Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
461/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurattaa, kateelliset ja katkerat velat riehuu ketjussa! Kyllä te ootte tosi tärkeitä, ihan eliittiä kaikilla mittareilla.

Vierailija
462/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää, että joillekin naisille äitiys on koko elämä. Sitten ollaan työttömiä, rahattomia ja elämä vailla sisältöä kun lapset lähtevät omilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen juttu tää kehin pilaaminen on?

Minä neljän lapsen äiti olen jumppaohjaaja ja juoksen maratoneja, päivätyöni (tutkija) ohella. Keho ”pilaantuu” ehkä promillen osalta, harvoin silloinkaan pysyvästi.

Velat on ihan harhaisia kuvitelmissaan. Sen kun keksitte itsellenne näitä perusteluita, mutta älkää hitto vie olko urpoja ja julkisesti puhu tällaista soopaa. Netissä anonyymina korkeintaan.

Älä valehtele. Raskaus ja huonosti hoidetut synnytykset todellakin pilaavat naisten kehoja. Suomessa noin 10% lapsista syntyy imukupilla repimällä ja tuho naisessa on sen mukainen eikä korjauksia suostuta tekemään tai jos tehdään niin sitten vaihdevuosi-ikäisenä. Mahtavaa!

Mahtaa olla näky kun neljä on ulos tullut.

Naiset on aikuisia ihmisiå eikä heitä koskevia asioita saa pimittää. Isossa-Britanniassa nainen saa nykyään aina itse valita synnytystapansa ja syy on se ettå ah niiiin luonnollisessa alatiesynnytyksessä on todella suuria riskejä naiselle ja vammat isoja ja monesti elinikäisiä.

Kehitysmaissa kun alaikäiset pikkulikat synnyttävät ilman lääkäreitä syntyy pahaa jälkeä. Täällä lähtökohtaisesti synnyttäminen on aikuisten naisten hommaa ja lääkärit ovat apuna koko ajan. Synnyttäminen on luonnollista eikä mikään maailmanloppu. Omassa vauvaryhmässä on 50 naista eikä kenelläkään ole revennyt mitään lopullisesti. Useimmilla on useampi kuin yksi lapsi.

On helppo vähätellä, kun itselle ei ole käynyt pahasti.

Mä oon sellanen jolle ON käynyt pahasti. Repesi niin että peräsuolen sulkija repeytyi ja olin kakkavaippainen melko pitkään. Ja tiedätkö mitä? Tekisin saman milloin vaan uudestaan. Ja itse asiasa pari kertaa sen jälkeen olen tehnytkin. Se lapsi on edelleenkin tuhat kertaa tärkeämpi mulle kuin alakerran kunto ja en ikimaailmassa ”peruuttaisi” tapahtunutta vaikka ajassa pääsisi taaksepäin.

Tätä velat ei vaan voi ymmärtää. Niiden maailma on minäminäminä eikä ne ymmärrä mitään altruismista, siitä että joku muu voi olla tärkeämpi kuin itse.

Musta on vaan hyvä asia että nää vöyhöttäjä velat ei lisäänny. Viettäkää se loppuelämä alpäätänne peilillä ihaillen, se kun niin tärkeä teille. Siitä varmaan saa mitalin jossain vaiheessa.

Miehet, ihanko oikeesti teidän ihannenainen on vela?

Onpas katkeraa tekstiä, käy sun lastasi sääliksi kun on tuollainen suvaitsematon ja veloja haukkuva äiti. Varsinainen altruisti. Tuolla mollaamisella et kyllä edistä yhtään mitään.

Kukahan on katkera? :)

Vierailija
464/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää, että joillekin naisille äitiys on koko elämä. Sitten ollaan työttömiä, rahattomia ja elämä vailla sisältöä kun lapset lähtevät omilleen.

Tää on sun luulosi. Tuhanteen kertaan jo todettu että koulutetut ja varakkaat niitä lapsia tekee.

T. Äiti, yli 100ke vuositulot

Vierailija
465/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen juttu tää kehin pilaaminen on?

Minä neljän lapsen äiti olen jumppaohjaaja ja juoksen maratoneja, päivätyöni (tutkija) ohella. Keho ”pilaantuu” ehkä promillen osalta, harvoin silloinkaan pysyvästi.

Velat on ihan harhaisia kuvitelmissaan. Sen kun keksitte itsellenne näitä perusteluita, mutta älkää hitto vie olko urpoja ja julkisesti puhu tällaista soopaa. Netissä anonyymina korkeintaan.

