Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?
Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.
Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.
Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.
Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
"Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.
Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.
Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...
Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia..."
Olen juuri samaa mieltä! Voi kunpa löytäisin sinun tavallasi ajattelevan ihanan miehen. Voisin tehdä vaikka 3 lasta. Terveysalalla olen.
Nainen, 28 v
Haha, kiitoksia kohteliaisuudesta. "Valitettavasti" olen tällä hetkellä varattu. Itsekin terveysalalla:)
Unelmoin lapsista ja valitettavasti jos nykyinen tyttöystäväni pitää päänsä lasten suhteen, niin en näe valitettavasti muuta mahdollisuutta kuin eron.
Lapset on unelmani, ura on tyttöystäväni unelma. Lasten eteen hänen ei tarvitse uhrata uraansa, mutta minun pitää uhrata oma unelmani jos hän pitää päänsä... - ei paljoa vaihtoehtoja..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tästä taas vatvotaan.
Alhainen syntyvyys on aivan mahdollista ja suht helppoa kääntää korkeaksi syntyvyydeksi. Se vaatii vain poliittista tahtoa. Virossa ja Unkarissa on onnistuttu loistavasti koska siellä sitä poliittista tahtoa oli. Suomessa ei ole, vihervasemmiston takia. Ihan turha syytellä yksilöitä, kun vastuu on poliittinen. Poliittisilla päätöksillä, etuuksilla ja insentiiveillä syntyvyyden saa nousuun kuin raketin.
Ai siellä on saatu köyhyys, kehonsa pilaaminen ja kotiorjuus markkinoitua naisille elämän sisällöksi?
Sä olet itse köyhä :)
T. Varakas onnellinen äiti
Mikä ihmeen juttu tää kehin pilaaminen on?
Minä neljän lapsen äiti olen jumppaohjaaja ja juoksen maratoneja, päivätyöni (tutkija) ohella. Keho ”pilaantuu” ehkä promillen osalta, harvoin silloinkaan pysyvästi.
Velat on ihan harhaisia kuvitelmissaan. Sen kun keksitte itsellenne näitä perusteluita, mutta älkää hitto vie olko urpoja ja julkisesti puhu tällaista soopaa. Netissä anonyymina korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinä ja vaimona olo on kyllä niin kiittämätöntä ja raskasta hommaa.
Raataa saa kyllä niska limassa eikä kukaan arvosta.Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.
Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.
Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.
Miksi valitsette huonoja miehiä? Ei ne voi sekunnissa muuttua laiskoiksi ressukoiksi vaan kyllä se on nähtävissä hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta.
Kai tajuat että miehistä ehkä 10% täyttää hyvän miehen kriteerit? Muut pääsee suhteeseen huijaamalla.
Mitä se kertoo naisista, että mies joutuu huijaamaan päästäkseen suhteeseen?
Eihän nykyaikana saa hankkia lapsia. Vinkkua pitää vetää aruballa ja ostaa se hiton omakotitalo velkarahalla! Eikä saa unohtaa koiraa mitä kutsutaan mamman vauvaksi kunnes 38v vanhoina ollaan lapsettomuushoidoissa ihmettelemässä miten niin ne munasolut on vähissä.
Oon oikee nykyajan syntinen kun parikymppisenä odotan jo toistani ja vasta nyt haaveilen siitä omakotitalosta, ja apua naimisissakin ollaan vaikka ollaan vasta neljättä vuotta yhdessä.
Jos lapsen synnyttäminen lisää arvostusta, nostaa statuksen korkealle, siitä saa arvostuksen lisäksi myös kompensaation rahallisesti, niin kas vain - JOKAINEN vela olisi äkkiä äiti.
Suomen alhainen syntyvyys on poliittinen arvovalinta. Toisinkin voisi olla.
Eihän nykyaikana saa hankkia lapsia. Vinkkua pitää vetää aruballa ja ostaa se hiton omakotitalo velkarahalla! Eikä saa unohtaa koiraa mitä kutsutaan mamman vauvaksi kunnes 38v vanhoina ollaan lapsettomuushoidoissa ihmettelemässä miten niin ne munasolut on vähissä.
Oon oikee nykyajan syntinen kun parikymppisenä odotan jo toistani ja vasta nyt haaveilen siitä omakotitalosta, ja apua naimisissakin ollaan vaikka ollaan vasta neljättä vuotta yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Velat vauhdissa taas.. ”naisia pidetään vaan synnytyskoneina”.
Mulla on 2 akateemista tutkintoa, hyväpalkkainen työ johtohommissa, erinomainen ura (vastasin aiemmin jo ketjuun). Ja tämä kaikki on oikeastaan aivan merkityksetöntä sen rinnalla että mulla on ihanat rakkaat lapset.
Mulla ei mikään raha, ura, titteli ole niin arvokas kuin ihanat viisaat lapseni. Mistään muusta en tunne niin suurta riemua, iloa, kiitollisuutta ja onnea kuin lapsistani. En ylennyksistä, en palkankorotuksista, en esim uudesta autosta.
Kyllä on harhauduttu kauas oikeasta elämästä kun lasten teko nähdään jonain VASTENMIELISENÄ. Se on hienointa elämässäni. Jos vela itse on tätä mieltä niin olkoon, mutta älköön yleistäkö koskemaan muita. Minä en ole synnytyskone vaan uskomattoman upea, taidokas elävä organismi joka on pystynyt tuottamaan elämää. Se jos mikä on kaunista.
Joko miehesi on jättänyt sinut? Pettääkö usein?
Vierailija kirjoitti:
Oletko se nimimerkki ”kateellinen nainen tilittää”? 😂
Surullista olla noin katkeroitunut vapaiden naisten elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain lehdestä luin analyysin, että jos nyt syntyisi todella paljon lapsia, Suomi olisi pulassa. Nimittäin silloin olisi saman aikaisesti kovat eläkemenot ja kovat koulutus/neuvolakulut lapsille ja nuorille. Suomen talous ei kestäisi sitä. Matala syntyvyys tässä tilanteessa ei ole Suomelle kovin haitaksi. Mutta toki pitkällä tähtäimellä olisi toivottavaa, ettei syntyvyys enää laske.
Tasa-arvon väheneminen on varmaankin totta. Poikien äitinä yritän olla tarkkana, etteivät poikani joutuisi tulevien puolisoidensa nalkutuksen kohteeksi. :)
Ja sen varmaan älykkäänä naisena varmistat sillä että poikasi tietävät ettå omassa kodissa kaikki kuuluu aina tasa-arvoisesti molemmille eli se jatkuva siivous ja lastenhoito myös yöllä sekä myös puolison huomioiminen pitäminen arvokkaana tärkeimpånä ihmisenä lasten jälkeen?
Sinunlaisesi ovat suurin este ja takapakin aiheuttaja tasa-arvossa. Miehet ovat eläneet niin kuin vastuuttomat kakarat ja kun nainen vaatii myös mieheltå aikuisuutta niin se on miehen tasa-arvon vähemistä? Nauraisin jos ei itkettäisi. Minä häpeäisin jos poikani puoliso kertoisi ettå poikani on kotilusmu ja miettisin missä kohtaa kasvatus meni pieleen.Tässä taas tätä äidin syyllistämistä oikein urakalla.
Kaikki vika on aina äidissä ja äidin jälkeen pojissa, jotka on kasvatettu kieroon. Äiti on heidät passannut pilalle.
Mun mies ei ainakaan ole mikään erityisen innostunut kokki, mutta ilmeisesti hänet täytyy pakottaa kokkaamaan joka toinen päivä, koska muuten ei tasa-arvo toteudu. Itse nautin kokkaamisesta, mutta nyt poika sitten kasvaa kieroksi. Pitäiskö mun myös perustaa yritys kuten miehellä on, jotta tasa-arvon vuoksi tytär näkisi, että naisetkin voi olla yrittäjiä?
Ihan mahdotonta on jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka se kuinka kaunis ajatus on.
Myös minun miestäni harmittaa, kun minä en ole mikään kokki tai kodinhengetär. Välillä hän yrittää ehdottaa, että laittaisin ruoan joka toinen päivä, mutta vastaan vain, että on ihan mahdotonta jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka kaunis ajatus se onkin.
