Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
601/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset elävät vaatimusten ja tavoitteiden ristipaineessa, eikä siihen välttämättä sovi pitkä äityisloma ja korkeahko riski siihen, että jää yksin lasten kanssa eron jälkeen ilman puolison tukea tai ilman muutakaan sosiaalista verkostoa. Yh-äitinä oleminen on monelle taloudellinen konkurssi. Lisäksi tietenkin on vaikea löytää oikeaa kumppania, jos tietyillä alueilla on nuorten naisten yliedustus ja toisilla miesten. 

Miksi naisille ei aseteta vaatimusta tulla äidiksi eivätkä he tavoittele sitä?

Koska nykyisin jopa naisia koskevat yleiset ihmisoikeudet ja niihin kuuluu itsemääräämisoikeus kehostaan ja elämästään.

Miksi aiemmin naisia on katsottu hyväksi holhota?

Koska naisen kyky tuottaa uutta elämää on biologisesti ja yhteiskunnallisesti erittäin arvokas. 

Nykyään ei siis enää arvosteta naisia kuten ennen.

Ei, koska nykyiset naiset eivät ole enää sitä luokkaa että ansaitsivat sitä kunnioitusta. Naisten laatu on heikentynyt samaa tahtia kuin syntyvyyskäyrät vajoavat, ne korreloivat 1 = 1 :teen. Naisten laatu nykyään on yhtä legendaarinen kaiku menneisyydestä kuin suomalaisen työn laatukin. Kumpaakan ei ole enää olemassakaan.

Ihan sairasta puhua ihmisen laadusta kuin jostain karjasta. Eiköhän se, että yhteiskunta on lipunut kauemmaksi noin sairaiden yksilöiden haaveista ole lähtökohtaisesti ihan vaan hyvä merkki.

Vierailija
602/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mielipide on se, että nykymaailma on niin hemmetin suorituskeskeinen ja ihmiset muutenkin itsekkäitä. Ei haluta ” uhrata” sitä vähäistä omaa aikaa minkään ”räkänokkien” kasvattamiseen.. halutaan nähdä, kokea ja luoda uraa. Maailma on vaan muuttunut.

Miehet voivat kehittää fiksuna sukupuolena tapoja joilla ottavat itselleen nämä uhraukset, ja kasvattavat pääasiassa itse ne omat räkänokkansa. Turha syyttää nuoria naisia siitä että miehet eivät halua uhrata omaa elämäänsä lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun mielipide on se, että nykymaailma on niin hemmetin suorituskeskeinen ja ihmiset muutenkin itsekkäitä. Ei haluta ” uhrata” sitä vähäistä omaa aikaa minkään ”räkänokkien” kasvattamiseen.. halutaan nähdä, kokea ja luoda uraa. Maailma on vaan muuttunut.

Miehet voivat kehittää fiksuna sukupuolena tapoja joilla ottavat itselleen nämä uhraukset, ja kasvattavat pääasiassa itse ne omat räkänokkansa. Turha syyttää nuoria naisia siitä että miehet eivät halua uhrata omaa elämäänsä lapsille.

Eihän sitä haluta tehdä. Sekin maksaa -.-

Tuntuu ettei mikään saisi kustantaa miehille mitään. Onko ihmekään ettei kukaan halua enää synnyttää?

Vierailija
604/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

värkkki mennöö pilalle eikä miehet huoli. lisäksi sitoutumiskammo eri syin. halutaan kokeilla useita kumppaneita. pelätään ilmastoahdistusta ties mitä, maailman media antaa kovan kuvan ja massan mukana mennään

Vierailija
605/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset elävät vaatimusten ja tavoitteiden ristipaineessa, eikä siihen välttämättä sovi pitkä äityisloma ja korkeahko riski siihen, että jää yksin lasten kanssa eron jälkeen ilman puolison tukea tai ilman muutakaan sosiaalista verkostoa. Yh-äitinä oleminen on monelle taloudellinen konkurssi. Lisäksi tietenkin on vaikea löytää oikeaa kumppania, jos tietyillä alueilla on nuorten naisten yliedustus ja toisilla miesten. 

