Ketoilemalla kuntoon 2020. Muita innokkaita?
Eilen se alkoi, kuukausia pohdittu elämäntapamuutos. Tarkoitus olisi tulevan vuoden aikana saada painoa pois reilusti, sekä energiaa ja eloa muutenkin elämään. Olisiko muita innokkaita tähän mukaan? Voitaisiin jakaa tuntoja tässä ketjussa vuoden aikana 😊 Mitat ja valokuvat otan tänään kun eilen en ehtinyt. Keto kickstartin ostin myös itselleni joululahjaksi ja siihen olen nyt perehtynyt. Ajattelin pitää tipattoman tammikuun nyt alkuun. Aamut alkavat rasvakahvin voimalla ja kaksi ateriaa olen nyt syönyt sen lisäksi päivän aikana. Ei ole nälkä! Elektrolyyttijuomaa nautin myös välttääkseni heikotuksen. Viikonloput voivat alkuun olla hankalia...innokkaasti mietin jo kuitenkin erilaisia ketoreseptejä. 😊
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon laihtunut Nutrilett- pirtelöllä 10 kg kuussa. ei oo yhtään nälkä, saan kaikki vitamiinit ja ravinteet varmasti ja hintakin paljon halvelmpi kuin ruoka. 5 päivän ruuat 16 euroa suunnilleen kun hyvä tarjous Tokmannilla nyt. Jatkan syömällä paljon ja vähän kaloreita. Rasvalinjalle en kyllä lähde. Ketoosissa olen. Pekonit ja makkarat ja rasva pilaavat suoliston.
Ketogeenisessa ruokavaliossa ei tarvitse syödä yhtään pekonia tai makkaraa. Nutrilett on täynnä vähintään yhtä tuhoisia lisäaineita kuin makkara ja pekoni, eikä sitä oikein voi ruoaksi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään ketostic näytti jo vahvaa ketoosia.
Päivän ruuat eiliset kasviswokit, salaatti juustolla/ kanalla/ öljyllä.
Iltaruoka salaatti juustolla ja öljyllä, paistettu broileri, herkkusienet öljyssä.
Nälkä ei ollut enää. Söin kuitenkin.
Juuri näin. Ketoosi vie tehokkaasti nälän. Kyllä pitää syödä, jotta saa ravinteita. Kituilulla saa vain pahaa aikaan.
Päivän menu.
Aamulla iso muki voimakahvia.
Lounas: kermainen gouda-savukinkku munakokkeli voissa hyydytettynä.
Pala tummaa suklaata löytyi siivotessa kaappeja ja suuhunhan se meni täysin automaattisesti. Löytyi myös pähkinöitä.
Päivällinen: lasagnea vhh tyyliin. Ohessa perussalaatti, marinoitua punasipulia, oliiviöljyä. Jälkkäriksi kermakahvi ja pikkuinen kotimainen omena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään ketostic näytti jo vahvaa ketoosia.
Päivän ruuat eiliset kasviswokit, salaatti juustolla/ kanalla/ öljyllä.
Iltaruoka salaatti juustolla ja öljyllä, paistettu broileri, herkkusienet öljyssä.
Nälkä ei ollut enää. Söin kuitenkin.
Juuri näin. Ketoosi vie tehokkaasti nälän. Kyllä pitää syödä, jotta saa ravinteita. Kituilulla saa vain pahaa aikaan.
Ja kun syö riittävästi niin jaksaa myös urheilla. Itse treenaan kestävyyslajeja niin millään nutriletilla ei treenata. Tosin painoa myöskään ei ole ihan hirveän paljon pudotettavana.
Jos olette Facebookissa, niin siellä on hyvä esim. Ketogeeninen ruokavalio -ryhmä.
Minullakin asmupalana smoothie, joko vihreä tai marjainen versio. Marjaversioon laitan vadelmia, kreikkajugua, loraus kermaa ja vettä, lisäksi kollageenia ja pellavarouhetta sekä teelusikan kookosöljyä. Piristykseksi ruusunjuuriuutetta ja ashawagandhaa sekä hieman aitoa vaniljajauhetta. Vihreään versioon tulee salaattia, kurkkua, avokadoa, jäisiä pinaattikuutioita, sitruunan mehu, viherjauhetta, matchaa ja kaikista tärkein: tuoretta minttua paljon! Se tekee tästä raikkaan ja hyvän.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin asmupalana smoothie, joko vihreä tai marjainen versio. Marjaversioon laitan vadelmia, kreikkajugua, loraus kermaa ja vettä, lisäksi kollageenia ja pellavarouhetta sekä teelusikan kookosöljyä. Piristykseksi ruusunjuuriuutetta ja ashawagandhaa sekä hieman aitoa vaniljajauhetta. Vihreään versioon tulee salaattia, kurkkua, avokadoa, jäisiä pinaattikuutioita, sitruunan mehu, viherjauhetta, matchaa ja kaikista tärkein: tuoretta minttua paljon! Se tekee tästä raikkaan ja hyvän.
