Luetellaan vaatteita, joita ei teininä suostunut käyttämään ja nyt on ihan normivaate
Minulla ainakin kumpparit oli sellaiset, en todellakaan suostunut teininä jalkaani laittamaan. Nyt kumpparit on ihan arkinen kenkä muiden kenkien rinnalla.
Kommentit (233)
Toppahousut oli kyllä paha. Teininä suostuin käyttämään niitä pitkin hampain vasta kaikkein kylmimpinä talviaamuina (piti odotella bussipysäkillä). Pelkäsin ihan hirveästi, että minut naurettaisiin niiden vuoksi pihalle koulusta, mutta kukaan koskaan sanonut mitään.
Itse asiassa ainut kerta, kun minulle on huomautettu toppahousuista, oli parikymppisenä. Olin ystävän syntymäpäivillä, ja koska oli tammikuu, oli minulla tullessani mekon päällä toppatakki ja -housut. Kun riisuin ulkovaatteita eteisessä, päivänsankarin vanhempi poikaystävä käveli parin kaverinsa ohi ja totesi heille "jollakin on oikein TOPPAHOUSUT" ja kaikki räjähtivät nauramaan. Minä totesin siihen, että jotkut ne vaan eivät kasva aikuisiksi vielä kolmekymppisenäkään.
Välihousut :D Miksi on pitänyt jäätyä pakkasella kireissä pillifarkuissa?
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin en suostuisi pitämään teini-iän normivaatteita nyt. Olin 80-luvulla romanttinen hippi, pitsipaitoja, maatuskahuiveja ja intianpuuvillaa... En ole jakkupukuleidi edelleenkään mutta pahimmat rönsyt on jääneet taakse.
Kuulostaa ihanalle tuo vanha tyylisi. Johtuu tosin siitä, että rakastan vintage-vaatteita ja 70-80-luvun romanttiset röyhelöunelmat ja hippijutut ovat minulle se juttu.
Vierailija kirjoitti:
En olisi teininä ikinä käyttänyt paitaa, joka ei peitä takamusta kokonaan. Kuvittelin, että mulla on valtava perse ja se piti aina ehdottomasti peittää pitkällä paidalla 😁
Naisilla ON valtava perse. Miksi se pitäisi peittää?
pyöräilykypärä oli nolo. Nykyään taas nolottaisi lähteä pyöräilee ilman kypärää :D Jotenkin tottunut siihen ajatukseen että sehän olisi tyhmää ajella ilman kypärää, jos sattuisikin jotain. Tosin vielä 25-vuotiaana pari kaveria totesivat hämmästyneenä "KÄYTÄKSÄ KYPÄRÄÄ LOL" "mä en vois ku tukka menis pilalle".
Sukkanauhaliivit ja käsiraudat.
"Mummokengät" eli goretex-kengät hyvällä pohjalla ja kunnon varrella. Tai ylipäätään sään- ja vuodenajan mukaiset, mukavuus ja käytännölisyys edellä hankitut kengät - Teininä piti olla tennarit, skeittikengät tai piikkikorkkarit, säällä kuin säällä. Talvella varpaat tunnottomina vedettiin pitkin kaupunkia, liukastellen peilijäällä.
Pipo talvella - Ei voinut käyttää, koska lapsellinen.
Kapealahkeiset/korkeavyötäröiset farkut - Mun nuoruudessa oli muotia kireät lantiofarkut leveillä lahkeilla. Vyötärö oli niin matala, että lantioluut vilkkuivat edestä ja stringit takaa. Vannoin silloin, etten ikinä laita jalkaani pillifarkkuja.
Mukavat alushousut - Teininä piti aina olla nirunarustringit ruseteilla tai angel-tekstillä.
Pitkä talvitakki - Teini-iässä käytettiin lyhyttäkin lyhyempää karvahupputakkia, yhdistettynä niihin em. lantiofarkkuihin. Alavatsa ja alaselkä oli aina näkyvissä, paukkupakkasillakin.
Pitkät takit olivat niiiin noloja.
Koko nuoruuden agenda taisi olla näköjään vain itsensä palelluttaminen?
Kumisaappaat
Nahkarukkaset
Villasukat
Se oli niin noloa pukea em varusteet kouluun -80-90-luvulla, ei enää. Nykyään peruskampetta kun täällä maalla mennä lontustelee.
Pitkät kalsarit, bikinit, rukkaset, toppa eli Hansu-housut, pilottitakki, nahkarotsi.
Hansu oli siis fakta-hommassa se jolla oli ne toppahousut, ja aivan, just, kyllä - teki niist 80-luvulla kammovaatteen! Bikineitä en halunnu käyttää teininä koska ei ollu rintoja.
Ah, mut ei nää kyl mitään normivaatteita ole edelleen :D Paitsi kalsarit joita on sääolosuhteiden mukaan vapaa-aikana päällä.
-Lenkkarit muualla, kuin urheillessa. Nykyään käytän vähän missäkin, tosin en nätin mekon kanssa, kuten jotkut tekevät
-Rumat rantatossut, vieläpä sukat jalassa. Pari kesää sitten vaihdoin ballerinat näihin, eikä jäänyt hiostavia umpikenkiä ikävä. Sukat laitan viileämmällä ilmalla siis
-Vettäpitävä takki. Teininä mieluummin kastui, kuin puki ruman värisen, muodottoman peitteen päälle edes metsään
-Joku muu päähine, kuin Svea-pipo. Lämmin tupsupipo päällä näytin äidin lellikiltä, ainakin omasta mielestäni. Svea päässä tai paljain päin mentiin sitten paukkupakkasilla. Ihme kun on vielä korvanlehdet tallella
-Toppahanskat/sormikkaat. Söpöt villatumput oli ainoa, joka kelpasi, toppavermeet näytti liikaa isäni vaatteilta
-Crocsit. Joku sota näitäkin vastaan oli. Nykyään käytän mökillä
-Pitkät kalsarit. Äiti puki mulle ja veljilleni pitkät kalsarit ilman päällyshousuja, kun olimme pieniä ja jouduimme sen takia monta kertaa naurunalaisiksi vanhempien lasten toimesta. Jäi traumat ja teininä laitoin housujen alle leggingsit tai sukkikset, jos oikeasti oli niin kylmä, ettei pelkillä farkuilla pärjännyt
-Iloiset, kirkkaat värit. Joku huivi sai kyllä olla punainen, tai sininen, mutta muuten mustaa ja harmaata sen olla piti.
-Pyöräilykypärä. Nolo teininä, nykyään en mielelläni aja metriäkään ilman pottaa
-Stringit. Pidin lorttojen alusvaatteena, koska ilkeät luokkakaverit käytti niitä
Vierailija kirjoitti:
Kuomat, kypärämyssy, korvien peittävä pipo, rukkaset, villakalsarit, villatakki, tädin neuloma villahaalari ja toppahousut
Kumisaappaita ja muita sadevaatteita käytin teininä vain luontopoluilla ja partiossa. Nykyään sateella on kumisaappaat, sadehousut, sadetakki, sadelakki ja kurarukkaset.
Suurilierinen lierihattu, aurinkolasit, löysä pitkähihainen puuvillapaita ja pitkälahkeiset puuvillahousut (suojaavat auringolta)
Kuka arvaa työpaikkani?
Rauma repolan hitsaaja?
Verkkarit, ennen kuuluivat urheilukentäll nyt joka paikkaan.
Jostain nuo teinien prioriteetit tyylikkyyttä kohtaan kumpuaa: ite suostuin nuorena pukemaan oikeastaan mitä vain käytännöllistä vermettä, mitä äiti mulle tyrkytti ja menin itsekin täysin mukavuus ja käytännöllisyys edellä, kiltti tyttö, kun olin.
Ja niinhän siinä kävi, että pojat huuteli ivallisesti vaatteilleni ja keksi pilkkanimiä. Kaverit sen sijaan ei suostuneet ottamaan mua kaupungille mukaansa, koska heitä nolotti liikkua seurassani, joten shoppailin vain siskon kanssa. Joten ei teinit tyhjästä tuota vaatehysteriaa ole nyhjännyt
En pitänyt teininä farkuista, sillä ne olivat siihen aikaan paksua denimiä ilman joustoa ja pesun jälkeen kauheat kovat koppurat.
Vierailija kirjoitti:
Kuomat, kypärämyssy, korvien peittävä pipo, rukkaset, villakalsarit, villatakki, tädin neuloma villahaalari ja toppahousut
Kumisaappaita ja muita sadevaatteita käytin teininä vain luontopoluilla ja partiossa. Nykyään sateella on kumisaappaat, sadehousut, sadetakki, sadelakki ja kurarukkaset.
Suurilierinen lierihattu, aurinkolasit, löysä pitkähihainen puuvillapaita ja pitkälahkeiset puuvillahousut (suojaavat auringolta)
Kuka arvaa työpaikkani?
Vielä teininä kotona pakotettiin laittamaan koulumatkalle pitkä sadetakki ja Kontiot jalkaan. Asun kruunasi ruskea nahkasalkku koulukirjoja varten. Muilla oli värikkäät reput ja goretexit ym. Jonkun verran hävetti silloin, nyt ei ole enää niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Pidin ruskeaa nahkaa törkeän rumana kaikissa mahdollisissa muodoissa takeista kenkiin. Nyt mielestäni juuri nahkakengät eri ruskeiden sävyissä nimenomaan näyttävät joltain, mustat taas eivät.
Minulla oli koulukirjoja varten ruskea vanha nahkasalkku jota häpesin yli kaiken!
Lenkkarit. Jostain syystä sain teininä päähäni, että lenkkarit on kammottavia hirvityksiä, joita käytin vain ja ainoastaan liikuntatunnilla pitkin hampain. Nykyään käytän myös arkisin joskus, mutta nykyään lenkkaritkin ovat paremman näköisiä kuin nuoruudessani.
Vierailija kirjoitti:
Pipo ja kumisaappaat. Lapsena kaikki kumpparit olivat rumia isoja nokialaisia. Nykyisin löytyy kauniita kumppareita,ja ne on kivannäköiset kapeiden housujen kanssa. Lapsena housumuoti oli leveämäpää,jolloin kumpparit näytti vaan tyhmältä.
Lapsuudesta on tosiaan jäänyt mieleen isot mustat kumisaappaat. Tuntuu että kaikilla oli sellaiset, niin tytöillä kuin pojillakin ja niitä käytettiin ahkerasti kun kotona kerran käskettiin. Olivat kömpelöt ja painavat kävellä mutta pakko oli käyttää. Muita inhokkeja olivat pipo, sadetakki, pitkät kalsarit ja toppahousut. Mutta minkäs teit kun kotona määrättiin.
Korkkarit... Nykyään voin välillä käyttää sellaisia aika matalakorkoisia asuun sopiessa.
Mä suostuin pitämään aikalailla kaikkea mutta siksi minua kiusattiinkin koulussa