Miksi ette pidä matkailusta?
Itselle matkailu on yksi elämän suurimmista iloista ja alkaa ahdistaan jos ei ole matkaa varattuna lähitulevaisuudessa. Kuitenkin tuntuu olevan paljon näitä jotka eivät ikinä halua lähteä minnekään. Miten te oikein irtaudutte arjesta ja saatte jännitystä elämään?
Kommentit (199)
Matkustaminen on rasittavaa ja ärsyttävää. Siitä saa toki tykätä, mutta tuntuu, että sen hehkuttajat ovat vähän..yksinkertaisia.
Itselläni on vielä superherkkä vatsa, ja stressaan helposti. Intian-matkasta on turha haaveilla, kun vatsa tulee kipeäksi jo ruotsinlaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Matkailussa hienoa ja kivaa on vain se hetki jossain hyvässä ravintolassa viinilasi kourassa. Mutta jos sen saavuttamiseksi pitää sietää se kaikki muu oheistoiminta, niin ei yksinkertaisesti vain jaksa. Ensin se koko lentokenttärumba. Tätä nyt tuskin tarvitsee kenellekään edes yksityiskohtaisesti avata. Mutta sen päälle pitää jaksaa aika paljon muutakin. Hotelleissakin on aina jotakin: ei ollutkaan huoneessa sitä luvattua terassia tai ilmastointi ei toimi. Aamupalalla toisen maan kansalaiset etuilee tai hedelmät on loppu. Aina koko ajan jossain on jotakin mikä mättää. Joku on aina vedättämässä. Astut vahingossa matolle mikä heitetään jalkojesi alle, niin siitä vaaditaan hintaa. Joku toinen länttää kysymättä kengillesi lankkia ja taas pitää olla maksamassa palvelusta mitä et oikeasti edes halunnut. Ravintolalasku ei ole ikinä sitä mitä listalla on hinnoista sanottu tai sitten aletaan vaatia extraa serveteistä ja ruokailuvälineistä.
Bussit on myöhässä, passi on hävinnyt hotellin respassa tai taskut tyhjennetään metrossa....
Eiku ei vaan jaksa. Ei vaan yksinkertaisesti tällainen keski-ikäinen enää vain jaksa.
No jopas on negatiivinen asenne, miten ihmeessä selviät arjestasi jossa on varmasti vaikka mitä haastetta: aamuruuhkia, kassajonoja, asiakaspalveluun jonottamista, ärsyttäviä työkavereita, rikki meneviä kodinkoneita...ehkä olet kärttyinen valittaja luonteeltasi? Olen myös keski-ikäinen ja jaksan hyvinkin matkailla, uteliaisuudesta uusia kokemuksia kohtaan. Elämä on ihanaa, kotona ja maailmalla :)
Oon mä matkustellut ja periaatteessa kiinnostaa matkustella vieläkin. Mutta matkustaminen on musta hirveän stressaavaa. Pitää suunnitella ja varata. Jos lasten kanssa matkustaa, on lisäksi se lasten kanssa hösääminen. Lisäksi mun mielestä turismi on jotenkin ontto ja ikävä konsepti. Moni asia matkailussa tuntuu hirveän keinotekoiselta.
Mä matkailen mieluummin moottoripyörällä, mutta siihen menee hirveästi aikaa, jos haluaa vähänkään kauemmas. Siksi matkailen enimmäkseen ihan lähellä, mutta luulen kyllä, että "oikeat matkailijat" eivät edes laske sitä matkusteluksi.
Mitenkö pystyn irtautua arjesta ja saan jännitystä elämään? No, mä harrastan hevosia, ja niistä saa kyllä runsaasti jännitystä elämään ja pääsee irtautumaan kodin ja työn asioista, eikä tarvitse mennä edes kauas! Käyn tallilla minimissään kaksi kertaa viikossa, joten saan sitä irtautumista ja jännitystä pieninä annoksina koko ajan.
Se on niin kovin vaivaloista. Kun ei yhtään tiedä mitä siellä määränpäässä sitten on. Katselen mieluummin kuvia muiden reissuilta tai käyn jossakin päivän matkan päässä, niin, että pääsen yöksi kotiin.
Itse en menisi missään nimessä maihin, jossa seksiturismia. Esim Thaimaa. Gambia yms.
Intia - ei kiitos. Australia - ei kiitos. Jenkeissä olen käynyt enkä halua uudestaan.
Lontoossa käynyt useita kertoja ja riittää. Samoin Espanjan rantakohteet koluttu - ei kiitos enää.
Pohjois-Italia ok, Norja ok. Venäjä njet.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin kovin vaivaloista. Kun ei yhtään tiedä mitä siellä määränpäässä sitten on. Katselen mieluummin kuvia muiden reissuilta tai käyn jossakin päivän matkan päässä, niin, että pääsen yöksi kotiin.
