Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketoilemalla kuntoon 2020. Muita innokkaita?

Vierailija
02.01.2020 |

Eilen se alkoi, kuukausia pohdittu elämäntapamuutos. Tarkoitus olisi tulevan vuoden aikana saada painoa pois reilusti, sekä energiaa ja eloa muutenkin elämään. Olisiko muita innokkaita tähän mukaan? Voitaisiin jakaa tuntoja tässä ketjussa vuoden aikana 😊 Mitat ja valokuvat otan tänään kun eilen en ehtinyt. Keto kickstartin ostin myös itselleni joululahjaksi ja siihen olen nyt perehtynyt. Ajattelin pitää tipattoman tammikuun nyt alkuun. Aamut alkavat rasvakahvin voimalla ja kaksi ateriaa olen nyt syönyt sen lisäksi päivän aikana. Ei ole nälkä! Elektrolyyttijuomaa nautin myös välttääkseni heikotuksen. Viikonloput voivat alkuun olla hankalia...innokkaasti mietin jo kuitenkin erilaisia ketoreseptejä. 😊

Kommentit (484)

Vierailija
121/484 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxwell kirjoitti:

En ymmärrä tätä rasvakahvi hypetystä. Se on vain kahvia johon laitettu rasvaa. Rasva nostaa hitaasti verensokeria ja pitää nälän loitolla. Kofeiini taas on huonoksi verensokerille, jos tavoite on pitää tasainen verensokeri.

Enkä ymmärrä tiukkaa keto-ruokavaliota. Jos urheilet paljon niin saat burnoutin ilman hiilihydraatteja. Aivot tarvitsevat hiilareita. Aivot on suunniteltu pyörimään hiilareilla. Jos kroppa ei sitä saa ruoasta niin se muuttaa sen proteiinista ja rasvasta.

Keto dietilläkin voi lihoa jos syö kaloreita enemmän kuin kuluttaa pitkällä aikavälillä. 

Kaikki ei urheile paljon. Miksi syödä kuin huippu-urheilija, jos on hitaasti kiiruhtava arkiliikkuja?

Aivot saavat tarvitsemansa glukoosin kyllä, sitä hiilaria ei tarvitse syödä satoja grammoja päivässä.

Ketogeenisen idea onkin tehdä ravintoa varastorasvasta.

Ketogeenisella on lähes mahdotonta lihoa. Rasvalla käyvä kroppa saa saada enemmän kaloreita kuin hiilareilla toimiva. Erityisesti mikäli ne kalorit on rasvaa eikä hiilareita.

Mä oon ollut eri vhh variaatioilla vuosikymmenen. LCHF ruokaa syöden kalorit jää automaattisesti pariin tonniin päivässä. Ei vaan tule syötyä enempää, koska olo on kylläinen, ravittu ja hyvä. Jos syön virallisterveelisen tyyliin, tulee ahdettua helposti 3000 kcal päivässä, koska vähän väliä tuntuu olevan tarve ottaa välipalaa. Jos yritän väkisin rajoittaa pariin tonniin, olo on tosi tuskainen mielitekojen ja kurnivan mahan kanssa.

Vierailija
122/484 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aamulla söin lenkin tehtyäni purkillisen smetanaa mustikoilla, lounaaksi sitten johonkin aikaan voisin tehdä pinaatti-sipulimunakkaan. Illaksi olen suunnitellut kalakeittoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/484 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino tippunut 3 kg vuoden alun lukemista.

Vierailija
124/484 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karnivooristi tähän päivään.

Kuppi kermavoikahvia. Kaksi löysäksi paistettua munaa ja pekonia muutama suikale.

Päivälliseksi valmistuu crock potissa unkarilaisen pörköltin tapaista. Syön sellaisenaan smetanasilmällä, muille pottuja lisäksi.

Illalla kiuasmakkara ja olut. Eli aika hyvin/huonosti lihavalmisteita tälle päivälle. Lapsen karkkipussista sain salmiakit, joista suuren osan lykkäsin miehelle.

