Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
561/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset miehet ovat nykyään vieraantuneita biologiasta ja lykkäävät lapsen tekoa loputtomiin. Sperman laatu on heikentynyt myös ja ihmiset haluavat matkustella. Siinä on syy miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen. 

Liian monet suomalaiset naiset ovat vieraantuneet normaalista, luonnollisesta roolistaan ja paikastaan, kuvittellen olevansa jotain kovin uniikkia ja leijuen jossain ihme sfääreissä. Suomalaiset naiset eivät kertakaikkiaan ole enää aikoihin olleet Vaimo-matskua™ eikä Äiti-matskua™, joten sellaisten kanssa ei pysty tekemään kakaroita eikä edes leikillään ajatella perheen perustamista. Siinä syyt miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen.

Niin, ne meidän väsyneet äidit ovat vannottaneet tyttäriään, että opiskele ja hanki mieleinen ammatti, elä mieleistä elämää ja jos perheen haluat perustaa, tee se sellaisen miehen kanssa, joka tekee oman osansa perheen ja lasten eteen. Kiittäkää toki isiänne, heidän syytä tämä on.

Hyvin sanottu! Näin se on. Näin minullekin ja kaikille kavereillenikin on toitotettu koko nuoruuden. Olemme syntyneet 80-luvulla.

Vierailija
562/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse monen lapsen äiti, hyvätuloinen ammattisijoittaja. Minusta on huolestuttavaa että enää lähinnä varakkaat ja korkeasti koulutetut (johon kyllä kuulun itsekin) tekevät lapsia.

Ensiinnäkin, oikeus lapsen tekemiseen pitäisi olla kaikilla jotka lasta haluavat. Sen ei saisi olla vain tietyn kansanosan mahdollisuus. Näin ei vielä olekaan, mutta hyvää vauhtia ollaan menossa siihen kun varallisuuserot kasvaa ja kaikki perheiden palvelut surkenee ja vähenee.

Toisekseen, tämä lapsen teon jakolinja tulee olemaan iso varallisuus/ elämänlaatuongelma tulevaisuudessa, 50-60v päästä. Silloin eläkkeet on ajettu alas kun maksajia ei ole (saa vain jotain surkeaa minimituloa vaikka miten olisi eläkettä kartuttanut) ja vanhustenhoito on ajettu alas myös. Silloin vain näillä hyvätuloisilla/koulutetuilla on omat lapset tukenaan ja apunaan, toisilla ei ole ketään ajamassa heidän asiaansa. lapset voivat auttaa muös köyhää vanhusta, kaikilla ei sitten vaan ole näitä auttajia.

Kolmannekseen tämä johtaa vielä pidemmässä juoksussa varallisuuserojen kasvuun ja hyväosaisuuden periytymiseen entistä rajummin.

Olen itse noussut surkeasta junttisakista raivoisalla koulutuksella, työllä, ja toki myös tuurilla ollut osansa asian. Mitään tätä en olisi saanut jos Suomi, rakas kotimaani ja hyvinvointivaltio, ei olisi minua auttanut. En olisi päässyt edes lukioon saati yliopistoon, sillä paskasta kodistani en saanut killinkiäkään rahaa enkä mitään tukea tai kannustusta. Olen Suomelle velkaa paljon. Ja siksi haluan että jatkossakin köyhän perheen lahjakas lapsi voi tehdä saman minkä minä olen tehnyt. Tämä ei olisi onnistunut itsestäänselvästi muualla.

En tarkoita tässä ollenkaan nyt sitä että kaikkien pitäisi tehdä lapsia, ei tietenkään pidä jos ei halua. Mutta toivon että asian pitkäaikaisvaikurukset jotenkin nähtäisiin erityisesti politiikkojen parissa. Esim tämä matala syntyvyys ei ole hallitusohjelmassa mitenkään. Mikään komitea ei selvitä keinoja millä tätä korjaisi. Ketään ei edes kiinnosta KYSYÄ lapsettomuuden valinneilta että mikä on se juurisyy.

Ja jos/kun (?) asi on niin että syntyvyys on romahtanut pysyvästi, niin sitten pitää käydä keskustelu miten raha allokoidaan yhteiskunnassa. Mitä ja ketä tuetaan? Kuka jätetään ilman hoitoa? Juopot ja ylipainoiset vai yksinäiset vanhukset?