Niin ja lisään vielä, että mä en tarvitse elämääni jännitystä lisää. Mulla on nytkin stressiä ja jännitystä ihan liiankin kanssa. Joka kuukausi saa jännittää, että riittääkö rahat ja saako velat maksettua tai hajoaako joku kodinkone tai auto tai jotakin. Tai tuleeko jotakin muuta yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen matkustellut nuorempana ja havainnut että Suomi on paljon puhtaampi maa kuin ulkomaat. Täällä ei paska haise ja kyrvänhajuiset ihmiset tule lähentelemään. Suomi on maailman paras maa, ja joka muuta väittää ansaitsee pahuutta osakseen.
Eli kaikissa muissa maissa haisee pahalle? OK.
Suomessa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa ei haise pahalle. Kaikissa muissa maissa haisee. Ulkomaalaiset haisee ja kadut ja paikkakunnat eivät ole niin puhtaita. Näin se vain on. Ihan järjetöntä lähteä Suomesta pois. Oletteko sairaita?
Oletko koskaan käynyt Islannissa? Siellä haisee rikki.
Minua ärsyttää ne matkustelevat ihmiset jotka pitävät junttina sitä ettei joku ole koskaan matkustellut?
No eiköhän tämä ilmastomuutos hysteria vie heiltäkin sen elämäntavan. Itse ainakin syyllistän joka palstalla matkustelevia ihmisiä ihan vaan sen takia, että mahdollisimman monelle sana "ilmastonmuutos" muuttuisi pelkäksi kirosanaksi.
Vierailija kirjoitti:
Matkailussa hienoa ja kivaa on vain se hetki jossain hyvässä ravintolassa viinilasi kourassa. Mutta jos sen saavuttamiseksi pitää sietää se kaikki muu oheistoiminta, niin ei yksinkertaisesti vain jaksa. Ensin se koko lentokenttärumba. Tätä nyt tuskin tarvitsee kenellekään edes yksityiskohtaisesti avata. Mutta sen päälle pitää jaksaa aika paljon muutakin. Hotelleissakin on aina jotakin: ei ollutkaan huoneessa sitä luvattua terassia tai ilmastointi ei toimi. Aamupalalla toisen maan kansalaiset etuilee tai hedelmät on loppu. Aina koko ajan jossain on jotakin mikä mättää. Joku on aina vedättämässä. Astut vahingossa matolle mikä heitetään jalkojesi alle, niin siitä vaaditaan hintaa. Joku toinen länttää kysymättä kengillesi lankkia ja taas pitää olla maksamassa palvelusta mitä et oikeasti edes halunnut. Ravintolalasku ei ole ikinä sitä mitä listalla on hinnoista sanottu tai sitten aletaan vaatia extraa serveteistä ja ruokailuvälineistä.
Bussit on myöhässä, passi on hävinnyt hotellin respassa tai taskut tyhjennetään metrossa....
Eiku ei vaan jaksa. Ei vaan yksinkertaisesti tällainen keski-ikäinen enää vain jaksa.
Tämä on kyllä niin totta! Koko ajan saat matkalla olla varuillasi. Missään vaiheessa ei voi ns. hengähtää, että nautitaanpa nyt olemisesta. Aivan jatkuvasti saat kyttäillä ympäristöä, että kukakohan nyt yrittää huijata, vedättää tai muuten vain tyrkyttää sinulle ostettavaksi tuotetta jota et halua. Ravintolalasku on tietty oikein klassinen esimerkki. Itse pitäisi pitää omaa kirjanpitoa (tuskin sekään auttaisi) jos ravintolasta haluaa lähteä maksamalla vain tilatut tuotteet. Taksissa on aina joku kallein taksa ja kun edes yrität puhua asiasta, niin kuskin kielitaito katoaa välittömästi. Aivan sairaan raastavaa ja väsyttävää olla tällaisessa ympäristössä. Koko ajan olet ikään kuin vaaran uhkaamassa hätätilassa ja kehon pitää olla valmiina aina vain seuraavaan koitokseen. Ja jos ajattelet, että ottamalla pari lasia viiniä, sitä ikään kuin rentoutuisi.... no sitten ne uhat vasta päälle tulevatkin. Joku ukottaa sinua aivan välittömästi.
Että tämän vuoksi itsellänikin ei ole viime aikoina enää tullut reissattua. Tuosta "lystistä" kun vielä pitää pulittaa aika sievoinen summa.
Minun arkeni on niin mukavaa etten tarvitse siitä irtiottoa. Viihdyn myös erinomaisen hyvin kodissani. Introverttinä pidän matkailua muutenkin vaivalloisena.
Monet puhuvat jännityksestä liittyen matkailuun. Mikä se jännitys oikein on? Itselle matkustaminen on rentoutumista eikä jännitystä.
Vierailija kirjoitti:
Monet puhuvat jännityksestä liittyen matkailuun. Mikä se jännitys oikein on? Itselle matkustaminen on rentoutumista eikä jännitystä.
Avauksessa kysyttiin, mistä saa jännitystä elämään, jos ei matkustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen pilaa ilmaston. Sinulla ei ole mitään oikeutta lennellä huvin vuoksi vain koska sinä haluat tehdä niin. Hyi kun olet itsekäs.
Mulla ei ole lapsia ja olen vegaani. Kai itsekin olet lapseton ja kieltäydyt lihasta ilmaston vuoksi? Kyllä meistä kaikki jotenkin osallistuu jollain tavalla ilmaston pilaamiseen. Kaikki matkani ei toki taltu lentäen, ja ihan mielelläni matkustan junalla jos siihen vain suinkin on mahdollisuus. Yleensä ne jotka vetää tuon ilmastokortin esille on just niitä, jotka eivät välitä matkustaa ja siksi kieltäisivät sen kaikilta.
Lihansyönti ei pilaa ilmastoa. Tämän tietävät kaikki, paitsi aivovammaiset vegaanit, jotka hokevat maanisesti tuota mantraansa joka paikassa.
Ruoka aiheuttaa noin viidesosan ilmastonmuutosta kiihdyttävistä päästöistä – yhtä paljon kuin liikenne.
Lehmän päästelemät hiilidioksidit ja metaanit kiihdyttävät ilmastonmuutosta tasan yhtä paljon kuin vegaanin itsensäkin päästelemät hiilidioksidit ja metaanit. Eli ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avauksessa kysyttiin, mistä saa jännitystä elämään, jos ei matkustele.
Niinpä lukeekin. Luin niin nopeasti etten tuota huomannut. Sori.
Viihdyn kotona. Ajatuksena matkailu on tosi viehättävää, mutta kokemus ei ikinä vastaa sitä ajatusta.
Lomasta menee vähintään kaksi päivää hukkaan siirtymissä, minkä mieluummin vietän mukavasti mökillä... Tai kotona.
Olisi kiva nähdä maailmaa, mutten pidä yhtään ulkomaalaisista ihmisistä.
Voi teitä. Me olemme lapsiperhe ja matkusteltu vaikka missä. Lapsetkin odottavat aina onnellisina reissuja. A Usan mahtavat luontokohteet, huvipuistot, ostoskeskukset, rento amerikkalainen elämä, mahtavat rannat. Karibian eksotiikka, edelleen upeat rannat, eläimistö, huikea kauneus. Etelä-Amerikan eksotiikka ja jännittävyys. Aasiassa vaikkapa Singaporen huikea kulttuurien ja uskontojen sekamelska, rehevä luonto keskellä kaupunkia, futuristisuus, loputtomasti ihanaa ruokaa, Arabiemiraattien huimat Moskeijat, Euroopan kaupunkien kulttuuri ja historia, loputtomasti nähtävää, Alppien kauneus jne. Parasta on matkan suunnittelu ja kohdeoppaiden lukeminen niin suomeksi kuin vierailla kielillä, uusien ihmisten ja elämysten kohtaaminen, valokuvaaminen. Emme ole koskaan yhdelläkään matkalla kohdanneet mitään erityisen ikävää, ei Afrikassa eikä Suomessa, ei missään. Varmasti on ollut hyvää tuuriakin, mutta tieto ja nautinnollinen suunnittelu auttaa. Me emme koe, että matkustelu olisi mitenkään vaivalloista. Ehkä johtuu siitäkin, että olemme matkustaneet paljon, sekä töiden puolesta että vapaa-ajalla. Perheen jälkeen toiseksi eniten kiitollinen
olen siitä, että olen matkustanut ja nähnyt niin paljon. Nuorena asunutkin lyhyitä pätkiä ulkomailla. Mutta senkin ymmärrän, että kaikki eivät nauti samoista asioista kuin itse nautin.
Jännä. Vielä viime vuonna mammat kehuskelivat kilpaa kuinka monessa maassa olivat käyneet. Suomessa viihtyville vttuiltiin. Nyt kukaan ei kehtaa myöntää matkustaneensa koska se on niin noloa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Vielä viime vuonna mammat kehuskelivat kilpaa kuinka monessa maassa olivat käyneet. Suomessa viihtyville vttuiltiin. Nyt kukaan ei kehtaa myöntää matkustaneensa koska se on niin noloa.
Kyllä minä matkustan ihan entiseen tapaan, mutta tässähän juuri nimenomaan kysytään miksi ei pidetä matkustamisesta. Miksi tulisin tänne hehkuttamaan matkustamisesta?
Mä en pidä siitä matkustamisesta, muualla oleminen on ok. Inhoan myös pakkaamista ja sitä, että aikataulut ei mene juuri kuin on suunnitellut. Jos pääsee autolla oman aikataulun mukaan, se on helpompaa. Siksi meidän matkakohteet on pääasiassa Suomessa. Lisäksi ei tahdo aika enää riittää, viisi viikkoa lomaa vuodessa on aika vähän, kun saman loman aikaan pitää myös tehdä vähän rästihommia, remontoinnit, suursiivoukset, lapsuudenkodin laitto, joita ei jaksa muulloin. Nyt suunnitellaan mökkiä, varmaan ei sitten tehdä edes Tukholman tai Tallinnan reissuja sitäkään vähää.