KEVYEMPI VUOSI 2020
Onko vuoden 2020 laihduttajille jo omaa ketjua? Jos ei, tässäpä sellainen. Mukaan vaan kaikki, joilla työn alla elämäntapamuutos tai dieetti, oli tavoitteena pudottaa kiloja kaksi tai kolmekymmentä. Tyyli on vapaa.
Pidetään ketju vapaana kiistelystä, kunnioitetaan toisiamme ja autetaan tarvittaessa. Sopivin tapa elämäntapojen muuttamiseen ja kevyempään elämään on nimittäin se, joka toimii itsellä, mutta ei välttämättä silti toimi kaikilla muilla.
Tervetuloa mukaan!
Kommentit (490)
Viikonlopun aikaan paino humpsahti vielä lisää alas, eli viime viikon pudotus oli -600g (84 > 83,4). Hyvä! Muutoksena tosiaan paluu joulun jälkeen arkeen, eväiden teko töihin (viime vuonna lähinnä työpaikan lounasbuffet) ja tarkempi syöminen kaiken kaikkiaan. Sulamoa käytän melkein päivittäin. Lauantaina iltapala oli vähän sinne päin, ja sen päälle pari palaa suklaata. Ei näkynyt silti puntarilla eilen.
Liikunnat kuten ennenkin, kolme salia viikon aikana, lisäksi pidin huolen että kävin joka päivä vähintään puolen tunnin happihyppelyllä ulkona, lauantaina pidempi hikilenkki miehen kanssa. Arkiaktiivisuuteen olen kiinnittänyt huomiota, eli viime viikon välttelin sohvalle ja erityisesti kännykälle jämähtämistä. Kun tekee toimistotyötä, on muulla arkiaktiivisuudella paljon merkitystä. Kun saa takapuolensa ylös sohvalta ja näpit irti kännykästä, on kotonakin saanut enemmän aikaan ihan huomaamatta. Taas on kassillinen kierrätykseen meneviä tavaroita ja vaatteita odottamassa ja sisustusta päivitetty mm. tyynynpäällisiä vaihtamalla.
Samoilla linjoilla aion jatkaa, eli pidän huolen että joka päivälle on itse tehtyä, terveellistä ruokaa, runsaasti kasviksia ja hedelmiä ja makroja seurailen Sulamossa - lähinnä sitä, että saan proteiinia riittävästi ja rasvan määrä pysyy kohtuudessa, ja kalorit noin 1700-1800 tietämillä, yli 2000 ei saa mennä. Liikunnan suhteen menen kuten tähänkin asti, lähinnä keskityn arkiaktiivisuuden lisäämiseen. Näin jää keväälle mahdollisiin tasannevaiheisiin varaa lisätä liikuntaa esim. aamulenkkien muodossa. Vielä en ota sitä korttia käyttöön.
Tsemppiä kaikille uuteen viikkoon!
Riina
Se on kumma millainen energiapiikki tulee aina laihdutusta aloittaessa. Kävin äsken salilla ja fiilis sen jälkeen oli mahtava. Kumma, miten se innostus aina viimeistään kuukauden päästä alkaa vetelemään viimesiään ja salille raahautumunen on yhtäkkiä kamalaa. :/
Mars
Eikö tämän ketjun ollut tarkoitus kaikille jotka haluaa pudottaa painoa ? on se sitten vaikka 7 kg tai 20 kg .
Välillä ottaa päähän ,kun on ns laihaläski ja kaikki tulee vyötärölle. Saan joskus kuulla mitä sinäkin laihdutat. On helvetin tukalaa kun vyötäröllä kaikki. Juuri hoitaja kertoi ,että esim kolesteroli ja diebets arvot voi nousta kun on rasvaa vyötäröllä.Luen mielen kiinnolla tätä ketjua ja kaikki vinkit ja kannustus on kaikille hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämän ketjun ollut tarkoitus kaikille jotka haluaa pudottaa painoa ? on se sitten vaikka 7 kg tai 20 kg .
