Ketoilemalla kuntoon 2020. Muita innokkaita?
Eilen se alkoi, kuukausia pohdittu elämäntapamuutos. Tarkoitus olisi tulevan vuoden aikana saada painoa pois reilusti, sekä energiaa ja eloa muutenkin elämään. Olisiko muita innokkaita tähän mukaan? Voitaisiin jakaa tuntoja tässä ketjussa vuoden aikana 😊 Mitat ja valokuvat otan tänään kun eilen en ehtinyt. Keto kickstartin ostin myös itselleni joululahjaksi ja siihen olen nyt perehtynyt. Ajattelin pitää tipattoman tammikuun nyt alkuun. Aamut alkavat rasvakahvin voimalla ja kaksi ateriaa olen nyt syönyt sen lisäksi päivän aikana. Ei ole nälkä! Elektrolyyttijuomaa nautin myös välttääkseni heikotuksen. Viikonloput voivat alkuun olla hankalia...innokkaasti mietin jo kuitenkin erilaisia ketoreseptejä. 😊
Kommentit (484)
Ketoosissa voi syödä rasvasta saatuja kaloreita käytännössä mielin määrin. Syynä on se, että ensinnäkään kaikki suuhun laitetusta rasvasta ei koskaan imeydy suolistosta verenkiertoon ja toisekseen kun metabolia on ketoosissa, niin elimistö tehtailee tarvitsemaansa glukoosia ja ketoaineita rasvoja hyödyntäen osapuilleen sen verran kuin se kuluttaakin. Se ei tässä tilassa pysty tuottamaan ylimääräistä glukoosia eikä se pysty samaan aikaan varastoimaan ylimääräistä glukoosia rasvoiksi muuntaen.
Se runsaasti syöty rasva (ja hiilarien välttely) auttaa pitämään rasvasta glukoosia syntetisoivan prosessin jatkuvasti käynnissä sekä auttaa pitämään kylläisyyttä, jolloin sortumisvaaraa aiheuttavaa mässyhimoa ei tule. Rasvaa ei tarvitse rajoittaa, koska ihminen ei ole niin simppeli kone, että jokainen kalori varastoituu, jos syönti ylittää kulutuksen. Ketoosissa ylimääräiset rasvakalorit menevät vaan läpi osallistumatta kehon aineenvaihduntaan. Tällöin keho ei koskaan siirry lihomismoodiin, vaikka söisi ylenpalttisesti rasvaa. Laihtumistakaan ei välttämättä juuri tapahdu, jos tiuhaan mättää paljon rasvaa, mutta ainakaan ei tule metabolista jojoefektiä.
Sitten asiassa on se puoli, että runsasrasvaisilla kylläisyyttä tuottavilla aterioilla ja insuliinipiikkien välttelyllä näläntunne kärsii positiivisessa mielessä, eli ei tule syömähimoja ja ateriaväliä voi pitkittää, jolloin oikeastaan syödyn ruoan määräkin saattaa jopa vähetä ja siten energiavaje käy helpommaksi ja jatkuvammaksi.
Hiilarivetoisemmassa kalorivajelaihdutuksessa puolestaan keho vaihtaa koko ajan moodista toiseen. Aterian jälkeen sokeria on veressä rutkasti ja sitä varastoidaan läskiin. Aterioiden välillä on vajetta ja sitä kaivellaan läskistä samalla kun on vimmattu nälkä. Tässä pitää joka hetki harjoittaa mielenlujuutta ensinnäkin pidättäytyen aterioiden välisestä napostelusta ja siis pitää ateriavälit riittävinä läskin polttamiseksi, toisekseen rajoittaa joka aterialla sitä syömistä, jotta aterian jälkeinen varastointiperiodi kerryttäisi mahdollisimman vähän läskiä ei-toivotussa vaiheessa.
