Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
521/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tavannut elämässäni nyt yhden miehen, joka oikeasti on tasaveroinen vanhempi ja jolle lapset ovat kaikki kaikessa. Ehkä hänellä on vähän vanhanaikaiset arvot, sellainen ns. kunnon mies. On jo 45v. Yhtään omanikäistäni eli alle 30-vuotiasta tämänkaltaista miestä en ole tavannut. Tämä mies tekee jatkuvasti lasten kanssa jotain, pitää lapsiaan elämänsä tärkeimpänä asiana eikä pidä heitä minään riesana tai melunlähteenä. Hän menee lasten ehdoilla ja nauttii heidän olemassaolostaan. Olen itsekin äiti, enkä kykene lainkaan yhtä hyvään vanhemmuuteen kuin hän.

Ja mistäkö tunnemme? Olen ollut hänen kanssaan suhteessa kaksi vuotta. Vaimonsa selän takana. Että silleen. He ovat olleet yhdessä 20 vuotta ja mies oli ajatellut, että tässä ollaan loppuelämä. Minä tunnen hänet ja tiedän hänen ajatelleen niin, sitoutuneen perheeseensä täysin. Ja sitä hän on edelleen, koska ei aio erota vaikka kuinka rakastaisi minua.

Hyvä mies ei petä vaimoaan eikä hyvällä miehellä jolla on lapsia ole aikaa käydä vieraissa. Kaikkea sinäkin uskot eikä järki päätä pakota.

Vierailija
522/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia tasa-arvon takia. Tasa-arvo on pilannut tämän maan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso perhe vaatii isot tulot. Esim meillä muutama lapsi ja kk-menot sellasta 5500e/kk. Molemmilla oltava hyvä palkka ja molemmat töissä, sillä kummankin on tienattava nettona vähintään se 2750e. Tarkoittaa sitä että kummallakin oltava 4500brutto tai enemmän. Tämä on se syy miksi vain hyvätuloisilla on iso perhe.

anna mun nauraa.

kannattasko vähän miettiä mihin tuhlaatte rahaa?

No, ei tuhlata mihinkään. Asumiseen menee suurin osa. 7h+k uusi talo oli aika kallis. Ruokaan reilu 2ke, asumiseen toinen mokoma. Auroihin ja harrastuksiin ja muuhun kulutkseen loput. Ei ole mitään tuhlailua vaan normaalia elämää.

Muutama lapsi ja perheenä syötte 2 tuhannen euron edestä? Joko olette todella lihavia tai ruokanne on todella kallista jokaista kaloria kohti.

Tuo raha tarkoittaa lähes 500€ viikossa ruokaan. Eli jos käyt kaupassa 5 kertaa viikossa laitat 100€ joka kerta ruokaan? Ei edes teinpojat syö normaalia ruokaa noin paljon normaalisti.

Minä käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa ja helposti menee 400-800 euroa viikossa riippuen siitä mitä ostetaan. Toki ruuan lisäksi ostetaan vaatteita kulutustavaraa, pesuaineita kosmetiikkaa, kaikkea kotitaloudessa tarvittavia pikkujuttuja, harrastusjuttuja jne jne. Tällä hetkellä perhettä mies ja minä kaksi teiniä. Teinien harrastuksiin ja bensoihin menee lisäksi semmoinen 800 kk. Omat bensat, harrastukset , matkat siihen päälle. Luojan kiitos talo on maksettu ennen lasten syntymää niin ei ole kuin juoksevia kuluja siitä.

Vierailija
524/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne männöö Helsinkiin opiskelemaan ja pilettämmöön.

Vierailija
525/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia...

Ihan mielenkiinnosta kysyn niiltä jotka ovat alapeukuttaneet: miksi teidän mielestä on huono asia että mies haluaa lapsia ja on valmis huolehtimaan heistä, ettei naisen tarvitsisi luopua urasta kuten hän kokee luopuvansa jos joutuisi olemaan päävastuussa lapsista?

Tuskin saan mitään kommentteja tähän, vaan pelkkiä alapeukkuja kun kellään ei ole perusteluita...

Mies, joka on päävastuussa lapsista ja kodista, on yhtä harvinainen kuin yksisarvinen. Se vastuu kestää siihen asti mihin lapset asuvat kotona ja vielä jonkin matkaa sen jälkeenkin. Minun nuorimmainen on saman ikäinen mitä sinä ja voin sanoa, että lasten kasvattaminen aikuiseksi on ollut valtavan iso urakka, koska minä olen siitä ollut vastuussa ja olen sen lähes yksin hoitanut.