Huomenna harrastusreissupäivä. Hyvä aamiainen ja loppupäivä meneekin eväillä, illalla viikon tähteitä. Omat eväät siksi, ettei tarvitse sortua kisapaikan kanttiiniin (paitsi kahvia kyllä haen) tai abc:n valikoimaan. Evääksi teen mantelisämpylöitä ja väliin kaikkea hyvää.

Vierailija
125/484 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ketogeenisella nyt vähän yli viikon ja olo on loistava! Pirteä, jaksan urheilla, housut ei enää kiristä kuten joulun jälkeen. Itselläni ei ole ylipainoa, mutta verensokerit korkealla ja pco, niin riski diabetekseen korkealla, haen helpotusta tähän.

Pekonia tai kermaa en ole syönyt kertaakaan, en myöskään juonut rasvakahvia. Tänään aamulla muna-lohi-muffinsseja (resepti Keto-kirjasta) ja kahvia, lounaaksi avokadon puolikkaiden päällä tonnikalamajoneesimössöä + salaatti sivussa. Illalla tarkoitus syödä vielä lihapullia tomaattimozzarella-kastikkeessa + paistettua pinaattia (ohje diet doctorin sivuilta). Lisäksi päivän aikana vettä ja elektrolyyttijuomaa + pari kuppia kahvia. Olo on ihana, suosittelen kaikille!

Vierailija
126/484 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla 2 paistettua munaa juustolla.

Päivällä suppiksia ja kesäkurpitsaa. Kasvisgratiinia ja vähän lohta. Jälkkäriksi vadelmia ja smetanaa.

Iltaruoka kebua ja salaattia.

Illalla juon vielä alkoholittoman oluen, mut eka lenkille.

Vierailija
127/484 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin jo viime vuoden puolella. Samalla olen myös liikkunut ja treenannut lihaksia kotona kahvakuulaa, jumppakuminauhaa ja jumppapalloa käyttäen. Aika hyvältä näyttää, vaikka olisihan se 1-2 kg vielä kiva pudottaa :) Nyt BMI vielä juuri ja juuri normaalipainon puolella, haluaisin laihtua juuri ja juuri alipainoinsen puolelle.

Naaman iho on huomattavasti paremmassa kunnossa, samoin hampaat. Ennen söin karkkia, ja se teki hampaista inhottavan vihlovat. Aiemmin myös naama oli epäpuhdas ja jotenkin väsyneen näköinen, nyt iho on ihanan puhdas. Kropasta hävisi löllö, nyt pitäisi saada vatsaa treenillä lihaksikkaammaksi ja selkää paremmaksi ja pylly pyöreämmäksi. Reisiin minulla ei edes kerry mitään. Käsivarretkin voisivat olla lihaksikkaammat.

Vierailija
128/484 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin jo viime vuoden puolella. Samalla olen myös liikkunut ja treenannut lihaksia kotona kahvakuulaa, jumppakuminauhaa ja jumppapalloa käyttäen. Aika hyvältä näyttää, vaikka olisihan se 1-2 kg vielä kiva pudottaa :) Nyt BMI vielä juuri ja juuri normaalipainon puolella, haluaisin laihtua juuri ja juuri alipainoinsen puolelle.

Naaman iho on huomattavasti paremmassa kunnossa, samoin hampaat. Ennen söin karkkia, ja se teki hampaista inhottavan vihlovat. Aiemmin myös naama oli epäpuhdas ja jotenkin väsyneen näköinen, nyt iho on ihanan puhdas. Kropasta hävisi löllö, nyt pitäisi saada vatsaa treenillä lihaksikkaammaksi ja selkää paremmaksi ja pylly pyöreämmäksi. Reisiin minulla ei edes kerry mitään. Käsivarretkin voisivat olla lihaksikkaammat.