Nämä ovat tiukkaa faktaa, mutta tietenkin amatöörit, joita kiinnostaa enemmän käytännön hyöty ja toteutus, käyttävät epätarkkaa, epätieteellistä terminologiaa ja vähän harhaanjohtavia ilmaisuja ja yleistyksiä, josta saivartelusta varmasti moni voi saada kiksejä, mutta se ei asian ymmärtämistä juuri hetkauta, eikä tee ketokarppauksesta mitenkään huuhaata. Ei edes kaloriväittämän osalta. Vuorikautinen kalorimäärä todellakin voi olla suurempi kuin hiilarilaihdutuksessa, syystä, että harvojen runsasrasvaisten aterioiden kaikki rasva ei ikinä päädy metaboliaan, kun taas kalorivajeisessa hiilarirunsaassa ruokavaliossa jokseenkin kaikki imeytyvä aines päätyy. Syödyt kalorit eivät ole merkitseviä, vaan nettokalorit, jotka päätyvät metaboliaan. Siis kehon varastorasvan tasemuutos + energiankulutus. Siinä ohessa voi syödä vaikka ylimääräiset 500-1000 kcal rasvaa vailla vaikutusta laihtumistulokseen tai vaikutuksen ollessa selvästi laskennallista pienempi, jos ketoosi on koko ajan päällä. Kalorivajeisena tietenkin tulos on optimaalinen.
Aloitin jo syksyllä ja kiloja on lähtenyt 12. Mahtavaa. Hyvä olo, herkullista ruokaa eikä ole nälkä. Todellakin jatkan, vaikka laihtua ei enää juuri tarvitsekaan.
Pari päivää palstapaastoa teki hyvää.
Jos taas listaisin mitä söin.
Sunnuntaina: aamiaisena keitetty muna, smetanaa ja yhden mansikan viipaleina. Kahvi mustana.
Lounaaksi edellisen päivän igorin kanan tähdeliemi lämmitettynä ja sauvasekoitettuna, kaverina pala turunmaata. Kermakahvi.
Päivälliseksi lähituotettua karitsanniskaa uunissa juuresten kanssa pitkään muhitettuna. Ohessa niitä juureksia noin ruokalusikallinen sekä sama määrä voipottua. Maitokahvi jälkkäriksi.
Illalla vain kuppi rooibosta.
Eilen: aamiaiseksi smetanaa ja kaksi kuppia maitokahvia, ei marjoja kun ne olis pitänyt hakea pakastimesta.
Lounaaksi karitsanniskan jämät hapankaalilla. Maitokahvi.
Päivälliseksi makkarakeitto. Tähän tuli karitsan tähdelientä, sukulaismiehen omatekemää lisäaineetonta nautamakkaraa voissa paistettuna, juuria, hapankaalia. Annokseen vielä persiljaa ja smetanasilmä. Siemennäkkäriä, voita ja goudaa. Kermakahvi.
Illalla vain rooibosta.
Ei tästä karnivooria tahdo tulla millään, mutta ainakin on syöty hyvin ja ketoosissa vahvasti.
Tälle päivälle olen nauttinut vasta maitokahvia. Munia keitin, mutten vielä syönyt. Päivälliseksi teen raejuustolaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaina: aamiaisena keitetty muna, smetanaa ja yhden mansikan viipaleina. Kahvi mustana.
Lounaaksi edellisen päivän igorin kanan tähdeliemi lämmitettynä ja sauvasekoitettuna, kaverina pala turunmaata. Kermakahvi.
Päivälliseksi lähituotettua karitsanniskaa uunissa juuresten kanssa pitkään muhitettuna. Ohessa niitä juureksia noin ruokalusikallinen sekä sama määrä voipottua. Maitokahvi jälkkäriksi.
Eilen: aamiaiseksi smetanaa ja kaksi kuppia maitokahvia, ei marjoja kun ne olis pitänyt hakea pakastimesta.
Päivälliseksi makkarakeitto. Tähän tuli karitsan tähdelientä, sukulaismiehen omatekemää lisäaineetonta nautamakkaraa voissa paistettuna, juuria, hapankaalia. Annokseen vielä persiljaa ja smetanasilmä. Siemennäkkäriä, voita ja goudaa. Kermakahvi.
Illalla vain rooibosta.
Ei tästä karnivooria tahdo tulla millään, mutta ainakin on syöty hyvin ja ketoosissa vahvasti.
Tälle päivälle olen nauttinut vasta maitokahvia. Munia keitin, mutten vielä syönyt. Päivälliseksi teen raejuustolaatikkoa.