Meillä on aikamoinen muutos tulossa ja sen jukoliste pitäisi kiinnostaa jo NYT, jotta voidaan olla proaktiivisia eikä sitten kakat housussa reaktiivisia.

TÄMÄ on se oikea asia mistä pitäisi keskustella eikä tämä hirveä sukupuolten sota mitä tämä ketju on täynnä.

Olen varmaan naiivi mutta haluan niin kovasti että meillä olisi hyvinvointivaltio jatkossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
563/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mahdollisten isien mielipidettä ei kysytä?

Minä olen tällä hetkellä opiskelemassa ja suunnittelemassa toiminimeä, kestää vielä vuosia ennenkö on varallisuutta, olen ajatellu jäädyttää spermaani vieläkun on toimintakuntoinen...

Kuka muka köyhyyteen haluaa oman jälkikasvunsa?

Vierailija
564/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein mieheni kanssa kaksi lasta. Yksi lapsi on taapero ja toinen kolmannella luokalla. Kaduttaa äitinä että hankin lapsia, kaduttaa todella paljon.

Tässä syitä:

-kun lapset sairastavat, joudun aina olemaan kotona heidän kanssaan.(isä ei suostu, hänen työstään muka ei voi olla poissa)

-aina kuuluu jostain äiti äiti äiti! Ei hetkeäkään omaa rauhaa (isä isä isä huutoa ei ole koskaan kuulunut)

-minä teen 70%kotitöistä (mies tekee 30%)

-huolehdin että lapsi tekee läksyt(mies ei auta lasta vaan huutaa hänelle jos ei ymmärrä, vaikka mies ei osaa selittää hyvin)

-taaperon uhman otan minä vastaan(mies menee toiseen huoneeseen tai ulos)

-murkun huudot kohdistuvat aina minuun (isäänsä ei uskalla)

-murkun kanssa syvälliset keskustelut ja tärkeät asiat hän puhuu minun kanssani (koska isä sanoovain, okei, joo, voivoi ei osaa keskustella lapsen tasolla)

Tässä oli muutama syy miksi perheen perustaminen kaduttaa. Voisin lisätä että minä kannan kasvatusvastuun, vien lapsia paikkoihin ja keksin hauskaa tekemistä, suuunnittelen juhlat ja toteutuan. Mies pahoinpitelee minua henkisesti ja hoitovapaan aikana myös taloudellisesti. Ainut syy miksi olen miehen kanssa on se että hän tekee ruoan ja maksaa puolet laskuista. En rakasta häntä ja toivon hänen kuolemaansa joka päivä.

Vierailija
565/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein mieheni kanssa kaksi lasta. Yksi lapsi on taapero ja toinen kolmannella luokalla. Kaduttaa äitinä että hankin lapsia, kaduttaa todella paljon.

Tässä syitä:

-kun lapset sairastavat, joudun aina olemaan kotona heidän kanssaan.(isä ei suostu, hänen työstään muka ei voi olla poissa)

-aina kuuluu jostain äiti äiti äiti! Ei hetkeäkään omaa rauhaa (isä isä isä huutoa ei ole koskaan kuulunut)

-huolehdin että lapsi tekee läksyt(mies ei auta lasta vaan huutaa hänelle jos ei ymmärrä, vaikka mies ei osaa selittää hyvin)

-murkun kanssa syvälliset keskustelut ja tärkeät asiat hän puhuu minun kanssani (koska isä sanoovain, okei, joo, voivoi ei osaa keskustella lapsen tasolla)

Tässä oli muutama syy miksi perheen perustaminen kaduttaa. Voisin lisätä että minä kannan kasvatusvastuun, vien lapsia paikkoihin ja keksin hauskaa tekemistä, suuunnittelen juhlat ja toteutuan. Mies pahoinpitelee minua henkisesti ja hoitovapaan aikana myös taloudellisesti. Ainut syy miksi olen miehen kanssa on se että hän tekee ruoan ja maksaa puolet laskuista. En rakasta häntä ja toivon hänen kuolemaansa joka päivä.

Haluan vaan kommentoida että tämä on täysin neuvottelukysymys. Meillä mies hoitaa 70% kaikesta lapsiin liittyvästä. Ja on aina se joka jää kotiin kun lapsi on sairas. Hoitaa hammaslääkärit ja neuvolat.