Hampaista. Olen karpannut vuosikymmenen. Hammaslääkäripelkoisena skippasin vuosia hammaslääkärikäynnit, käyden vain silloin kun särki kovasti. Toissa vuoden tammikuussa reipastuin ja kävin hoidattamassa purukaluston kuntoon. Remonttia kesti toista kuukautta kerran viikossa käyden. Sitten myöhemmin irrotettiin vielä viisaudenhampaita. Viime syksynä kävin tarkastuksessa ja hammaslääkäri kehui (ekaa kertaa ikinä) että oletpas saanut hampaat pidettyä hyvässä kunnossa, ei yhtään paikattavaa.

Uskon ja tiedän, että karppauksella on osuutta asiassa. Olisinpa käynyt hoidattamassa hampaat jo silloin karppauksen alussa. Olisin ehkä saanut pelastettua ne kaksi hammasta, jotka piti poistaa kokonaan.

Vierailija
129/484 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaista. Olen karpannut vuosikymmenen. Hammaslääkäripelkoisena skippasin vuosia hammaslääkärikäynnit, käyden vain silloin kun särki kovasti. Toissa vuoden tammikuussa reipastuin ja kävin hoidattamassa purukaluston kuntoon. Remonttia kesti toista kuukautta kerran viikossa käyden. Sitten myöhemmin irrotettiin vielä viisaudenhampaita. Viime syksynä kävin tarkastuksessa ja hammaslääkäri kehui (ekaa kertaa ikinä) että oletpas saanut hampaat pidettyä hyvässä kunnossa, ei yhtään paikattavaa.

Uskon ja tiedän, että karppauksella on osuutta asiassa. Olisinpa käynyt hoidattamassa hampaat jo silloin karppauksen alussa. Olisin ehkä saanut pelastettua ne kaksi hammasta, jotka piti poistaa kokonaan.

Hampaille vhh-ketoilu on oikeasti tehnyt hyvää. Aiemmin minulle kertyi hammaskiveä koko ajan vaikka kuinka lankasin hampaita ja pesin huolellisesti sähköhammasharjalla kahdesti päivässä. Nyt kun olen jättänyt hiilarit pois/todella vähiin, niin hammaskiveä ei ole kertynyt YHTÄÄN melkein vuoteen. Olisinpa tajunnut jo teininä kun hammaskiveä alkoi kertyä. Minulle sanottiin jo silloin, että minulla on mineraalipitoinen sylki ja hampaat ei helposti reikiinny, mutta hammaskiveä kertyy. Olisipa se hammaslääkäri sanonut, että hiilareiden vähentämisellä saisin hammakivenkin vähenemään...

Vierailija
130/484 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
131/484 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään menty ihan kananmunalla, nakeilla ja juustolla kun en ehtinyt kokkailemaan. Huomenna sitten terveellisemmin.

Vierailija
132/484 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiaiseksi pari kuppia kermakahvia, smetanaa marjoilla. Silloin kun pitäisi syödä kunnolla, ei maistu. Niin kuin nyt.

Kisamatkalle.

Kohteessa hedelmä ja hyvin täytetty mantelisämpylä. Vissyä. Myöhemmin kahvi maidolla.

Putsattiin palkintopöytä koska me nyt vaan ollaan niin hyviä. Jälkipuintikokouksessa pieni slaissi pullapitkosta ja maitokahvi.

Kotona toissapäivän lindströmejä, hapankaalia, puolikas myrttinen, puolukkasurvosta. Toinen eväs mantelileipä.

Juhlan kunniaksi taidan ottaa lasin viiniä. Ja analysoida päivän tapahtumat vielä kerran. Ja suunnitella tulevia koitoksia.