Hyvät sapuskat sulla.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin ketoilun 4pv sitten ja lasken kaloreita ensimmäistä kertaa. Yllättävän paljon pitää syödä. :D Jo näiden 4pv jälkeen on maha selvästi laskenut turvotusta ja tuntuu hyvältä.
Jos aikoo ottaa hiilarit pelkästään kasveista, eikä yhtään maitotuotteista, se on hirveä kasa rehua minkä saa syödä.
Esim näin:
https://www.dietdoctor.com/low-carb/20-50-how-much
Mikä lautasellisista on houkuttelevin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla vain rooibosta.
Tälle päivälle olen nauttinut vasta maitokahvia. Munia keitin, mutten vielä syönyt. Päivälliseksi teen raejuustolaatikkoa.Hyvät sapuskat sulla.
Kiitos. Noudatan Kwasniewskin ohjeita hyvin pitkälti, en orjallisesti enkä aina kovin oikeaoppisesti, mutta omaan elämääni sopivasti. Panostan ravinnon biologiseen laatuun eli ravintopitoisuuteen. Kwasniewskin optimaalinen ruokavalio on yksi vanhimmista vähähiilihydraattisista ruokavalioista. Minä itse uskon lähiruoan nimeen. Poikkeuksia tulee tehtyä oikeastaan vain siemenien pähkinöiden, kahvin, teen, kaakaon, viinin ja mausteiden suhteen. Niitä kun ei oikein saa lähiruokana. Siinä minun pahimmat syntini ravinnon suhteen. Ilmankin kyllä tietysti pärjäisi, paitsi ei kyllä ilman suolaa ja pippuria.
Munia söin päivällä voin ja goudan kera, vihreää teetä.
Nyt on uunissa uusi satsi siemennäkkäriä.
Raejuustolaatikko jäähtymässä. Kohta syödään.
Hyvin menossa ketoon!!Aika vähähiilihydraattista syönyt muutenkin mutta jouluna kaikkea mahdollista. Viime kevään ketoilin, sopii minulle ja vatsa tykkää eikä nälkää.
Tänään syönyt aamukahvin, päivällä kanasalaatin öljyllä ja emmentalilla. Illalla nakkeja ja 2 kananmunaa juustolla. Jos vielä iltapalaksi jotain.!
Nälkä ei ole. Itse syön tosi paljon salaattia.
Ketotesti näytti vahvaa ketoa ja hyvin jaksoi iltatreenin.
Tsemppiä kaikille ketoilijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla vain rooibosta.
Tälle päivälle olen nauttinut vasta maitokahvia. Munia keitin, mutten vielä syönyt. Päivälliseksi teen raejuustolaatikkoa.Hyvät sapuskat sulla.
Kiitos. Noudatan Kwasniewskin ohjeita hyvin pitkälti, en orjallisesti enkä aina kovin oikeaoppisesti, mutta omaan elämääni sopivasti. Panostan ravinnon biologiseen laatuun eli ravintopitoisuuteen. Kwasniewskin optimaalinen ruokavalio on yksi vanhimmista vähähiilihydraattisista ruokavalioista. Minä itse uskon lähiruoan nimeen. Poikkeuksia tulee tehtyä oikeastaan vain siemenien pähkinöiden, kahvin, teen, kaakaon, viinin ja mausteiden suhteen. Niitä kun ei oikein saa lähiruokana. Siinä minun pahimmat syntini ravinnon suhteen. Ilmankin kyllä tietysti pärjäisi, paitsi ei kyllä ilman suolaa ja pippuria.
Raejuustolaatikko jäähtymässä. Kohta syödään.
Ok. Mua kiinnostaa tuo raejuustolaatikko, kerrotko siitä.
Mä teen maksalaatikkoa siten, että sekoitan puolet jauhettua maksaa ja puolet raejuustoa, kermat päälle ja uunissa kypsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla vain rooibosta.
Raejuustolaatikko jäähtymässä. Kohta syödään.Ok. Mua kiinnostaa tuo raejuustolaatikko, kerrotko siitä.
Mä teen maksalaatikkoa siten, että sekoitan puolet jauhettua maksaa ja puolet raejuustoa, kermat päälle ja uunissa kypsäksi.