Mielelläni uskoisin sinua ja toivoisin, että kaltaisiasi miehiä olisi enemmänkin. Epäilen kuitenkin, että suunnitelmasi on yhtä realistinen kuin sillä alle kaksikymppisellä pariskunnalla, jotka aikoivat jäädä eläkkeelle 30-vuotiaina.

Onko se mielestäsi epärealistinen sen takia, koska olen mies?

Sinulla ei ole mitään vertaistukea samassa tilanteessa olevasta miehestä. En sano sinua epärealistiseksi, mutta helpompi miehen on iskeä hanskat tiskiin mitä naisen.

Yksi asia, mitä et osaa ottaa huomioon, on tunteet. Olin aikoinaan hyvin rakastunut mieheeni ja minusta tuntui, että näin syviä tunteita ei olekaan. Lasten synnyttyä +10 ja -10 -tunteista tuli +100 ja -100.  Välillä tuntui, että siihen rakkauden tunteeseen ihan pakahtuu, mutta toisaalta hermojen mennessä tuntui, että näkee vain valkoista raivoa. Siksi en usko, että sinäkään pystyt olemaan täysin ammattimainen omien lastesi kanssa. Kun ne lapsukaiset osaavat iskeä suoraan hermoon, omat alkukantaiset tunteet iskee esiin. Työssä lasten kanssa pääsee helpommalla mitä omien kanssa.

Otan kyllä huomioon, tuntuu vain että aliarvioit minut pelkästään sukupuoleni perusteella...

Kuten yllä sanoin, tottakai tiedän että omat lapset ovat eri asia kuin työssä vastaantulevat lapset.

Ja haluaisitko perustella miksi muka miehen on helpompi lyödä hanskat tiskiin kuin naisen?

Ihan siksi, koska perheensä jättäneitä miehiä on valtavasti verrattuna perheensä jättäneisiin naisiin. Olen nähnyt myös useassa työpaikassa 30 vuoden ajalta, miten naisilla on kiire töistä hakemaan lapsia hoidosta ja tekemään ruokaa. Miehet katsovat kelloa, hakevat kahvia ja sanovat, että ei tässä vielä mikään kiire ole. Kotiin he lähtevät vasta sitten, kun vaimo on saanut ruuan valmiiksi.

Julkisuudessa saisi olla enemmän juttuja miehistä, jotka ovat päävastuussa lapsista ja kodista. Saa linkittää, jos joku sellaisen jutun tietää.

Niin ja sitten kun mies sanoo (täälläkin keskustelussa yksi jota kokoajan väheksytte ja halvennatte sukupuolen perusteella), että työskentelee lasten parissa ja haluaisi lapsia niin se on teidän mielestä p*skapuhetta ja ei ymmärrä mistä puhuu.

Oletteko miettineet että kyseinen mies ehkäpä tietää mistä puhuu kerta on työskennellyt vuosia lasten parissa vauvasta teini-ikäiseen ja hän toimii tuki-isänä ala-aste ikäiselle lapselle.

Olette muka kypsiä ja aikuisia naisia, pyh. Puhutte kuin aivopestyt teinitytöt ettei miehistä mihinkään ole.

Ehkä te olette tehneet huonoja miesvalintoja elämässänne, mutta se ei tarkoita sitä etteikö olisi miehiä jotka olisi esimerkillisiä isiä ja puolisoita.

Minulla ainakin on sellainen.

Ja kyllä, julkisuudessa saisi olla enemmän tällaisia miehiä, koska heitä on olemassa. He eivät ole yhtä harvinaisia kuin yksisarviset kuten eräskin katkera vanha nainen sanoi.

Vierailija
526/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi?

Vierailija
527/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tavannut elämässäni nyt yhden miehen, joka oikeasti on tasaveroinen vanhempi ja jolle lapset ovat kaikki kaikessa. Ehkä hänellä on vähän vanhanaikaiset arvot, sellainen ns. kunnon mies. On jo 45v. Yhtään omanikäistäni eli alle 30-vuotiasta tämänkaltaista miestä en ole tavannut. Tämä mies tekee jatkuvasti lasten kanssa jotain, pitää lapsiaan elämänsä tärkeimpänä asiana eikä pidä heitä minään riesana tai melunlähteenä. Hän menee lasten ehdoilla ja nauttii heidän olemassaolostaan. Olen itsekin äiti, enkä kykene lainkaan yhtä hyvään vanhemmuuteen kuin hän.

