Ketoilemalla kuntoon 2020. Muita innokkaita?
Eilen se alkoi, kuukausia pohdittu elämäntapamuutos. Tarkoitus olisi tulevan vuoden aikana saada painoa pois reilusti, sekä energiaa ja eloa muutenkin elämään. Olisiko muita innokkaita tähän mukaan? Voitaisiin jakaa tuntoja tässä ketjussa vuoden aikana 😊 Mitat ja valokuvat otan tänään kun eilen en ehtinyt. Keto kickstartin ostin myös itselleni joululahjaksi ja siihen olen nyt perehtynyt. Ajattelin pitää tipattoman tammikuun nyt alkuun. Aamut alkavat rasvakahvin voimalla ja kaksi ateriaa olen nyt syönyt sen lisäksi päivän aikana. Ei ole nälkä! Elektrolyyttijuomaa nautin myös välttääkseni heikotuksen. Viikonloput voivat alkuun olla hankalia...innokkaasti mietin jo kuitenkin erilaisia ketoreseptejä. 😊
Kommentit (484)
joo, lähden just kedolle kirmailemaan ja korvanapeissa soi luupissa hurriganesin "ketoon ketoon peipi ketoon..."
Neljäs ketopäivä (hiilarit alle 20 g / päivä) lähtee käytiin. Eilen näihin aikoihin päivästä iski kyllä aivan jäätävä heikotus kesken Motonet-shoppailu kierroksen. Kylmänhiki alkoi puskemaan ja käsiä tärisytti. Vähän kuin olisi ollut kuningas-krapula alkamaisillaan. Meni se sitten lopulta ohi.
Heikotti taas seuraavan kerran illasta kun oli tarkoitus lähteä salille. Sitten keksin vetäistä pari BCAA, kofeiini, vitamiini -hässäkkä tabua niin johan alkoi treeni luistamaan. Netistä löytyy paljon ketodieetti + BCAA -aiheisia juttuja. Onko teillä palstalaisilla kokemusta BCAA-lisukkeiden käytöstä keton kanssa?
-M28
Ei kokemusta BCAA täytyy tutustua siheeseen.
Kannattaa katsoa että saa ekoina päivinä riittävästi rasvaa, energiaa sekä suolaa ja vettä.
Mulla treenit kulkee hyvin, mut oon ollut kauan n. Vähähiilihydraattisella ennen ketoa.
Vierailija kirjoitti:
Tää päivä on mennyt niin pe*siilleen. Aamu alkoi vihreällä teellä ja jugurtilla. Se ihan ok. Sitten töihin, jossa työkaveri oli tehnyt oharit ja olin yksin tekemässä kahden työt. Rikkonaisesti nukutun yön jälkeinen väsymys ja iso ky*pä otsassa aamun töiden takia, johti ensinnä päänsärkyyn ja jälkikäteen totaali repsuun, sekä päiväuniin.
Tunnustan, vedin fitnessmuroja suoraan paketista kuivana, vaaleaa paahtoleipää marmeladilla, niitä uusia kettukarkkeja, kinkkukiusausta.
Kannattiko? Ei. Oliko hyvää? Ei. Miltä nyt tuntuu? Järkky olo, turvottaa, närästää, olo on kaikin puolin tuskainen. Pitäis varmaan mennä nukkumaan. Huomenna taas heti aamusta töihin.
Lauantain Totaali perseily eskaloitui olut tölkilliseen ja popcorneihin nukkumisen sijaan. Olut oli sentään koff liteä, jossa hyvin niukasti hh ja popcornit oli poksutettu voissa ja maustettu voisulalla, niin että jotain yritystä nyt edes sentään...
Seuraava yö oli taas varsin niukka uninen ja sunnuntaina joutui taas työskentelemään yksin. Kuitenkin jotenkin onnistuin sunnuntaina syömään kohtuullisen hyvin ja olemaan ilman päiväunia. Sunnuntain eväät koostui suunnilleen voista, naudan jauhelihasta, hapankaalista, munista, kermasta, puolukoista, mustikoista, mantelisämpylästä hyvillä täytteillä, suurimpana syntinä pari joululta jäänyttä taatelia.
Tänään työt alkoi jo klo 5, eli aamutee 4.30.
Nyt maitokahvia ja mantelisämpylä täytteillä.
Päivälliseksi suunnitteilla hirvipyöryköitä kermakastikkeessa ja joku kaalisysteemi siihen kylkeen.
Tänään päivällä kanaa ja kasviksia öljyllä ja juustolla.
Päiväruuaksi pekonia(yöks) ja kananmunia(nam)
Illalla treeni.
Voi jestas että ärsyttää! Torstaina tulee kolmie viikkoa täyteen vähähiilarista ruokailua (- sunnuntaisin syön jotain hyvää) ja tänään oli kelpo päivä. Aamulla teetä, lounaalla lohta ja uunikasviksia, päivälliseksi jauhelihapihviä ja hampparikastiketta.
Mutta. Olin löytävinäni kaupasta hiilarittomia keksejä, niissä luki päälläkin että sugar free. Katsoin ravintosisältöluettelosta että jumpe, 6g hiilareita per 100g, nyt kelpaa, ja vedin niitä 4kpl tässä jälkkäriksi. Kurkistin sitten uudestaan ravintosisältöä, ja hiilareitahan olikin 63g/100g...
En tosiaan mitenkään nollahiilareilla edes yritä vetää, mutta kyllähän tuo kyrpii kun muuten on mennyt ihan mukavasti ruokavalion kanssa ja olen nimenomaan säästellyt herkutteluja aina sunnuntaille. Suomessa onkin ihan avuton ketoherkkutarjonta, 6g/100g olisi ollut liian hyvä ollakseen totta... Ketokeksejä voisi itse leipoa, mutta mantelijauhot on älyttömän kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas että ärsyttää! Torstaina tulee kolmie viikkoa täyteen vähähiilarista ruokailua (- sunnuntaisin syön jotain hyvää) ja tänään oli kelpo päivä. Aamulla teetä, lounaalla lohta ja uunikasviksia, päivälliseksi jauhelihapihviä ja hampparikastiketta.
Mutta. Olin löytävinäni kaupasta hiilarittomia keksejä, niissä luki päälläkin että sugar free. Katsoin ravintosisältöluettelosta että jumpe, 6g hiilareita per 100g, nyt kelpaa, ja vedin niitä 4kpl tässä jälkkäriksi. Kurkistin sitten uudestaan ravintosisältöä, ja hiilareitahan olikin 63g/100g...
En tosiaan mitenkään nollahiilareilla edes yritä vetää, mutta kyllähän tuo kyrpii kun muuten on mennyt ihan mukavasti ruokavalion kanssa ja olen nimenomaan säästellyt herkutteluja aina sunnuntaille. Suomessa onkin ihan avuton ketoherkkutarjonta, 6g/100g olisi ollut liian hyvä ollakseen totta... Ketokeksejä voisi itse leipoa, mutta mantelijauhot on älyttömän kalliita.
Mantelijauhot on tosiaan aika arvokkaita. Kokonaiset mantelit, Lidlissä varsinkin, ovat halvempia. Jos vaan on joku vehjes, millä jauhaa jauheeksi, niin kannattaa hankkia mantelit kokonaisena. Olen ostanut joskus jostain alekorista mantelilastuja ja -rouhettakin ja niitä jauhanut. Bamixin myllyssä tai Kenwoodin monitoimikoneen kahvimyllyllä surauttaa äkkiä jauheeksi.
Yhdeksäs työpäivä putkeen. Alkaa olla jo aika jyrän alle jäänyt olo. Sapuskat sujuu hurjasta väsymyksestä ja yskästä riippumatta aika ok.
Aamuisin on ollut tapana ottaa jotain teetä ja mahdollisesti jugurtti, maustamattomana, eli ilman marjoja tai muuta.
Aamupäivällä kahvia jollain valkaisulla (maito tai kerma) tai rasvakahvi. Yks päivä tein kasvispihvejä. Siinä oiva lisuke liharuoalle. Tänään tein lounaaksi kasvishampurilaisen: mantelisämpylä halki, kasvispihvi väliin, reilu köntti kotimajoneesia mausteeksi.
Päivälliset noudattavat aika pitkälti jauheliha, joku kaalisotku tai kasvispihvi, puolukka/myrttinen -linjaa.
Lopuksi iltatee, ehkä pala juustoa ja ohutnäkkäri.
Ketostixit tuli postissa. En ole saanut aikaiseksi mitata niillä ketoosia. Enkä ole ehtinyt vaa'allekaan.
Huomenna vielä töitä ja sitten pari päivää vapaata. Kyllä se siitä.
Onko kellää käryä onko ketoosista haittaa jos on sairastanut haimatulehduksen? Eli itsellä haima ei ole ehkä ihan täysillä pelissä, kun puoli vuotta sitten täräytti haimatulehduksen.
Ikä 40+, Mies, 172cm, lähtöpaino 102,5 nyt vaakassa 98,0. Vyötä olen päässyt yhden pykälän kiristämään.
VHH hommaa takana 10 päivää, josta ketoosissa ehkä 5-7. Pelkkää nestettähän toi toki taitaa olla, mutta olo on joka tapauksesa mennyt vähän helpompaan suuntaan.
Täytyy myöntää, että vähän ehkä odotin jotain tyyliin "5 kiloo ekalla viikolla" ja "10 kiloa kolmessa viikossa" tahtia (kun on tässä toki aika paljon mistä ottaakkin). Saattaa olla että proteiineja menee liikaa, kun arkena menee helposti joku 200-300g lihaa/kanaa/kalaa päivässä, kermaa kahvissa ehkä parikin desiä ja kohtalaisesti juustoa yms. Voi myös olla, että kaloreita menee kokonaisuutena liian kanssa.
Voiko olla että kroppa ei "opi" polttaan rasvaa jos energiaa tulee noista protskuista liikaa?
Mutta haima-juttu nyt vähän se mikä alkoi jännittää. Siihen ei myöskään löydy oikein keskusteluja netistä.
Jokuihmesäätäjä kirjoitti:
Onko kellää käryä onko ketoosista haittaa jos on sairastanut haimatulehduksen? Eli itsellä haima ei ole ehkä ihan täysillä pelissä, kun puoli vuotta sitten täräytti haimatulehduksen.
Ikä 40+, Mies, 172cm, lähtöpaino 102,5 nyt vaakassa 98,0. Vyötä olen päässyt yhden pykälän kiristämään.
VHH hommaa takana 10 päivää, josta ketoosissa ehkä 5-7. Pelkkää nestettähän toi toki taitaa olla, mutta olo on joka tapauksesa mennyt vähän helpompaan suuntaan.
Täytyy myöntää, että vähän ehkä odotin jotain tyyliin "5 kiloo ekalla viikolla" ja "10 kiloa kolmessa viikossa" tahtia (kun on tässä toki aika paljon mistä ottaakkin). Saattaa olla että proteiineja menee liikaa, kun arkena menee helposti joku 200-300g lihaa/kanaa/kalaa päivässä, kermaa kahvissa ehkä parikin desiä ja kohtalaisesti juustoa yms. Voi myös olla, että kaloreita menee kokonaisuutena liian kanssa.
Voiko olla että kroppa ei "opi" polttaan rasvaa jos energiaa tulee noista protskuista liikaa?
Mutta haima-juttu nyt vähän se mikä alkoi jännittää. Siihen ei myöskään löydy oikein keskusteluja netistä.
En osaa ottaa kantaa tuohon haimaan sen enempää, mutta sikäli kun siitä mitään tiedän, sehän liittyy joko alkoholiin tai sappijuttuihin. Sehän sitten jotenkin määrittää, miten siihen voi yhdistää rasvaisen ruokavalion.
Kannattaa laskea itselleen sopiva makrojakauma ja kalorimäärä. Ja vaikka seurata jollain sovelluksella, esim fatsecretilla. Keittiövaaka on hyvä hankinta, jossei sellaista vielä ole. Ei tarvitse sitten arpoa, että mitähän nyt on tullut syötyä, kun voi olla varma siitä mitä on syönyt.
Ei tietoa haimasta. Kannattaa ehkä kysyä lääkäriltä.
Kalorit kannattaa laskea, samoin makrojakauma. Kevyttä liikuntaa. Kyllä se siitä.
Vahva keroosi päällä. Painon tippuminen hidastunut mutta energiaa hyvin.
Todennäköisesti olen ketolla maaliskuun loppuun ja siirryn sitten vähempirasvaiseen vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, mut saas nähdä.
Aaamulla kananmunaa juustolla ja paistettu leipäjuusto, hyvää oli ja nyt jaksaa pitkälle iltapäivään.
4 viikkoa karppausta takana. Olo on hyvä ja nälkää en juurikaan tunne. Puntarissa en ole käynyt, mutta kiristävät housut muuttuneet "sopiviksi". Muutamana päivänä tullut syötyä vähän ylimääräistä ja juotua viiniä, mutta en anna näiden lipsahdusten haitata, vaan jatkan. Yksi asia, mikä ihmetyttää, on se, kun yöunet ovat tulleet lyhyemmiksi ja siltikin olo on pirteä. Enää en tarvitse edes päivänokosia. Tsemppiä kaikille.
Univelat nukuttu pois. Kaapit täytetty ketosapuskalla. Päivä meni muuten parin viikon kotityö rästien tekemisessä.
Aamulla pari kuppia kahvia mustana, koska kerma ja maito oli loppu.
Lounaaksi nakkeja, pottuvoita, kukkakaalia, voita. Kermakahvi ja pala suklaata.
Päivälliseksi fathead pizzaa ja sitruunavissyä.
Saunajuomana vettä.
Pari kävelylenkkiä ehdin tekemään.
Loput univelat nukuttu. Pari lenkkiä kävelty.
Aamiaiseksi pari mukia maitokahvia ja kun onnistuin tiputtamaan ranskankermapurkin, joka hajosi täysin, niin söin sisällön marjojen kera.
Päivälliseksi uunilihaa juurespedillä ja voipottua vähän. Maitokahvi jälkkäriksi.
Iltapalaksi marjapiirakkaa ja teetä.
Lähes karnivoori päivä ja ketostix punaisella. Hyvin menee.
Aamulla vihreä tee.
Aamupäivällä voissa paistettu nyhtöpossumunakas, kaksi kuppia kermakahvia.
Päivälliseksi jauheliha-hapankaalilaatikko (koko satsissa neljä haarukallista hapankaalia ja yksi sipuli, söin ehkä viidenneksen koko satsista). Kermakahvi.
Iltapalaksi kreikkalainen jugurtti smetanalla tukevoitettuna.
Vissyä ja hanavettä pitkin päivää.
No huomenna uusiksi, kyllä se siitä.