Raejuustolaatikko:
400g jotain jauhelihaa, sikanautaa yleensä
Pekonia, nyt meni vajaa paketti
Sipuli silppuna
200g raejuustoa nesteineen
2-3 munaa
2dl kuohukermaa
Tomaattipyrettä pari rkl.
Voita paistamiseen (oman toleranssin mukaan, itse laitoin reilusti kun oli kuivakkaa nautaa lihana tällä kertaa)
Mausteita, laitoin oreganoa, mustapippuria ja suolaa.
Juustoraastetta, nyt oli goudaa
Pekonit silppuna, jauhelihat ja sipuli paistetaan voissa.
Kipataan vuokaan sekaisin raejuuston ja mausteiden kanssa.
Munista, kermasta ja tomaattipyreestä sekoitetaan liemi ja kipataan vuokaan muiden ainesten päälle. Kuorutetaan juustoraasteella.
Uuniin 200 asteeseen noin puoleksi tunniksi.
Syödään sellaisenaan tai lisukkeiden kanssa. Itse söin hapankaalin kera, muulle sakille keitin perunoita.
Joku pätkäpaasto sovellelma tänään.
Aamu käyntiin mustalla kahvilla. Eilinen viimeinen ruokailu oli klo 18. Illalla otin kupin rooibosta ilman maitoa.
Ekan kerran evästä klo 13, muna, voita, goudaa, siemennäkkäriä, 1/4 greippi.
Tokan kerran välipalaa sukulaisen luona, maitokahvi, keksi, voileipä.
Päivälliseksi laitan perheelle ranskalaisia (omista perunoista kuorineen) ja kalapuikkoja (apetitin järvikalapuikkoja), itselleni valmistuu samalla pellillä vihreitä papuja ja huiluntuhti makkara. Oheisena ranskankermaan tehty tillikastike, voimajoneesi ja joku salaattikyhäelmä.
Karnivoorihaaveet saa nyt jäädä toistaiseksi. Keto yhdistettynä pätkäpaastoon saa kelvata. Niin monta asiaa nyt mielessä, että mennään edes ruuan suhteen tutulla kaavalla.
Aamukahvi
Kana-emmental salaatti öljyllä lounaaksi
1 kpl juustonakki, tofu/ kasvisvokki öljyssä ja salaattia öljyllä.
Välipalana saksanpähkinää,
Näillä tänään.
Täällä kans yks joka kokeilee vähähiilarista! En koita pysyä nollahiilareissa, mutta siinä max. 30-50g hh/päivä on aika sopiva. Alotin 6 päivää sitten ja kyllä nesteet on jo vähän kaikonneet varsinkin naamasta, joka mulla herkästi turpoaa. En uskalla nyt heti alkuun mennä vaa'alle, koska tiedän alotuspainon olevan korkea jo pelkästään siitä miten vaatteet istuu. Menen sitten kun olo on parempi ja kestän lannistumisen. :D
Tänään tuli vahingossa syötyä aika proteiinipainotteisesti, lounaalla kanasalaattia ja päivälliseksi lehtipihviä maustevoilla, timjamisalaatilla ja kirsikkatomaateilla.
Jospa tämä ketju pysyisi etusivulla niin muistaisi kirjoitella ja lukea muiden juttuja, niistä saa aina tukea.
Aloitin tänä aamuna.
Aamupala: smoothie, jossa mustikoita, viherjauhetta, avokadoa, raaka kananmuna, loraus kermaa. Lisäksi kuppi kahvia, jossa tl voita ja kookosöljyä. Otan myös d-vitamiinia ja rkl kalaöljyä. Pitäsköhän ottaa vielä muutakin?
Lounas: voissa paistettua tofua, keitettyjä ruusukaaleja, sipuli-voisulaa, iso annos salaattia. Jälkiruuaksi pari desiä viinimarjoja + puolukoita ja kermavaahtoa.
Muuten olen juonut vettä ja vihreää teetä. Nyt pitäisi keksiä joku päivällinen. Taidan tehdä katkarapusalaatin.
Olen käynyt tunnin kävelylenkillä ja joogasin myös tunnin.
