Ketoilemalla kuntoon 2020. Muita innokkaita?
Eilen se alkoi, kuukausia pohdittu elämäntapamuutos. Tarkoitus olisi tulevan vuoden aikana saada painoa pois reilusti, sekä energiaa ja eloa muutenkin elämään. Olisiko muita innokkaita tähän mukaan? Voitaisiin jakaa tuntoja tässä ketjussa vuoden aikana 😊 Mitat ja valokuvat otan tänään kun eilen en ehtinyt. Keto kickstartin ostin myös itselleni joululahjaksi ja siihen olen nyt perehtynyt. Ajattelin pitää tipattoman tammikuun nyt alkuun. Aamut alkavat rasvakahvin voimalla ja kaksi ateriaa olen nyt syönyt sen lisäksi päivän aikana. Ei ole nälkä! Elektrolyyttijuomaa nautin myös välttääkseni heikotuksen. Viikonloput voivat alkuun olla hankalia...innokkaasti mietin jo kuitenkin erilaisia ketoreseptejä. 😊
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaakohan kukaan sanoa, mistä johtuu että aina kun kokeilen ketoruokavaliota, niin mulla muuttuu maha ihan omituiseksi ja uloste harmaaksi? Varmasti on merkki siitä että kyseinen ruokavalio ei sovi (tuntuu myös siltä että ruoka jämähtää mahaan ja alkaa käymään siellä), mutta mistäköhän se mahtaisi johtua?
Pitäis tietää tarkemmin mitä syöt.
Hmm... Ei oo ollut mitään tiettyä ruokavaliota, mutta ainakin erilaisia munakkaita on tullut syötyä ja pihvejä, wokkeja yms. Sekä paljon kasviksia, pähkinöitä, oliiviöljyä. Harmittaa vähän kun toi keto kuitenkin kiinnostaisi. Vhh hiukan korkeammilla hiilareilla (60-100g) kuin keto sopii kyllä eli jotenkin noihin hiilareihin se pakosti liittyy.
Ei tarvitse syödä monipuolisesti syödäkseen terveellisesti. Ihan muutamasta aineksesta saa jo kaiken tarvittavan. Ruokailukertojakaan ei tarvita montaa, pari kolme riittää.
Tänään klo 5 se jugurtti
Aamupäivällä maitokahvia, mantelileipää ja sipaisu marmeladia.
Päivälliseksi voikanaa, sekarehusalaatti, oliiviöljyä, maitokahvi, lapsen karkkipussista kolme salmiakkia.
"Juustonaksuja" eli goudajuustoa paloina uunissa paahdettuna, laitti colaa (täysturhake tämä colajuoma).
Kiuasmakkara, perunasalaatti (peruna, marinoitu punasipuli, hapankaali, myrttisen kurkku, voimajoneesi, smetana, hunaja, mustapippuri, suola(keitetty jäähtynyt peruna on resistenttiä tärkkelystä)).
Kävelyä töissä ja koiran kanssa yli 20 000 askelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaakohan kukaan sanoa, mistä johtuu että aina kun kokeilen ketoruokavaliota, niin mulla muuttuu maha ihan omituiseksi ja uloste harmaaksi? Varmasti on merkki siitä että kyseinen ruokavalio ei sovi (tuntuu myös siltä että ruoka jämähtää mahaan ja alkaa käymään siellä), mutta mistäköhän se mahtaisi johtua?
Hmm... Ei oo ollut mitään tiettyä ruokavaliota, mutta ainakin erilaisia munakkaita on tullut syötyä ja pihvejä, wokkeja yms. Sekä paljon kasviksia, pähkinöitä, oliiviöljyä. Harmittaa vähän kun toi keto kuitenkin kiinnostaisi. Vhh hiukan korkeammilla hiilareilla (60-100g) kuin keto sopii kyllä eli jotenkin noihin hiilareihin se pakosti liittyy.
Ei edelleenkään oikein kunnolla tietoa, paljonko rasvaa grammoina per päivä, paljonko proteiinia grammoina per päivä? Montako ruokailukertaa per päivä?
Mulla ketolla homma toimii kun syön suhteilla 1 proteiinia, 0,5-0,8 hh ja 2,5-3,5 rasvaa. Eli grammoina noin 60-70g p, 30-50g hh, 150g+ rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syödä monipuolisesti syödäkseen terveellisesti. Ihan muutamasta aineksesta saa jo kaiken tarvittavan. Ruokailukertojakaan ei tarvita montaa, pari kolme riittää.
Tänään klo 5 se jugurtti
Päivälliseksi voikanaa, sekarehusalaatti, oliiviöljyä, maitokahvi, lapsen karkkipussista kolme salmiakkia.
"Juustonaksuja" eli goudajuustoa paloina uunissa paahdettuna, laitti colaa (täysturhake tämä colajuoma).
Kiuasmakkara, perunasalaatti (peruna, marinoitu punasipuli, hapankaali, myrttisen kurkku, voimajoneesi, smetana, hunaja, mustapippuri, suola(keitetty jäähtynyt peruna on resistenttiä tärkkelystä)).
Kävelyä töissä ja koiran kanssa yli 20 000 askelta.
Järkyttävä määrä hiilareita. Ei ole karppiruokavalio!
Äimä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään klo 5 se jugurtti
Kävelyä töissä ja koiran kanssa yli 20 000 askelta.Järkyttävä määrä hiilareita. Ei ole karppiruokavalio!
Kyllä se kuule on ihan karppiruokavalio. Ja ei todellakaan ole järkyttävä määrä hiilihydraatteja. Ihan jää alle 50g. Ja ketostix punertaa. Mun ei tarvitse päästä kovin alhaisiin hh määriin pitääkseni yllä ketoosia. Mun on päin vastoin vaikea pitää itseni poissa ketoosista tai pitää ketoosi hyvin loivana.
Kerrotko mikä tässä on niin kovin suuri määrä hiilaria niin perustelen tarkemmin jos haluat tietää.
Vierailija kirjoitti:
Äimä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään klo 5 se jugurtti
Kävelyä töissä ja koiran kanssa yli 20 000 askelta.Järkyttävä määrä hiilareita. Ei ole karppiruokavalio!
Kyllä se kuule on ihan karppiruokavalio. Ja ei todellakaan ole järkyttävä määrä hiilihydraatteja. Ihan jää alle 50g. Ja ketostix punertaa. Mun ei tarvitse päästä kovin alhaisiin hh määriin pitääkseni yllä ketoosia. Mun on päin vastoin vaikea pitää itseni poissa ketoosista tai pitää ketoosi hyvin loivana.
Kerrotko mikä tässä on niin kovin suuri määrä hiilaria niin perustelen tarkemmin jos haluat tietää.
Mantelileipä, hunaja, marmeladi, salmiakki, makkara ja se perunakin vaikka olis muka kuinka hiilariton kylmänä. Aivan liikaa mulle, turpoamisen noista kuin ilmapallo. Mulla pitää olla alle 15g hiilaria päivässä, välillä oon ihan nollilla hiilareilla. Voin hyvin ja työterveydessä tarkastutin että mun kaikki arvot erinomaiset. Lääkäri sanoi ettei mua terveempää voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten loistavaa mutta tuota rasvakahvivimmaa en tajua. Miksi ei vaan syö asiallista aamupalaa, joka sisältää vitamiineja yms ravinteita tai sitten ole syömättä? Mitä järkeä on juoda rasvaa jos sitä on nimenomaan tarkoitus polttaa omasta kehosta? Ja ei, ketoosi ei edellytä rasvan juomista vaan hiilarien välttelyä. Rasvaa tarvitsee syödä vaan sen verran, että nälkä pysyy poissa. Toki kukin tavallaan.
Hiilihydraatit ja rasvat ovat energiaravintoaineita. Jos karsii toista, on lisättävä toista. Eli jos vähentää hiilihydraateista, on kilokalorit otettava rasvasta. Se, kuinka paljon mitäkin henkilö tarvitsee, riippuu ihan siitä henkilöstä. Kituilu ei kuitenkaan ole koskaan hyvä asia.
Rasva tekee kylläiseksi ja ylläpitää kylläisyyttä. Kukin tavallaan, se on totta. Mulla menee rasvaa 150-250g päivässä, maitorasvaa ja maaeläinrasvaa pääasiassa. Proteiinia sopivasti. Hiilihydraattia lähinnä aterian somisteeksi.Mä kokeilin joskus rasvakaakaota ja join sitä ehkä joku viikon. Koko sen ajan ajattelin, että mikä idea tässä on, kun aamupalasta ei saa juuri mitään vitamiineja tai ravintoaineita, vaan pelkästään kaloreita. Sitten niissä lopuissa aterioissa pitäisi saada kaikki tarvittavat vitamiinit. Täälläkin moni on kertonut, ettei nälkä ole kuin vasta illalla eli lounas jätetään välistä eli sitten syödään vain yksi ateria, josta pitäisi saada esim kaikki kuidut.
Kuituja ei ravitsemuksellisesti tarvitse mihinkään.
Se ei silti tarkoita, etteivätkö ne olisi jotenkin hyödyllisiä. Tuolla on monia artikkeleita kuidun hyödyllisyydestä.
Eiköhän kaikissa ravintoaineissa ole tutkitusti jotain hyvääkin. Mitään stressiä kuidusta ei silti tarvitse ottaa. Sen uupuminen ei aiheuta puutostiloja.
Se aiheuttaa suolistosyöpää.
Mä vaan niin odotan kun tämä paska dieetti laukee tuolla terveydenhoidon puolella käsiin kun sydäntautisia ja kolesterolivaivasia joudutaan hoitelemaan, syövät päälle. Siinähän sitten parutte.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan niin odotan kun tämä paska dieetti laukee tuolla terveydenhoidon puolella käsiin kun sydäntautisia ja kolesterolivaivasia joudutaan hoitelemaan, syövät päälle. Siinähän sitten parutte.
Onko sulla mitään perusteluja tälle ajatuksellesi? Mikä siinä keto-ruokavaliossa sinun mielestäsi aiheuttaa nämä sairaudet?
Vaikka ihan turhaa on edes odottaa mitään perusteluja tällaisilta huutelijoilta.
Keto ei ole mitään muuta kuin taas yksi surkea muotidieetti muiden joukossa. Carnivoresta en viitsi edes aloittaa.
Ihmisen solut, lihakset ja Aivot käyttävät ensisijaisena polttoaineenaan hiilihydraatteja. Ketoosi on varajärjestelmä nälkiintymisen tai sairauden Ajalle.
Rasvassa on 9kcal grammassa kun hiilareissa 4kcal. Mikään tosiasia ei sitä muuta, vaikka olisit jonkin aikaa rasvanpolttotilassa ketoosin avulla.
Rasva lihottaa helpommin ja moni ei edes ole ketoosissa vaikka niin luulee.
Ketoosi ei ole muuta kuin eliminaatiodieetti samoin kuin carnivore. Onko ihme ,että paino tippuu kun jätetään kokonainen ruoka-aineryhmä pois?
Onko ihme, että vatsavaivat ja iho paranee, kun jätetään pois teollinen moska, sokeri , maito, mahd. Gluteeni?
Kokemustarinat eivät korvaa tiedettä.
Ei teistä kukaan ole banaanilla, keitetyllä perunalla, kaurapuurolla, hedelmillä ja tummalla riisillä lihonut.😂
Ketoosilla on monia haittavaikutuksia pitkällä tähtäimellä munuaisongelmista sydänsairauksiin .
Ketoosilla laihduttaessa lähtee enemmän lihasmassaa kuin normaaleilla hyvillä hiilareilla laihduttaessa.
Mitä käy suolistobakteereille, jotka kukoistavat kuidusta, hitaista hiilareista ja tärkkelyksestä?
Se että ketoosilla laihtuu nopeasti ei tarkoita että se olisi terveellistä. Moni asia laihduttaa nopeasti, esim. Syöpä tai huumeet.
Ja laihtuminen parantaa joitain veriarvoja automaattisesti.
Kumma kun ketoosia ja carnivorea suosittelevat aina ihmiset, jotka myyvät niihin valmennuksia, kirjoja tai ravintolisiä . Yhtään ravitsemusalan koulutusta tai tutkimusta heillä ei ole. Paitsi mitä nyt ovat itse netissä tutkineet" kirsikanpoimintamenetelmin".
Vierailija kirjoitti:
Keto ei ole mitään muuta kuin taas yksi surkea muotidieetti muiden joukossa. Carnivoresta en viitsi edes aloittaa.
Ihmisen solut, lihakset ja Aivot käyttävät ensisijaisena polttoaineenaan hiilihydraatteja. Ketoosi on varajärjestelmä nälkiintymisen tai sairauden Ajalle.
Rasvassa on 9kcal grammassa kun hiilareissa 4kcal. Mikään tosiasia ei sitä muuta, vaikka olisit jonkin aikaa rasvanpolttotilassa ketoosin avulla.
Ketoosi ei ole muuta kuin eliminaatiodieetti samoin kuin carnivore. Onko ihme ,että paino tippuu kun jätetään kokonainen ruoka-aineryhmä pois?
Onko ihme, että vatsavaivat ja iho paranee, kun jätetään pois teollinen moska, sokeri , maito, mahd. Gluteeni?Kokemustarinat eivät korvaa tiedettä.
Ei teistä kukaan ole banaanilla, keitetyllä perunalla, kaurapuurolla, hedelmillä ja tummalla riisillä lihonut.😂
Ketoosilla on monia haittavaikutuksia pitkällä tähtäimellä munuaisongelmista sydänsairauksiin .
Ketoosilla laihduttaessa lähtee enemmän lihasmassaa kuin normaaleilla hyvillä hiilareilla laihduttaessa.Mitä käy suolistobakteereille, jotka kukoistavat kuidusta, hitaista hiilareista ja tärkkelyksestä?
Se että ketoosilla laihtuu nopeasti ei tarkoita että se olisi terveellistä. Moni asia laihduttaa nopeasti, esim. Syöpä tai huumeet.
Ja laihtuminen parantaa joitain veriarvoja automaattisesti.Kumma kun ketoosia ja carnivorea suosittelevat aina ihmiset, jotka myyvät niihin valmennuksia, kirjoja tai ravintolisiä . Yhtään ravitsemusalan koulutusta tai tutkimusta heillä ei ole. Paitsi mitä nyt ovat itse netissä tutkineet" kirsikanpoimintamenetelmin".
Siis ei mitään järkevää perustetta, miksi ravintorikas aito ruoka aiheuttaa sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihme, että vatsavaivat ja iho paranee, kun jätetään pois teollinen moska, sokeri , maito, mahd. Gluteeni?Kokemustarinat eivät korvaa tiedettä.
Ketoosilla laihduttaessa lähtee enemmän lihasmassaa kuin normaaleilla hyvillä hiilareilla laihduttaessa.Mitä käy suolistobakteereille, jotka kukoistavat kuidusta, hitaista hiilareista ja tärkkelyksestä?
Ja laihtuminen parantaa joitain veriarvoja automaattisesti.Kumma kun ketoosia ja carnivorea suosittelevat aina ihmiset, jotka myyvät niihin valmennuksia, kirjoja tai ravintolisiä . Yhtään ravitsemusalan koulutusta tai tutkimusta heillä ei ole. Paitsi mitä nyt ovat itse netissä tutkineet" kirsikanpoimintamenetelmin".
Höpö höpö
Kertokaa ketoilijat yksikin esimerkki siitä miten kaurapuuro tai hedelmät lihottaa, huonontaa terveyttä tai lyhentää elinikää.
?
Mikä makkara sopii tähän ruokavalioon?
Kumma juttu, kun blue zone alueilla syödään jopa 70-75(80!)% hyviä hiilihydraatteja kokonaisenergiansaannista ja eletään pisin ja tervein elämä ilman dementiaa , diabetesta ja sydänsairauksia. Ovat normaalipainoisia ja tekevät fyysisiä hommia vielä 100-vuotiaana.
Kumma sattuma?
Yksi alueista jopa täysin vegaani.
Kaikkia yhdistää palkokasvien syönti , kasvipohjainen runsashiilarinen ruokavalio ja hyvin vähän mitään eläinperäistä , esim. Pari kertaa kuukaudessa lihaa.
Kuudessa viikossa on lähtenyt 10 cm vyötäröltä joten olen todella tyytyväinen:) En ole edes luopunut punaviinistä mutta aion senkin tehdä ennen kesää ja ottaa vielä pätkäpaastoilun ohjelmistoon.
Insuliiniresistentistä kärsivänä hiilareiden rahoitus on ainoa joka mulle sopii. Kun saan painon normaaliksi, aion kokeilla lisätä hieman hiilareita kasvisten, juuresten, marjojen ja ehkä kauran muodossa. Hyviä öljyjä en jätä! Syön paljon terveellisemmin nyt ketoullessa kuin aiemmin leipää ja pastaa mättäessäni. Nälkä ja himo ruokaan oli aina.
Vierailija kirjoitti:
Mikä makkara sopii tähän ruokavalioon?
Tätä on kyllä aivan turha alapeukuttaa, kun on olemassa lihaisia makkaroita ja vain vähään lisäaineita ja vähän hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistentistä kärsivänä hiilareiden rahoitus on ainoa joka mulle sopii. Kun saan painon normaaliksi, aion kokeilla lisätä hieman hiilareita kasvisten, juuresten, marjojen ja ehkä kauran muodossa. Hyviä öljyjä en jätä! Syön paljon terveellisemmin nyt ketoullessa kuin aiemmin leipää ja pastaa mättäessäni. Nälkä ja himo ruokaan oli aina.
Se, että jättää kaikki hiilarit pois kun on esim. esidiabetes ,on tasan sama asia kun sanoisi halvaantuneelle, että makaa sängyssä koko päivä niin et tarvitse pyörätuolia.
Ei insuliiniherkkyytesi parane tippakaan ketoillessa, vaan olet naamioinut oireet.
Syö sitten hiilaripitoinen ateria ketoilun jälkeen niin saat huomata, että insuuliniherkkyytesi ei ole parantunut .
Runsas painonpudotus toki parantaa insuliiniherkkyyttä, kun rasvaa poistuu ja insuliini pääsee taas vaikuttamaan paremmin.
Eihän 2 tyypin diabeteksessä ole ongelma se, että syö liikaa hiilareita, vaan se että solujen insuliinireseptorit ovat täynnä rasvaa
(tila jonka voi kyllä saavuttaa syömällä yksinkertaisesti liikaa kaloreita, sokeria , pizzaa tai vaikka voita)
Jolloin insuliini ei pääse tekemään työtään eli viemään sokeria soluun , jolloin sokeri jää verenkiertoon pyörimään ja verensokeri nousee.
Sinähän sen hyvin ilmaisit, "leipää ja pastaa mättäessä"
Ja siltikään en usko että leipä ja pasta yksinään ovat sinuakaan lihottaneet.
Esim. Diabeetikon ei pidä ikinä aloittaa isoa ruokavaliomuutosta ilman lääkärin valvontaa.
Ja jos jollain on vaikka piilevä sydänsairaus, keto voi olla kohtalokas.