Luetellaan vaatteita, joita ei teininä suostunut käyttämään ja nyt on ihan normivaate
Minulla ainakin kumpparit oli sellaiset, en todellakaan suostunut teininä jalkaani laittamaan. Nyt kumpparit on ihan arkinen kenkä muiden kenkien rinnalla.
Kommentit (233)
Kaikki muut housut paitsi Levikset. Nykyään en pidä ollenkaan farkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut housut paitsi Levikset. Nykyään en pidä ollenkaan farkkuja.
Tuo oli joo ihan sairasta. Tämä siis meillä 90-luvulla yläasteella, eli joka ainoalla oli levikset paitsi ihan jollain luusereilla.
En muista, että vastaavaa yhdenmukaisuuden vaatimusta olisi sen jälkeen onneksi ollut, että pitää juuri vain se yksi merkki ja jopa malli (501) olla jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni jotenkin ääripäästä toiseen. Ennen teini-ikää äidille oli tosi tarkkaa, että olin aina hyvin puettu, esim. pipo ja käsineet oli pakko laittaa kun oli vähänkään viileetä, vaikka muilla ei ollut. Ja toppahaalaria piti käyttää paljon vanhemmaksi kuin muut, kuravaatteita myös ja aina kaikkea käytänöllistä eikä muodikasta. Sitten teini-iässä en suostunut käyttämään melkeinpä mitään vaatteita! No en nyt alastomana mennyt sentään, mutta siis, taisin kapinoida oikein kunnolla.
Muistan meillä oli ala-asteella yksi tyttö, joka tuli just vitosella tai ehkä kutosellakin talvella kouluun lastenhaalarissa, lastenrukkasissa, toppasaappaissa jne kun muilla oli jo sellaista ns. muodikkaampaa. Mutta hämmästyttävää kyllä, en muista että kukaan olisi millään tavalla kiusannut. Se vaan jäi mieleen, pukeutuu vähän erilailla, mutta ei se ketään häirinnyt. Ei ollut minun läheisia kavereita, mutta sellainen kiltti tyttö, hyvä koulussa. En tiedä, tuliko kapinallinen, ei tullut samalle yläasteelle.
Meillä oli koulussa joku poika joka tuli vielä yläasteella puettuna haalariin ja rukkasiin kuin joku esikoululainen. Luonnollinen reaktio oli jättää kaikessa ulkopuolelle ja yksin koska oli niin outo. Yksiillä tällä pojalla oli sitten tullut äitinsä kanssa riitaa sinne minne tämä menee peruskoulun jälkeen opiskelemaan. Oli ollut riitaa niin että poika oli sitten lyönyt ja potkinut omaa äitiään ja siitä tuli ihan iso poliisijuttu jossa meitä kaikkia luokkatovereitakin kuulusteltiin ja kyseltiin oliko pojalla koulussa ketään kavereita ja ollaanko me kiusattu tätä poikaa. Sen jälkeen tästä pojasta ei ole kuulunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni jotenkin ääripäästä toiseen. Ennen teini-ikää äidille oli tosi tarkkaa, että olin aina hyvin puettu, esim. pipo ja käsineet oli pakko laittaa kun oli vähänkään viileetä, vaikka muilla ei ollut. Ja toppahaalaria piti käyttää paljon vanhemmaksi kuin muut, kuravaatteita myös ja aina kaikkea käytänöllistä eikä muodikasta. Sitten teini-iässä en suostunut käyttämään melkeinpä mitään vaatteita! No en nyt alastomana mennyt sentään, mutta siis, taisin kapinoida oikein kunnolla.
Muistan meillä oli ala-asteella yksi tyttö, joka tuli just vitosella tai ehkä kutosellakin talvella kouluun lastenhaalarissa, lastenrukkasissa, toppasaappaissa jne kun muilla oli jo sellaista ns. muodikkaampaa. Mutta hämmästyttävää kyllä, en muista että kukaan olisi millään tavalla kiusannut. Se vaan jäi mieleen, pukeutuu vähän erilailla, mutta ei se ketään häirinnyt. Ei ollut minun läheisia kavereita, mutta sellainen kiltti tyttö, hyvä koulussa. En tiedä, tuliko kapinallinen, ei tullut samalle yläasteelle.
Minä salaa ihailin yläasteella yhtä tyttöä, jolla oli itsetunto kohdallaan pukeutua sään mukaan. Pakkasella tuli toppahousuissa ja riisui ne sitten naulakkoon farkkujen päältä (kellään muulla ei ollut). Sadekelillä kumppareissa ja sadetakissa (kellään muulla ei ollut), pipoa käytti syksystä lähtien (muilla oli ehkä kaikkein kovimmalla pakkasilla). Ja luulen, että kyse ei ollut edes siitä, että "äiti pakotti", vaan se vaan oli niin järkevä ja hyvällä itsetunnolla varustettu, sellainen liikuntaintoilija.
Vältän liikoja vaatteita talvella ja yritän pärjätä vähällä, sillä pukeutuminen on epämiellyttävää. Siinä vaiheessa vasta pipokin päähän taskusta, kun alkaa selvästi viluttaa. Hienointa olis aina vaan olla t-paidassa ja shortseissa, sekä sandaaleissa, jos säät sallisi.
Sandaalit, pipo, hame, mekko ja leggingsit.
Näitä on ihan hirveästi, kun alkaa miettimään.
Kauluspaidat, pillifarkut, suorat housut, kaikki hihattomat paidat, mekot, hameet, pitsi tai röyhelöt missään vaatteessa, toppahousut, pipo, kumpparit, sade/kuoritakki ja -housut, nastakengät...
Olin aika rajoittunut teini pukeutumisen suhteen. Farkut leveillä lahkeilla, t-paidat ja hupparit olivat uniformuni vuoden ympäri. Nyt käytän melkein mitä vaan. Paitsi suoria housuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuomat, kypärämyssy, korvien peittävä pipo, rukkaset, villakalsarit, villatakki, tädin neuloma villahaalari ja toppahousut
Kumisaappaita ja muita sadevaatteita käytin teininä vain luontopoluilla ja partiossa. Nykyään sateella on kumisaappaat, sadehousut, sadetakki, sadelakki ja kurarukkaset.
Suurilierinen lierihattu, aurinkolasit, löysä pitkähihainen puuvillapaita ja pitkälahkeiset puuvillahousut (suojaavat auringolta)
Kuka arvaa työpaikkani?
Päiväkoti?? Mutta mistä olet löytänyt kuraukkaset? Varmaan hauskat! :P
Jep, päiväkoti. Ruotsista olen kurarukkaset löytänyt. Ovat aikuisellakin ihan kätevät tässä työssä.
Tulisipa jo kunnon pakkaset että voisi vetää mielensäpahoittaja-karvareuhkan päähän.
En käyttänyt teininä pipoa (pääni muoto on kamala pipossa) tai villahousuja (kutittivat vimmatusti) enkä pidä nytkään, sen sijaan talvivaelluskenkiä, kunnon käsineitä ja kaulahuiveja (päässäkin siis) pidän kyllä ja on paljon lämpimämpää kuin teininä.
Vierailija kirjoitti:
Tulisipa jo kunnon pakkaset että voisi vetää mielensäpahoittaja-karvareuhkan päähän.
Eikös sitä nimenomaan voi käyttää vuoden ympäri?
Jakut, paitapuserot, aidot korut, kashmirneuletakit, silkki- mikään, käsilaukku repun sijasta yms. "tätivaatteet" -ihailin kyllä kaukaa vanhempia naisia jotka pukeutuivat näin, mutta en olisi ikinä voinut pitää. 90-luvulla jolloin elin nuoruutta, piti olla rock ja grunge. Nyt otan ilon irti siitä että tätivaatteet ovat ikään nähden ihan luonteva valinta! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä salaa ihailin yläasteella yhtä tyttöä, jolla oli itsetunto kohdallaan pukeutua sään mukaan. Pakkasella tuli toppahousuissa ja riisui ne sitten naulakkoon farkkujen päältä (kellään muulla ei ollut). Sadekelillä kumppareissa ja sadetakissa (kellään muulla ei ollut), pipoa käytti syksystä lähtien (muilla oli ehkä kaikkein kovimmalla pakkasilla). Ja luulen, että kyse ei ollut edes siitä, että "äiti pakotti", vaan se vaan oli niin järkevä ja hyvällä itsetunnolla varustettu, sellainen liikuntaintoilija.
Sama juttu minullakin, talvella karvalakki ja haalarit ja sateisilla ilmoilla pitkä sadetakki ja kumisaappaat. Sama homma jatkui ala-asteelta lukioon, jossain vaiheessa kuului pientä kettuilua mutta ajan mittaan kukaan ei enää kiinnittänyt huomiota pukeutumiseeni.
Ylipäätään naisellinen pukeutuminen. Teininä yleisin vaatetukseni taisivat olla kulahtaneet farkut ja harmaa collagepaita. Omistin tosi vähän vaatteita, jotka sitten kulutin aivan loppuun. Ulkoinen olemus kiinnosti hyvin vähän. Nykyään arvostan kauniita leikkauksia, kuoseja, yksityiskohtia, mekkoja, siroja kenkiä, koruja...
Ei tuu mieleen mitään. Pystyin teininä käyttämään kaikkia vaatteita, jotka koin silloin ja vieläkin tarpeellisiksi.
Teininä 2000-luvun alussa piti aina olla narutoppi. En olisi ikinä laittanut leveämpi olkaista toppia, aina piti olla naruolkaimet. Nyt toisinpäin, naurettavalta näyttää narutopit.
Farkut ylipäätään, mustat vaatteet ja nahkatakit.
Luokkakaverini olivat mopoja rassailevia ääliöjonneja ja ketjupolttaja-Kirsejä, jotka kuuntelivat heviä. Inhosin heitä sieluni pohjasta, enkä halunnut olla ollenkaan samanlainen.
Löysät paidat, mukaan lukien siis oikeankokoiset paidat
Ohutta/kevyttä kangasta olevat vaatteet
Legginsit
Pitkät paidat
Järkevä siis lämmittävä kerrospukeutuminen
Tuulitakki
Vedenpitävät tuulihousut
Lenkkarit
Napitettavat ruutupaidat
Kangashousut
Ja mitä teininä ja vähän sen jälkeen käytin, mutta nyt en todellakaan voisi:
Alushame leveän hameen alla
Liian isot housut ja liian pieni paita -yhdistelmä
Sukkahousut leggingsien ja sukkien asemesta, jalat oli aina jäässä
Pitkät, raskaat hameet
Pitkä, raskas takki
Liian lyhyt talvitakki
Ihan liian lyhyt minihame ja avoin toppi
Älyttömät rumat vaatteet
Liian kalliit tai vain ostohetkellä kivat vaatteet
Ihan järkyttävä määrä koruja
Jos ei ole tarpeeksi silmää pukeutumiselle tai oikeanlaista itsekritiikkiä, on parempi vaan pukeutua tylsästi ja käytännöllisesti:)