Välillä ottaa päähän ,kun on ns laihaläski ja kaikki tulee vyötärölle. Saan joskus kuulla mitä sinäkin laihdutat. On helvetin tukalaa kun vyötäröllä kaikki. Juuri hoitaja kertoi ,että esim kolesteroli ja diebets arvot voi nousta kun on rasvaa vyötäröllä.Luen mielen kiinnolla tätä ketjua ja kaikki vinkit ja kannustus on kaikille hyödyksi.
Kaikki ovat tervetulleita :)
Tänään on sujunut hyvin. Olen syönyt kananmunaa, näkkileipää, lohta, kasviksia ja pestoa. Täytyy sanoa, että terveellinen ruoka on harmittavan kallista näin opiskelijan näkökulmasta, mutta on se toki sitten myös sen arvoistakin voida hyvin. Saa ehdottaa hyviä, kevyitä ja edullisia ruokia.
Flunssan suhteen alkaa pahin olemaan ohi, pieni kurkkukipu tosin vaivaa edelleen. Ajattelin huomenna taas aloittaa kevyen liikunnan joogan merkeissä ja toivottavasti voin taas alkaa rankempaakin liikuntaakin pikkuhiljaa harrastamaan.
- Mustikka
Hei, mahtuuko mukaan uusi keventäjä? :) viime vuosi oli meidän perheessä vielä osin vauvavuosi ja raskauskiloista oli silloin lähtenyt 12/16. Ne viimeiset kilot kuitenkaan ei liikkuneet mihinkään viime vuoden aikana. Rajoitin herkkuja ja aloin liikkua säännöllisesti, mutta lopetin myös imetyksen mikä tietysti vähensi kulutusta. Nyt vuoden alusta paino humpsahti hieman alaspäin kun otin itseäni niskasta kiinni. Idea olisi että yhtenä (viime vuonna kahtena) päivänä viikossa saisi herkutella ja muina päivinä olisi tarkoitus olla jaksamisen mukaan tarkempi syömisten kanssa. Myös liikuntaa olen saanut hieman lisätyksi. On haaste pitää näistä muutoksista kiinni pikkulapsiarjessa, ja mietin myös riittävätkö nämä muutokset. Syön nimittäin tosi helposti ja mielelläni isoja annoksia ihan perusruokaa. Miten hillitä annoskokoja, en tiedä... -Pallukka
Pallukka jatkaa vielä, tuli Mustikalle mieleen kevyitä ja edullisia ruokia: kaurapuuro raejuustolla on mun laihdutusaamupala, pitää hirmu hyvin nälkää. Kasviskeitot on tietty erinomaisia kevyitä ja halpoja ruokia, linssit tuo proteiinia ja kuitua. Näitä itse ainakin suosin. 🙂 pakasteseiti on vähärasvaista ja halpaa kalaa ja maistuu kyllä esim just keitossa.
Mukaan vaan uudet kirjoittajat! :) hyvä jos ketju pysyy aktiivisena.
Tuli taas eilen huomattua että liian kevyesti syöminen kostautuu. Pitkä päivä töissä (fyysinen työ) ja vielä illalla useampi tunti harrastuksessa meni kevyen kasviskeiton ja salaatin voimalla - sitten illalla kotona söin lähes kaiken minkä kaapista löysin ja ekana tietysti ne vierasvarakeksit sun muut huonoimmat vaihtoehdot. Mulle laihtuminen vaatii että syön kunnolla laadukasta ruokaa, muuten lähtee käsistä. No, viime päivät on muuten mennyt tosi hyvin kun olen suunnitellut ruokailut järkevästi. Tänään taas palataan ruotuun :)
Lala
Ekana päivänä lähti n. 600 g, nyt on lihakset kipeenä ja alkaa kamala kiirerumba seuravaksi viikoksi joten salillakäyntiin ei ole kamalasti aikaa.
Mars
Jään seuraamaan keskustelua ja mahdollisesti päivitän välillä :) Painoin viime vuoden alussa n. 80 kg, kevään aikana paino nousi 85 kiloon, ja kesän ja syksyn aikana sain sen alas n. 78 kiloon, joka on nykyinen paino. Olen 180 cm pitkä. Tavoitteena olisi 70 kg loppukesään mennessä. Toivotaan että elämäntapamuutos oikeasti onnistuisi tällä kertaa. Tsemppiä kaikille!
- Lumikki
Tänään kävin salilla ja oli hyvä päivä syömisten suhteen. :) en myöskään mene nälkäisenä nukkumaan. Aamulla puntarille! -Pallukka
Hei! Itse en ole laihduttamassa, mutta olen hoikka ihminen ja haluaisin antaa teille laihduttajille vinkkejä siitä, kuinka välttää laihdutuksen jälkeinen lihominen takaisin entisiin mittoihin.
Eli kalorien määrän sijaan pitäisi katsoa niiden laatua. Hoikilla ihmisillä on erilainen suolistomikrobisto kuin ylipainoisilla. Nälkäkuurit ja kalorivajeet saattavat laihduttaa hetkeksi, mutta koska ne samalla köyhdyttävät mikrobistoa entisestään, dieetin jälkeen suurin osa lihoo entiselleen.
Eli antakaa ravintoa suoliston hyville bakteereille! Syökää paljon palkokasveja ( suolisto tottuu niihin noin kuukaudessa, jos niitä syö lähes joka päivä), paljon erilaisia pähkinöitä Ja siemeniä, kasviksia, hedelmiä.
Viikossa pitäisi syödä yli 30 eri kasvikunnan tuotetta. Pelkkä porkkana, tomaatti, kurkku, salaatti ei siis riitä, vaan monipuolisuus on valttia.
Itse syön 2000-2500 kaloria päivässä, eli nälkä ei ole koskaan. Mutta liikuin tai en, pysyn hoikkana, koska syömäni ruokaa hellii juurikin hoikan ihmisen suolistomikrobeja.
Tsemppiä kaikille!
Löytyi montakin ketjua Kevyempi vuosi 2020 nimellä. Tämä lienee aktiivisin ja asiallisin.
Olin jo mukana viime vuoden ketjussa Muotila nimellä, jotkut saattavat muistaa sieltä. Lupasin tulla uuteen ketjuun kertomaan miten sujuu. Joulunaika sujui hyvin,paremmin kuin olin etukäteen ajatellut, monet jouluruoat sopivat miltei sellaisinaan ruokavaliooni.
Taustaa:
Kevään 2019 aikana sain kiloja pois, mutta sitten jojoilin ne takaisin. Kesä oli jostain syystä vaikeaa, lipsuin dietissä. Harmillista! Sain kuitenkin jossain vaiheessa taas juonesta kiinni, keto mulla metodina.
Alkupainoa oli lähemmäs 100kg, kauan meni päästä alle 90 ja sitten tosiaan otin takapakkia.
Nykytilanne:
Nyt voin ilokseni kertoa, että vaaka näytti 89,8! Nyt tuntuu, että oikeasti pääsen jatkamaan laihdutusta, enkä vain kuro kiinni jojokiloja. Eli välitavoite saavutettu, seuraavaksi toiveissa olisi alittaa 85kg.
Kokonaistavoite on jossain 65-70kg kohdalla. Eli koko vuoden ketjussa mukana...ja varmaan 2021 ketjussakin! Ha!
-Muotila-
Ap toivottaa flunssakurimuksesta käsin kaikki uudet tervetulleeksi! Tässä ketjussa ei tarvitse välttämättä olla laihduttamassa kiloakaan, eli mukaan vaan.
Josko sitä jo tänään pääsisi normaaliin syömiseen kiinni. Olen itse tervehtymään päin, mutta nyt on sitten muu perhe kipeänä ja kaupasta on pitänyt kantaa sipsiä, jätskiä yms. kuumeisille maistunutta ruokaa. Ja eipä ne omat näpit ole pysyneet erossa herkuista...
