Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
541/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mies on se äiti-lapsileikkien rahoittaja.

Vierailija
542/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tervetuloa vuoteen 2020, kun useimmat lapsiperheet koostuu kahdesta työssäkäyvästä aikuisesta jotka molemmat osallistuvat perheen elatukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska saanut 5 keskenmenoa puoleen vuoteen

Mikä pakkomielle on saada juuri oma lapsi?

Vierailija
544/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyörittää yhteiskuntaa ja tuo siinä samalla leivän pöytään ja naiset hoitaa kodin sekä lapset, näin se menee luonnostaan sekä kaikki olisi tyytyväisempiä jos asia menisi näin ja myös yhteiskunnalla menisi paljon paremmin jos naiset hoitaisivat kotia ja lapsia eikä olisi sähläämässä työelämässä. Alhainen syntyvyys johtuu siitä kun miehistä pyritään tekemään äitejä ja naisista pyritään tekemään isiä.

Äiti=ihminen kuka hoitaa lasta ja kotia, Isä=ihminen kuka pyörittää yhteiskuntaa sekä tuo leivän pöytään.

Suomessa miesten työssäkäyntiprosentti on 73 ja naisten 72, sen lisäksi naiset tekevät ja hoitavat kaikki tämän maailman ihmiset, ilman naisia ei ole mitään, ei ketään.

Mies=lusmuvapaamatkustaja. Nainen= pyörittää koko yhteiskuntaa ja elämää ja mies voi sitten lusmuilla.

Hävettäisi olla tämän päivän mies.

Vierailija
545/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, jonka olisin kelpuuttanut lapseni isäksi, ei halua sitoutua. En todellakaan aio tehdä lasta, jos en löydä itseäni miellyttävää miestä siihen hommaan.

Vierailija
546/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vallitsee hyvin ristiriitaiset näkemykset syntyvydestä koska kovasti kohkataan syntyvyydestä, mutta auta armias jos erehdyt kertomaan saaneesi esikoisesi 20-vuotiaana niin sitä loan määrää... Ja olen yhdessä lasten isän kanssa, opiskelen yliopistolla ja vielä kahden lapsen äitinä tein töitäkin kaupan ja ravintola-alalla. "Niin varmasti, min en ois mitenkään voinut kuvitella olevani kypsä äidiksi nuin nuorena. Niin et sinäkään. Valehtelet."

Vierailija
547/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä lukea tälläistä.

Me naiset teemme käsittämättömän asian synnyttäessämme tänne uusia ihmisiä, ihmisiä joita ilman tätä maailmaa ei olisi. Naisen osa on aivan karmea lapsenteossa,.sitä sitten osa halveksuu ja väheksyy. Uusi ihminen tulee naisesta järkyttävän tuskan ja työn kautta.

Lasten lisäksi naisella on aivan samanlainem rooli ansiotyössä kuin miehelläkin ja ilman naisten tasavertaista osallistumista työelämåän tämä maa ei olisi se mikä se nyt on.

On törkeää että naista yhä edelleenkin rankaistaan lapsenteosta ja samaan aikaa syyllistetään naisia siitä kun eivät tee uusia veronmaksajia! Pahimpia kaikista on miehet joilla on näköjään suurimmalla osalla tarve saada nainen raskaaksi ja sitten haukkuvat naista kotona makaamisesta samalla kun itse pakoilevat oman lapsensa hoitamista ja sitten haukkuvat kun vaimo!? vie yksivuotiaan hoitoon kun kotihoito on parempi ja vaimon joka makaa kotona lapsen kanssa pitää maksaa puolet kaikesta ja lapsen kulut yksin vaikka se lapsi on myös miehen ja sitähän et vie hoitoon yksivuotiaana....

Miehet on aivan kuin jakomielitautiset.

Vierailija
548/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löydy ottajia.

H0m0us lisääntyy.

Vierailija
549/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja miehethän ei saatana perheitään elätä, se on varmaa. Hoitakoot akat ite äpä-ränsä.

Tässä se syy on.  Naisten pitäisi hoitaa  yksin koko baletti. Nykymiehille perhe = leikki. Kas, kun se ei ollut sitä silloin, kun heidän oma isänsä osallistui perheensä elatukseen.

Naiset ovat Suomessa aina tehneet työtä , elättäneet perhettä ja hoitaneet kodit , ja mies on osaltaan  tuonut rahaa kotiin, kuka enemmän kuka vähemmän. (Osalla se raha on luikahtanut juomana kurkkuun).

Mutta nyt miehet eivät halua enää mitenkään osallistua perheensä kuluihin. Otetaan vain rusinat pullasta, mutta mitään ei olla valmiita antamaan. Ei edes omalle lapselle leipää. 

Lapsia voitaisiin kyllä siittää, mutta jonkun muun pitäisi ne ruokkia/kasvattaa/ pukea/ asuttaa .

Vierailija
550/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyyden laskulle ei varmasti ole olemassa mitään yhtä yksiselitteistä syytä.

Aina toki nostetaan naiset tikun nokkaan ja aletaan syytellä nuoria naisia itsekkäiksi oman edun tavoittelijoiksi, kun eivät kerran halua lisääntyä kuin kanit konsanaan.

Oikeasti syitä syntyvyyden laskulle on useita.

On työttömyyttä, pätkätöitä, nollatuntisopimuksia, yt-neuvotteluita....

Opiskeluajat ovat pitkiä, opiskelemaan pääsy ei ole itsestäänselvyys, opinnot täytyy rahoittaakin jotenkin.

Parisuhteiden muodostaminen ja niissä pysyminen on muuttunut. Suhteet koetaan epävarmoiksi ja on vaikeaa löytää samassa elämänvaiheessa olevaa ihmistä, joka haluaa samoja asioita. Nykyään ei oteta sitä ensimmäistä ehdokasta kumppaniksi, eikä välttämättä toista tai kolmattakaan. Sekä miehet että naiset toimivat hedonistisesti ja haluavat poimia rusinat pullasta.

Globaali tilanne on epävarma. Maailman konfliktit ja katastrofit aaltoilevat jopa meidän maahamme asti ja luovat turvattomuuden tunnetta.

Ilmasto muuttuu. Nykyihminen kokee ahdistusta ja syyllisyyttä valinnoistaan. Pitäisi toisaalta kuluttaa mutta toisaalta pitäisi karsia kulutus minimiin ja pelastaa planeetta.

Niin, että tuskin kaikki johtuu vain naisista kun tarkemmin ajattelee asiaa...

Vierailija
551/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tavannut elämässäni nyt yhden miehen, joka oikeasti on tasaveroinen vanhempi ja jolle lapset ovat kaikki kaikessa. Ehkä hänellä on vähän vanhanaikaiset arvot, sellainen ns. kunnon mies. On jo 45v. Yhtään omanikäistäni eli alle 30-vuotiasta tämänkaltaista miestä en ole tavannut. Tämä mies tekee jatkuvasti lasten kanssa jotain, pitää lapsiaan elämänsä tärkeimpänä asiana eikä pidä heitä minään riesana tai melunlähteenä. Hän menee lasten ehdoilla ja nauttii heidän olemassaolostaan. Olen itsekin äiti, enkä kykene lainkaan yhtä hyvään vanhemmuuteen kuin hän.

Ja mistäkö tunnemme? Olen ollut hänen kanssaan suhteessa kaksi vuotta. Vaimonsa selän takana. Että silleen. He ovat olleet yhdessä 20 vuotta ja mies oli ajatellut, että tässä ollaan loppuelämä. Minä tunnen hänet ja tiedän hänen ajatelleen niin, sitoutuneen perheeseensä täysin. Ja sitä hän on edelleen, koska ei aio erota vaikka kuinka rakastaisi minua.

Hyvä mies ei petä vaimoaan eikä hyvällä miehellä jolla on lapsia ole aikaa käydä vieraissa. Kaikkea sinäkin uskot eikä järki päätä pakota.

Niinhän te vaimot haluatte kovin mielellänne uskoa, että toiseen naiseen ei voi olla mitään tunnesidettä ja kyse on vain seksistä ja valehtelusta. Joskus on, joskus kyse on myös henkisestä läheisyydestä ja rakkaudesta. Jokainen meistä kaipaa ystävää, hyväksyntää ja kosketusta.

Pettäminen ei vie sen enempää aikaa kuin harrastukset tai vaikka ylityöt. Itse asiassa se vie paljon vähemmän aikaa.

Kuka tuossa mitään pelkästä seksistä tai tunneyhteyden puuttumisesta puhui? Puhuttiin vaan hyvästä miehestä ja mitä siihen kuuluu. Ja se hyvä mies ei etsi sitä romanttista ja seksuaalista tunneyhteyttä puukottamalla elämänkumppania selkään. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole.

Jos vaimo on pettänyt ensin ja ollut täysin haluton korjaamaan luottamusta, niin mikä velvollisuus miehellä on olla vaimolleen enää uskollinen? Niinpä.

Vierailija
552/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mies uhoaa, ettei halua naista ja lasta riippakivikseen. Ikään kuin jokaisen naisen perimmäinen pyrkimys olisi päästä jonkun perus-Penan elätiksi...

Monet miehet näkevät perheen vain kulueränä, onhan paljon hauskempaa käyttää rahansa vain itseensä ja omaan kulutukseen.

Vierailija
553/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ilomielin kotirouva ja hoitaisin lapset, ruuat, pyykit ym. talouden asiat. Jos vain mies elättäisi ja olisi jokin varmuus ettei eroa tulidi ikinä. Maailma ei vaan nykyään pyöri niin, että mies elättää ja nainen sitten palvelee ja tekee työtään ilmaiseksi. Mies voi milloin vain päättää että eipä enää huvitakaan, jolloin nainen jää tyhjän päälle ja pahimmillaan yh:ksi.

Vierailija
554/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia...

Miten pitkäksi aikaa jäisit koti-isäksi?

Niin pitkäksi aikaa kuin on tarpeen, totta toki itsekin haluan tehdä töitä, mutta sitten vain lapsi hoitoon. Minä voin vaikka olla se, joka jää hoitamaan kotiin sairasta lasta tarpeen vaatiessa - teenhän sitä jo nyt työkseni...

Millä meinasit elättää itsesi kun siellä kotona olet? En ainakaan itse haluaisi miestä elätettäväksi.

"Facepalm", hiukan sisällön lukua kiitos.

Tottakai työssäkäyvä puoliso elättää jos hän koti-isyyttä myös vaatii, kuten yllä sanoin--> olen niin kauan kuin tarpeen vaatii. Näinhän se menee niissäkin suhteissa missä nainen jää kotiin, ihan yhtälailla. Miksi se olisi eri asia nyt? Koska olen mies?

Ja kuten sanoin niin haluan myös käydä töissä, eli olisin koti-isänä niin kauan kuin on tarpeen (eli miten nainen haluaa, olen ok asian kanssa), muuten menen töihin ja huolehdin lapsesta tämän sairastaessa ettei toisen tarvitse uransa vuoksi jäädä lasta hoitamaan. Miksi tämäkin on sinulle ongelma? Hassu olet.

PS. Minulla on pääomatuloja sen verran että niilläkin saan itselleni perustarpeet.

PPS. Miksi niin monet naiset tykkäävät kommentistasi? Samat naiset olettavat että heidän miehensä elättää heidät jos he jäävät miehen halusta kotiin kotiäideiksi, miksi asia ei toimisi toisinpäin?

Jos kerran tulet toimeen ilman töitäkin, miksi viet työpaikan sellaiselta, joka tarvitsisi sitä enemmän?

-ohis

Vierailija
555/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyörittää yhteiskuntaa ja tuo siinä samalla leivän pöytään ja naiset hoitaa kodin sekä lapset, näin se menee luonnostaan sekä kaikki olisi tyytyväisempiä jos asia menisi näin ja myös yhteiskunnalla menisi paljon paremmin jos naiset hoitaisivat kotia ja lapsia eikä olisi sähläämässä työelämässä. Alhainen syntyvyys johtuu siitä kun miehistä pyritään tekemään äitejä ja naisista pyritään tekemään isiä.

Äiti=ihminen kuka hoitaa lasta ja kotia, Isä=ihminen kuka pyörittää yhteiskuntaa sekä tuo leivän pöytään.

Suomessa miesten työssäkäyntiprosentti on 73 ja naisten 72, sen lisäksi naiset tekevät ja hoitavat kaikki tämän maailman ihmiset, ilman naisia ei ole mitään, ei ketään.

Mies=lusmuvapaamatkustaja. Nainen= pyörittää koko yhteiskuntaa ja elämää ja mies voi sitten lusmuilla.

Hävettäisi olla tämän päivän mies.

Eikö tämä mene jo naurettavaksi?

Kun vesi ei tule kotiin niin yhtään naista en ole vielä nähnyt korjailemassa putkia. Minä ja muut naiset odotamme kiltisti sisätiloissa, että koska sitä vettä tulee. Joku myös hakee roskamme ja miehiltä näyttävät. Asfaltoi tiet uudestaan, sammuttavat tulipaloja. Yksikään nainen ei ole vielä nuohonnut savupiippuamme ja talon rakentamisvaiheessakaan ei yhtään naista näkynyt raksalla. Monet näistä töistä myös vähentävät miesten elinikää ja terveys kärsii. Toki elintavat vaikuttavat myös.

Ihan naurettavaa väitellä, että kumpi on tärkeämpi sukupuoli. Minä en ainakaan halua ruveta noita hommia tekemään ja arvostan yhtä lailla kaikkien tuomaa panostusta yhteiskunnalle.

Vierailija
556/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin monia erilaisia syitä lapsettomuuteen....mutta niille, jotka voivat päättää omista lapsitoiveista, sanoisin että heittäytykää rohkeasti elämään; usein oman lapsen syntymisen myötä vasta avartuu se valtava elämän tunneskaala, voi sitä elämän rikkautta, valtavaa rakkauden määrää mitä lapsen syntymä tuo tulleessaan..kuin myös se valtava huoli ja vastuu pienestä ihmisestä, joka ei todellakaan pääty siihen kun lapsi on 18v...Äitinä tai isänä olet aina vanhempi ja sinä aikuinen olet aina jonkun lapsi..(toivottavasti rakas sellainen=)..

Valitettavasti vain paljon tuodaan nykymediassa esiin lapsiperheiden "raskasta arkea" ..kuka muuten on sanonut että elämän pitäisi olla helppoa?  Toivon kaikille teille tuleville vanhemmille hyvää tukiverkostoa, eli me nykyiset vanhemmat, yli 50vuotiaat, muistakaamme olla lastemme perheiden tukena ja apuna..se on myös meidän sukupolvemme velvollisuus!!

Vierailija
557/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vallitsee hyvin ristiriitaiset näkemykset syntyvydestä koska kovasti kohkataan syntyvyydestä, mutta auta armias jos erehdyt kertomaan saaneesi esikoisesi 20-vuotiaana niin sitä loan määrää... Ja olen yhdessä lasten isän kanssa, opiskelen yliopistolla ja vielä kahden lapsen äitinä tein töitäkin kaupan ja ravintola-alalla. "Niin varmasti, min en ois mitenkään voinut kuvitella olevani kypsä äidiksi nuin nuorena. Niin et sinäkään. Valehtelet."

Jep ja "Mummoilla olet hoidattanut lapset." "Ei valitettavasti ole mummoja lähellä ja hekin työelämässä." "Itse et ole hoitanut. Valehtelet. Huonosti olet hoitanut. Ja nuoruutesi on pilalla. Ja lastesi lapsuus."

Sitten seuraavassa ketjussa ihmetellään miksi nuoret ihmiset eivät tee lapsia...

Vierailija
558/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tutkimusten mukaan Suomessa koulutetut uranaiset saavat eniten lapsia yhdessä koulutettujen uramiesten kanssa. Naisten koulutus ja ura lisäävät lasten hankkimisen todennäköisyyttä. Ilman lapsia ja myös parisuhdetta jäävät kouluttamattomat ja työttömät naiset ja miehet.

Kaikista eniten lapsettomuuudesta kärsivät kouluttamattomat miehet. 1/3 nelikymppisistä suomalaisista miehistä on lapsettomia ja naisista 1/5. Korkeakoulutuetuista 45-vuotiaista miehistä oli lapsettomia 22% ja vähiten koulutetuista miehistä lapsettomia on 36%.

Syntyvyys voitaisiin saada nousuun, jos kaikki suomalaiset kouluttautuisivat enemmän ja tekisivät enemmän uraa. Varsinkin jos heikko-osaisimmat miehet opiskelisivat ammattitutkinnon, jonka avulla he saisivat töitä.

Lisäksi näiden miesten kannattaisi siirtyä terveellisiin elintapoihin ja alkaa kuntoilla ja panostaa itseensä. He saisivat siten helpommin parisuhteen ja myös lapsia. Jos he omaksuisivat tasa-arvoisen elämänkatsomuksen ja olisivat puolisoina aktiivisesti kotitöitä tekeviä ja lapsia hoitavia isiä, jopa koti-isiä, naiset perustaisivat heidän kanssaan mielellään perheen.

Tämä on se resepti, jolla syntyvyys saataisiin helpoiten ja tehokkaimmin nousuun Suomessa.

Todennäköisesti näillä heikko-osaisilla miehillä on useimmilla mielenterveysongelmia, jotka estävät esim. hakeutumasta koulutuksen pariin. Miehet eivät hakeudu hoitoon, koska se olisi heikkoutta, joten lääkitsevät sitten itseään alkoholilla ja muilla huonoilla tavoilla.

Juuri eilen ulkona vastaan käveli porukallinen teinityttöjä, joista yksi itki ja muut ympärillä lohduttivat halaten, että ei mitään hätää ja itku auttaa. Itke ihan rauhassa. Miehet taas joutuvat jo pienestä pitäen patomaan tunteensa, koska tuollainen ei ole hyväksyttyä miesten keskuudessa ja myöskään naiset ei sellaisesta miehestä kiinnostu.

Vierailija
559/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyisille miesluusereille kannata tehdä lapsia, siinä ottaa vain itse takkiin niin rahallisesti kuin psyykkisesti. Eihän niistä ole enää edes siittäjiksi. Eteen ei ota kun pippeli on pokerunkkaamisesta kipeä ja spermasatsissa on pari siittiötä korkeintaan tuurilla.

Vierailija
560/684 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsia tasa-arvon takia. Tasa-arvo on pilannut tämän maan.

Miten tasa-arvo voi pilata maan?

Vai onko hyvä vain silloin, kun mies on tasa-arvoisin, eli se korkein, jota muut (naiset siis) kumartaa?

Silloin onkin vain hyvä, ettet lisäänny ja tyrkytä/myrkytä tulevaakin sukupolvea aatamin aikasella "mies on perheenpää ja muutenkin luomakunnan kunkku, naiset ja lapset kyykkyyn, kun minä tulen."

Sinunkin tasa-arvosi lienee sitä, että miehelle kaikki tänne ja heti, nainen tyytyköön jätteisiin ja vähempi arvoiseen. Plus käy ansiotöissä , hoitaa kodin ja lapset siinä sivussa,pesee sinun pyykit ja tekee sinulle ruokaa, ja leipoo ja passaa,  sohvalle kun sinä olet väsynyt päivän töistä. Viis siitä, että se vaimokin on siellä töissä päivän ollut ja käynyt hakemassa lapset tarhasta, käynyt kaupassa ja rientää sitten sinua ruokkimaan. Vie lapset harrastuksiin ja tarkistaa kouluikäisen läksyt ja auttaa niissä jne jne. Ja nyt kun naiset ei tuohon rumbaan ala, on miehilta tasa-arvo viety ja ei enää lasten tekoon haluta.

Hui kamala, voi olla, että joutuisi itsekin jotakin tekemään, kun orjasta on tullut tasa-arvoisempi, eikä enää suostu kaikkeen!!!!!