Vierailija
133/484 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudes päivä ketodieettiä meneillään. Viidessä päivässä paino on tipahtanut 2,1 kg, eli hyvin taitaa olla startannut. Olo on virkeä. Syömähimoja ei oikeastaan ole. Syön aterian vasta, kun vatsa alkaa kurnia oikeaa nälkää ja on sopiva tilaisuus. Kevyempi aamupala + kaksi ateriaa tuntuu olevan toimiva rytmi, tai jälkimmäisen aterian korvaaminen sopivalla iltapalalla, kuten pähkinöillä ja tummalla suklaalla. Väleissä juon kyllä kahvia kookosöljyllä tai kermalla. Unenlaatu on parempaa kuin aiemmin. Vatsakin voi paremmin. Epäilen, että mulla saattaa olla jonkinlaista vatsayliherkkyyttä viljoille tai gluteenille, ja sen suhteen ketodieetti ainakin on huomattava parannus. 

Vierailija
134/484 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten valmistetaan rasvakahvi?

Minä laitan kahvin (sellainen iso kuppi) sekaan tavallista voita noin 4 t-lusikallista, joskus laitan myös kaakaovoita. Tuo voin laittaminen kahviin on jo vanha juttu, mummoni (kohta 80-vuotias) kertoi isänsä laittaneen voita kahviin.

Vierailija
135/484 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin ketodieettiä ja "tiedän" että luovutin liian aikaisin, mutta en vain pystynyt jatkamaan kun olo oli niin kuvottava.

Viikon ajan mulla oli hiilarit alle 20g/vrk... en p*skonut koko viikon aikana ainoatakaan kertaa, eli olo oli todella tukala. Paino nousi (vaikka kalorit oli päivittäin 500kcal alle kulutuksen) pää särki aivan järjettömästi, koko ajan oksetti ja maha oli todella kipeä päivät 5-7 ja koko ajan oli kamala nälkä... Kunnes luovutin ja kiskaisin iltapalaksi lautasellisen puuroa mustikoiden kera.

Otin kohtuullisen määrän hiilareita ruokavaliooni (pieni pala ruisleipää, ruoalla n. 100g pasta/peruna/riisi) paljon kasviksia ja terveellisiä rasvoja. Nyt päivän HH on n. 50-100g eli VHH dieetti, paino putoaa n. kilo viikossa ja olo on hyvä.

Vierailija
136/484 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yritin ketodieettiä ja "tiedän" että luovutin liian aikaisin, mutta en vain pystynyt jatkamaan kun olo oli niin kuvottava.

Viikon ajan mulla oli hiilarit alle 20g/vrk... en p*skonut koko viikon aikana ainoatakaan kertaa, eli olo oli todella tukala. Paino nousi (vaikka kalorit oli päivittäin 500kcal alle kulutuksen) pää särki aivan järjettömästi, koko ajan oksetti ja maha oli todella kipeä päivät 5-7 ja koko ajan oli kamala nälkä... Kunnes luovutin ja kiskaisin iltapalaksi lautasellisen puuroa mustikoiden kera.

Otin kohtuullisen määrän hiilareita ruokavaliooni (pieni pala ruisleipää, ruoalla n. 100g pasta/peruna/riisi) paljon kasviksia ja terveellisiä rasvoja. Nyt päivän HH on n. 50-100g eli VHH dieetti, paino putoaa n. kilo viikossa ja olo on hyvä.

Kaikille ei käy hyvin niukkahiilarinen. Hyvä että löysit itsellesi sopivan matalan hh määrän. Vhh:lla pääasia ei ole mahdollisimman niukat hiilarit vaan hyvä olo. Mulla ketoosiin menemisen raja on jossain alle 50hh grammassa, jos lasken liian alas, olo on aivan kamala. Pyrin pysyttelemään poissa ketoosista, mutta kuitenkin matalilla hh määrillä, koska liikaa hh syödessä tulee himo mättää kaikkea huonoa.

Alle 20g hh per vrk on oikeasti jo todella niukka. Siihen pitäisikin pyrkiä pikkuhiljaa totutellen, eikä suoraan korkeilta hiilareilta. Ja rasvaa pitäisi muistaa ja uskaltaa syödä ihan reilusti. Eikä edes miettiä mitään kalorivajeeseen pyrkimistä.