Toki tämän mahdollistaa se, että minä olen parempituloinen ja työskentelen osan viikosta naapurikaupungissa eli pois kotoa. Mies hoitaa silloin perheen sujuvasti itsekseen.

En väitä että tämä on yleisin malli, mutta haluan vain sanoa että näinkin asiat voi organisoida.

Vierailija
566/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyörittää yhteiskuntaa ja tuo siinä samalla leivän pöytään ja naiset hoitaa kodin sekä lapset, näin se menee luonnostaan sekä kaikki olisi tyytyväisempiä jos asia menisi näin ja myös yhteiskunnalla menisi paljon paremmin jos naiset hoitaisivat kotia ja lapsia eikä olisi sähläämässä työelämässä. Alhainen syntyvyys johtuu siitä kun miehistä pyritään tekemään äitejä ja naisista pyritään tekemään isiä.

Äiti=ihminen kuka hoitaa lasta ja kotia, Isä=ihminen kuka pyörittää yhteiskuntaa sekä tuo leivän pöytään.

Suomessa miesten työssäkäyntiprosentti on 73 ja naisten 72, sen lisäksi naiset tekevät ja hoitavat kaikki tämän maailman ihmiset, ilman naisia ei ole mitään, ei ketään.

Mies=lusmuvapaamatkustaja. Nainen= pyörittää koko yhteiskuntaa ja elämää ja mies voi sitten lusmuilla.

Hävettäisi olla tämän päivän mies.

Eikö tämä mene jo naurettavaksi?

Kun vesi ei tule kotiin niin yhtään naista en ole vielä nähnyt korjailemassa putkia. Minä ja muut naiset odotamme kiltisti sisätiloissa, että koska sitä vettä tulee. Joku myös hakee roskamme ja miehiltä näyttävät. Asfaltoi tiet uudestaan, sammuttavat tulipaloja. Yksikään nainen ei ole vielä nuohonnut savupiippuamme ja talon rakentamisvaiheessakaan ei yhtään naista näkynyt raksalla. Monet näistä töistä myös vähentävät miesten elinikää ja terveys kärsii. Toki elintavat vaikuttavat myös.

Ihan naurettavaa väitellä, että kumpi on tärkeämpi sukupuoli. Minä en ainakaan halua ruveta noita hommia tekemään ja arvostan yhtä lailla kaikkien tuomaa panostusta yhteiskunnalle.

Itse kuulun naisena yhteen mainitsemistasi ammattialoista enkä oikein allekirjoita väitettä etteikö naisia tällaiset työt kiinnostaisi - niihin pääseminen on vain hankalampaa. Osittain varmasti fyysisistä eroista johtuen (ainakin palomiesten kohdalla), mutta enimmäkseen asenteiden takia. Koska tyttöjä ei kasvateta ja kannusteta opettelemaan "miesten töitä", niihin ei helposti herää innostusta. Ja vaikka työyhteisön sisällä naisiin suhtaudutaan yleensä melko tasavertaisesti, jopa suoran kielteistä suhtautumista saattaa tulla paljonkin ulkopuolelta. Myös miehet naisvaltaisilla aloilla ovat kertoneet täsmälleen samaa.

En kylläkään ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen - työssäkäyviä miehiä ja naisia on suunnilleen yhtä paljon, kuitenkin valtaosa kodin- ja lastenhoitovastuusta on naisilla. Tämä nyt vain on tilastollinen fakta, ja silti miehet vaan vuodesta toiseen väittävät "pyörittävänsä tätä yhteiskuntaa". Moni nainen karttanee lastentekoa jo ihan tällaisesta epäkiitollisesta asemasta johtuen.

Vierailija
567/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä syitä:

Haluan vaan kommentoida että tämä on täysin neuvottelukysymys. Meillä mies hoitaa 70% kaikesta lapsiin liittyvästä. Ja on aina se joka jää kotiin kun lapsi on sairas. Hoitaa hammaslääkärit ja neuvolat.

Toki tämän mahdollistaa se, että minä olen parempituloinen ja työskentelen osan viikosta naapurikaupungissa eli pois kotoa. Mies hoitaa silloin perheen sujuvasti itsekseen.