Miksi naisille ei aseteta vaatimusta tulla äidiksi eivätkä he tavoittele sitä?

Koska nykyisin jopa naisia koskevat yleiset ihmisoikeudet ja niihin kuuluu itsemääräämisoikeus kehostaan ja elämästään.

Miksi aiemmin naisia on katsottu hyväksi holhota?

Koska naisen kyky tuottaa uutta elämää on biologisesti ja yhteiskunnallisesti erittäin arvokas. 

Nykyään ei siis enää arvosteta naisia kuten ennen.

Ei, koska nykyiset naiset eivät ole enää sitä luokkaa että ansaitsivat sitä kunnioitusta. Naisten laatu on heikentynyt samaa tahtia kuin syntyvyyskäyrät vajoavat, ne korreloivat 1 = 1 :teen. Naisten laatu nykyään on yhtä legendaarinen kaiku menneisyydestä kuin suomalaisen työn laatukin. Kumpaakan ei ole enää olemassakaan.

Asialle olisi helpompi tehdä jotain, jos joku kerrankin tarkentaisi mitä tuolla "laadukkuudella" tarkoitetaan. Nähdäkseni naiset ovat vain kaunistuneet, rikastuneet ja tulleet seksuaalisesti saatavammiksi viime vuosikymmenien aikana, mutta miesten tyytyväisyys on laskenut. Mitä meidän olisi siis tehtävä?

Saanko esitellä palstaulikan? Näiden mukaan naisen pitää antautua miehen tahdon alle täysin maksutta. Raskaaksikin saa tulla vasta kun tälle on annettu lupa. Katolilainen nainenkaan ei käy, koska tämäkin maksaa.

Olisi silti hauska nähdä että sanoisivat sen suoraan, sillä laadukas mieshän on suoraselkäinen ja rehellinen :)

Vierailija
606/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutakin tekemistä, mm päivisin ura, liikunta, ravintoloissa käyminen. Öisin nukkuminen

Kuulostaa tyhjältä elämältä. Mitä siitä jää käteen?

4000 €/kk.

Mulla jää enemmän käteen vaikka on monta lasta.

Vierailija
607/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyörittää yhteiskuntaa ja tuo siinä samalla leivän pöytään ja naiset hoitaa kodin sekä lapset, näin se menee luonnostaan sekä kaikki olisi tyytyväisempiä jos asia menisi näin ja myös yhteiskunnalla menisi paljon paremmin jos naiset hoitaisivat kotia ja lapsia eikä olisi sähläämässä työelämässä. Alhainen syntyvyys johtuu siitä kun miehistä pyritään tekemään äitejä ja naisista pyritään tekemään isiä.

Äiti=ihminen kuka hoitaa lasta ja kotia, Isä=ihminen kuka pyörittää yhteiskuntaa sekä tuo leivän pöytään.

Suomessa miesten työssäkäyntiprosentti on 73 ja naisten 72, sen lisäksi naiset tekevät ja hoitavat kaikki tämän maailman ihmiset, ilman naisia ei ole mitään, ei ketään.

Mies=lusmuvapaamatkustaja. Nainen= pyörittää koko yhteiskuntaa ja elämää ja mies voi sitten lusmuilla.

Hävettäisi olla tämän päivän mies.

Eikö tämä mene jo naurettavaksi?

Kun vesi ei tule kotiin niin yhtään naista en ole vielä nähnyt korjailemassa putkia. Minä ja muut naiset odotamme kiltisti sisätiloissa, että koska sitä vettä tulee. Joku myös hakee roskamme ja miehiltä näyttävät. Asfaltoi tiet uudestaan, sammuttavat tulipaloja. Yksikään nainen ei ole vielä nuohonnut savupiippuamme ja talon rakentamisvaiheessakaan ei yhtään naista näkynyt raksalla. Monet näistä töistä myös vähentävät miesten elinikää ja terveys kärsii. Toki elintavat vaikuttavat myös.

