Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuusasiasta: miehen omistamasta talosta ja vaimon osallistumisesta asumiskuluihin

Vierailija
03.01.2020 |

Tiedän, että tämä on ikuinen ja loppuun kaluttu aihe, mutta jospa vielä irtoaisi. Minulta ainakin irtoaa.

Mies on ostamassa taloa ja suunnittelee lyhentävänsä lainaa noin viidelläsadalla eurolla kuussa. Lainanlyhennyksen päälle tietysti tulee lämmitys ym. omakotitaloasumisen kulut. Tontti oma.

Minun osuuteni asumiskuluista on ”sovitusti” 300 euroa.

Eikö se ole aika paljon? Voiko lämmitykseen ja muihin laskuihin mennä 600 euroa kuussa, jolloin maksaisin puolet kaikesta sälästä siinä lainan ympärillä?

Meillä on avioehto, ja se selittänee miksi tämä pikkuisen hiertää. En ole eroamassa tai hyötymässä, mutta tuntuu hullulta, että maksaisin talosta, josta en tule omistamaan prosenttiakaan.

Tietysti keskustelen vielä miehen kanssa, mutta toivoisin asiallisia mietteitä aiheesta. Olenko ihan taukki, kun en ole valmis maksamaan asumisestani kolmeasataa?

Ja kun joku kysyy miksen osallistu talon ostoon: olen opiskelija.

Kommentit (566)

Vierailija
401/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti täällä on ihan hemmetin köyhää porukkaa, kun ei tajuta millaiset edut vain 300 euron asumiskustannukkset voivat luoda.  

Vierailija
402/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani sairauslomalla maksoin vuokraa avopuolisolle 450e/kk vuoden ajan.

Omakotitalo isolla pihalla

Pidän ratkaisua hyvänä, olin juuri myynyt rivitalossa olevan kaksio eikä minulla ollut vuokrakämppää.

Nyt asun toisaalla ja maksan vuokraa 1000e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti täällä on ihan hemmetin köyhää porukkaa, kun ei tajuta millaiset edut vain 300 euron asumiskustannukkset voivat luoda.  

Ei ole halpaa jos sitä varten joutuu ottamaan opintolainaa maksaakseen OMALLE AVIOMIEHELLEEN.

Vierailija
404/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 euroa kuulostaa hyvin kohtuulliselta.

Vierailija
405/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin ap:lle, että ota tuo diili. Itse asun vaimoni omistamassa kämpässä ja maksan 350€/kk. Vaimoni maksaa lainaa 500€/kk ja muita kuluja vuoden keskiarvona n. 500€/kk. Mulla on 3000€/kk palkka. Näin halvalla en ikinä voisi missään asua ja tämä kartuttaa omaisuuttani paljon enemmän kuin 50% omistus tästä asunnosta. Rahastoihin mulla menee 1800€/kk. Kahdeksan vuotta asuttu näin ja mulla on säästössä jo asunnon verran. Vaimolla vielä 13 vuotta lainaa jäljellä. Mulla tulee olemaan vähintään tuplat vaimon omaisuuteen verrattuna sitten kun laina on maksettu. Eikä huolta tai kuluja asunnosta,

Vierailija
406/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin ap:lle, että ota tuo diili. Itse asun vaimoni omistamassa kämpässä ja maksan 350€/kk. Vaimoni maksaa lainaa 500€/kk ja muita kuluja vuoden keskiarvona n. 500€/kk. Mulla on 3000€/kk palkka. Näin halvalla en ikinä voisi missään asua ja tämä kartuttaa omaisuuttani paljon enemmän kuin 50% omistus tästä asunnosta. Rahastoihin mulla menee 1800€/kk. Kahdeksan vuotta asuttu näin ja mulla on säästössä jo asunnon verran. Vaimolla vielä 13 vuotta lainaa jäljellä. Mulla tulee olemaan vähintään tuplat vaimon omaisuuteen verrattuna sitten kun laina on maksettu. Eikä huolta tai kuluja asunnosta,

Niin. Sun palkka on 3000€. Ap saa opintotukea jotain 250€ kk + opintolaina jotain 670€/kk. Aika erilaiset tulot teillä kahdella. Normaaliin vuokra asuntoon joka maksaa 300€ ap saa asumistukea mutta sitä ei tietenkään saa jos asuu puolison kanssa.

Vierailija
407/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä asiaa avioliitossa, että on minun rahat ja on sinun rahat, ja kulut laitetaan puoliksi oli kuinka suuri tuloero tahansa.

Ymmärrän, että jos toisella on ennen avioliittoa kerrytettynä varallisuutta se suojataan avioehdolla, mutta muuten pitäisi avioliitossa kummankin osallistua kuluihin omien tulojensa mukaan.

Ap ei yritä lokkeilla, kuten jotkut täällä antavat ymmärtää. Hän opiskelee, jotta voisi tulevaisuudessa osallistua paremmin rahallisesti yhteiseen elämään.

Vierailija
408/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sun palkka on 3000€. Ap saa opintotukea jotain 250€ kk + opintolaina jotain 670€/kk. Aika erilaiset tulot teillä kahdella. Normaaliin vuokra asuntoon joka maksaa 300€ ap saa asumistukea mutta sitä ei tietenkään saa jos asuu puolison kanssa.

Vaikka ap nostaisi maksimi opintotuet niin aika nopeasti voi kuitata ne pois tuolla ”vuokralla” valmistumisensa jälkeen. En vain osaa nähdä miten ap voi tässä hävitä. Älä missään nimessä osta osuutta asunnosta.

Vierailija
409/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ap nostaisi maksimi opintotuet niin aika nopeasti voi kuitata ne pois tuolla ”vuokralla” valmistumisensa jälkeen. En vain osaa nähdä miten ap voi tässä hävitä. Älä missään nimessä osta osuutta asunnosta.

Nostamisella tarkoitin luonnollisesti opintolainaa, en opintotukea.

Vierailija
410/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, missä vaan asuisit niin joutuisit maksamaan asumisesta. Jos nyt miehesi ei ole kehtoa ryövännyt, ja muutit suoraan mamilta ja papilta hänen luoksensa, niin sun pitäs toi jo tietää. Se luteinen opiskelijaboxikin maksaa ton.

Vierailija
411/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja haluan vielä kerran perustella, miksi tämä miehen lainan lyhentäminen on mielestäni vähän kyseenalaista (sen avioehdon lisäksi):

Ymmärrätte varmaan, että on aika hullunkurista nostaa itse lainaa, ja lyhentää sillä lainalla toisen ihmisen lainaa. Kerryttäisin siis samalla miehen omaisuutta sillä rahalla, joka minun jonain päivänä pitää maksaa takaisin. 

Ap

Mä taas en ymmärrä miksi sun pitäisi saada asua ilmaiseksi? Jos sulla opiskelijana ei ole rahaa osallistua oikeasti asuntolainan maksamiseen, niin sitten maksat noi kulut ja kun valmistut luot itsellesi uran, ja tienaat rahaa ja ostat itsellesi vaikkapa sijoitusasunnon.

Näin naisenakin veetuttwlee tällaiset märinät, että aina pitäisi saada elää toisen siivellä, vaikka oma tilanne on täysin itse aiheutettu.

Vierailija
412/566 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luultavasti mies haluaa tuon vuokran neuvotella uusiksi kun ap valmistuu, eikä monen vuoden opintolainoja makseta nuin vain pois, nehän tekee useamman kymppitonnin lainan!

Vierailija
413/566 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtis mukaan tuohon diiliin, vaan asuisin omassa opiskelija asunnossa ja saisin kaikki edut. Nythän ne osittain menee, kun asuu toisen kumppanin kanssa. Jos on naimisissa, mutta asuu eri osoitteessa, kai saa asumistuet ym?

Sitten kun valmistuisin ja pääsisin töihin lunastaisin mieheltä puolet talosta ja muuttaisin yhteen. 

Avoiliitto, jossa on ehto, on naiselle sudenkuoppa, kun esim hankitte lapsia. Et tietaa, et kertytä omaisuutta ja jos ero tulee, et omista mitään. Jäät lasten kanssa täysin tyhjän päälle.

Jos tulee avioero, kohtuutonta avioehtoa voidaan osituksen yhteydessä kohtuullistaa sovittelemalla ja joissain tapauksissa avioehto saatetaan jopa sivuuttaa kokonaan. Jos puolisot eivät pääse sopuun, ratkaisun tekee pesänjakaja. Tarvittaessa pesänjakajan ratkaisuun voi hakea muutosta käräjäoikeudelta. Eron sattuessa kohdalle kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä juristiin.

Vierailija
414/566 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luultavasti mies haluaa tuon vuokran neuvotella uusiksi kun ap valmistuu, eikä monen vuoden opintolainoja makseta nuin vain pois, nehän tekee useamman kymppitonnin lainan!

Miten niin tekee useamman kymppitonnin. Max 14400 euros neljässä vuodessa. Ja voihan ap tehdä kesätöitä ettei tarvitse kokonaan lainalla elää. 

Vierailija
415/566 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvän diilin voit tehdä ap nyt, joten ota ihmeessä tarjous vastaan ennen kuin mies muuttaa mielensä. Se on todella suuri etu asua noin halvalla omakotitalossa huolehtimatta mistään remonttikuluista. Suorastaan lottovoitto. 

Vierailija
416/566 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla on huutava pula työntekijöistä ainakin pääkaupunkiseudulla. Tee vuoro viikossa töitä esim. kassalla, tienaat tuon 300e/kk heittämällä. Ei tarvitse ottaa opintolainaa ja saat hyvää kokemusta työelämästä, jota tulevat työnantajatkin varmasti arvostavat.

Vierailija
417/566 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tilanteen omalle kohdalleni. Naimisissa ollaan ja pari lasta. Jos mies ehdottais talon ostoa ja ottais lainan siihen, niin mun mielestä olis hassua maksaa miehelle mitään.

