Miksi ette pidä matkailusta?
Itselle matkailu on yksi elämän suurimmista iloista ja alkaa ahdistaan jos ei ole matkaa varattuna lähitulevaisuudessa. Kuitenkin tuntuu olevan paljon näitä jotka eivät ikinä halua lähteä minnekään. Miten te oikein irtaudutte arjesta ja saatte jännitystä elämään?
Kommentit (199)
En tarvitse jännitystä?! Kutsun vieraita, käyn kylässä, teen päiväreissuja. Inhoan lentämistä, nukkumista muualla kuin omassa sängyssä, peseytymistä muualla kuin omassa suihkussa. Inhoan rähjästämistä, likaisia vaatteita matkalaukussa, väsymistä jne.
Nainen 51v
En ole koskaan matkustanut ulkomaille. Varaa on kyllä, mutta ei mitään intoa. Ei ole ketään matkakaveriakaan. Joskus on tullut ajatus, että voisi käydä jossain, jos olisi kaveri. Ex puoliso jaan ei halunnut matkustaa eikä lapsuuden perhe. Olen 40 v.
Tykkään matkustamisesta ja uusien paikkojen näkemisestä, mutta harvakseltaan riittää mulle, koska inhoan kaikkea sitä säätämistä, mikä matkustamiseen liittyy. Perusarki on parasta.
Koska olen matkustellut nuorempana ja havainnut että Suomi on paljon puhtaampi maa kuin ulkomaat. Täällä ei paska haise ja kyrvänhajuiset ihmiset tule lähentelemään. Suomi on maailman paras maa, ja joka muuta väittää ansaitsee pahuutta osakseen.
Liikaa vaivaa ja liian kallista. Toki aina välillä, jos sattuu kaveri pyytämään reissuun, voin lähteä, enkä valita, mutta itse en aloitetta tee.
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen pilaa ilmaston. Sinulla ei ole mitään oikeutta lennellä huvin vuoksi vain koska sinä haluat tehdä niin. Hyi kun olet itsekäs.
Mulla ei ole lapsia ja olen vegaani. Kai itsekin olet lapseton ja kieltäydyt lihasta ilmaston vuoksi? Kyllä meistä kaikki jotenkin osallistuu jollain tavalla ilmaston pilaamiseen. Kaikki matkani ei toki taltu lentäen, ja ihan mielelläni matkustan junalla jos siihen vain suinkin on mahdollisuus. Yleensä ne jotka vetää tuon ilmastokortin esille on just niitä, jotka eivät välitä matkustaa ja siksi kieltäisivät sen kaikilta.
En kaipaa erityisesti mitään jännitystä elämään. Ihan tarpeeksi on elämä itsessään jo tarjonnut jännitystä.
Aiemmin matkustelin jatkuvasti, aina minullakin piti olla joku matka varattuna, ja odotin vain, että seuraava matka-aika alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen matkustellut nuorempana ja havainnut että Suomi on paljon puhtaampi maa kuin ulkomaat. Täällä ei paska haise ja kyrvänhajuiset ihmiset tule lähentelemään. Suomi on maailman paras maa, ja joka muuta väittää ansaitsee pahuutta osakseen.
Eli kaikissa muissa maissa haisee pahalle? OK.
En matkustele oikein koskaan mihinkään. Olen kotihiiri ja ärsyttäisi käyttää rahaa muutenkin johonkin joka ei vaan nappaa. Pelkkää stressiä aikatauluista koko matkustaminen muutenkin.
Itse ahdistun aina ajatuksesta että ylipäätään pitäisi lähteä johonkin. Se nostaa heti stressitasoja. Menen, jos on pakko, mutta hampaat irvessä enkä nauti yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen pilaa ilmaston. Sinulla ei ole mitään oikeutta lennellä huvin vuoksi vain koska sinä haluat tehdä niin. Hyi kun olet itsekäs.
Minä matkusta paljon, mutta harvoin lentokoneella.
Kotona on kaikkein paras olla. En tarvitse irtautumista arjesta. En keksi mitään, mitä kaipaisin matkoilta, koska kotona on kaikki paremmin. Nuorempana matkustaminen oli kivaa, mutta enää kaipaa sitä.
Periaatteessa matkustaminennon ihan ok ajatuksena; nähdä eri paikkoja ja hienoja nähtävyyksiä (minua ei kiinnosta esim. kulttuureihin tutustumisen takia matkailla, koska en ainakaan itse ole matkoillani mitenkään tiiviisti kiinni paikallisissa yhteisöissä ja opin kulttuurista yhtälailla katsomalla jotain matkailuohjelmaa), mutta ennen kaikkea minusta matkailu on kivaa maiseman vaihtamisen näkökulmasta; olla muualla kuin kotona (jossa pitää tiskata jne) hetken aikaa.
Käytännössä en jaksa innostua tästä asiasta kovin montaa päivää, koska hotelli ei ole kotoisa, vihaan etsiskellä ruokapaikkoja pari kertaa päivässä, ei kuitenkaan synny sellaista autenttista tunnetta ko. yhteisöön tai paikkaan kuulumisesta vaan olen irrallinen turisti, joka on paikan päällä vain tietyn hetken eikä aiokaan jäädä sinne.
Matkailu on rasittavaa.
Viihdyn kotona tosi hyvin ja rakastan omaa arkea ja rutiineja ja poiketa niistä ihan täällä kotioloissa. En kaipaa jännitystä, elämyksiä puolestaan saan ihan kotimetsästä ja luonnosta. Ihmiset on kiinnostavia Suomessakin, kun pysähdyt ihmisen äärelle niin kohtaamiset on hienoja. (Helpompi heihin on tutustuakin kuin vaikka ulkomailla)
Pidän uusien paikkojen näkemisestä, museoista, nähtävyyksistä, luontokohteista.
Vihaan kyllä itse matkustamista: lippujen ja majoituksen varaamista, pakkaamista, purkamista tavaroiden hankkimista, eväiden tekemistä ( perheessä moniallergisia), matkatavaroiden roudaamista, istumista ja odottelua...
Näitten vastausten perusteella ihmiset jotka eivät matkustele ovat stressiherkkiä kotihiiriä jotka eivät osaa nukkua muualla kuin omassa sängyssä ja jotka eivät halua kokea mitään arjesta poikkeavaa.
Irtaudun arjesta mökillä, jännitystä en kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia ja olen vegaani. Kai itsekin olet lapseton ja kieltäydyt lihasta ilmaston vuoksi? Kyllä meistä kaikki jotenkin osallistuu jollain tavalla ilmaston pilaamiseen. Kaikki matkani ei toki taltu lentäen, ja ihan mielelläni matkustan junalla jos siihen vain suinkin on mahdollisuus. Yleensä ne jotka vetää tuon ilmastokortin esille on just niitä, jotka eivät välitä matkustaa ja siksi kieltäisivät sen kaikilta.
Hahaa, vegaaniääliö paljasti itsensä :D Vegaani ei välitä itse syödä lihaa ja siksi vegaani yrittää kieltää sen kaikilta muilta.
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö.
Kun on työtä tehnyt ja verot maksanut niin ihan huoleti voi lentoliput ostaa.
En tykkää matkustamisesta, enkä todellakaan olisi valmis maksamaan siitä. Joudun jonkin verran matkustamaan työni vuoksi, mutta en tykkää siitäkään, vaikka työnataja maksaa kulut ja vielä palkan ja päivärahat päälle.
Ap kuulunee heihin, jotka eivät laske kotimaassa matkailua tai lentämättä matkailua matkailuksi lainkaan?