En ole ylipainoinen, mutta toivon, että muutama kilo lähtee, läskiä on kertynyt muutaman viime vuoden aikana vyötärölle ja vatsan seutuun, vaikka liikun ja olen pyrkinyt syömään mahdollisimman tarkasti lautasmallin mukaan. Nyt pitää kokeilla jotain muuta, ennenkuin läskistyn täysin. Toivon myös saavani helpotusta tähän jatkuvaan väsymykseen. Olen viisikymppinen.
Mullakin projekti menossa. Tänään söin:
Aamulla smoothie, jossa rahkaa, mustikoita ja puolukoita
Päivällä pekoni-sipuli-aurajuustomunakas
Illalla uunivuokaa, jossa naudanjauhelihaa, goudaraastetta, kesäkurpitsaa, tomaattia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuudella kaikkea sanoi jo mamma vainaa. Miten ihmisistä on tullut valtavan lihavia viimeisen 10 vuoden aikana? Olen 49v. nainen 159cm. ja 50kg. Olen ollut koko aikuisikäni samankokoinen.
Syödään huonoa ruokaa, ei se sen kummallisempaa ole.
Kyllä kieltämättä pikaruokaa ja eineksiä näyttää paljon menevän, palstoilla aina lähes kaikki sanoo että "ei, meillä ei eineksiä syödä lainkaan, itse teen kaikki!", mutta Prismassa kun iltaisin kulkee niin eineshyllyt ne näyttää aivan ekana tyhjentyvän. Mustaan aukkoon eivät kuitenkaan katoa, vaan kassahihnalle näyttävät tiensä löytävän.
Kuitenkaan "huono ruoka" ei ole suurin syy vaan ne mahdottoman isot annokset ja melke useinkin.
Mun ketossa kyllä syödään nimenomaan hyvää puhdasta perus ruokaa. Kasvikset, salaatit, puhdas kala, kana, liha. Kananmunat, Pähkinöitä. Öljyä, kermaa, voita, juustoja.
Hyvää, täyttävää. No joku tofu ja pekoni väliin prosessoitua, mut aikas vähän.
Mielestäni en lutraa rasvalla tai mätä pekonia, sellainen kuvahan ketoruokavaliosta aina annetaan kun ei asiasta kummemmin tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten loistavaa mutta tuota rasvakahvivimmaa en tajua. Miksi ei vaan syö asiallista aamupalaa, joka sisältää vitamiineja yms ravinteita tai sitten ole syömättä? Mitä järkeä on juoda rasvaa jos sitä on nimenomaan tarkoitus polttaa omasta kehosta? Ja ei, ketoosi ei edellytä rasvan juomista vaan hiilarien välttelyä. Rasvaa tarvitsee syödä vaan sen verran, että nälkä pysyy poissa. Toki kukin tavallaan.
Hiilihydraatit ja rasvat ovat energiaravintoaineita. Jos karsii toista, on lisättävä toista. Eli jos vähentää hiilihydraateista, on kilokalorit otettava rasvasta. Se, kuinka paljon mitäkin henkilö tarvitsee, riippuu ihan siitä henkilöstä. Kituilu ei kuitenkaan ole koskaan hyvä asia.
Rasva tekee kylläiseksi ja ylläpitää kylläisyyttä. Kukin tavallaan, se on totta. Mulla menee rasvaa 150-250g päivässä, maitorasvaa ja maaeläinrasvaa pääasiassa. Proteiinia sopivasti. Hiilihydraattia lähinnä aterian somisteeksi.Kova on kulutus jos pelkkää rasvaa pitää vetää jopa 2250 kalorin edestä plus prodet sekä samalla myös laihtua. Ehkä silloin onkin hyvä juomalla sitä rasvaa vetää.
Rasvapolttoisella kropalla voi syödä kaloreita enempi kuin sokeripolttoisella. Pyrin syömään vähintään 2000 kcal päivässä. Proteiinia syön vain noin 60-70g. Hiilaria max 30g. Rasvaa päivittäin menee keskimäärin 180g, mutta ei haittaa vaikka menis sen 250g. Prode ja hh nostaa verensokeria, niitä ei passaa paljon syödä. Kulutan myös ihan kiitettävästi. Työ on fyysistä, lisäksi kävelen koiran kanssa ja urheilen muutenkin.
Tuo "rasvapolttoisuus" ja "sokeripolttosuus" ja niiden välinen ero sopivassa kalorien saannissa on täyttä huuhaata. En edes ymmärrä mitä tarkoitat noilla termeillä. Jokaisen elimistö on loppupeleissä "sokeripolttoinen" sillä soluhengitys ei onnistu kuin glukoosin avulla. Avaisitko vähän tätä teoriaasi?
Sinä et ymmärrä -> täyttä huuhaata? Just.
Aiheesta löytyy helposti tietoa netistä hakemalla. Kyse on siitä, että sitä glukoosia ei ole tarvis ahtaa nassuun sellaisenaan, vaan elimistö osaa syntetisoida sen itse. Ketoosi on metabolinen tila, jossa glukoosi valmistetaan rasvahapoista ja laihduttajan tavoitteena on käyttää siihen erityisesti läskiä eli kehon varastorasvaa. Katso alkeiksi vaikkapa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ketoaine
Sivusta.
Tuossa ei mainita mitään tuosta kulutusasiasta, koska se ei pidä paikkaansa, eikä tutkimukset tue sitä lainkaan. Lue itse tämä.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
"Tutkimusten keskeinen sanoma on, ettei vähähiilihydraattisilla ruokavalioilla saavutettu laihdutustulos poikkea merkittävästi muilla menetelmillä saavutetuista. Laihdutustulos riippuu ravinnosta saadun energian määrästä, ei sen laadusta eikä siitä, mistä ravintoaineista se on saatu."
Ja tuon sinä uskot edes kyseenalaistamatta?
Koen, että ravitsemukseen suuntautuneena terveystieteiden maisterina olen itsekin perehtynyt aiheeseen ja useisiin siitä tehtyihin tutkimuksiin ihan riittävästi. Lisäksi lähteenäni tuossa on Lääkäriliiton sivu, jota pidän luotettavampana, kuin sinua ja henkilökohtaista kokemustasi. Voit toki itse syödä sillä tavoin, minkä koet hyvinvointiasi edistävän, mutta siitä ei voi tehdä yleistä totuutta, elleivät tutkimustulokset sitä tue.
No sehän sitten selventääkin, että Ursulan jutut uppoo sinuun.
Joo, terveystieteiden maisteri kertoo lähinnä kritiikittömästä perässähiihtäjästä. Pseudotiede.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla vain rooibosta.
Raejuustolaatikko jäähtymässä. Kohta syödään.Ok. Mua kiinnostaa tuo raejuustolaatikko, kerrotko siitä.
Raejuustolaatikko:
400g jotain jauhelihaa, sikanautaa yleensä
Pekonia, nyt meni vajaa paketti
Sipuli silppuna
200g raejuustoa nesteineen
2-3 munaa
2dl kuohukermaa
Tomaattipyrettä pari rkl.
Voita paistamiseen (oman toleranssin mukaan, itse laitoin reilusti kun oli kuivakkaa nautaa lihana tällä kertaa)
Mausteita, laitoin oreganoa, mustapippuria ja suolaa.
Juustoraastetta, nyt oli goudaaPekonit silppuna, jauhelihat ja sipuli paistetaan voissa.
Kipataan vuokaan sekaisin raejuuston ja mausteiden kanssa.
Munista, kermasta ja tomaattipyreestä sekoitetaan liemi ja kipataan vuokaan muiden ainesten päälle. Kuorutetaan juustoraasteella.
Uuniin 200 asteeseen noin puoleksi tunniksi.
Syödään sellaisenaan tai lisukkeiden kanssa. Itse söin hapankaalin kera, muulle sakille keitin perunoita.
Kiitos, menee ehdottomasti kokeiluun!
Tänään ketostic näytti jo vahvaa ketoosia.
Päivän ruuat eiliset kasviswokit, salaatti juustolla/ kanalla/ öljyllä.
Iltaruoka salaatti juustolla ja öljyllä, paistettu broileri, herkkusienet öljyssä.
Nälkä ei ollut enää. Söin kuitenkin.
No sehän sitten selventääkin, että Ursulan jutut uppoo sinuun.