On myös miehiä jotka kokkaa ja naisia jotka ei kokkaa. Mies joka kokkaa naiselle joka päivä on upea ilmestys eikä kukaan ole vaatimassa tasa-arvoa. Nainen kokkina on orja, vaikka nauttisi siitä.
Minä kokkaan ja mies viihdyttää sen aikaa lapsia, meille se on loistava työnjako eikä kumpikaan silloin lusmuile.
Enkä puhu nyt miehistä tai naisista, jotka ei tee yhtään mitään kotitöitä. Niitä kun on muitakin kun kokkaus.
Kyllä minä huomattavasti mieluummin viihdyttäisin lapsia kuin kokkaisin. Välillä on vaan pakko laittaa ruokaakin.
Niin? Enhän mä väittänyt että kaikille pitäisi sopia juuri tämä työnjako vaan että MEILLE se on loistava työnjako ja itse rentoudun tekemällä ruokaa ja kokeilemalla uusia reseptejä.
Ymmärrän sinua täysin. Meillä sama työnjako kolmestakin syystä. Minä olen meistä parempi kokki, minä olen meistä nirsompi ja minä tykkään laittaa ruokaa. Ihan järjetöntä, että miehen pitäisi ihan vaan tasa-arvon vuoksi kokata makaronia ja ketsuppia minun nyrpisteltäväkseni. Äitiyslomilla meillä meni suurin osa muistakin kotitöistä tuolla kaavalla, ja sekin oli minulle ihan okei. Minä olin puuhaillut lasten kanssa jo koko päivän, minulle oli ihan okei että mies leikki vuorostaan heidän kanssaan.
Haluan lapsia. Ei vaan ole tullut vastaan sopivaa miestä. Vastaan tulee miehiä joihin ei ihastu, jotka on sitoutumiskammosia, hakevat vain seksiä tai eivät kiinnostu minusta.
Ne lapsia haluavat miehet, joiden kanssa olen käynyt treffeillä ovat halunneet naimisiin heti tai ajatelleet, että jos ei "fyysistä kiinnostusta" tule heti niin peli on menetetty. Joukossa on myös ollut miehiä, jotka tuntuvat ajattelevan, etten voi olla älykäs koska olen nainen.
En voi myöskään pakottaa itseäni rakastumaan kehenkään vaikka oli kuinka mukava ihminen. Tunteita ei voi pakottaa. "etsin" miestä jonka kanssa parisuhteessa olisimme tasa-arvoisia ja molemmat osallostuvat kodin töihin tasapuolisesti ja molemmilla on aikaa harrastuksiin jne. Saman tyyppiset arvot ja mielenkiinnon kohteet. Tällaisia on vaikea löytää, varsinkin nykyajan nettideittailussa, jossa enemmistö yrittää vetää jotakin roolia tai anna mahdollisuuksia suhteelle silloin kun synkkaa. Mahdollisuus todelliseen tutustumiseen tuntuu kaatuvan heti alkuun, jos ei "sytytä".
N27
Mulla on mies, joka osallistuu kaikkeen ja tekee kaikesta puolet ellei jopa enemmän, mutta silti tuntuu ettei mitään yhteistä enää ole. Intohimo kuollut ja kaikki tuntuu vaikealta ja koko miehen naama ärsyttää. Mies tuntee varmaan samoin.
Kyllä nää parisuhteet on hankalia enkä enää ihmettele miksi ihmiset eroaa niin paljon. Huonoja aikoja on niin vaikea kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velat vauhdissa taas.. ”naisia pidetään vaan synnytyskoneina”.
Mulla on 2 akateemista tutkintoa, hyväpalkkainen työ johtohommissa, erinomainen ura (vastasin aiemmin jo ketjuun). Ja tämä kaikki on oikeastaan aivan merkityksetöntä sen rinnalla että mulla on ihanat rakkaat lapset.
Mulla ei mikään raha, ura, titteli ole niin arvokas kuin ihanat viisaat lapseni. Mistään muusta en tunne niin suurta riemua, iloa, kiitollisuutta ja onnea kuin lapsistani. En ylennyksistä, en palkankorotuksista, en esim uudesta autosta.
Kyllä on harhauduttu kauas oikeasta elämästä kun lasten teko nähdään jonain VASTENMIELISENÄ. Se on hienointa elämässäni. Jos vela itse on tätä mieltä niin olkoon, mutta älköön yleistäkö koskemaan muita. Minä en ole synnytyskone vaan uskomattoman upea, taidokas elävä organismi joka on pystynyt tuottamaan elämää. Se jos mikä on kaunista.Joko miehesi on jättänyt sinut? Pettääkö usein?
Harhainen vela kateellisena kommentoimassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinä ja vaimona olo on kyllä niin kiittämätöntä ja raskasta hommaa.
Raataa saa kyllä niska limassa eikä kukaan arvosta.Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.
Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.
Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.
Miksi valitsette huonoja miehiä? Ei ne voi sekunnissa muuttua laiskoiksi ressukoiksi vaan kyllä se on nähtävissä hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta.
Kai tajuat että miehistä ehkä 10% täyttää hyvän miehen kriteerit? Muut pääsee suhteeseen huijaamalla.
Mitä se kertoo naisista, että mies joutuu huijaamaan päästäkseen suhteeseen?
Sen, että niiden jotka ei saa TOP 10 miestä kannattaisi suosiolla jäädä sinkuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.
N22
Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.
Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.
Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...
Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia...
Miten pitkäksi aikaa jäisit koti-isäksi?
Niin pitkäksi aikaa kuin on tarpeen, totta toki itsekin haluan tehdä töitä, mutta sitten vain lapsi hoitoon. Minä voin vaikka olla se, joka jää hoitamaan kotiin sairasta lasta tarpeen vaatiessa - teenhän sitä jo nyt työkseni...
Millä meinasit elättää itsesi kun siellä kotona olet? En ainakaan itse haluaisi miestä elätettäväksi.
Syntyvyys olisi enemmänkin saatava laskuun kuten Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Karmiva sanapari, "synnytysikäinen nainen".
Oletteko ikinä missään kuulleet sanontaa "siitosikäinen nuori mies"? "Miksi siitosikäiset nuoret miehet eivät siitä lapsia?" Ei, ette ole. MIEHISTÄ ei puhuta kuin hevosista, naisten kohdalla ihan OK.
Ja te kaikki, jotka olette vastanneet aloitukseen selittelemällä valintojanne ja vaikeuksianne, olette samalla hyväksyneet sen että naisista saa puhua tuohon sävyyn. Olette hyväksyneet asemanne pelkkinä synnytyskoneina.
Näin se on, ja juuri kuului sanapari YLEn uutisissa.
Odotan innolla, koska kuullaan uutinen "parhaassa siitosiässä olevista miehistä".
Sain itseni raskaaksi velan miehen kanssa. Vähänkös naurattaa.
Voi velat. Miksi, oi miksi, pitää toitottaa kaikkialla, kaikissa tilanteissa ja kaikille että ”olen vela, en halua lapsia”. Paras tapaus oli vela joka esitteli itsensä tyyliin ”hei olen Pirjo, olen muuten vela”. Ettekö ymmärrä että se teidän veluus ei ole maailman kiinnostavin ykkösasia ja ei sen mukaan kannata määritellä itseään ensisijaisesti. En minäkään kuvittele että minun elämäni, arvoni tai valintani kiinnostavat muita tai että pitää olla toitottamassa asiaa muille.
Vähän sama jos esittelisin itseni että ”hei, olen Pekka ja olen homo”.
Unkarissa esim usemman kuin 4 laösen äiti saa verovapauden, ja pääsee eläkkeelle aikaisemmin. Virossa lapsilisä on nelinkertainen suomeen verrattuna ostovoimaan ja hintatasoon suhteutettuna. Jo alkaa tapahtua.
Mutta arvatkaapa miksi ei suomessa? Koska äänestäjistä 70% on eläkeläisiä ja eläkeläiset äänestävät vain niitä jotka panostavat kaiken eläkeläsiin.
Montako yhteiskuntaa on saatu uudistettua eläkeläisiin kaiken satsaamalla? Niinpä. Ei yhtään.