summan asumismenoina?

Mies maksaa 500 + x €

Nainen maksaa 300€

Yhteisen lainan saa, jos omankin, joten naisen nimiin voidaan hyvin laittaa maksunsa suhteessa osuus. Esim 25% kuulostaa kohtuulliselta.

Kyseessä on siis vain APn ja miehensä tahtotila ja miksi he eivät haluaisi jyvittää taloa maksujen suhteessa?

Ap osallistuisi siihen lainanmaksuun noin 100 euroa kuussa sitten, koska kyllä 400 menee kuluihin, josta ap.n osuus 200 euroa. 

Juuri näin. Jos laina on 120 000€, niin 25% on 30 000€. Tämä olisi 6v 100€/kk ja 14v 135€/kk. Tai 125€ koko ajan.

Vierailija
565/566 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa 500 + x €

Nainen maksaa 300€

Tietysti tuon 500€ lisäksi tulee miehen osuus kuluista.

Onko ap:lla varaa maksaa puolet kuluista ja osa lainanlyhennyksestä?

Oma lukunsa on jos tulee isompaa korjattavaa, niin kuin yleensä jossain vaiheessa tulee. Kuka maksaa?

Vierailija
566/566 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kahlattua koko ketjun läpi. Kommentoin nyt silti, vaikken tiedä onko tämä jo hiljentynyt..

Hämmentynyt olen kuinka itsekkäästi moni ajattelee parisuhteessa, jopa avioliitossa!

Olen pitänyt itsestäänselvänä, että opiskelijan ja normaalisti työssäkäyvän asuessa yhdessä, työssäkäyvä kompensoi opiskelijan menettämää asumistukea. Eihän se voi niin mennä, että yksi saa kaikki yhdessäasumisen edut ja toinen kantaa tappiot.

Me aikanaan puolisoni kanssa muutettiin yhteen tuollaisessa tilanteessa, toinen vielä opiskeli, toinen tienasi töissä. Ei oltu vielä edes naimisissa, mutta opiskelija maksoi yhteisestä vuokrasta sen verran, mitä maksoi sinkkukämpästään asumistuen jälkeen eli yhteenmuutto ei heikentänyt opiskelijan taloutta. Töissä tienaava hyötyi silti vielä rahallisestikin vuokran suhteen verrattaessa yksin asumiseen, koska ei missään lukaalissa asuttu. Eikä opiskelijatalouden kuulukaan lukaalissa asua, jollei sitten tienaava tienaa niin hyvin, että haluaa tämän mahdollistaa. Muita kuluja voi sitten maksaa tasaisemmin, tietenkin huomioden köyhemmän tulot. Eli ei oteta liian kallista nettiliittymää, osteta liian kalliita pesuaineita jne, jollei tienaava ole halukas maksamaan enemmän. Meillä tienaava maksoi enemmän myös muista kuluista, koska pidettiin tärkeänä ettei opinnot pitkity turhaan jos opiskelija joutuu liikaa tehdä töitä opintojen rinnalla, puhumattakaan liiasta lainan ottamisesta, kun toisen tulojen takia se ei ollut välttämätöntä. Tuon jälkeen on osatkin vaihtuneet. Aiemmin tienannut onkin ollut työttömänä, jolloin työelämään siirtynyt opiskelunsa päättänyt, on taas vuorollaan huolehtinut kuluista enemmän ja maksanut myös yhteistä asuntolainaa yksinään toisen työttömyysajan.