Oi, vaikuttaa maukkailta. Mulle smoothiet on enempi kesäruokaa. Näin talvella kaipaan tuhdimpaa makua, sikäli mikäli aamiaista edes huolin. Viimeaikoina työaamuina on maistunut smetana jollain marjalla ja kahvi tai tee. Vapaapäivinä en kaipaa aamupalaa ollenkaan, vaan päivä lähtee käyntiin kahvilla. Joko ihan vaan mustana tai sitten eri lisukkeilla tai niiden yhdistelmillä.
Harrastatteko ituja tai versoja? Mulle ei oikein maistu kaupan salaattisalaatit, mutta jotain vihreetä ja rapeaa kaipaan välillä. Laitoinkin taas pitkästä aikaa ituja tulemaan. Alfalfaa ja mung ituja. Onhan niissä enemmän kaikkea hyvää kuin salaatinlehdissä.
Vierailija kirjoitti:
Harrastatteko ituja tai versoja? Mulle ei oikein maistu kaupan salaattisalaatit, mutta jotain vihreetä ja rapeaa kaipaan välillä. Laitoinkin taas pitkästä aikaa ituja tulemaan. Alfalfaa ja mung ituja. Onhan niissä enemmän kaikkea hyvää kuin salaatinlehdissä.
Herneversoja kasvattelen.
Yhdelle suosikkidieeteistä sen sijaan kävi testissä kalpaten.
Ketodieetti oli koko vertailun toiseksi huonoin. Sen sijoitus oli 34. ja se sai yhteistulokseksi 2/5. Painonpudotuksessa sen tulos oli 3/5 ja terveellisyydessä 1.8/5.
Asiantuntijoiden tuomio oli tyly. Heidän mukaansa vähähiilihydraattinen ketodieetti onnistuu vain lyhytaikaisesti pudottamaan painoa, mutta se häviää terveellisyydessä lähes kaikille muille testissä mukana olleille.
Välimeren ruokavalio selvisi voittajaksi jo kolmatta kertaa peräkkäin. Sen yhteistulos kisassa oli 4.2/5, painonpudotustulos 3/5 ja terveellisyys 4.8/5.
Anti-keto -urputtaja voisi jättää tämän ketjun rauhaan Iltasanomien "tieteellisine" huuhaa-artikkeleineen, jossa toimittaja on jo vetänyt melkoisesti mutkia suoraksi.
Alkuperäisen artikkelin mukaan ketoilu oli verratuista kolmanneksi paras painonpudotuksessa. Lisäksi siellä oli muitakin samantyyppisiä dieettejä, kuten nk. Atkinsin dieetti. Yleensä ottaen LCHF-tyyppisiä kehuttiin hyviksi painonpudotuksen ja terveysvaikutusten suhteen.
Terveellisyysindeksi tuossa taas perustuu lähinnä vanhentuneisiin eli virallisterveellisiin uskomuksiin koskien rasvahappoja, kolesterolia, kuituja ynnä muuta sellaista, ja asiantuntijaraadin subjektiivisiin tulkintoihin kunkin dieetin koostumuksesta näiden seikkojen suhteen, eikä minkäänlaisiin kliinisiin tutkimuksiin.
Iskee aina kevyt myötähäpeä, kun joku linkkaa iltapäivälehden terveusartikkelin. 🤦♀️
Tänään ei nälkä enää yhtään. Yhdeltä söin salaatin ja naudanlihapihvin.
Illalla pitää ottaa jotain rasvaista.
Mä inhoan kermaa enkä voisi kuvitellakaan juovani rasvakahvia. Kerran maistoin. Maku oli ällöttävä. En kyllä pidä pekonistakaan tai kauhean rasvaisista jutuista. Olisin varmaan huono ketoilija.
Aamuherätys seitsemältä. Kaksi kuppia maitokermakahvia.
Puolilta päivin keitin munia. Kokosin salaattikulhon; jääsalaattia, kurkkua, paprikaa, pari kirsikkatomaattia, puolikas myrttisen suolakurkku, marinoitua punasipulia, makaronisalaattia (=resistenttiä tärkkelystä), pala kermajuustoa, kaksi kananmunaa lohkoina, herbamarea ja voimajoneesia.
Siivotessa löysin yksinäisen after eightin, söin sen.
Päivälliseksi lindströminpihvejä, voipottua ruokalusikallinen, salaattia, oliiviöljyä. Jälkkäriksi kermakahvi ja pikkuinen kotimainen omppu.
Vähän lisää maitokahvia.
Vierailija kirjoitti:
Mä inhoan kermaa enkä voisi kuvitellakaan juovani rasvakahvia. Kerran maistoin. Maku oli ällöttävä. En kyllä pidä pekonistakaan tai kauhean rasvaisista jutuista. Olisin varmaan huono ketoilija.
Noilla tiedoilla, aivan varmasti olisit.
En ymmärrä tätä rasvakahvi hypetystä. Se on vain kahvia johon laitettu rasvaa. Rasva nostaa hitaasti verensokeria ja pitää nälän loitolla. Kofeiini taas on huonoksi verensokerille, jos tavoite on pitää tasainen verensokeri.
Enkä ymmärrä tiukkaa keto-ruokavaliota. Jos urheilet paljon niin saat burnoutin ilman hiilihydraatteja. Aivot tarvitsevat hiilareita. Aivot on suunniteltu pyörimään hiilareilla. Jos kroppa ei sitä saa ruoasta niin se muuttaa sen proteiinista ja rasvasta.
Keto dietilläkin voi lihoa jos syö kaloreita enemmän kuin kuluttaa pitkällä aikavälillä.
Maxwell kirjoitti:
En ymmärrä tätä rasvakahvi hypetystä. Se on vain kahvia johon laitettu rasvaa. Rasva nostaa hitaasti verensokeria ja pitää nälän loitolla. Kofeiini taas on huonoksi verensokerille, jos tavoite on pitää tasainen verensokeri.
Enkä ymmärrä tiukkaa keto-ruokavaliota. Jos urheilet paljon niin saat burnoutin ilman hiilihydraatteja. Aivot tarvitsevat hiilareita. Aivot on suunniteltu pyörimään hiilareilla. Jos kroppa ei sitä saa ruoasta niin se muuttaa sen proteiinista ja rasvasta.
Keto dietilläkin voi lihoa jos syö kaloreita enemmän kuin kuluttaa pitkällä aikavälillä.
Mutu is strong in you.
Aivot toimivat parhaiten nimenomaan ketoaineilla. Hiilarit ovat toissijainen energianlähde aivoille, jos ketoaineita ei ole.
Kovaa urheileva tuntee itse kroppansa ja osaa varmaan säätää ruokavaliotaan. Kovaa urheilevalle ylipaino tai hiilarien taipumus lihottaa ja tuottaa aineenvaihduntasairauksia ei muutenkaan ole mikään ongelma. Ymmärtänet, että tällainen laihdutusketju vauvapalstalla ei taida olla mikään kilpaurheilijoiden tyyssija. Velttoja läskejä me ollaan.
Rasvakahvin idea on yksinkertaisesti vaan siinä, että kahvin seassa saa nautittua ketodieetissä tarpeellista rasvaa, joka on sellaisenaan melko ällöä.
On totta, että kroppa muuntaa tarvitsemansa hiilarit rasvasta. Ja kappas vaan, sehän on ketodieetissä nimenomaan tavoite: käyttää kertynyttä läskiä energiaksi. Juuri siksi sitä hiilaria ei kannata tunkea suusta sisään.
Mä oon laihtunut Nutrilett- pirtelöllä 10 kg kuussa. ei oo yhtään nälkä, saan kaikki vitamiinit ja ravinteet varmasti ja hintakin paljon halvelmpi kuin ruoka. 5 päivän ruuat 16 euroa suunnilleen kun hyvä tarjous Tokmannilla nyt. Jatkan syömällä paljon ja vähän kaloreita. Rasvalinjalle en kyllä lähde. Ketoosissa olen. Pekonit ja makkarat ja rasva pilaavat suoliston.