Ja mistäkö tunnemme? Olen ollut hänen kanssaan suhteessa kaksi vuotta. Vaimonsa selän takana. Että silleen. He ovat olleet yhdessä 20 vuotta ja mies oli ajatellut, että tässä ollaan loppuelämä. Minä tunnen hänet ja tiedän hänen ajatelleen niin, sitoutuneen perheeseensä täysin. Ja sitä hän on edelleen, koska ei aio erota vaikka kuinka rakastaisi minua.

Hyvä mies ei petä vaimoaan eikä hyvällä miehellä jolla on lapsia ole aikaa käydä vieraissa. Kaikkea sinäkin uskot eikä järki päätä pakota.

Niinhän te vaimot haluatte kovin mielellänne uskoa, että toiseen naiseen ei voi olla mitään tunnesidettä ja kyse on vain seksistä ja valehtelusta. Joskus on, joskus kyse on myös henkisestä läheisyydestä ja rakkaudesta. Jokainen meistä kaipaa ystävää, hyväksyntää ja kosketusta.

Pettäminen ei vie sen enempää aikaa kuin harrastukset tai vaikka ylityöt. Itse asiassa se vie paljon vähemmän aikaa.

Vierailija
528/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että suurin syy on yleinen pessimismi tulevaisuuden suhteen. Hyvin huonot on tulevaisuudennäkymät homo sapiensilla.

Korkeakoulutetut naiset ja ulkomaalaiset ne enää täällä synnyttää..

Vierailija
529/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Ihan mielenkiinnosta kysyn niiltä jotka ovat alapeukuttaneet: miksi teidän mielestä on huono asia että mies haluaa lapsia ja on valmis huolehtimaan heistä, ettei naisen tarvitsisi luopua urasta kuten hän kokee luopuvansa jos joutuisi olemaan päävastuussa lapsista?

Tuskin saan mitään kommentteja tähän, vaan pelkkiä alapeukkuja kun kellään ei ole perusteluita...

Sä et ole vielä kypsä isäksi kun et ymmärrä, että pienelle lapselle äidin läsnäolo on tärkein, koska hän oli 9kk sen äidin mahassa - siitä muodustuu ns näkymätön napanuora.

#Miesviha. Ai tämän takia mies joka tykkää lapsista saa feministeiltä ja veloilta alapeukkuja. Ok.

Ärsyttää miten kaksinaismoralistista väkeä.

Mielestäsi varmaan samaa sukupuolta olevat parit tai yh:t kasvattavat lapsen kieroon?

Taitaa olla niin, että sinä et ole se kypsä. Minä taas tiedän olevani kypsä ja valmis isäksi. Useiden vuosien kokemus lapsien hoidosta. Olen työskennellyt myös päihdeongelmaisten nuorten ja sossun kanssa yhteistyössä niin tiedän myös erittäin hyvin lapsuuden-/sekä vanhemmuuden varjopuoletkin.

No sun puhe on tosi kiihtynyt kyllä ja se kertoo epäkypsyydestä. En vihaa miehiä - mulla on ihana mies. Tota, onko sulla vaikea ymmärtää, että kaikki eivät ole feministejä? Minä en ole. Lapsi on äidin mahassa ja heille tulee yhteys - sen takia, kun vauva on syntynyt, äiti herää usein jo hetki ennen vauvan heräämistä - on paljon esimerkkejä siitä yhteydestä. Ymmärrän, että sellainen yhteys herättää tavallaan kateutta, mutta ei se poissulje kuitenkin, että lapsella ja isällä olisi joskus jopa parempi suhde. Tässä kuitenkin on kyse siitä vauvan, ei sinun, hyvinvoinnista. Älä sinä vähettele äidin läsnäolon tärkeyttä.

Kiihtynyttä:D

Ei hän missään vaiheessa sanonut että juuri sinä olisit feministi, jostain kumman syystä ajattelit heti niin - minkähän takia... Ja sinähän se lyttäsit miehen yhteyden ja tärkeyden sanomalla äidin olevan tärkein ja viittaamalla toisen olevan toissijainen. Kumpikaan ei ole toissijainen. Ja tässä faktaa: ei vauva tunnista äitiä muun perusteella kuin äänen perusteella, hän tunnistaa myös isän usein äänen perusteella - ylipäätään kenet tahansa kenen äänen on kuullut usein ja toistuvasti mahassa ollessaan.

Ja tuollaista yhteyttä ei ole. Se on sinun kuvitelmaa, jotta itse kokisit jotenkin olevasi parempi ja lähellä vauvaa.

Ja ei hän ole missään vähätellyt äidin läsnäoloa, sinä olet ainut joka on jotakuta vähätellyt..

Vierailija
530/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Koska, kaikella rakkaudella, mies sanoo noin ennen kuin lapsia on. Kun niitä sitten tulee, jännästi käy niin, ettei se lapsiperhearki ja vastuu enää kiinnostakaan ja naisista tulee parisuhteessa eläviä yksinhuoltajia.

Vierailija
531/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyörittää yhteiskuntaa ja tuo siinä samalla leivän pöytään ja naiset hoitaa kodin sekä lapset, näin se menee luonnostaan sekä kaikki olisi tyytyväisempiä jos asia menisi näin ja myös yhteiskunnalla menisi paljon paremmin jos naiset hoitaisivat kotia ja lapsia eikä olisi sähläämässä työelämässä. Alhainen syntyvyys johtuu siitä kun miehistä pyritään tekemään äitejä ja naisista pyritään tekemään isiä.

Äiti=ihminen kuka hoitaa lasta ja kotia, Isä=ihminen kuka pyörittää yhteiskuntaa sekä tuo leivän pöytään.

Riittääkö sinun tulot koko perheen kunnolliseen elatukseen?

Vierailija
532/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kuitenkin kun ne joilla on mahdollisuus niin henkiseen kuin taloudelliseen hyvään ja tasapainoinen elämä eivät tee lapsia.

Olisikohan itsekkyys syynä siihen?

Voisiko joku nyt kertoa miksi on itsekästä jättää lapset tekemättä?

Eikös se nimenomaan ole itsekästä, että pitää ylikansoittuneeseen maailmaan tuupata lisää lapsia? Eikö adoptiokin olisi parempi vaihtoehto?

Äitiys kasvattaa epäitsekkyyteen, lapsettomana voi ajatella vain omia tarpeitaan.

Anteeksi nyt vain mutta juurikin äitylit ne vasta itsekkäitä ovatkin varsinkin nykyaikana. Riittu-Liinulista tehdään joku stara jota kaikkien pitää palvoa. Mahdollisesti koko kerrostalon koska jos riittu-liinuli hakkaa pattereita tai hyppii naapurin katon päällä tuntikausia kuin mielipuoli, muiden pitää vain kestää koska HÄNEN lapsensa saa tehdä mitä vain. Hitot muiden elämisestä ja säännöistä.

Luulen että pakotettu kerrostaloeläminen näiden kusi-pää perheiden naapurina on pilkkonut monien nuorien naisten lapsi haaveet, ei kiinnosta se melu ja kaaos. 

Vierailija
533/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Siksi, että naiset ovat oppineet, ettei lapsella voi enää sitouttaa miestä itselleen. Edes avioliitto ei tuo pysyvyyttä (eikä enää luvattua vaurautta). Siispä on parempi markkinoida vela-aatetta itselleen ja muille. Näin tekisin itsekin tänä päivänä, mutta tuli hankittua omat lapset jo 15v. sitten. Opin, että yhtä paljon vaurautta omannut mieheni joi yhteisen omaisuuden ja lähti uusien seikkailujen perään, sen sijaan, että olisi kasvattanut sitä kanssani ja nauttinut nyt sen hedelmistä. 

Vierailija
534/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän te vaimot haluatte kovin mielellänne uskoa, että toiseen naiseen ei voi olla mitään tunnesidettä ja kyse on vain seksistä ja valehtelusta. Joskus on, joskus kyse on myös henkisestä läheisyydestä ja rakkaudesta. Jokainen meistä kaipaa ystävää, hyväksyntää ja kosketusta.

Pettäminen ei vie sen enempää aikaa kuin harrastukset tai vaikka ylityöt. Itse asiassa se vie paljon vähemmän aikaa.

Kuka tuossa mitään pelkästä seksistä tai tunneyhteyden puuttumisesta puhui? Puhuttiin vaan hyvästä miehestä ja mitä siihen kuuluu. Ja se hyvä mies ei etsi sitä romanttista ja seksuaalista tunneyhteyttä puukottamalla elämänkumppania selkään. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole.

Vierailija
535/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tuossa mitään pelkästä seksistä tai tunneyhteyden puuttumisesta puhui? Puhuttiin vaan hyvästä miehestä ja mitä siihen kuuluu. Ja se hyvä mies ei etsi sitä romanttista ja seksuaalista tunneyhteyttä puukottamalla elämänkumppania selkään. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole.

Aivan, mutta bimbot ei sitä tajua. Heitä hyväksikäytetään. Kumpaakin pidetään tyhmänä ja sitten vielä osoittavat typeryytensä vänkäämällä tunteista. Ei tunnista peliä mitä heillä pelataan. Tosin tässä vasta kakkonen paljasti olevansa latvasta tyhjä. Puolisohan on vielä pimennossa joten täyttä spekulointia minulta käykö hänkin vajaalla. Mutta mies ei ole hyvä. Ei todellakaan.

Vierailija
536/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää missään tapauksessa hankkiko lapsia jos yhtään epäilyttää. Itsellä lapsi ja toivon, että vaan pääsisin hänestä eroon. Ikinä en saa olla yksin kotona, oon introvertti ja kaipaan omaa aikaa ja rauhaa. Kaipaan myös miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa ilman lasta, sitä ei ole koska ei ole tukiverkkoja jotka katsoisi lasta sen aikaa. Pää hajoaa. Ajattelin, että jätän miehen ja lapsen, että saisin olla yksin kotona töiden jälkeen . :(

Vierailija
537/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska saanut 5 keskenmenoa puoleen vuoteen

Vierailija
538/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tutkimusten mukaan Suomessa koulutetut uranaiset saavat eniten lapsia yhdessä koulutettujen uramiesten kanssa. Naisten koulutus ja ura lisäävät lasten hankkimisen todennäköisyyttä. Ilman lapsia ja myös parisuhdetta jäävät kouluttamattomat ja työttömät naiset ja miehet.

Kaikista eniten lapsettomuuudesta kärsivät kouluttamattomat miehet. 1/3 nelikymppisistä suomalaisista miehistä on lapsettomia ja naisista 1/5. Korkeakoulutuetuista 45-vuotiaista miehistä oli lapsettomia 22% ja vähiten koulutetuista miehistä lapsettomia on 36%.

Syntyvyys voitaisiin saada nousuun, jos kaikki suomalaiset kouluttautuisivat enemmän ja tekisivät enemmän uraa. Varsinkin jos heikko-osaisimmat miehet opiskelisivat ammattitutkinnon, jonka avulla he saisivat töitä.

Lisäksi näiden miesten kannattaisi siirtyä terveellisiin elintapoihin ja alkaa kuntoilla ja panostaa itseensä. He saisivat siten helpommin parisuhteen ja myös lapsia. Jos he omaksuisivat tasa-arvoisen elämänkatsomuksen ja olisivat puolisoina aktiivisesti kotitöitä tekeviä ja lapsia hoitavia isiä, jopa koti-isiä, naiset perustaisivat heidän kanssaan mielellään perheen.

Tämä on se resepti, jolla syntyvyys saataisiin helpoiten ja tehokkaimmin nousuun Suomessa.

Vierailija
539/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11016421

Väestötutkija: Urakiireet eivät estäkään lasten saamista – perheen perustaminen tyssää useammin työn ja parisuhteen puuttumiseen

Turun yliopiston uusi NEFER-hanke tutkii muun muassa, miksi lapsensaannin esteet kasautuvat vähemmän koulutetuille.

Marika Jalovaaran tutkimukset(siirryt toiseen palveluun) paljastavat, että lapsettomaksi jääminen on lisääntynyt Suomessa erityisesti vähemmän koulutettujen naisten osalta. Vähemmän koulutetuilla hän tarkoittaa enintään perus- tai keskiasteen suorittaneita.

Riskimalleissa näkyy, että esimerkiksi pitkään työttömänä olleiden miesten todennäköisyys muuttaa yhteen puolison kanssa, avioitua ja saada lapsia on aika pieni.

Vierailija
540/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyörittää yhteiskuntaa ja tuo siinä samalla leivän pöytään ja naiset hoitaa kodin sekä lapset, näin se menee luonnostaan sekä kaikki olisi tyytyväisempiä jos asia menisi näin ja myös yhteiskunnalla menisi paljon paremmin jos naiset hoitaisivat kotia ja lapsia eikä olisi sähläämässä työelämässä. Alhainen syntyvyys johtuu siitä kun miehistä pyritään tekemään äitejä ja naisista pyritään tekemään isiä.

Äiti=ihminen kuka hoitaa lasta ja kotia, Isä=ihminen kuka pyörittää yhteiskuntaa sekä tuo leivän pöytään.

Jos ymmärrät Suomen historiasta, niin työntekoon ovat osallistuneet kaikki ikään ja sukupuoleen katsomatta. Jo sota-aikanakin naiset teki fyysiset työt miesten ollessa sotimassa rajalla.