Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?
Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.
Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.
Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.
Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.
Kommentit (684)
Minkä takia palstan kaikki ketjut käsittelevät vouhotusta aiheesta ”en aio tehdä lapsia”? Onko jossain joku ammattitrollien armeija joka näitä suoltaa? Vihreiden puoluetoimisto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tästä taas vatvotaan.
Alhainen syntyvyys on aivan mahdollista ja suht helppoa kääntää korkeaksi syntyvyydeksi. Se vaatii vain poliittista tahtoa. Virossa ja Unkarissa on onnistuttu loistavasti koska siellä sitä poliittista tahtoa oli. Suomessa ei ole, vihervasemmiston takia. Ihan turha syytellä yksilöitä, kun vastuu on poliittinen. Poliittisilla päätöksillä, etuuksilla ja insentiiveillä syntyvyyden saa nousuun kuin raketin.
Vaikka tarjottaisiin kuuta taivaalta, en hankkisi lasta. Ei kiinnosta.
N27
Tasan tarkkaan sua kiinnostaisi jos saisit sen myötä korkean statuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinä ja vaimona olo on kyllä niin kiittämätöntä ja raskasta hommaa.
Raataa saa kyllä niska limassa eikä kukaan arvosta.Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.
Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.
Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.
Miksi valitsette huonoja miehiä? Ei ne voi sekunnissa muuttua laiskoiksi ressukoiksi vaan kyllä se on nähtävissä hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta.
Minulla ei ole miestä enkä sellaista huolisikaan kun olen seurannut perheellisten elämää. Oma äitinikin on tuollainen "perinteinen suomalainen nainen" eli teki kaikkensa miehen miellyttämiseen, palvelemiseen ja sai välillä turpaansa alkoholisti-isältäni.
Suomessa perheväkivalta on edelleen yleistä.T: Aikaisempi kirjoittaja
Mun äiti oli alkoholisti ja pilasi siten myös minun elämäni. Päihdeäideille syntyy joka vuosi satoja lapsia. Sekään ei kerro kaikkea, koska moni on juomatta raskausajan kuten oma äitini ja sitten se alkaa taas.
Näissä keskusteluissa aina äiti on automaattisesti hyvä ja isä se huono. Oma isäni oli päihteetön ja hyvä, mutta siihen maailman aikaan ei isälle huoltajuutta annettu helposti, joten jouduin jäämään äitini luokse.
Hesarissa on juuri uusi tarina tytöstä joka joutui elämään päihdeäitinsä kanssa, maksullinen valitettavasti. Joku vuosi sitten tuli dokumenttia jostain todella sekopäisestä naisesta joka vankilakierteessä ja joka oli ylpeä väkivaltaisuudestaan ja päihdeongelmistaan. Kumma kyllä hänelläkin oli lapsia jotka tosin oli otettu onneksi pois häneltä. On sekä hyviä naisia ja miehiä ja erittäin huonoja naisia ja miehiä. Se että erittäin huonot naiset synnyttää lapsia on sen takia todella huono asia että raskausvaiheessa heidän tekemisensä vaikuttaa lapseen suoraan ja lapsista tulee heidän takiaan kehitysvammaisia ym. häiriöitä jotka ei koskaan poistu lasten elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinä ja vaimona olo on kyllä niin kiittämätöntä ja raskasta hommaa.
Raataa saa kyllä niska limassa eikä kukaan arvosta.Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.
Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.
Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.
Miksi valitsette huonoja miehiä? Ei ne voi sekunnissa muuttua laiskoiksi ressukoiksi vaan kyllä se on nähtävissä hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta.
Kai tajuat että miehistä ehkä 10% täyttää hyvän miehen kriteerit? Muut pääsee suhteeseen huijaamalla.
Mitä se kertoo naisista, että mies joutuu huijaamaan päästäkseen suhteeseen?
Ööh - ei mitään? Tai sen, etteivät kaikki miehet täytä naisen toiveita kumppanille, ja ne jotka eivät täytä ovat liian naisenkipeitä ollakseen rehellisiä. Ainut varma ratkaisuhan tietysti olisi se, että naiset lakkaisivat pitämästä minkäänlaisia kriteereitä partnereilleen. Tämähän nyt ei tietenkään ole realistista.
Vierailija kirjoitti:
Sain itseni raskaaksi velan miehen kanssa. Vähänkös naurattaa.
Jep, pääsit h**raamaan toisen naisen kumppanin kanssa. Olipa hemmetin omaperäistä, kukaan muu ei olekaan keksinyt tätä vitsiä ennen sinua. Haa haa. Pahoittelen, mutta maailma ei naura sinun kanssasi, se nauraa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alhainen syntyvyys on aivan mahdollista ja suht helppoa kääntää korkeaksi syntyvyydeksi. Se vaatii vain poliittista tahtoa. Virossa ja Unkarissa on onnistuttu loistavasti koska siellä sitä poliittista tahtoa oli. Suomessa ei ole, vihervasemmiston takia. Ihan turha syytellä yksilöitä, kun vastuu on poliittinen. Poliittisilla päätöksillä, etuuksilla ja insentiiveillä syntyvyyden saa nousuun kuin raketin.
N27Tasan tarkkaan sua kiinnostaisi jos saisit sen myötä korkean statuksen.
Ei yh ole mielestäni korkea status.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27Tasan tarkkaan sua kiinnostaisi jos saisit sen myötä korkean statuksen.
Eivät kaikki ole yhtä säälittäviä statuksen perässä konttaajia kuin sinä.
Ovat nähneet tvstä synnytysohjelmia. Aikoinaan naisilta pimitettiin tieto synnytyskivuista.
Haluaisin lapsia mutta mieheni (27v) ei niitä halua vielä. vaikea niitä lapsia on yksin tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyaikana saa hankkia lapsia. Vinkkua pitää vetää aruballa ja ostaa se hiton omakotitalo velkarahalla! Eikä saa unohtaa koiraa mitä kutsutaan mamman vauvaksi kunnes 38v vanhoina ollaan lapsettomuushoidoissa ihmettelemässä miten niin ne munasolut on vähissä.
Oon oikee nykyajan syntinen kun parikymppisenä odotan jo toistani ja vasta nyt haaveilen siitä omakotitalosta, ja apua naimisissakin ollaan vaikka ollaan vasta neljättä vuotta yhdessä.
Olet 20, joten menitte yhteen ollessasi 16?
Tolla menolla haaveilet siitä omakotitalosta vielä 50-vuotiaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen juttu tää kehin pilaaminen on?
Minä neljän lapsen äiti olen jumppaohjaaja ja juoksen maratoneja, päivätyöni (tutkija) ohella. Keho ”pilaantuu” ehkä promillen osalta, harvoin silloinkaan pysyvästi.Velat on ihan harhaisia kuvitelmissaan. Sen kun keksitte itsellenne näitä perusteluita, mutta älkää hitto vie olko urpoja ja julkisesti puhu tällaista soopaa. Netissä anonyymina korkeintaan.
Älä valehtele. Raskaus ja huonosti hoidetut synnytykset todellakin pilaavat naisten kehoja. Suomessa noin 10% lapsista syntyy imukupilla repimällä ja tuho naisessa on sen mukainen eikä korjauksia suostuta tekemään tai jos tehdään niin sitten vaihdevuosi-ikäisenä. Mahtavaa!
Mahtaa olla näky kun neljä on ulos tullut.
Naiset on aikuisia ihmisiå eikä heitä koskevia asioita saa pimittää. Isossa-Britanniassa nainen saa nykyään aina itse valita synnytystapansa ja syy on se ettå ah niiiin luonnollisessa alatiesynnytyksessä on todella suuria riskejä naiselle ja vammat isoja ja monesti elinikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailmassa vaaditaan korkeakoulutusta, joka kestää pitkään. Koulutuksesta huolimatta vakityön saanti on epävarmaa eikä nykyään haluta synnyttää epävarmuuteen, kun ehkäisy antaa vapauden valita. Kun elämän palaset alkavat olla paikallaan, voi olla liian myöhäistä. Tämä siis on seurausta kulttuurievoluutiosta.
Miten käy kulttuurievoluutiossa sellaisen kulttuurin, joka ei enää hanki lapsia?
Ketään ei kiinnosta.
Kyllä meitäkin on joita kiinnostaa, miten meidän käy.
Lisääntykää/olisitte lisääntyneet enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko tästä aiheesta pitää jauhaa?
Niin kauan jauhetaan kunnes syntyvyys nousee kestävälle tasolle. Muuten meitä ei pian enää ole.
Ei hätää, onhan meillä karvalapsia ja lisää tulee! 😂😂
Itse en enää ole synnytysikäinen, mutta lapset jäi tekemättä ihan siksi ettei kohdalle osunut miestä jota olisi edes ajatuksen tasolla kiinnostanut sitoutuminen ja perheenperustaminen. Olin siis jo päälle kaksikymppisenä valmis äidiksi ja olisin halunnut saada lapset suht nuorena, mutta mitään hinkua ei ollut siihen yksin.
Minusta (nuorten) miestenkin pitäisi ymmärtää, ettei se lapsentekoikä heilläkään ole ikuinen ja ikinuoruutta ei ole olemassakaan. Liki nelikymppisenä on jo hieman myöhäistä alkaa harkitsemaan omaa perhettä ja etsimään sopivaa puolisoa.
N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen juttu tää kehin pilaaminen on?
Minä neljän lapsen äiti olen jumppaohjaaja ja juoksen maratoneja, päivätyöni (tutkija) ohella. Keho ”pilaantuu” ehkä promillen osalta, harvoin silloinkaan pysyvästi.Velat on ihan harhaisia kuvitelmissaan. Sen kun keksitte itsellenne näitä perusteluita, mutta älkää hitto vie olko urpoja ja julkisesti puhu tällaista soopaa. Netissä anonyymina korkeintaan.
Älä valehtele. Raskaus ja huonosti hoidetut synnytykset todellakin pilaavat naisten kehoja. Suomessa noin 10% lapsista syntyy imukupilla repimällä ja tuho naisessa on sen mukainen eikä korjauksia suostuta tekemään tai jos tehdään niin sitten vaihdevuosi-ikäisenä. Mahtavaa!
Mahtaa olla näky kun neljä on ulos tullut.
Naiset on aikuisia ihmisiå eikä heitä koskevia asioita saa pimittää. Isossa-Britanniassa nainen saa nykyään aina itse valita synnytystapansa ja syy on se ettå ah niiiin luonnollisessa alatiesynnytyksessä on todella suuria riskejä naiselle ja vammat isoja ja monesti elinikäisiä.
Vain Velan elämänsisältö koostuu siitä että miltä alapää näyttää. Muilla on onneksi tärkeämpää ajateltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.
N22
Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.
Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.
Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...
Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia...
Miten pitkäksi aikaa jäisit koti-isäksi?
Niin pitkäksi aikaa kuin on tarpeen, totta toki itsekin haluan tehdä töitä, mutta sitten vain lapsi hoitoon. Minä voin vaikka olla se, joka jää hoitamaan kotiin sairasta lasta tarpeen vaatiessa - teenhän sitä jo nyt työkseni...
Millä meinasit elättää itsesi kun siellä kotona olet? En ainakaan itse haluaisi miestä elätettäväksi.
"Facepalm", hiukan sisällön lukua kiitos.
Tottakai työssäkäyvä puoliso elättää jos hän koti-isyyttä myös vaatii, kuten yllä sanoin--> olen niin kauan kuin tarpeen vaatii. Näinhän se menee niissäkin suhteissa missä nainen jää kotiin, ihan yhtälailla. Miksi se olisi eri asia nyt? Koska olen mies?
Ja kuten sanoin niin haluan myös käydä töissä, eli olisin koti-isänä niin kauan kuin on tarpeen (eli miten nainen haluaa, olen ok asian kanssa), muuten menen töihin ja huolehdin lapsesta tämän sairastaessa ettei toisen tarvitse uransa vuoksi jäädä lasta hoitamaan. Miksi tämäkin on sinulle ongelma? Hassu olet.
PS. Minulla on pääomatuloja sen verran että niilläkin saan itselleni perustarpeet.
PPS. Miksi niin monet naiset tykkäävät kommentistasi? Samat naiset olettavat että heidän miehensä elättää heidät jos he jäävät miehen halusta kotiin kotiäideiksi, miksi asia ei toimisi toisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää ole synnytysikäinen, mutta lapset jäi tekemättä ihan siksi ettei kohdalle osunut miestä jota olisi edes ajatuksen tasolla kiinnostanut sitoutuminen ja perheenperustaminen. Olin siis jo päälle kaksikymppisenä valmis äidiksi ja olisin halunnut saada lapset suht nuorena, mutta mitään hinkua ei ollut siihen yksin.
Minusta (nuorten) miestenkin pitäisi ymmärtää, ettei se lapsentekoikä heilläkään ole ikuinen ja ikinuoruutta ei ole olemassakaan. Liki nelikymppisenä on jo hieman myöhäistä alkaa harkitsemaan omaa perhettä ja etsimään sopivaa puolisoa.
N43
Samaa mieltä, ja aihetta todella tulisi lähestyä siitä näkökulmasta, että aika on rajallinen miehillekin. Vaikka teoriassa kyky säilyy läpi iän, ei se käytännössä päde.
Minustakin pitäsi puhua enemmän siitä, ettei miehillekään ole ikuisesti hyvä aika saada lapsia, koska sperman laatu heikkenee. Miehet eivät usein tätä tajua. Onko 35-v miehen sperma enää kuinka laadukasta?
N27