Älä valehtele. Raskaus ja huonosti hoidetut synnytykset todellakin pilaavat naisten kehoja. Suomessa noin 10% lapsista syntyy imukupilla repimällä ja tuho naisessa on sen mukainen eikä korjauksia suostuta tekemään tai jos tehdään niin sitten vaihdevuosi-ikäisenä. Mahtavaa!

Mahtaa olla näky kun neljä on ulos tullut.

Naiset on aikuisia ihmisiå eikä heitä koskevia asioita saa pimittää. Isossa-Britanniassa nainen saa nykyään aina itse valita synnytystapansa ja syy on se ettå ah niiiin luonnollisessa alatiesynnytyksessä on todella suuria riskejä naiselle ja vammat isoja ja monesti elinikäisiä.

Kehitysmaissa kun alaikäiset pikkulikat synnyttävät ilman lääkäreitä syntyy pahaa jälkeä. Täällä lähtökohtaisesti synnyttäminen on aikuisten naisten hommaa ja lääkärit ovat apuna koko ajan. Synnyttäminen on luonnollista eikä mikään maailmanloppu. Omassa vauvaryhmässä on 50 naista eikä kenelläkään ole revennyt mitään lopullisesti. Useimmilla on useampi kuin yksi lapsi.

On helppo vähätellä, kun itselle ei ole käynyt pahasti.

Mä oon sellanen jolle ON käynyt pahasti. Repesi niin että peräsuolen sulkija repeytyi ja olin kakkavaippainen melko pitkään. Ja tiedätkö mitä? Tekisin saman milloin vaan uudestaan. Ja itse asiasa pari kertaa sen jälkeen olen tehnytkin. Se lapsi on edelleenkin tuhat kertaa tärkeämpi mulle kuin alakerran kunto ja en ikimaailmassa ”peruuttaisi” tapahtunutta vaikka ajassa pääsisi taaksepäin.

Tätä velat ei vaan voi ymmärtää. Niiden maailma on minäminäminä eikä ne ymmärrä mitään altruismista, siitä että joku muu voi olla tärkeämpi kuin itse.

Musta on vaan hyvä asia että nää vöyhöttäjä velat ei lisäänny. Viettäkää se loppuelämä alpäätänne peilillä ihaillen, se kun niin tärkeä teille. Siitä varmaan saa mitalin jossain vaiheessa.

Miehet, ihanko oikeesti teidän ihannenainen on vela?

Onpas katkeraa tekstiä, käy sun lastasi sääliksi kun on tuollainen suvaitsematon ja veloja haukkuva äiti. Varsinainen altruisti. Tuolla mollaamisella et kyllä edistä yhtään mitään.

Kukahan on katkera? :)

No sinä.

Vierailija
466/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kukaan ei halua nussia näitä otuksia. Lapsen saamiseen tarvitaan spermaa. Ja sitä saa mieheltä, joka pystyy laukeamaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Tämä.

Vierailija
467/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia...

Ihan mielenkiinnosta kysyn niiltä jotka ovat alapeukuttaneet: miksi teidän mielestä on huono asia että mies haluaa lapsia ja on valmis huolehtimaan heistä, ettei naisen tarvitsisi luopua urasta kuten hän kokee luopuvansa jos joutuisi olemaan päävastuussa lapsista?

Tuskin saan mitään kommentteja tähän, vaan pelkkiä alapeukkuja kun kellään ei ole perusteluita...

Sä et ole vielä kypsä isäksi kun et ymmärrä, että pienelle lapselle äidin läsnäolo on tärkein, koska hän oli 9kk sen äidin mahassa - siitä muodustuu ns näkymätön napanuora.

#Miesviha. Ai tämän takia mies joka tykkää lapsista saa feministeiltä ja veloilta alapeukkuja. Ok.

Ärsyttää miten kaksinaismoralistista väkeä.

Mielestäsi varmaan samaa sukupuolta olevat parit tai yh:t kasvattavat lapsen kieroon?

Taitaa olla niin, että sinä et ole se kypsä. Minä taas tiedän olevani kypsä ja valmis isäksi. Useiden vuosien kokemus lapsien hoidosta. Olen työskennellyt myös päihdeongelmaisten nuorten ja sossun kanssa yhteistyössä niin tiedän myös erittäin hyvin lapsuuden-/sekä vanhemmuuden varjopuoletkin.

Vierailija
468/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan tästä asiasta jotenkin syyttää vaikkapa yhteiskuntaa? Ei tietenkään, tärkeintä on että naiset tappelee keskenään. T. M40

Vierailija
469/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mitään mutta näiden ketjujen perusteella silmäni todella avautuvat velojen suhteen. Enkä tarkoita nyt hyvällä tavalla. Miten tuollaisia edes on...

Vierailija
470/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Ihan mielenkiinnosta kysyn niiltä jotka ovat alapeukuttaneet: miksi teidän mielestä on huono asia että mies haluaa lapsia ja on valmis huolehtimaan heistä, ettei naisen tarvitsisi luopua urasta kuten hän kokee luopuvansa jos joutuisi olemaan päävastuussa lapsista?

Tuskin saan mitään kommentteja tähän, vaan pelkkiä alapeukkuja kun kellään ei ole perusteluita...

Siksi koska miehet ajavat naiset tähän ansaan. Mies haluaa lapsia eli naisen joka pysyttelee enemmän kotona ja on taloudellisesti riippuvainen miehestään.

Viimeistään nelikymppisenä mies lähtee nuoremman matkaan tai käy huorissa.

Mitä sinä höpötät?

Ensinnäkään ei kannata yleistää.

Toisekseen juurikin sanoin että voin olla tarvittaessa koti-isä/ se joka on aina töistä poissa sairaita lapsia hoitamassa tms. Tämä sen vuoksi, että toinen voi rakentaa uraa jos niin haluaa

Kolmanneksi minulla ei ole lapsista mitään harhakuvitelmia, vaan olen työskennellyt lasten parissa useita vuosia ja tiedän lastenhoidon realiteetit ja sen kuinka paljon lapset teettävät työtä - niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija
471/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Sä et ole vielä kypsä isäksi kun et ymmärrä, että pienelle lapselle äidin läsnäolo on tärkein, koska hän oli 9kk sen äidin mahassa - siitä muodustuu ns näkymätön napanuora.

#Miesviha. Ai tämän takia mies joka tykkää lapsista saa feministeiltä ja veloilta alapeukkuja. Ok.

Ärsyttää miten kaksinaismoralistista väkeä.

Mielestäsi varmaan samaa sukupuolta olevat parit tai yh:t kasvattavat lapsen kieroon?

Taitaa olla niin, että sinä et ole se kypsä. Minä taas tiedän olevani kypsä ja valmis isäksi. Useiden vuosien kokemus lapsien hoidosta. Olen työskennellyt myös päihdeongelmaisten nuorten ja sossun kanssa yhteistyössä niin tiedän myös erittäin hyvin lapsuuden-/sekä vanhemmuuden varjopuoletkin.

Miksi et lähde sijaislapsitoimintaan?

Vierailija
472/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Mies, joka on päävastuussa lapsista ja kodista, on yhtä harvinainen kuin yksisarvinen. Se vastuu kestää siihen asti mihin lapset asuvat kotona ja vielä jonkin matkaa sen jälkeenkin. Minun nuorimmainen on saman ikäinen mitä sinä ja voin sanoa, että lasten kasvattaminen aikuiseksi on ollut valtavan iso urakka, koska minä olen siitä ollut vastuussa ja olen sen lähes yksin hoitanut.

Mielelläni uskoisin sinua ja toivoisin, että kaltaisiasi miehiä olisi enemmänkin. Epäilen kuitenkin, että suunnitelmasi on yhtä realistinen kuin sillä alle kaksikymppisellä pariskunnalla, jotka aikoivat jäädä eläkkeelle 30-vuotiaina.

Vierailija
473/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis anteeksi nyt vaan mutta mitä mielipuolisia naisia täällä on jotka hyökkää tuon lapsia haluavan miehen kimppuun? Olisitte onnellisia! Minä menisin heti tuon miehen kanssa naimisiin. Unelma isä, ja tukisi naista uralla suostumalla koti-isäksi. Täysi unelma olisi verrattuna vastuunpakoilija laiskiaisiin.

Vierailija
474/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos näitä palstan ketjuja on uskominen, se johtuu siitä että ne nuoret naiset harrastavat seksiä vain nelikymppisten ja sitä vanhempien kanssa ja nämä ovat jo lapsensa tehneet. Ja jos joku nuori nainen alkaa lapsista haaveilla, vanhempi mies pistää tämän vain kiertoon ja ottaa uuden, nuoremman. Noin, ilmiö selitetty.

Eli vanhempikin mies voi halutessaan vielä saada lapsia nuoren naisen kanssa?

Joo, jos ei kehitysvammaisuus häiritse. Miesten sperma on lähes kuollutta kolmikymppisenä, täysin pilalla nelikymppisenä ja viisikymppiseltä sitä ei enää saa kiveksistä ulos kun ei seiso.

Vierailija
475/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Ei ole yksi eikä kaksi naista, joiden miehet ovat mankumalla mankuneet lasta ja luvanneet sen myös hoitaa, mutta kummasti lapsen synnyttyä unohtaneet kaiken sovitun ja käyttäneet aikansa lähinnä lusmuiluun ja hylänneet puolisonsa selviämään lapsen kanssa yksin.  Johtuisiko miinuspeukut tästä elämän karusta tosiseikasta? 

Tähän vastaan samoin kuten aikaisempaan kommenttiin. Lue ylempi viesti.

Ettekö te lue viestejä kokonaan, vai ette ymmärrä?

Monessa viestissä olen sanonut työskennelleeni lasten parissa useita vuosia ja tietäväni lastenhoidon realiteetit.

Ja kyllä, mieskin voi ne ymmärtää - ei pelkästään naiset.

Vierailija
476/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehistä ei ole isiksi, sehän tässä ongelma on. Ne muumioituvat mammojensa peräkammareihin pelaamaan pleikkaa ja elämään toimeentulotuella ilman koulutusta, ammattia ja toimivaa elimistöä.

Vierailija
477/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä on enemmäin kuin koskaan aiemmin ja määrä vaan kasvaa ja kasvaa... joo, suomalaisten määrä vähenee, mutta on meitä ennenkin on ollut määrällisesti paljon vähemmän ja silti ollaan selvitty tähänkin asti.

Hyvinvointivaltio ei kestä syntyvyyden romahdusta, vaan palaamme 1950-luvun Suomeen, jonka myötä syntyvyys taas nousee koska lapsista tulee vanhempiensa vanhuuden turva.

1950-luvulla ei ollut robotteja, jotka olisivat voineet hoitaa vanhuksia, mutta tulevaisuudessa niitä hoitorobotteja tulee olemaan. 1950-luvulla tekoäly ei olisi kyennyt edes liikuttamaan matoa matopelissä tai tetrispalikkaa Tetriksessä, mutta nykyään tekoäly pystyy ajamaan rajoitetusti jo autojakin ja lentämään lentokoneita. Ja tekoälyn kehitysvauhti tulee tästä vain kiihtymään.

Enkä muuten usko, että syntyvyys tulee enää nousemaan. Jo viime vuosikymmenellä syntyi niin pienet ikäluokat, että kunhan he tulevat laajemmalti synnytysikään, niin lapsia syntynee silloin entistäkin vähemmän. Tämän vuosikymmenen ikäluokista puhumattakaan! Ellei tänne sitten tule runsaasti väkeä muualta, joilla syntyvyys on selvästi suomalaisia suurempaa.

Vierailija
478/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis anteeksi nyt vaan mutta mitä mielipuolisia naisia täällä on jotka hyökkää tuon lapsia haluavan miehen kimppuun? Olisitte onnellisia! Minä menisin heti tuon miehen kanssa naimisiin. Unelma isä, ja tukisi naista uralla suostumalla koti-isäksi. Täysi unelma olisi verrattuna vastuunpakoilija laiskiaisiin.

Kiitos puolustamisestani.

Tuntuu vähän, että taistelen täällä tuulimyllyjä vastaan.

Jotenkin outoa, että vaikka minulla on korkeakoulututkinto lasten parissa toimimiseen ja olen työskennellyt vauvoista teini-ikäisiin parissa useita vuosia ja silti sanotaan etten ymmärrä lastenhoidon realiteetteja koska olen mies...

Vierailija
479/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, ketkä tekevät lapsia, on vaan hyvä asia etteivät aggressiiviset velat tee lapsia. Silloin niillä lapsilla on aikanaan käsissä maailma jossa on vähemmän kuormitusta ympäristölle.

Vierailija
480/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Mies, joka on päävastuussa lapsista ja kodista, on yhtä harvinainen kuin yksisarvinen. Se vastuu kestää siihen asti mihin lapset asuvat kotona ja vielä jonkin matkaa sen jälkeenkin. Minun nuorimmainen on saman ikäinen mitä sinä ja voin sanoa, että lasten kasvattaminen aikuiseksi on ollut valtavan iso urakka, koska minä olen siitä ollut vastuussa ja olen sen lähes yksin hoitanut.

Mielelläni uskoisin sinua ja toivoisin, että kaltaisiasi miehiä olisi enemmänkin. Epäilen kuitenkin, että suunnitelmasi on yhtä realistinen kuin sillä alle kaksikymppisellä pariskunnalla, jotka aikoivat jäädä eläkkeelle 30-vuotiaina.

Onko se mielestäsi epärealistinen sen takia, koska olen mies?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme