Luetellaan vaatteita, joita ei teininä suostunut käyttämään ja nyt on ihan normivaate
Minulla ainakin kumpparit oli sellaiset, en todellakaan suostunut teininä jalkaani laittamaan. Nyt kumpparit on ihan arkinen kenkä muiden kenkien rinnalla.
Kommentit (233)
SiH-SIH-puku, eli sihajava tuulipuku. Onneksi niitä ei enää ole. On urban jogging end trekking sportsuit jota sitäkään en päälleni vedä. Hike-superlight sportfeel-shoet jäävät myös shoeboxiin ja laitan kengät koipiin.
L .lehtisellä oli hyvä neuvo kaikille köyhille..
Köyhyydestä päästään pois ryhtymällä rikkaaksi.
Olen niin vanhaa vuosikertaa, ettei ollut mahdollisuutta nirsoilla vaatteilla, vaan sitä puettiin ylle, mitä oli. Farkuista en oikein pitänyt, kun ne pesun jälkeen olivat kuin peltiä, ennen kuin kuluivat ja pehmenivät. Kumisaappaat olivat teini-iässä jopa muotia, siis Hait, mulla valkoiset. Eri paikkakunnilla oli vaihteleva tyyli, oliko housun lahkeet edestä vai takaa saappaan varren sisällä. Joillakin oli sen lisäksi perstaskussa markkinoilta ostettu mahdottoman iso kampa. Hai-saappaiden ohella muotia olivat myös mustat Nokian Kontiot, joita perin veljeltäni. Nehän olivat turvallisemmat kuin Hait, joiden pohja oli tasainen ja uskomattoman liukas.
Olin 90-luvulla teini ja silloin oli jonkin aikaa muotia, että esiteineilläkin ja jopa teineillä oli vielä toppahaalarit jopa koulussa. Nyt näyttäisi aika hassulta, kun harvalla ekaluokkalaisellakaan enää on.
Näitähän löytyy,sateenvarjo, pipo, käsineet, pitkätkalsarit, toppavaatteet, kumisaappaat, kaikki kengät paitsi lenkkarit, ei mustat vaatteet. villa-vaatteet, pitkän kauluksen paidat. yms yms... yleensä oli päällä olis mustat farkut, musta t-paita ja siihen päälle jokin lämpimämpi paita mikäli tarvetta ja kevyt tuulta pitävä takki sekä lenkkarit. Kaikki mustaa mikäli mahdollista, noin teininä tosin oli todella vaikeata yleensä löyttää haluamaansa väriä esim mustaa takkia tai lenkkareita. Sama se on kyll nykyäänkin ei miehillä ole juurikaan vaihtoehtoja pukeutumisen suhteen.
Toppahousut! Ja mekko, oli liian neitimäistä käyttää sellaisia mielestäni. Eikä niitä silloin 2000-luvulla pahemmin käytettykään, paitsi hienommissa juhlissa.
Olisi helpompi sanoa, että kaikki ne vaatteet joissa ei talvipakkasessa nilkat tai napa vilku paljaana
ja samaan aikaan 100% pojista pukeutuu pipoon, talvitakkiin, käsineisiin ja kunnon talvikenkiin
Villatakki, sadetakki, käsineet, talvilenkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Pipo
Sama. Silloin kakarana ei kehdannut mennä kouluun, ettei koulussa ilkuta piposta. Kasarilla se oli koviksen merkki kulkea paljain päin kovalla pakkasella. Sitten jäi pipo kotiin, vaikka olisi ollut 75 asteen pakkanen. Siellä Lahdessa, Liipolan koulussa, oli pilkkalällätys: "Pipo päässä pakkasella, kaikki sitä nauraa." Fiksut kun tulivat kouluun pipot päissä, niin kaikki urpot sitten nauroivat ja kuittailivat piposta. No, Liipola. Siellä harvasta tulee mitään.
Rukkaset on tehty suojaamaan käsiä ja hanskoja iskuilta, rasvalta yms ei kylmältä.