En väitä että tämä on yleisin malli, mutta haluan vain sanoa että näinkin asiat voi organisoida.

Olen iloinen puolestasi että teillä toimii noin hyvin. Valitettavasti kaikki neuvotteluyritykseni loppuvat riitoihin, huutoon ja miehen vakiokommenttiin"en halua, mitä siihen aiot tehdä? "koska en voi mitään. Juuri tämän takia kirjoitin että hän pahoinpitelee minua henkisesti.

Vierailija
568/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailmassa vaaditaan korkeakoulutusta, joka kestää pitkään. Koulutuksesta huolimatta vakityön saanti on epävarmaa eikä nykyään haluta synnyttää epävarmuuteen, kun ehkäisy antaa vapauden valita. Kun elämän palaset alkavat olla paikallaan, voi olla liian myöhäistä. Tämä siis on seurausta kulttuurievoluutiosta.

Korkeakoulutus kestää pitkään vain vetelyksillä. Itse sain esikoisen ja gradun valmiiksi 24-vuotiaana. Vakityötä ei tarvitse lasten saantiin, pienilläkin tuloilla pärjää mainiosti. Lapsen tarvikkeet voi hankkia kirpparilta halvalla.

Vierailija
569/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyörittää yhteiskuntaa ja tuo siinä samalla leivän pöytään ja naiset hoitaa kodin sekä lapset, näin se menee luonnostaan sekä kaikki olisi tyytyväisempiä jos asia menisi näin ja myös yhteiskunnalla menisi paljon paremmin jos naiset hoitaisivat kotia ja lapsia eikä olisi sähläämässä työelämässä. Alhainen syntyvyys johtuu siitä kun miehistä pyritään tekemään äitejä ja naisista pyritään tekemään isiä.

Äiti=ihminen kuka hoitaa lasta ja kotia, Isä=ihminen kuka pyörittää yhteiskuntaa sekä tuo leivän pöytään.

Suomessa miesten työssäkäyntiprosentti on 73 ja naisten 72, sen lisäksi naiset tekevät ja hoitavat kaikki tämän maailman ihmiset, ilman naisia ei ole mitään, ei ketään.

Mies=lusmuvapaamatkustaja. Nainen= pyörittää koko yhteiskuntaa ja elämää ja mies voi sitten lusmuilla.

Kun vesi ei tule kotiin niin yhtään naista en ole vielä nähnyt korjailemassa putkia. Minä ja muut naiset odotamme kiltisti sisätiloissa, että koska sitä vettä tulee. Joku myös hakee roskamme ja miehiltä näyttävät. Asfaltoi tiet uudestaan, sammuttavat tulipaloja. Yksikään nainen ei ole vielä nuohonnut savupiippuamme ja talon rakentamisvaiheessakaan ei yhtään naista näkynyt raksalla. Monet näistä töistä myös vähentävät miesten elinikää ja terveys kärsii. Toki elintavat vaikuttavat myös.

Ihan naurettavaa väitellä, että kumpi on tärkeämpi sukupuoli. Minä en ainakaan halua ruveta noita hommia tekemään ja arvostan yhtä lailla kaikkien tuomaa panostusta yhteiskunnalle.

Niin on itsestään selvää että naiset ovat se tärkeämpi osa. Toistaiseksi miehet eivät keskenään lisäänny. Aina ihmisen historian alkuhämäristä lähtien naiset ovat olleet mitään nkä tahansa yhteisön tärkein resurssi. Pelkistä miehistä koostuvaan yhteisöln ei synny uusia jäseniä.

Vierailija
570/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun naisena yhteen mainitsemistasi ammattialoista enkä oikein allekirjoita väitettä etteikö naisia tällaiset työt kiinnostaisi - niihin pääseminen on vain hankalampaa. Osittain varmasti fyysisistä eroista johtuen (ainakin palomiesten kohdalla), mutta enimmäkseen asenteiden takia. Koska tyttöjä ei kasvateta ja kannusteta opettelemaan "miesten töitä", niihin ei helposti herää innostusta. Ja vaikka työyhteisön sisällä naisiin suhtaudutaan yleensä melko tasavertaisesti, jopa suoran kielteistä suhtautumista saattaa tulla paljonkin ulkopuolelta. Myös miehet naisvaltaisilla aloilla ovat kertoneet täsmälleen samaa.

En kylläkään ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen - työssäkäyviä miehiä ja naisia on suunnilleen yhtä paljon, kuitenkin valtaosa kodin- ja lastenhoitovastuusta on naisilla. Tämä nyt vain on tilastollinen fakta, ja silti miehet vaan vuodesta toiseen väittävät "pyörittävänsä tätä yhteiskuntaa". Moni nainen karttanee lastentekoa jo ihan tällaisesta epäkiitollisesta asemasta johtuen.

Useimmille miesvaltaisille aloille on kyllä aika helppo päästä, koska ne ovat ammattikouluja. Ei läheskään kaikkiin ole mitään kuntovaatimuksia, mutta silti niillä linjoilla ei naisia näy.

Miehet kokevat myös ihan samaa, jos hakeutuvat naisvaltaiselle alalle, joten siksipä meillä ei ole juurikaan miespuolisia hoitajia ja heidän osaamistaan vähätellään.

Täällä yksi mies väitti miesten pyörittävän yhteiskuntaa. Naiset sanovat samaa naisista. Minun tarkoitus oli vaan tuoda julki mielipiteeni siitä, että jokaisen yksilön panos sukupuolesta riippumatta on ihan yhtä tärkeä.

Vierailija
571/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe olevani vielä tarpeeksi kypsä harrastamaan seksiä, joten en ole myöskään valmis synnyttämään.

N24

Omituisia nykyajan ihmiset. Elämä menee nopeasti ja nuoruus vielä nopeammin, miksi estää itseään elämästä? 

Miksi aiheuttaa itselleen traumoja tekemällä sellaista, mitä ei halua ja mihin ei tunne olevansa valmis?

Vierailija
572/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutakin tekemistä, mm päivisin ura, liikunta, ravintoloissa käyminen. Öisin nukkuminen

Että sellaisia äärimmäisen itsekeskeisiä tekosyitä

Vierailija
573/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan hyvät työt miehen kanssa. Tai no miehellä on parempi työ ja itselläni "perusturvallinen", jossa matalampi palkkataso ja teen nyt vain osa-aikaisena. Työt vie kuitenkin niin paljon voimia + "normaali" arki, joka meidän perheessä ei ole kyllä oikeasti ehkä ihan normaalia... Itselläni on eräs sairaus, jota tutkittu onko vai ei. Nyt 10 vuoden tutkimusten ja oireiden jatkumisen jälkeen on päästy pisteeseen, että luultavimmin on, mutta ei ole vielä diagnoosia annettu. Onneksi on ilmeisesti hitaanlaisesti etenevä omalla kohdallani, ainakin tähän asti ollut. Ulospäin vaikutamme varmaan ihan tavallisilta. Minäkin olen hyvinä päivinä "terveen ja hyväkuntoisen oloinen nuori nainen", mutta vain niinä hyvinä. Huonoina päivinä, joita on nykyään hyvin usein, olen kotona ja kuin vanha huonokuntoinen raihnainen mummu. Ei varmaan moni uskoisi, jos näkisi ne päivät.

Yksi lapsi meillä jo on, toinen oli aina toiveissa, mutta ei sitä varmaan koskaan tule.

Kaikki nuorten naisten syyt ei aina näy ulospäin...

Vierailija
574/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutakin tekemistä, mm päivisin ura, liikunta, ravintoloissa käyminen. Öisin nukkuminen

Että sellaisia äärimmäisen itsekeskeisiä tekosyitä

Mitä se sun takapuolta kaivelee, jos joku haluaa elää vain itselleen? Ei ole sulta pois.

Vierailija
575/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks lisääntyis jos ei halua?

Vierailija
576/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä syitä:

Missä se murkku on, jos lapset 2v ja 9v. Jos provoilee niin kannattaa edes selvittää, minkä ikäinen lapsi on kolmannella luokalla...

Vierailija
577/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä syitä:

Missä se murkku on, jos lapset 2v ja 9v. Jos provoilee niin kannattaa edes selvittää, minkä ikäinen lapsi on kolmannella luokalla...

Lapseni on tyttö ja hänen murrosikänsä on jo alkanut. Niin olisi ihanaa jos elämäni ei olisikaan tälläistä, olisikin vain provo...