Vierailija
137/484 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kommentoin tuossa aiemmin ällötystäni rasvaa kohtaan, sillä monissa viesteissä toistellaan kermaa, pekonia, voikahvia. Eli kyllä, näistä viesteistä saa vaikutelman, että ketoilu = rasvan mättäminen.

Vierailija
138/484 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kommentoin tuossa aiemmin ällötystäni rasvaa kohtaan, sillä monissa viesteissä toistellaan kermaa, pekonia, voikahvia. Eli kyllä, näistä viesteistä saa vaikutelman, että ketoilu = rasvan mättäminen.

Aha, ja öö... mitä sitten?

Jos otetaan suunnilleen keskiverto ruokavalio, mutta poistetaan lähes kaikki hiilihydraatit (koska ketoosi), niin jäljelle jäävä osa ruokavaliosta on väkisinkin rutkasti rasvavoittoisempi. Vieläpä, jos halutaan pitää eenrgiansaanti tietyllä tasolla, jotta ei ihan paastolle mennä, niin sitä saadaan lähinnä rasvaa lisäämällä. Tämä nyt on aika itsestäänselvä juttu jos vähänkään hiffaa mistä on kyse. Aika suuri osa normitavisten saamasta rasvasta tulee leivänpäällisistä ja viljapohjaisista leivonnaisista, jonkin verran maitotuotteista, joita ketodieetissä pääasiassa ei ole. Niinpä sitä rasvaa täytyy nauttia uusissa muodoissa. Ylipäänsä ketoyhteensopivia piilorasvaeineksiä on todella vähän, joten melkein kaikki ruoka on enemmän tuoretta ja vähemmän prosessoitua ja rasvakin silloin näkyvämpää. Sille vaan ei voi mitään. Kun korvataan moska aidolla ruoalla, myös rasva aitoontuu. Kyllä sitä rasvaa suklaassa ja viinereissä on ihan tajuttoman paljon, mutta se vaan on piilossa. 

Vierailija
139/484 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ketoilee juuri niin, kuin itselle sopii. Jotkut ketoilee nutriletti valmisteilla lähes nollarasvoilla. Jotkut ketoilee kasviksilla, kalalla, raejuustolla, kasviöljyillä. Jotkut eläinrasvalla ja fruktoosittomasti. Jne. Tyylejä on niin monta kuin toteuttajaakin. Kokeilemalla löytää oman mallinsa.

Mulle helpointa ja maistuvinta on "voi, kerma, smetana, munat, rasvaiset lihat, sisäelimet, luuydinliemi, hapankaali, kotimaiset metsämarjat, kotimaiset omenat, peruna, idut" -tyylinen kattaus. Tämä on mun talviruokaa. Syön kauden mukaan. Kesällä on toiset eväät ja syksyllä taas toiset.

Vierailija
140/484 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermaa voi laittaa tilkan, ei välttämättä tarvitse koko purkkia kerralla läträtä. Sama pätee pekoniin ja voihin. Pekonipaketissa on keskimäärin 8 siivua. Siitä jos kaksi siivua syö paistettuna, se on kyllä aika pieni murunen. Eikä kuulu päivittäiseen menuun vaan esim kerran viikossa. Joku paistaa sen voissa ja syö paistinrasvoineen, joku paistaa pekonin omassa rasvassa ja imeyttää irtorasvan paperiin. Voikahviin voi voita laittaa yhden 5 gramman siivun tai 50 gramman nokareen tai miten lystää.

Ei ole myöskään pakko syödä mitään noista ja silti voi hyvin ketoilla.

Rasvaa lähes huomaamatta saa esim rasvaisesta kalasta, munista, normaalirasvaisesta juustosta, broilerin koivista, maustamattomasta turkkilaisesta jogurtista, pähkinöistä, avokadosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi