Luetellaan vaatteita, joita ei teininä suostunut käyttämään ja nyt on ihan normivaate
Minulla ainakin kumpparit oli sellaiset, en todellakaan suostunut teininä jalkaani laittamaan. Nyt kumpparit on ihan arkinen kenkä muiden kenkien rinnalla.
Kommentit (233)
Jossain vaiheessa hameet ja mekot. Pääsin ripillekin leveälahkeisissa housuissa ja valkoisessa puserossa. Kumpparit kelpasi kunhan ne olivat hai-saappaat. Korkkarit piti olla myös lähes joka paikassa. Sen kyllä huomaa nykyisessä jalkojen kunnossa.
Toppakengät, äiti kyllä pakotti joissain tilanteissa laittaan ne jalkaan, mutta vihasin niitä kuitenkin. Piti olla nahkaiset talvikengät.
Ja mitään ladyfit-paitoja en lautana pitänyt, piti olla peittävää telttamallia. Nykyään päinvastoin.
Pipo ja kumisaappaat. Lapsena kaikki kumpparit olivat rumia isoja nokialaisia. Nykyisin löytyy kauniita kumppareita,ja ne on kivannäköiset kapeiden housujen kanssa. Lapsena housumuoti oli leveämäpää,jolloin kumpparit näytti vaan tyhmältä.
Pipo, pitkät kalsarit, toppahousut ja tuulipuku.
Tuosta viimeisestä käytän vain housuja.
Jos teiniajoista on yli 10 vuotta aikaa, aika harva pukeutuu samoin. Itse olen vaihtanut tyyliä grunge-teinistä Hyacinth Bucketiksi. Ne, jotka ihmettelevät pipoa tässä ketjussa, jo ala-asteella 80-luvulla tuli meilläpäin kiusatuksi, jos käytti pipoa. Sama kuin jos kutosluokkalainen tulisi nykyään kouluun kurahaalarissa. Pipo laitettiin visusti reppuun kotioven ulkopuolella. 80-luvun kampauksiin pipo ei sopinut lainkaan. Tiedän vieläkin viisi-kuusikymppisiä jotka eivät koskaan käytä pipoja vaan esimerkiksi korvalappuja, jotka omasta mielestäni ovat naurettava jäänne kasarilta. Niitä en kehtaisi käyttää vieläkään.
Oma pipohäpeä loppui jo yläasteella, silloin opettajien ja vanhempien tyrmistykseksi osa alkoi käyttää pipoa sisällä. Ihme, ettei tullut kauhutarinoita aivonsa keittäneistä piponkäyttäjistä.
Pillifarkut. Käytin vaan levenevillä lahkeilla olevia koska mielestäni ne oli paremmannäköiset ja kapeissa minun, bmi 16,5-17,5 henkilön lantio näytti liian leveältä. Nykyään tykkään 92cm lantiostani juuri siksi, että siinä on selkeä ero 65cm vyötärööni.
Mekot. Olin poikatyttö, en koskaan käyttänyt muuta kuin lökäreitä ja huppareita. Nykyään käytän pelkkiä mekkoja, aina ja kaikkialla. Jos olisin vaan tiennyt tämän silloin 15-vuotiaana, kun en suostunut rippimekkoakaan pukemaan...
Mekko on varmaan ainoa sellainen.
Minun teiniaikoinani, ainakin siellä missä asuin, teinitkin pukeutuivat pääsääntöisesti ihan järkevästi, paitsi että pipoa kaikki eivät pitäneet talvella. Itse pidin, koska sain tosi helposti pahoja poskiontelotulehduksia.
Vierailija kirjoitti:
Pipo ja kumisaappaat. Lapsena kaikki kumpparit olivat rumia isoja nokialaisia. Nykyisin löytyy kauniita kumppareita,ja ne on kivannäköiset kapeiden housujen kanssa. Lapsena housumuoti oli leveämäpää,jolloin kumpparit näytti vaan tyhmältä.
Miten vanha oikein olet? Minulla oli vuonna - 73 ekaluokalla kivat kumpparit. Punaiset, joissa oli valkoisia pyöreitä täpliä. Kärpässienikumpparit. Ja jo aiemmin ihanat keltaiset, joissa oli musta yläreuna, joka kaartoi eteen vähän alemmaksi.
Ja ihan pikkupaikkakunnalla asuttiin, eli ei kummoisia kauppoja eikä valikoimia.
Tiukat farkut. Teininä pidin väljiä kangashousuja. Pipo päässä.
Vierailija kirjoitti:
Kammosin jossain vaiheessa rukkasen mallisia käsineitä. Pakkasessakin värjöttelin ohuissa sormikkaissa!
Nykyään vanhana ja viisaana ja viluisena laitan heti rukkaset, jos on pakkasta. Ja tarvittaessa vielä lapaset alle.
Mitä eroa on rukkasilla ja lapasilla? Tarkoitatko tumppuja?
Just kaikki järkevä sään mukaan pukeutuminen. Silloin ei paljon käytetty sadeasuja, toppahousuja, kunnon pipoja ja hanskoja, Gore-Tex -kenkiä jne.
Korkeavyötäröiset farkut.
Omassa nuoruudessani ehdoton nounou ja naurunaihe.
Vierailija kirjoitti:
Korkeavyötäröiset farkut.
Omassa nuoruudessani ehdoton nounou ja naurunaihe.
Sillä sukupolvella - samoin niillä, joilla oli lantiohousut 1970-luvulla - ei ole olemassakaan vyötäröä, vaan on sellainen paksu panta tai puntti nahkaa sen tilalla? Ja jotkut puhuivat jenkkakahvoista, koska jenkkaa tanssittaessa se osuu just sinne, missä käsiä pidetään. Ei olis niitäkään olemassa, jos olis pitänyt aina vyötäröhousuja:-D
Vierailija kirjoitti:
Mekot, hameet ja hihattomat paidat. Mulla oli varmaan kolmekymppiseksi asti ihme kuvitelma että mun käsivarret oli rumat ja paksut vaikka niissä ei ollut ainakaan noin nuorena mitään vikaa. Teininä mekot ja hameet oli olevinaan jotenkin tätimäisiä. Nykyään käytän kaikkia, varsinkin kesällä hameet ovat suosikkejani!
Sama täällä.
Tosin tuo nykyinen kesähameeni ON tätimäinen.
Vierailija kirjoitti:
Pipo laitettiin visusti reppuun kotioven ulkopuolella. 80-luvun kampauksiin pipo ei sopinut lainkaan. Tiedän vieläkin viisi-kuusikymppisiä jotka eivät koskaan käytä pipoja vaan esimerkiksi korvalappuja, jotka omasta mielestäni ovat naurettava jäänne kasarilta. Niitä en kehtaisi käyttää vieläkään.
Puhut varmaan minusta. :) Meillä ei käytetty talvisin pipoja, vaan kuljettiin pää paljaana.
Nykyisin kun Helsingissä ei ole kunnon talvia, täällä ei oikeastaan tarvitse pipoa. Talvipipo minulla ainakin rasvoittaa hiukset tosi nopeasti ja niitä saa olla koko ajan pesemässä. Eli plussakelillä kuljen pää paljaana, pikkupakkasessa taas korvalaput korvilla. Ne suojaa korvia hyvin, joka minulla on se kehonalue, jota pakkasella ensimmäisenä palelee varpaiden lisäksi.
Lapsuudessani ei ollut vielä koulureppuja. Oli vain joitain armeijan harmaan retkeilyreppujen näköisiä, jotka olisivat olleet TOSI noloa käyttää. Kaikilla oli olkalaukut.
Muistan kun myöhemmin tulivat reput muotiin, kuinka paljon parempia ne olivat kuin olkalaukut. Myös valikoima parani.
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin en suostuisi pitämään teini-iän normivaatteita nyt. Olin 80-luvulla romanttinen hippi, pitsipaitoja, maatuskahuiveja ja intianpuuvillaa... En ole jakkupukuleidi edelleenkään mutta pahimmat rönsyt on jääneet taakse.
Mun mielestä nuo kuulostaa aika ihanilta. Omat teiniajan vaatteet oli mustia pillifarkkuja, pääkalloloafereita ja punkhenkisiä t-paitoja, unohtamatta "afganistan"-huivia. En todellakaan käyttäisi noita enää, kun nykyään tyylini on paljon naisellisempi.
Ja aloituksen kysymykseen: kaikki käytännöllinen ja säänmukainen pukeutuminen oli ihan no no! Yksikin talvi kuljin risoissa tennareissa, jotka joka askeleella haukkasi kärjestä lunta sisään. Nykyään käytän kunnon talvikenkiä ja mulla on kenkiä joka lähtöön, kun teininä oli aina käytännössä vain yhdet tennarit, jotka ajoin loppuun ennen kuin ostin uudet tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammosin jossain vaiheessa rukkasen mallisia käsineitä. Pakkasessakin värjöttelin ohuissa sormikkaissa!
Nykyään vanhana ja viisaana ja viluisena laitan heti rukkaset, jos on pakkasta. Ja tarvittaessa vielä lapaset alle.
Mika hitto on rukkanen? 😂 nyt tuntuu typeralta, luullut etta rukkanen on sama kuin lapaset.
Ehkä tässä on jotain murre-eroja, mutta minulle rukkanen on se, jossa on peukalolle paikka ja muille sormille yhteinen paikka, mutta joka ei ole villaa tms. neulosta koska se on sitten lapanen. Mutta muut samanmalliset on rukkasia (nahkarukkanen, topparukkanen, kurarukkanen).
Jep. Ja sanonta 'olla lapasena' tulee siitä, että rukkasiin verrattuna lapanen on sellainen lötkö, rullattavissa oleva. Osuva sanonta - niin kuin monet vertaukset on.
Ja rukkanen ja lapanen ovat kintaita molemmat. Kiva pitää vanhoja sanoja hengissä neutraalimpien ja geneeristen 'käsineiden' rinnalla.
Mekot, hameet, haalarit, paksut talvitakit, pipot. Ei vaate, mutta meikki.