Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
441/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tää keskustelu muuttui kymmenennen sivun jälkeen kolmekymppisten miesten yksinäiseksi uudenvuoden toivotuksiksi eri nimimerkkejen takaa:D

Vierailija
442/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin pitäsi puhua enemmän siitä, ettei miehillekään ole ikuisesti hyvä aika saada lapsia, koska sperman laatu heikkenee. Miehet eivät usein tätä tajua. Onko 35-v miehen sperma enää kuinka laadukasta?

Mielestäni kyse on muustakin kuin sperman laadysta. Kyse on siitä, miten jaksaa olla läsnä kasvavan lapsen elämässä se 20 v. jne.

Ja tietenkin ikä vaikuttaa myös kumppanin löytämiseen perheenperustamistarkoituksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyaikana saa hankkia lapsia. Vinkkua pitää vetää aruballa ja ostaa se hiton omakotitalo velkarahalla! Eikä saa unohtaa koiraa mitä kutsutaan mamman vauvaksi kunnes 38v vanhoina ollaan lapsettomuushoidoissa ihmettelemässä miten niin ne munasolut on vähissä.

Oon oikee nykyajan syntinen kun parikymppisenä odotan jo toistani ja vasta nyt haaveilen siitä omakotitalosta, ja apua naimisissakin ollaan vaikka ollaan vasta neljättä vuotta yhdessä.

Olet 20, joten menitte yhteen ollessasi 16?

Tolla menolla haaveilet siitä omakotitalosta vielä 50-vuotiaanakin.

Ei parikymppinen ole sama kuin 20 vuotias. Parikymppinen voi olla mitä vaan 20-29 v väliltä, varsinkin jos ikäkriisissä ei halua vielä myöntää olevansa lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä.

T. Parikymppinen eli kuukauden päästä 27 vuotias nainen

Vierailija
444/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen juttu tää kehin pilaaminen on?

Minä neljän lapsen äiti olen jumppaohjaaja ja juoksen maratoneja, päivätyöni (tutkija) ohella. Keho ”pilaantuu” ehkä promillen osalta, harvoin silloinkaan pysyvästi.

Velat on ihan harhaisia kuvitelmissaan. Sen kun keksitte itsellenne näitä perusteluita, mutta älkää hitto vie olko urpoja ja julkisesti puhu tällaista soopaa. Netissä anonyymina korkeintaan.

Älä valehtele. Raskaus ja huonosti hoidetut synnytykset todellakin pilaavat naisten kehoja. Suomessa noin 10% lapsista syntyy imukupilla repimällä ja tuho naisessa on sen mukainen eikä korjauksia suostuta tekemään tai jos tehdään niin sitten vaihdevuosi-ikäisenä. Mahtavaa!

Mahtaa olla näky kun neljä on ulos tullut.

Naiset on aikuisia ihmisiå eikä heitä koskevia asioita saa pimittää. Isossa-Britanniassa nainen saa nykyään aina itse valita synnytystapansa ja syy on se ettå ah niiiin luonnollisessa alatiesynnytyksessä on todella suuria riskejä naiselle ja vammat isoja ja monesti elinikäisiä.

Mahtaa olla näky? Olen neljä synnyttänyt ja pimpsani ei ole minkäänlainen nähtävyys. Ihan tavallinen.

Miksi ihmeessä haluat arvostella toisten naisten alapäitä.

Vierailija
445/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä neljän lapsen äiti olen jumppaohjaaja ja juoksen maratoneja, päivätyöni (tutkija) ohella. Keho ”pilaantuu” ehkä promillen osalta, harvoin silloinkaan pysyvästi.

Velat on ihan harhaisia kuvitelmissaan. Sen kun keksitte itsellenne näitä perusteluita, mutta älkää hitto vie olko urpoja ja julkisesti puhu tällaista soopaa. Netissä anonyymina korkeintaan.

Älä valehtele. Raskaus ja huonosti hoidetut synnytykset todellakin pilaavat naisten kehoja. Suomessa noin 10% lapsista syntyy imukupilla repimällä ja tuho naisessa on sen mukainen eikä korjauksia suostuta tekemään tai jos tehdään niin sitten vaihdevuosi-ikäisenä. Mahtavaa!

Naiset on aikuisia ihmisiå eikä heitä koskevia asioita saa pimittää. Isossa-Britanniassa nainen saa nykyään aina itse valita synnytystapansa ja syy on se ettå ah niiiin luonnollisessa alatiesynnytyksessä on todella suuria riskejä naiselle ja vammat isoja ja monesti elinikäisiä.

Kehitysmaissa kun alaikäiset pikkulikat synnyttävät ilman lääkäreitä syntyy pahaa jälkeä. Täällä lähtökohtaisesti synnyttäminen on aikuisten naisten hommaa ja lääkärit ovat apuna koko ajan. Synnyttäminen on luonnollista eikä mikään maailmanloppu. Omassa vauvaryhmässä on 50 naista eikä kenelläkään ole revennyt mitään lopullisesti. Useimmilla on useampi kuin yksi lapsi.

Vierailija
446/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin pitäsi puhua enemmän siitä, ettei miehillekään ole ikuisesti hyvä aika saada lapsia, koska sperman laatu heikkenee. Miehet eivät usein tätä tajua. Onko 35-v miehen sperma enää kuinka laadukasta?

Mielestäni kyse on muustakin kuin sperman laadysta. Kyse on siitä, miten jaksaa olla läsnä kasvavan lapsen elämässä se 20 v. jne.

Ja tietenkin ikä vaikuttaa myös kumppanin löytämiseen perheenperustamistarkoituksessa.

Näin on, ja siksikin on uskomatonta, että tehdään uutinen "synnytysikäisistä naisista" unohtaen koko toinen osapuoli yhtälöstä.

Vierailija
447/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaissa kun alaikäiset pikkulikat synnyttävät ilman lääkäreitä syntyy pahaa jälkeä. Täällä lähtökohtaisesti synnyttäminen on aikuisten naisten hommaa ja lääkärit ovat apuna koko ajan. Synnyttäminen on luonnollista eikä mikään maailmanloppu. Omassa vauvaryhmässä on 50 naista eikä kenelläkään ole revennyt mitään lopullisesti. Useimmilla on useampi kuin yksi lapsi.

On helppo vähätellä, kun itselle ei ole käynyt pahasti.

Vierailija
448/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia...

Ihan mielenkiinnosta kysyn niiltä jotka ovat alapeukuttaneet: miksi teidän mielestä on huono asia että mies haluaa lapsia ja on valmis huolehtimaan heistä, ettei naisen tarvitsisi luopua urasta kuten hän kokee luopuvansa jos joutuisi olemaan päävastuussa lapsista?

Tuskin saan mitään kommentteja tähän, vaan pelkkiä alapeukkuja kun kellään ei ole perusteluita...

Vierailija
449/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa on lasukulttuuri ja lastesuojelu kyttää.

Vierailija
450/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset miehet ovat nykyään vieraantuneita biologiasta ja lykkäävät lapsen tekoa loputtomiin. Sperman laatu on heikentynyt myös ja ihmiset haluavat matkustella. Siinä on syy miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen. 

Liian monet suomalaiset naiset ovat vieraantuneet normaalista, luonnollisesta roolistaan ja paikastaan, kuvittellen olevansa jotain kovin uniikkia ja leijuen jossain ihme sfääreissä. Suomalaiset naiset eivät kertakaikkiaan ole enää aikoihin olleet Vaimo-matskua™ eikä Äiti-matskua™, joten sellaisten kanssa ei pysty tekemään kakaroita eikä edes leikillään ajatella perheen perustamista. Siinä syyt miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen.

Tarkoittanet perinteistä, perhekeskeistä naista? Kyllä meitä on, itsekin olen sellainen. Lienee sanomattakin selvää, että aviomies ei ole suomalainen (vääräleuoille, eurooppalainen) - tällaisena tietää olevansa kullanarvoinen, ja osaa vaatia kumppanilta samanarvoista arvomaailmaa ja panostusta. Suomalainen nykymies mielellään vaan ottaa ja ottaa, vaan ei anna mitään arvoa puolisolle tai perheelle. Mitä sellaisella tekee?

Vierailija
451/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan ei halua nussia näitä otuksia. Lapsen saamiseen tarvitaan spermaa. Ja sitä saa mieheltä, joka pystyy laukeamaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Vierailija
452/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velat vauhdissa taas.. ”naisia pidetään vaan synnytyskoneina”.

Mulla on 2 akateemista tutkintoa, hyväpalkkainen työ johtohommissa, erinomainen ura (vastasin aiemmin jo ketjuun). Ja tämä kaikki on oikeastaan aivan merkityksetöntä sen rinnalla että mulla on ihanat rakkaat lapset.

Mulla ei mikään raha, ura, titteli ole niin arvokas kuin ihanat viisaat lapseni. Mistään muusta en tunne niin suurta riemua, iloa, kiitollisuutta ja onnea kuin lapsistani. En ylennyksistä, en palkankorotuksista, en esim uudesta autosta.

Kyllä on harhauduttu kauas oikeasta elämästä kun lasten teko nähdään jonain VASTENMIELISENÄ. Se on hienointa elämässäni. Jos vela itse on tätä mieltä niin olkoon, mutta älköön yleistäkö koskemaan muita. Minä en ole synnytyskone vaan uskomattoman upea, taidokas elävä organismi joka on pystynyt tuottamaan elämää. Se jos mikä on kaunista.

Mikäs pikku egoisti pershedelmineen sieltä tulla tupsahti. Kyllä, lasten teko on vastenmielistä, jos sen seurauksena muuttuu puoliksikaan yhtä oksettavaksi lässyttäjäksi kuin sinä.

Vierailija
453/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Ihan mielenkiinnosta kysyn niiltä jotka ovat alapeukuttaneet: miksi teidän mielestä on huono asia että mies haluaa lapsia ja on valmis huolehtimaan heistä, ettei naisen tarvitsisi luopua urasta kuten hän kokee luopuvansa jos joutuisi olemaan päävastuussa lapsista?

Tuskin saan mitään kommentteja tähän, vaan pelkkiä alapeukkuja kun kellään ei ole perusteluita...

Sä et ole vielä kypsä isäksi kun et ymmärrä, että pienelle lapselle äidin läsnäolo on tärkein, koska hän oli 9kk sen äidin mahassa - siitä muodustuu ns näkymätön napanuora.

Vierailija
454/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittanyt kylla ja kovasti aviomiehen kanssa, mutta raskaaksi en ole tullut? Miksi. En tieda, mutta ei se aina halusta ole kiinni jos ei raskaaksi tule.

Vierailija
455/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Mielestäni se on täysin ok. Pitää löytää kumppani, jonka kanssa toiveet käyvät yksiin.

T. Nainen

Vierailija
456/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sellanen jolle ON käynyt pahasti. Repesi niin että peräsuolen sulkija repeytyi ja olin kakkavaippainen melko pitkään. Ja tiedätkö mitä? Tekisin saman milloin vaan uudestaan. Ja itse asiasa pari kertaa sen jälkeen olen tehnytkin. Se lapsi on edelleenkin tuhat kertaa tärkeämpi mulle kuin alakerran kunto ja en ikimaailmassa ”peruuttaisi” tapahtunutta vaikka ajassa pääsisi taaksepäin.

Tätä velat ei vaan voi ymmärtää. Niiden maailma on minäminäminä eikä ne ymmärrä mitään altruismista, siitä että joku muu voi olla tärkeämpi kuin itse.

Musta on vaan hyvä asia että nää vöyhöttäjä velat ei lisäänny. Viettäkää se loppuelämä alpäätänne peilillä ihaillen, se kun niin tärkeä teille. Siitä varmaan saa mitalin jossain vaiheessa.

Miehet, ihanko oikeesti teidän ihannenainen on vela?

Vierailija
457/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Siksi koska miehet ajavat naiset tähän ansaan. Mies haluaa lapsia eli naisen joka pysyttelee enemmän kotona ja on taloudellisesti riippuvainen miehestään.

Viimeistään nelikymppisenä mies lähtee nuoremman matkaan tai käy huorissa.

Vierailija
458/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Ei ole yksi eikä kaksi naista, joiden miehet ovat mankumalla mankuneet lasta ja luvanneet sen myös hoitaa, mutta kummasti lapsen synnyttyä unohtaneet kaiken sovitun ja käyttäneet aikansa lähinnä lusmuiluun ja hylänneet puolisonsa selviämään lapsen kanssa yksin.  Johtuisiko miinuspeukut tästä elämän karusta tosiseikasta? 

Vierailija
459/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat vauhdissa taas.. ”naisia pidetään vaan synnytyskoneina”.

Mulla on 2 akateemista tutkintoa, hyväpalkkainen työ johtohommissa, erinomainen ura (vastasin aiemmin jo ketjuun). Ja tämä kaikki on oikeastaan aivan merkityksetöntä sen rinnalla että mulla on ihanat rakkaat lapset.

Mulla ei mikään raha, ura, titteli ole niin arvokas kuin ihanat viisaat lapseni. Mistään muusta en tunne niin suurta riemua, iloa, kiitollisuutta ja onnea kuin lapsistani. En ylennyksistä, en palkankorotuksista, en esim uudesta autosta.

Kyllä on harhauduttu kauas oikeasta elämästä kun lasten teko nähdään jonain VASTENMIELISENÄ. Se on hienointa elämässäni. Jos vela itse on tätä mieltä niin olkoon, mutta älköön yleistäkö koskemaan muita. Minä en ole synnytyskone vaan uskomattoman upea, taidokas elävä organismi joka on pystynyt tuottamaan elämää. Se jos mikä on kaunista.

Mikäs pikku egoisti pershedelmineen sieltä tulla tupsahti. Kyllä, lasten teko on vastenmielistä, jos sen seurauksena muuttuu puoliksikaan yhtä oksettavaksi lässyttäjäksi kuin sinä.

Kateudesta kihisevä köyhä uralla menestymätön vela :)

Vierailija
460/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sellanen jolle ON käynyt pahasti. Repesi niin että peräsuolen sulkija repeytyi ja olin kakkavaippainen melko pitkään. Ja tiedätkö mitä? Tekisin saman milloin vaan uudestaan. Ja itse asiasa pari kertaa sen jälkeen olen tehnytkin. Se lapsi on edelleenkin tuhat kertaa tärkeämpi mulle kuin alakerran kunto ja en ikimaailmassa ”peruuttaisi” tapahtunutta vaikka ajassa pääsisi taaksepäin.

Tätä velat ei vaan voi ymmärtää. Niiden maailma on minäminäminä eikä ne ymmärrä mitään altruismista, siitä että joku muu voi olla tärkeämpi kuin itse.

Musta on vaan hyvä asia että nää vöyhöttäjä velat ei lisäänny. Viettäkää se loppuelämä alpäätänne peilillä ihaillen, se kun niin tärkeä teille. Siitä varmaan saa mitalin jossain vaiheessa.

Miehet, ihanko oikeesti teidän ihannenainen on vela?

Onpas katkeraa tekstiä, käy sun lastasi sääliksi kun on tuollainen suvaitsematon ja veloja haukkuva äiti. Varsinainen altruisti. Tuolla mollaamisella et kyllä edistä yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme