KEVYEMPI VUOSI 2020
Onko vuoden 2020 laihduttajille jo omaa ketjua? Jos ei, tässäpä sellainen. Mukaan vaan kaikki, joilla työn alla elämäntapamuutos tai dieetti, oli tavoitteena pudottaa kiloja kaksi tai kolmekymmentä. Tyyli on vapaa.
Pidetään ketju vapaana kiistelystä, kunnioitetaan toisiamme ja autetaan tarvittaessa. Sopivin tapa elämäntapojen muuttamiseen ja kevyempään elämään on nimittäin se, joka toimii itsellä, mutta ei välttämättä silti toimi kaikilla muilla.
Tervetuloa mukaan!
Kommentit (490)
Mukana! Tällä hetkellä mitat 176 cm ja 86 kiloa. Viime keväästä lähtien olen onnistunut pudottamaan 9 kiloa. Marras-joulukuulla en kiinnittänyt painonpudotukseen huomiota ja olen tyytyväinen että pysyi samoissa lukemissa! Olen jo oppinut hyvän pohjan syömisille ja tästä nyt uudella innolla jatkamaan. Tavoite on että kesällä paino alkaisi seiskalla :)
Liikuntamuotoina on crosstrainer, kahvakuula ja kävelylenkit. Tuli hankittua kunnon crosstrainer kotiin ja parin kuukauden jälkeen hämmästyin itsekin miten todennäköisesti sen ansiosta reidet kapeni ja peppu nousi :O alkoi olla ihan silminnähtävä ero, vaikka noissa paikoissa mulla läski on ollut tiukassa. Crossilla poljen 3-6 kertaa viikossa, kahvakuulailua ehkä kerran kaks viikossa ja kävelyllä käyn melkein päivittäin.
-Lala
Oli taas kiva lukea teidän muiden viestejä! :)
Minulla on ensimmäinen tämän vuoden työviikko mennyt oikein hyvin. Välipalan syöminen on selvästi vaikuttanut siihen, ettei työmatkalla ole niin kovia mielitekoja kävellä kaupan suklaahyllylle. Ehkä tiistaina herkuttelin illalla kahdella suklaapalalla, mutta muita herkuiksi laskettavia en olekaan oikeastaan syönyt. Tämä on itselleni täysin ok, koska en ole herkkulakossa, vaan opettelen terveellisempiä elämäntapoja, joihin herkutkin kuuluvat hallittuna määränä. Olen oikein ajatuksen kanssa tunnustellut niitä pieniä sokerihimon tunteita, joita joinain hetkinä on tullut. Olen huomannut, että varsinaista sokerihimoa ei oikastaan ole edes ollut, vaan kyse on ollut enemmän siitä, että olisi ollut kiva tavan vuoksi laittaa suuhun jotain makeaa. Tässä alkaa ihan konkretisoitua se, kuinka olen syönyt paljon kaikenlaista tavan tai huvin vuoksi.
Tällä viikolla olen käynyt tähän mennessä kahdella noin puolen tunnin iltakävelyllä sekä yhdellä tanssitunnilla, yhdellä avaavalla joogatunnilla sekä puolen tunnin HIIT-ryhmäliikuntatunnilla, eli olen käyttänyt kuntosalijäsenyyttäni hyväksi kiitettävästi. Liikuntaa on siis ollut joka päivä, mikä on tosi kiva juttu. Salille on ollut kiva mennä, mikä on ollut itselleni harjoittelun paikka, sillä olen koko elämäni tuntenut olevani jotenkin huono liikunnassa (nämä ajatukset peruja koululiikunnasta). Liikkuminen on itselleni ollut aina sellaista hampaat irvessä tekemistä tai ainakin ainoana motiivina on ollut laihtuminen. Tästä ajatusmallista olen pitkään tahtonut eroon.
Kun kroppa on saanut päivittäin edes vähän liikettä sekä tasaisin väliajoin ruokaa, josta ei tule sokeripöhnää, olo on ollut kyllä parempi kuin aikaisemmin. Olen jaksanut työtänikin paremmin. Nyt alkaa viikonloppu, joka vähän jännittää. Aikaisemmin palkitsin itseäni viikosta selviytymisestä sillä, että kahmin sisääni valtavia määriä sokeria, suolaa ja rasvaa ja siinähän se viikonloppu menikin sokerikrapulassa. Samaan aikaan on kuitenkin nolottanut se, kuinka olen jättänyt kalenterini tyhjäksi viikonloppujen kohdalle, koska olen vain tahtonut maata kotona ja syödä epäterveellisesti. Sehän on tietenkin ihanaa välillä, mutta eihän siinä ole mitään järkeä pidemmän päälle. Nyt on aika rakentaa uudenlaisia tapoja viikonlopuille.
Kaiken lisäksi olen nyt saavuttanut uuden luvun painossa, eli 66 kilon paino alitettiin tänään. Farkut tuntuivat paremmilta päällä eikä vatsa pömpöttänyt enää ihan niin pahasti. Pitää iloita pienistä onnistumisista :)
Pioni (67,4 --> 65,9)
Mulla pudonnut paino tällä viikolla -200g. Sinänsä olen tyytyväinen, että lähti heti laskuun, mutta toisaalta odotin alkuun suurempaa pudotusta, kun joulun syömisten ja viikonlopun juhlien aiheuttamat nesteet lähtis liikkeelle. Mutta kyllä se tästä 👍
Minä toivon myös, ettei tässä ketjussa kiisteltäisi laihdutustavoista. Neuvoja voi toki antaa kysyttäessä ja vaihtaa mielipiteitä, mutta ei tyrkytetä omaa tapaa ainoana oikeana. Kaikki kun ei sovi kaikille. Ihmisillä on erilaisia taustoja mm. syömishäiriöiden, sairauksien ym. vuoksi. Itse en aio alkaa millekään ketodieetille, mutta remppaan heitä jotka niin tekevät. Vertaistukeahan täältä haetaan 😊
Mulla myös syömishäiriötaustaa, meni terveelliset elämäntavat överiksi. Vaikka olin ns. kovassa tikissä, alkoi homma mennä ortoreksian, säästöliekin ja ylikunnon puolelle. Siitä kesti toipua pitkään, ja syöminen kääntyi taas vähän toiseen äärilaitaan. Minulle ei siis sovi tiukat dieetit ja kieltolistat, vaan pyrin syömään taas terveellisesti ja monipuolisesti. Toki laihduttaessa on pakko katsoa mitä syö, mutta kun pysyviä elämäntapoja hakee, niin elämään nyt välillä kuuluu pieni herkuttelu. Vaikkapa juhlissa kakkupala tai viikonloppuna se subi- joten Johanna ei muuta kuin eteenpäin vaan! Se subi joskus saattaa muuten buustata aineenvaihduntaa ja olla siinäkin mielessä hyväksi 👍
Vierailija kirjoitti:
Mulla pudonnut paino tällä viikolla -200g. Sinänsä olen tyytyväinen, että lähti heti laskuun, mutta toisaalta odotin alkuun suurempaa pudotusta, kun joulun syömisten ja viikonlopun juhlien aiheuttamat nesteet lähtis liikkeelle. Mutta kyllä se tästä 👍
Minä toivon myös, ettei tässä ketjussa kiisteltäisi laihdutustavoista. Neuvoja voi toki antaa kysyttäessä ja vaihtaa mielipiteitä, mutta ei tyrkytetä omaa tapaa ainoana oikeana. Kaikki kun ei sovi kaikille. Ihmisillä on erilaisia taustoja mm. syömishäiriöiden, sairauksien ym. vuoksi. Itse en aio alkaa millekään ketodieetille, mutta remppaan heitä jotka niin tekevät. Vertaistukeahan täältä haetaan 😊
Mulla myös syömishäiriötaustaa, meni terveelliset elämäntavat överiksi. Vaikka olin ns. kovassa tikissä, alkoi homma mennä ortoreksian, säästöliekin ja ylikunnon puolelle. Siitä kesti toipua pitkään, ja syöminen kääntyi taas vähän toiseen äärilaitaan. Minulle ei siis sovi tiukat dieetit ja kieltolistat, vaan pyrin syömään taas terveellisesti ja monipuolisesti. Toki laihduttaessa on pakko katsoa mitä syö, mutta kun pysyviä elämäntapoja hakee, niin elämään nyt välillä kuuluu pieni herkuttelu. Vaikkapa juhlissa kakkupala tai viikonloppuna se subi- joten Johanna ei muuta kuin eteenpäin vaan! Se subi joskus saattaa muuten buustata aineenvaihduntaa ja olla siinäkin mielessä hyväksi 👍
Tämä oli siis Riina, nimi unohtui!
Kiitos kaikille tsemppauksista😊. En minä itsekään pitänyt tuota ”repsahdustani” pahana ja voisin suorastaan sanoa sen olleen ihan harkittu päätös. Minulla ei siis myöskään ole mitään ehdottomia kieltoja syömisen suhteen, mutta yritän seurata kaloreita ainakin suuntaa antavasti. Olen siis tällä viikolla herkutellut myös yhdellä kakkupalalla. Jos liikun jonakin päivänä enemmän niin tuolloin voin myös syödä jotakin vähän enemmän tai ”vähän herkumpaa”. Ainut ehdottomuus minulla on karkit ja suklaat. Niiden suhteen minulla ei toimi kohtuukäyttö vaan on pakko kieltäytyä kokonaan. Ainakin nyt alkuvaiheessa.
-Johanna
Äh..vinkkejä aineenvaihdunnan herättelyyn. Mulla ilmeisesti nyt kroppa vhän nukahtanut. Paino ei ole n. 1kk aikana pudonnut yhtään vaan seilaa 57-58 välillä. Turhauttaa ja kovasti.
Tiitu
Aamupaino tänään 73,3 kiloa kun se viime sunnuntaina oli 74 kg eli 700 gramman pudotus tällä viikolla. Siihen olen ihan tyytyväinen ottaen huomioon että pudotan painoa normaalipainon sisällä.
Eilen illalla tuli syötyä vähän raskaampaa ruokaa, pekonichiliä ja kevyt creme fraicheä, mutta olen päättänyt olla siitä ahdistumatta. Tulinpahan ainakin kunnolla täyteen eikä tästä syystä tehnyt aamupalaa edes mieli, joten tänään siis huomattavasti kevyempi päivä taas. Hyvää viikonloppua kaikille!
- Mustikka
Ääh, viikonloput ja sosiaalinen elämä... tänään leivonnaisia ja jäätelöä. Järkevät annokset kylläkin, tänäänkin saldona -500kcal, mutta nyt pää ja vatsa huutavat lisää. Ja huomenna seuraavaan herkkupöytään...
Täytyy muuten kehua Yaziota, pari viikkoa sitä käyttäen on ollut opettavaista. Olen aina ollut tällaisia vastaan, mutta selvästikin ollut väärässä ja lisäksi arvioinut tosi pieleen syömiseni. Maksullinen versio tuntui kalliilta, mutta taitaa olla aika pieni hinta terveellisestä elämästä. Paljon on vielä opettelemista.
Tsemppiä uuteen viikkoon kaikille.
Kasi
Vinkkinä muillekin jos ei vielä ole tuttu: Youtubesta kanava Fitness Blender. Todella hyviä kotijumppavideoita, painoilla ja ilman. Tykkään kun noissa ei ole mitään turhia puheita ja mölyä vaan keskitytään itse treeniin. On koko kehon treeniä sekä lyhyitä videoita, esim suosikkini 8 minuutin vatsalihastreeni. Löysin tuon kanavan viime kesänä ja on ollut tosi kiva tehdä noita treenejä.
-Lala
Mahtavaa te kaikki jatkakaaha samaan malliin.. 😊
Täällä paino kääntynyt jostain syystä nyt seilaamaan 57-58 välillä, tai oikeastaan lähempänä 58 kokoajan, nytkin oli sen 58,2.
TURHAUTTAA ihan kamalasti. Ruokamäärät olleet pieniä ja lenkkeilyä liki joka päivä. Turvotusta kylläkin tullut, liekö minkä verran siitä johtuvaa painon nousu, jollaki ku sais sen häädetyksi. Plääh. Ei tää hauskaa oo.😲😁😁
Tiitu
Nyt hyppään mukaan kun vihdoin löysin tämän ketjun. Olin edellisvuoden ketjussa mukana. Sain 10 kg pois mutta nyt takaisin tullut reilu 2 kg joulun yms takia. Huomenna lähtee taas tiukempi linja. Paino tällä hetkellä n. 84 kg, pituus 155 cm. Tavoite saada -10 kg kesään mennessä.
Uusi nimimerkkini olkoon vaikka Mars
Jatkan vielä. Elämäntilanteeni on erittäin haastava siinä mielessä, että aikaa ei ole käytännössä laisinkaan. Opiskelen, käyn töissä, hoidan lapsia ja nukun. Luulisi ettei jäisi aikaa syödä, mutta suklaata saa helposti napattua väleissä. 😅 joten aikaa salille/urheilulle on vajavaisesti. Olen suunnitellut, että hoidan osan työ-/koulumatkoista juosten, jotta saan edes vähän liikuntaa, mutta aikaa ei oikein olisi siihenkään vähään. Töissä voin olla 10 h päivässä ja sen ajan minun on helppo hallita syömisiäni, mutta kotiin lähtiessä on niin kiljuva nälkä että haen lähikaupasta jäätelöä tai suklaata tai muuta nopeaa herkkua, vaikka tietäisin kotona olevan ruoka valmiina.
Tästä tavasta pyrin nyt taas pääsemään eroon. Lisäksi vähennän kalorisaantia ja yritän löytää ajan salitreeniin.
Mars
Kiva ketju :) Täältä voisi saada kannustusta. Itselläni kait painoindeksi normaali ,mutta silti mahtava pallo edessä. Aina ei pidä tuijottaa vaakaan vaan vyötärön ympärys on myös se tärkeä terveyden kannalta.Pelkät vatsatreenit ei sitä kutista. Oon vähän jojolia ruuan suhteen. Kuinka moni käyttää blenderiä ? Tiedän ,että sellerit ja lehtikaalit esim polttaa rasvaa. Laitelkaa myös hyviä ruokavinkkejä kehiin.
T. Kesällä kevyempi olo
Mars, kuulostaa liian tutulta... kuljin ennen 45 min työmatkaa autolla ja pitihän sitä usein hakea työpäivän jälkeen matkaevääksi karkkia tai jopa sipsipussi :0 onneksi olen päässyt tuosta tavasta kokonaan eroon. Mieluummin nautin sopivan määrän herkkuja vaikka leffaa katsellessa kuin napostelunhimoissani pitkin päivää enkä ehdi edes nauttia niistä. Mä jätin joskus tarkoituksella rahat/kortin kotiin etten voi käydä kaupassa tai sitten söin terveellisen ja täyttävän välipalan töissä iltapäivän kahvitauolla.
-Lala
Joo lala, oon kans miettinyt sitä että jätän rahat kotiin, niin ei voi ostaa mitään. Ja sitte ku pääsee kotiin, ei enää jaksa lähteä kauppaan. 😄 tarvis vaan jostain 4 lisätuntia päivään..
Mars
Eilen oli pakko testata, ovatko vaa'an paristoista loppunut potku vai mistä oli kyse, kun paino näytti lähes kilon enemmän kuin edellisenä päivänä. Kävi ilmi, että paristot ovat ihan ok ja paino voi tosiaan nousta näin paljon kuukautisten alkaessa. Toki tiesin, että kroppa saattaa kerätä nestettä ja turvotusta, mutta lähes kilo vuorokaudessa oli aika konkreettinen muistutus siitä, että paino saattaa vaihdella hurjastikin, vaikka kyseessä ei olisi varsinainen lihoaminen.
Tämän takia en ole tänäänkään punninnut itseäni, vaan odotan pari päivää, että tilanne normalisoituu ja näen "todellisen" painon. Olen myös viikonloppuna syönyt hieman herkkuja, mutta olen tyytyväinen siihen, että määrät ovat pysyneet oikein maltillisina. Kroppa on kyllä selvästi tottunut lähes sokerittomaan ja freesiin ruokavalioon reilussa viikossa, koska huominen arki ja siihen kuuluva säännöllinen ja kevyt ruokailu tuntuvat ihan kivoilta jutuilta :)
Vinkkejä en valitettavasti osaa antaa aineenvaihdunnan herättelyyn :/
Pioni
Lalalle kiitos vinkistä, tein eilen juoksulenkin jälkeen ensin tuolta kanavalta yläkropan treenin ja se meni niin mukavasti, että tein vielä alaselkätreenin perään. Sitten totesin, että vatsat teen vain kevyemmin oman mieleni mukaan, alkoi olla jo niin väsy. Katson ehdottomasti lisää noita treenejä jatkossa.
Muutenkin viime viikon liikunnat meni tosi hyvin, lauantaita lukuun ottamatta kävin joka päivä jonkinlaisen lenkin (kolme juoksulenkkiä ja kolme kävelylenkkiä) ja lauantainakin siivosin puoli päivää. Plus tein painoilla kotona ja tuota jumppaa muutenkin muutamana päivänä.
Syömiset ei menneet niin hyvin, varsinaista herkuttelua ei tosin hirveästi ollut (vähän söin karkkeja, mutta muuta napostelua ei ollut), mutta ruoat olivat aika raskaita, Mustikan tavoin sorruin pekoniin minäkin ja lisäksi vielä lasagneen. Paino oli nyt aamulla 72,3 kg eli 200 g vähennystä torstaihin, mutta siinä mielessä olen tyytyväinen, että tyypillisesti maanantain paino on minulla viikon painoista se suurin, viikonlopun jälkeen... Toivottavasti nytkin!
- Minnis
Miekin tulen mukaan, laihdutettavaa olisi 15 kiloa. Liityin Keväntäjiin kuukaudeksi, kun sain sen halvalla. Oen pitänyt tarkkaa päiväkirjaa ja saanut loppumaan iltamässyilyn. Käyn kuntosalilla ja kävelemässä. Pe, räti 200 grammaa olen jo laihtunut.
Jätän Keventäjät, kun tarjouskuukausi loppuu. Niin siis pahin syntini on ilta-ja yösyöminen. En juurikaan syö sokeria mutta voileipiä ja lenkkimakkaraa menee. Enkä muista juoda vettä, paitsi nyt kun sen merkannut päiväkirjaa.
Irmeli