Ihan naurettavaa väitellä, että kumpi on tärkeämpi sukupuoli. Minä en ainakaan halua ruveta noita hommia tekemään ja arvostan yhtä lailla kaikkien tuomaa panostusta yhteiskunnalle.

Et ole tainnut nähdä kaikkia noiden ammattien edustajia? Minä olen nähnyt niissä naisiakin.

Raksoillakin on naisia ollut iänkaiken töissä. 

Mutta jos tuohon mennään niin itse enn ole koskaan nähnyt synnytyssalissa mieskätilöä. Enkä neuvolassa yhtään mies terveydenhoitajaa. Lääkärissäkin kun olen käynyt, on aina vastassa ollut naislääkäri. labrassa ei koskaan ole ollut yhtään miestä ottamassa näytteitä. Eikä  kuulontutkijana ole koskaan tullut vastaan miestä. 

Ja kun minä en kerran ole niitä nähnyt, ei niissä varmasti miehiä ole töissä?

Vierailija
608/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyörittää yhteiskuntaa ja tuo siinä samalla leivän pöytään ja naiset hoitaa kodin sekä lapset, näin se menee luonnostaan sekä kaikki olisi tyytyväisempiä jos asia menisi näin ja myös yhteiskunnalla menisi paljon paremmin jos naiset hoitaisivat kotia ja lapsia eikä olisi sähläämässä työelämässä. Alhainen syntyvyys johtuu siitä kun miehistä pyritään tekemään äitejä ja naisista pyritään tekemään isiä.

Äiti=ihminen kuka hoitaa lasta ja kotia, Isä=ihminen kuka pyörittää yhteiskuntaa sekä tuo leivän pöytään.

Suomessa miesten työssäkäyntiprosentti on 73 ja naisten 72, sen lisäksi naiset tekevät ja hoitavat kaikki tämän maailman ihmiset, ilman naisia ei ole mitään, ei ketään.

Mies=lusmuvapaamatkustaja. Nainen= pyörittää koko yhteiskuntaa ja elämää ja mies voi sitten lusmuilla.

Hävettäisi olla tämän päivän mies.

Eikö tämä mene jo naurettavaksi?

Kun vesi ei tule kotiin niin yhtään naista en ole vielä nähnyt korjailemassa putkia. Minä ja muut naiset odotamme kiltisti sisätiloissa, että koska sitä vettä tulee. Joku myös hakee roskamme ja miehiltä näyttävät. Asfaltoi tiet uudestaan, sammuttavat tulipaloja. Yksikään nainen ei ole vielä nuohonnut savupiippuamme ja talon rakentamisvaiheessakaan ei yhtään naista näkynyt raksalla. Monet näistä töistä myös vähentävät miesten elinikää ja terveys kärsii. Toki elintavat vaikuttavat myös.

Ihan naurettavaa väitellä, että kumpi on tärkeämpi sukupuoli. Minä en ainakaan halua ruveta noita hommia tekemään ja arvostan yhtä lailla kaikkien tuomaa panostusta yhteiskunnalle.

Et ole tainnut nähdä kaikkia noiden ammattien edustajia? Minä olen nähnyt niissä naisiakin.

Raksoillakin on naisia ollut iänkaiken töissä. 

Mutta jos tuohon mennään niin itse enn ole koskaan nähnyt synnytyssalissa mieskätilöä. Enkä neuvolassa yhtään mies terveydenhoitajaa. Lääkärissäkin kun olen käynyt, on aina vastassa ollut naislääkäri. labrassa ei koskaan ole ollut yhtään miestä ottamassa näytteitä. Eikä  kuulontutkijana ole koskaan tullut vastaan miestä. 

Ja kun minä en kerran ole niitä nähnyt, ei niissä varmasti miehiä ole töissä?

Enhän minä missään väittänyt että noilla aloilla ei ole yhtään naista enkä väittänyt etteikö olisi aloja, joilla olisi lähinnä naisia töissä. Edelleenkin tarkoitus oli vain muistuttaa, että MOLEMMAT sukupuolet ovat ihan yhtä tärkeitä ja jos toista ei olisi niin moni asia olisi aika paljon vaikeampaa. Ainakin minun mielestä, mutta ehkä se on vain omaa kuvitelmaani.

Vierailija
609/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsöt velat. En voi muuta todeta.

Vierailija
610/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49v. ja minulla on yksi lapsi 17v. Miksi naisten pitäisi hankkia lapsia?

Vierailija
611/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nää ihmisvihaaja velat ketjussa on mt-ongelma-pakkohoidossa tai muuten marginaalisakkia. Ei kukaan terve ja tasapinoinen vihaa vauvoja. Vauva jos mikä on viaton, puhdas, turmeltumaton ja osaa vain ralastaa, ei tiedä mitään inhosta ja vihasta.

Ei tarvitse HALUTA vauvaa mutta ei niitä pidä inhotakaa . Jos jotain on pakko inhota, niin inhoa sitten joitain aikuisia, aikuiset ovat jo ilkeitä, ahneita, itsekkäitä.

Joku joskus sanoi että inho lapsia kohtaan on itse asiassa sitä mitä kohtelua itse sai lapsena. Ja se jätti niin syvän haavan että se on pakko siirtää inhona projisoiden toiseen ettei omaa tuskaa tarvi kohdata. Oli totta tai ei, toivon näille lasten inhoajille lempeyttä toisia ihmisiä kohtaan. Toisilla on ihan sama oikeus elää ja olla olemassa kuin sinulla.

Vierailija
612/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko uusimpien tilastojen mukaan veloja oli naisista? Oliko 30%? Onneksi ovat - vielä - vähemmistö.

Vierailija
613/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla asiat kohdallaan ensin.

Vierailija
614/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko uusimpien tilastojen mukaan veloja oli naisista? Oliko 30%? Onneksi ovat - vielä - vähemmistö.

Miten niin onneksi? Miten se sinuun vaikuttaa tai on sinun asiasi, jos joku ei halua hankkia lapsia?

Vierailija
615/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kaks lasta. Mies haluaisi kolmannen ja itsekin tekisin, mutta pitää ensin säästää vanhempainvapaata varten. Mä en halua laittaa 9 kk ikäistä vauvaa heti päiväkotiin, kun äitiysraha loppuu. Haluaisin, että vauva olisi vähintään 2v, ennen kuin laitan hänet päivikseen. Kotihoidontuki on taas ihan paska, jotain 200 e/kk eli kun saan säästöön riittävästi rahaa, niin ehkä sitten uskallan tehdä kolmannen.

Vierailija
616/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vastuuta ottavia miehiä tarpeeksi, jotka tuossa iässä haluaisivat vakiintua luotettavasti. Niille edes jotka siis niitä lapsia nuorempana haluaisivat. Sopivan etsiminen nuorena lapsen tekoon on hankalaa, ja kun sitten löydät mielestäsi luotettavimman, ei edes avioliitosta voida keskustella kun "se on vanhanaikaista". Ei alle 25-vuotiaat miehet edes haaveile sitoutumisesta saati ole siihen valmiita. Miksi nainen tekisi lapsia miehen kanssa joka ei koe yhteistä elämää edes avioliiton solmimisen arvoiseksi? Jos ei halua sanoa edes tahdon, miten luottaa siihen että mies pysyisi perheen tukevana toisena pilarina vähintäänkin seuraavat 18 vuotta? Ei kukaan halua ruveta yksinhuoltajaksi tieten tahtoen. Avioliitto on paljon pienempi sitoumus josta on helpohko perääntyä myöhemmin, vrt lapsi loppuiän verran sitoo yhteen. Seksi kyllä kelpaa nuorillekin miehille ja "parisuhde" mutta eivät halua lyödä valintaa lukkoon kun voi vielä kokeilla useampia. 

Olisin halunnut esikoisen jo alle 25-vuotiaana. Sopivan miehen löysin vasta suunnilleen tuon ikäisenä ja varmistuin siitä että lapsia kannattaa hänen kanssa hankkia muutama vuosi myöhemmin. 30 oli täynnä ennen kuin eka syntyi. 

Vierailija
617/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vastuuta ottavia miehiä tarpeeksi, jotka tuossa iässä haluaisivat vakiintua luotettavasti. Niille edes jotka siis niitä lapsia nuorempana haluaisivat. Sopivan etsiminen nuorena lapsen tekoon on hankalaa, ja kun sitten löydät mielestäsi luotettavimman, ei edes avioliitosta voida keskustella kun "se on vanhanaikaista". Ei alle 25-vuotiaat miehet edes haaveile sitoutumisesta saati ole siihen valmiita. Miksi nainen tekisi lapsia miehen kanssa joka ei koe yhteistä elämää edes avioliiton solmimisen arvoiseksi? Jos ei halua sanoa edes tahdon, miten luottaa siihen että mies pysyisi perheen tukevana toisena pilarina vähintäänkin seuraavat 18 vuotta? Ei kukaan halua ruveta yksinhuoltajaksi tieten tahtoen. Avioliitto on paljon pienempi sitoumus josta on helpohko perääntyä myöhemmin, vrt lapsi loppuiän verran sitoo yhteen. Seksi kyllä kelpaa nuorillekin miehille ja "parisuhde" mutta eivät halua lyödä valintaa lukkoon kun voi vielä kokeilla useampia. 

Olisin halunnut esikoisen jo alle 25-vuotiaana. Sopivan miehen löysin vasta suunnilleen tuon ikäisenä ja varmistuin siitä että lapsia kannattaa hänen kanssa hankkia muutama vuosi myöhemmin. 30 oli täynnä ennen kuin eka syntyi. 

Niitäkin löytyy. Nekin pitää nähtävästi käydä hakemassa muualta, esim. mun nykyinen alkoi melko luontevasti puhumaan häistä ja perheestä ollessamme vasta tapailuasteella. Sanoisin tällaisia löytyvän Saksasta ja Irlannista. Englanti alkaa olemaan vähän turhan rikkonainen jotenka suuntautuisin suoraan noihin edeltäviin maihin.

Vierailija
618/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

It takes two to tango....

Vierailija
619/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on aivopesty siihen! Ihan käsikirjoituksen mukaan mennään. Valkoinen rotu sukupuuttoon. Se on eliitin päämäärä.

Vierailija
620/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitäkin löytyy. Nekin pitää nähtävästi käydä hakemassa muualta, esim. mun nykyinen alkoi melko luontevasti puhumaan häistä ja perheestä ollessamme vasta tapailuasteella. Sanoisin tällaisia löytyvän Saksasta ja Irlannista. Englanti alkaa olemaan vähän turhan rikkonainen jotenka suuntautuisin suoraan noihin edeltäviin maihin.

Kuten sanoin, miehen hakeminen on hankalaa. Miten lähdet 20-vuotiaana ulkomaille asumaan? Ei puolessa vuodessa jonka monet viettää vaihdossa välttämättä vielä sopivaa ihmistä eteen löydy. Suurimmalla osalla suomalaisista ei edes ole muuta intressiä lähteä ulkomaille asumaan ja on vähän hakuammuntaa muuttaa vaikka Saksaan ihan vain puolisoa etsimään, ilman opintoja ja töitä ja tukiverkkoja. Sitten kun tapaat sen saksalaisen miehen, sen suku asuu siellä ja lapset tehdään sitten joko siellä tai täällä ja lennellään edes takas? Ei tietoakaan molempien suvun ja ystävien tuomasta tukiverkosta. Nuorena lapsia haluavat on yleensä perhekeskeisiä ja molemmat todennäköisesti haluaisivat olla lähellä omia ympyröitään. Ei ole helppoa....