Vierailija
578/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lapsia, jos avomies haluaisi myös... Nyt höllässä hirressä odotan, koska munasolut loppuu. N30

Vierailija
579/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmille miesvaltaisille aloille on kyllä aika helppo päästä, koska ne ovat ammattikouluja. Ei läheskään kaikkiin ole mitään kuntovaatimuksia, mutta silti niillä linjoilla ei naisia näy.

Miehet kokevat myös ihan samaa, jos hakeutuvat naisvaltaiselle alalle, joten siksipä meillä ei ole juurikaan miespuolisia hoitajia ja heidän osaamistaan vähätellään.

Täällä yksi mies väitti miesten pyörittävän yhteiskuntaa. Naiset sanovat samaa naisista. Minun tarkoitus oli vaan tuoda julki mielipiteeni siitä, että jokaisen yksilön panos sukupuolesta riippumatta on ihan yhtä tärkeä.

Ei se ongelma olekaan kouluun pääsyssä, vaan mihin kannustetaan. Tyttöjä helposti ohjataan siistiin sisätyöhön ja epäillään pärjäämistä jos jotain muuta ilmoittaa haluavansa. Kuten sanoin, myös miehet kokevat samaa ja olen ehdottomasti samaa mieltä, että mieshoitajia tarvitaan enemmän - hoitajien ja lääkärien työtehtävät, viranomaisten tekemät ruumiintarkastukset ym. ovat asioita, joissa palvelu pitäisi olla mahdollista saada oman sukupuolen edustajalta. Samoin opetus- ja varhaiskasvatustyössä pitäisi olla suht tasainen sukupuolijakauma.

Ja tottakai jokaisen yksilön panostus on tärkeää sukupuolesta riippumatta. Mutta esimerkiksi syntyvyyden laskua ei voida tarkastella jostain tasa-arvoverhon takaa, vaan sukupuolierojen olemassaolo on tässä kiistaton tosiasia. Perheellisen duunarinaisen osa on tällä hetkellä varsin karu, eikä sitä millään kauniilla korupuheilla korjata. Yhteiskunta odottaa vanhempien hoitavan lapset yhdessä, mutta jotkut miehet odottavat yhteiskunnan ja äidin hoitavan heidän lapsensa. Jos taas nainen haluaa pakoilla omaa vastuutaan sillä ei ole väliä, koska sellaista vaihtoehtoa ei realistisesti ole olemassa. Tätä monikaan keskusteluun (täällä tai muualla) osallistuva mies ei tunnu ymmärtävän, ei kyse ole vain yhden tai kahden miehen mielipiteestä.

Vierailija
580/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on 20 vuoden aja tehty jatkuvasti pikku ”uudistuksia” jotka jokainen heikentävät äidiksi tulevien tai lapsiperheiden asemaa. Kaikki nämä uudistukset yhdessä ovat nyt saavuttaneet tason, jolla vanhemmiksi ryhtyviä ei oikein enää löydy. Sitten ihmetellä.n, kun siihenhän yhteiskunta romahtaa.

Politiikkaa pitäisi muuttaa nopeasti, ihan ensi palauttaa vanhat ”edut”. Lapset eivät ole mitään lemmikkieläimiä, joiden kustannukset kuuluvat vain vanhempien kontolle. Lapset ovatärkeitä koko yhteiskunnalle, ja lasten saamisesta ei pidä sakottaa vanhempiaan.

Kyllähän se niin on että, kakaroista aiheutuvat kulut NIMENOMAAN KUULUVAT VANHEMPIEN KONTOILLE !!!

Kakaroiden saamisesta EI PIDÄ ROKOTTAA KOKO YHTEISKUNTAA JA SELLAISIA, JOTKA EIVÄT EDES HALUA KAKAROITA !!!  Se / Ne jotka haluavat kakaroita ja niitä tekevät, ne myös hoitavat tekemisistään aiheutuvat kulut TÄYSIMÄÄRÄISESTI ITSE !!!  Jos ei ole varaa kakaroihin, niitä ei silloin tehdä !!

Silloin pitää alkaa politiikan muuttua ja sen myötä tulla muutoksia jotka mahdollistavat sen varallisuuden nousun ja kakaroiden hankkimisen. Tälle nykyiselle kommaritouhulle on tultava LOPPU !!!