Ap
Tää ketju jatkaa samaa rataa kuin aiemmatkin. Laihduttajilla on mielessä vain herkut ja niitä koskevat repsahdukset. Herkkujen välissä mussutetaan vähäkalorista ruokaa itku kurkussa ja nälkää kärsien. Toiset vielä innolla kannustavat tätä toimintaa.
Ens vuoden alussa samat ihmiset aloittavat taas laihdutuksen entistä painavampana.
No, älkää minusta välittäkö, jatkakaa.
Aloituspaino 1,5 viikkoa sitten 74 kg. Tänään paino 72,5 kg. Sujuu hyvin edelleen eikä suurempia mielitekoja ole ollut. Olen tosin harmikseni huomannut, että pavut ja kaikenlaiset kaalit mukaanlukien kukkakaalit aiheuttavat minulle kovaa turvotusta.
Eilen joogasin tosiaan ja tuntui hyvältä saada kroppaa hieman liikkeelle flunssan jäljiltä. Tänään ajattelin tehdä nopean 10 minuutin vatsalihastreenin kotona. Tilasin muuten viime viikolla juoksulenkkaritkin jotka saapuivat tänään. Tarkoituksena keväällä alkaa juoksemaan avopuolisoni kanssa. Ikinä elämässäni en ole sitä tehnyt, mutta odotan innolla, josko sitä jäisi täysin koukkuun niinkuin olen jäänyt muuhun liikuntaan. Uskomatonta, että entinen sohvaperuna joka ei eläessään ollut harrastanut liikuntaa lähes ollenkaan ei voisi nyt kuvitellakaan elämää ilman liikuntaa :D
- Mustikka
Hyvä Mustikka! Katsoin ekasta viestistäsi että oletkin jo pudottanut ison määrän kiloja. Onko paino pudonnut tasaisesti? Kiinnostaa, koska ollaan suunnilleen samanpituisia, minä 176 cm ja paino on nyt joulun jälkeen jumittanut 86 kilossa. Turhauttaa kun mielestäni ruokailut ja liikunnat on mennyt tosi hyvin paria huonompaa päivää lukuunottamatta. Lisäsin kyllä rankempaa treeniä nyt uudenvuoden jälkeen että voihan tässä olla jotain lihasturvotusta minkä takia kilot ei vähene. Vuosi sitten painoin vielä 95 kg että suunta kumminkin on oikea, on vaan niin hidasta nyt vaikka ylipainoa vielä on lähes 10 kiloa :/
Lala
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Mustikka! Katsoin ekasta viestistäsi että oletkin jo pudottanut ison määrän kiloja. Onko paino pudonnut tasaisesti? Kiinnostaa, koska ollaan suunnilleen samanpituisia, minä 176 cm ja paino on nyt joulun jälkeen jumittanut 86 kilossa. Turhauttaa kun mielestäni ruokailut ja liikunnat on mennyt tosi hyvin paria huonompaa päivää lukuunottamatta. Lisäsin kyllä rankempaa treeniä nyt uudenvuoden jälkeen että voihan tässä olla jotain lihasturvotusta minkä takia kilot ei vähene. Vuosi sitten painoin vielä 95 kg että suunta kumminkin on oikea, on vaan niin hidasta nyt vaikka ylipainoa vielä on lähes 10 kiloa :/
Lala
Hei Lala! Ei pudonnut minullakaan tasaisesti. Minulla muistaakseni jumitti pari viikkoa 84 kilossa ja sitten taas yhtäkkiä humpsahti alaspäin, joten älä lannistu :)
- Mustikka
Minä juuri matkalla salille. Jännityksellä odotan miten käy, kun on kuukauden syönyt pitkälti aitä mitä on tehnyt mieli. Mutta eka viikkohan on aina hankalin. Ja aina repsahduksen jälkeen.