Koska yhdessähän me ollaan.

Mun mielestä olis hassua että mies käskis mun maksaa asumisesta.

Sama kirjottaja jatkaa. Jos mietin asian niin että mä ostan sen talon niin en mä silloinkaan pyytäisi miestä siitä mitään maksamaan. Mun mielestä se olis hassua. Yhdessähän me ollaan.

Tämähän siis olisi minulle pienituloisena ihmisenä ihanteellinen tilanne. Mutta kun mies ajattelee että yhdessä asuminen on yhdessä maksamista. Ja kyllä minäkin mielelläni jotain maksan, mutta en miehen lainaa.

Ap

Et sinä lainaa maksa vaan asumiskuluja. Sinä myös kulutat asuntoa ja sitä pitää remontoida tulevaisuudessa. Omakotitalossa asuminen ei ole ilmaista paitsi sinun osaltasi kyllä on jos vain tuon 300 euroa tarvitsee maksaa. 

Vierailija
418/566 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko vieläkään? En ole ”kääntänyt kelkkaani”, koska en edelleenkään hyväksy 300 euron maksua, jos se ei vastaa todellisia kuluja. Olen muutaman kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että nuo todelliset kulut täytyy selvittää. Vuosi on hyvä aikajana.

Ap

Siis, et hyväksy 300e maksua , koska se ei vastaa todellisia kuluja.

No, ei taatusti vastaa, lämmityskulut 200e/kk

Kiinteistövero 32e/ kk

Vakuutukset 35e/kk

Jätemaksut 30e/kk

Sähkö 50e/kk

Tiemaksu 10e/ kk

Okt huoltotyöt 50/kk

———————

Yht 407e/kk

Missä sinä ap luulet asuvasi noin halvalla kuin 300e . Nuo maksut mitkä arvioin ovat varmasti jossain takahikiällä ja muualla paljon enempi.

Olisit valinnut köyhän kumppanin , niin ei tarvisisi kitistä, kun nykyisellä on varaa ostaa talo ja sinulla ei.

Saisit hävetä.

Minun omakotitaloni kaikki kustannukset ovat n. 300 euroa / kk. 130 neliötä, vanha mutta remontoitu talo 15 min etäisyydellä yhdestä Suomen suurimmista kaupungeista.

Mielenkiinnosta; Oma taloni on suht samankokoinen, 2010 tienoilla rakennettu.

Minulla on sikamaisen halpa tonttivuokra ja kiinteistöverot, yhteensä n. 800e / vuosi (1700 neliön tontti).

Kaikenkaikkiaan juoksevat kuluni ilman lainanlyhennystä ovat 500e/kk, vaikka miten itkisin.

Ainoastaan jos lopetan kaikki vakuutukset ja katkaisen sähköt, pääsen 300euroon kuukaudessa.

Miten selviät nuin halvalla?

Vierailija
419/566 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko vieläkään? En ole ”kääntänyt kelkkaani”, koska en edelleenkään hyväksy 300 euron maksua, jos se ei vastaa todellisia kuluja. Olen muutaman kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että nuo todelliset kulut täytyy selvittää. Vuosi on hyvä aikajana.

Ap

Siis, et hyväksy 300e maksua , koska se ei vastaa todellisia kuluja.

No, ei taatusti vastaa, lämmityskulut 200e/kk

Kiinteistövero 32e/ kk

Vakuutukset 35e/kk

Jätemaksut 30e/kk

Sähkö 50e/kk

Tiemaksu 10e/ kk

Okt huoltotyöt 50/kk

———————

Yht 407e/kk

Missä sinä ap luulet asuvasi noin halvalla kuin 300e . Nuo maksut mitkä arvioin ovat varmasti jossain takahikiällä ja muualla paljon enempi.

Olisit valinnut köyhän kumppanin , niin ei tarvisisi kitistä, kun nykyisellä on varaa ostaa talo ja sinulla ei.

Saisit hävetä.

Minun omakotitaloni kaikki kustannukset ovat n. 300 euroa / kk. 130 neliötä, vanha mutta remontoitu talo 15 min etäisyydellä yhdestä Suomen suurimmista kaupungeista.

Mielenkiinnosta; Oma taloni on suht samankokoinen, 2010 tienoilla rakennettu.

Minulla on sikamaisen halpa tonttivuokra ja kiinteistöverot, yhteensä n. 800e / vuosi (1700 neliön tontti).

Kaikenkaikkiaan juoksevat kuluni ilman lainanlyhennystä ovat 500e/kk, vaikka miten itkisin.

Ainoastaan jos lopetan kaikki vakuutukset ja katkaisen sähköt, pääsen 300euroon kuukaudessa.

Miten selviät nuin halvalla?

Mun tontti, 1000 neliötä, on oma ja kiinteistövero alle 300 euroa vuodessa.

420/566 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:lle erittäin edullinen diili.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä