Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
381/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitinä ja vaimona olo on kyllä niin kiittämätöntä ja raskasta hommaa.

Raataa saa kyllä niska limassa eikä kukaan arvosta.

Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.

Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.

Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.

Miksi valitsette huonoja miehiä? Ei ne voi sekunnissa muuttua laiskoiksi ressukoiksi vaan kyllä se on nähtävissä hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta.

Minulla ei ole miestä enkä sellaista huolisikaan kun olen seurannut perheellisten elämää. Oma äitinikin on tuollainen "perinteinen suomalainen nainen" eli teki kaikkensa miehen miellyttämiseen, palvelemiseen ja sai välillä turpaansa alkoholisti-isältäni.

Suomessa perheväkivalta on edelleen yleistä.

T: Aikaisempi kirjoittaja

Mun äiti oli alkoholisti ja pilasi siten myös minun elämäni. Päihdeäideille syntyy joka vuosi satoja lapsia. Sekään ei kerro kaikkea, koska moni on juomatta raskausajan kuten oma äitini ja sitten se alkaa taas.

Näissä keskusteluissa aina äiti on automaattisesti hyvä ja isä se huono. Oma isäni oli päihteetön ja hyvä, mutta siihen maailman aikaan ei isälle huoltajuutta annettu helposti, joten jouduin jäämään äitini luokse.

Vierailija
382/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Ei se ole myöhemminkään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain lehdestä luin analyysin, että jos nyt syntyisi todella paljon lapsia, Suomi olisi pulassa. Nimittäin silloin olisi saman aikaisesti kovat eläkemenot ja kovat koulutus/neuvolakulut lapsille ja nuorille. Suomen talous ei kestäisi sitä. Matala syntyvyys tässä tilanteessa ei ole Suomelle kovin haitaksi. Mutta toki pitkällä tähtäimellä olisi toivottavaa, ettei syntyvyys enää laske.

Tasa-arvon väheneminen on varmaankin totta. Poikien äitinä yritän olla tarkkana, etteivät poikani joutuisi tulevien puolisoidensa nalkutuksen kohteeksi. :)

Ja sen varmaan älykkäänä naisena varmistat sillä että poikasi tietävät ettå omassa kodissa kaikki kuuluu aina tasa-arvoisesti molemmille eli se jatkuva siivous ja lastenhoito myös yöllä sekä myös puolison huomioiminen pitäminen arvokkaana tärkeimpånä ihmisenä lasten jälkeen?

Sinunlaisesi ovat suurin este ja takapakin aiheuttaja tasa-arvossa. Miehet ovat eläneet niin kuin vastuuttomat kakarat ja kun nainen vaatii myös mieheltå aikuisuutta niin se on miehen tasa-arvon vähemistä? Nauraisin jos ei itkettäisi. Minä häpeäisin jos poikani puoliso kertoisi ettå poikani on kotilusmu ja miettisin missä kohtaa kasvatus meni pieleen.

Tässä taas tätä äidin syyllistämistä oikein urakalla.

Kaikki vika on aina äidissä ja äidin jälkeen pojissa, jotka on kasvatettu kieroon. Äiti on heidät passannut pilalle.

Mun mies ei ainakaan ole mikään erityisen innostunut kokki, mutta ilmeisesti hänet täytyy pakottaa kokkaamaan joka toinen päivä, koska muuten ei tasa-arvo toteudu. Itse nautin kokkaamisesta, mutta nyt poika sitten kasvaa kieroksi. Pitäiskö mun myös perustaa yritys kuten miehellä on, jotta tasa-arvon vuoksi tytär näkisi, että naisetkin voi olla yrittäjiä?

Ihan mahdotonta on jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka se kuinka kaunis ajatus on.

Myös minun miestäni harmittaa, kun minä en ole mikään kokki tai kodinhengetär. Välillä hän yrittää ehdottaa, että laittaisin ruoan joka toinen päivä, mutta vastaan vain, että on ihan mahdotonta jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka kaunis ajatus se onkin.

On myös miehiä jotka kokkaa ja naisia jotka ei kokkaa. Mies joka kokkaa naiselle joka päivä on upea ilmestys eikä kukaan ole vaatimassa tasa-arvoa. Nainen kokkina on orja, vaikka nauttisi siitä.

Minä kokkaan ja mies viihdyttää sen aikaa lapsia, meille se on loistava työnjako eikä kumpikaan silloin lusmuile.

Enkä puhu nyt miehistä tai naisista, jotka ei tee yhtään mitään kotitöitä. Niitä kun on muitakin kun kokkaus.

Kyllä minä huomattavasti mieluummin viihdyttäisin lapsia kuin kokkaisin. Välillä on vaan pakko laittaa ruokaakin.

Niin? Enhän mä väittänyt että kaikille pitäisi sopia juuri tämä työnjako vaan että MEILLE se on loistava työnjako ja itse rentoudun tekemällä ruokaa ja kokeilemalla uusia reseptejä.

Vierailija
384/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset miehet ovat nykyään vieraantuneita biologiasta ja lykkäävät lapsen tekoa loputtomiin. Sperman laatu on heikentynyt myös ja ihmiset haluavat matkustella. Siinä on syy miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen. 

Liian monet suomalaiset naiset ovat vieraantuneet normaalista, luonnollisesta roolistaan ja paikastaan, kuvittellen olevansa jotain kovin uniikkia ja leijuen jossain ihme sfääreissä. Suomalaiset naiset eivät kertakaikkiaan ole enää aikoihin olleet Vaimo-matskua™ eikä Äiti-matskua™, joten sellaisten kanssa ei pysty tekemään kakaroita eikä edes leikillään ajatella perheen perustamista. Siinä syyt miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen.

Niin, ne meidän väsyneet äidit ovat vannottaneet tyttäriään, että opiskele ja hanki mieleinen ammatti, elä mieleistä elämää ja jos perheen haluat perustaa, tee se sellaisen miehen kanssa, joka tekee oman osansa perheen ja lasten eteen. Kiittäkää toki isiänne, heidän syytä tämä on.

Joo molemmat vanhempani sanoivat minulle että älä koskaan ota miestä tai mene naimisiin.

Äiti sanoi tuon sen takia koska ei halua nähdä minua yhtä huono-osaisena väkivaltaisen alkoholistimiehen alistamana palvelijana ja kotiorjana.

Isäni sanoi tuon koska ei halua kenenkään miehen kohtelevan minua yhtä huonosti kuin hän äitiäni.

Vierailija
385/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.

Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.

Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.

Miksi valitsette huonoja miehiä? Ei ne voi sekunnissa muuttua laiskoiksi ressukoiksi vaan kyllä se on nähtävissä hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta.

Minulla ei ole miestä enkä sellaista huolisikaan kun olen seurannut perheellisten elämää. Oma äitinikin on tuollainen "perinteinen suomalainen nainen" eli teki kaikkensa miehen miellyttämiseen, palvelemiseen ja sai välillä turpaansa alkoholisti-isältäni.

Mun äiti oli alkoholisti ja pilasi siten myös minun elämäni. Päihdeäideille syntyy joka vuosi satoja lapsia. Sekään ei kerro kaikkea, koska moni on juomatta raskausajan kuten oma äitini ja sitten se alkaa taas.

Näissä keskusteluissa aina äiti on automaattisesti hyvä ja isä se huono. Oma isäni oli päihteetön ja hyvä, mutta siihen maailman aikaan ei isälle huoltajuutta annettu helposti, joten jouduin jäämään äitini luokse.

Eipä se mikään automaatio ole, mutta varsinkin 80- ja 90-luvulla syntyneet ovat pitäneet jopa normaalina perhe-elämänä sitä, että äiti hyysää ja hoivaa ja isä ryyppää. Ja se onkin typerä väite mitä monien suusta kuulee, että äiti on aina se numero 1 ja äidin pitää vähän enemmän miettiä mitä tekee ja isä saa sitten tehdä oman päänsä mukaan... Muistuu vaikka oman lapsuuden uudetvuodet, niin äiti laittoi hyvää ruokaa oikein juhla-aterian ja vieraita tuli kylään, niin jako oli se, että miehet kittasi ulkona viinaa ympäripäissään ja naiset sitten sisällä puuhailivat lasten kanssa ja hääräsi keittiössä...

Vierailija
386/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain lehdestä luin analyysin, että jos nyt syntyisi todella paljon lapsia, Suomi olisi pulassa. Nimittäin silloin olisi saman aikaisesti kovat eläkemenot ja kovat koulutus/neuvolakulut lapsille ja nuorille. Suomen talous ei kestäisi sitä. Matala syntyvyys tässä tilanteessa ei ole Suomelle kovin haitaksi. Mutta toki pitkällä tähtäimellä olisi toivottavaa, ettei syntyvyys enää laske.

Tasa-arvon väheneminen on varmaankin totta. Poikien äitinä yritän olla tarkkana, etteivät poikani joutuisi tulevien puolisoidensa nalkutuksen kohteeksi. :)

Ja sen varmaan älykkäänä naisena varmistat sillä että poikasi tietävät ettå omassa kodissa kaikki kuuluu aina tasa-arvoisesti molemmille eli se jatkuva siivous ja lastenhoito myös yöllä sekä myös puolison huomioiminen pitäminen arvokkaana tärkeimpånä ihmisenä lasten jälkeen?

Sinunlaisesi ovat suurin este ja takapakin aiheuttaja tasa-arvossa. Miehet ovat eläneet niin kuin vastuuttomat kakarat ja kun nainen vaatii myös mieheltå aikuisuutta niin se on miehen tasa-arvon vähemistä? Nauraisin jos ei itkettäisi. Minä häpeäisin jos poikani puoliso kertoisi ettå poikani on kotilusmu ja miettisin missä kohtaa kasvatus meni pieleen.

Kaikki vika on aina äidissä ja äidin jälkeen pojissa, jotka on kasvatettu kieroon. Äiti on heidät passannut pilalle.

Mun mies ei ainakaan ole mikään erityisen innostunut kokki, mutta ilmeisesti hänet täytyy pakottaa kokkaamaan joka toinen päivä, koska muuten ei tasa-arvo toteudu. Itse nautin kokkaamisesta, mutta nyt poika sitten kasvaa kieroksi. Pitäiskö mun myös perustaa yritys kuten miehellä on, jotta tasa-arvon vuoksi tytär näkisi, että naisetkin voi olla yrittäjiä?

Ihan mahdotonta on jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka se kuinka kaunis ajatus on.

Myös minun miestäni harmittaa, kun minä en ole mikään kokki tai kodinhengetär. Välillä hän yrittää ehdottaa, että laittaisin ruoan joka toinen päivä, mutta vastaan vain, että on ihan mahdotonta jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka kaunis ajatus se onkin.

On myös miehiä jotka kokkaa ja naisia jotka ei kokkaa. Mies joka kokkaa naiselle joka päivä on upea ilmestys eikä kukaan ole vaatimassa tasa-arvoa. Nainen kokkina on orja, vaikka nauttisi siitä.

Minä kokkaan ja mies viihdyttää sen aikaa lapsia, meille se on loistava työnjako eikä kumpikaan silloin lusmuile.

Enkä puhu nyt miehistä tai naisista, jotka ei tee yhtään mitään kotitöitä. Niitä kun on muitakin kun kokkaus.

Kyllä minä huomattavasti mieluummin viihdyttäisin lapsia kuin kokkaisin. Välillä on vaan pakko laittaa ruokaakin.

Niin? Enhän mä väittänyt että kaikille pitäisi sopia juuri tämä työnjako vaan että MEILLE se on loistava työnjako ja itse rentoudun tekemällä ruokaa ja kokeilemalla uusia reseptejä.

Niin? Minä puolestani rentoudun vaikka pelaamalla lautapeliä lasten kanssa. Loistava työnjako meilläkin - mies kokkaa ja minä viihdytän lapsia.

Vierailija
387/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikaisemmin korkeasti koulutetut naiset todella saivat vähemmän lapsia kuin vähemmän koulutetut, mutta eivät enää. Nyt heikommin koulutetut naiset jäävät useammin lapsettomaksi kuin korkea­koulutetut, ja ero vain kasvaa."

”Puhutaan työajoista, pätkätöistä, perhetuista ja miesten osallistumisesta kotitöihin, mutta eihän niissä ole tapahtunut mitään isoa muutosta”, professori Rotkirch kertoo.

Alkaa tuntua siltä, ettei yhtä helppoa vastausta ole. Ilmeisesti syntyvyyden laskun täytyy liittyä isompaan arvojen muutokseen."

HS

Vierailija
388/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se mikään automaatio ole, mutta varsinkin 80- ja 90-luvulla syntyneet ovat pitäneet jopa normaalina perhe-elämänä sitä, että äiti hyysää ja hoivaa ja isä ryyppää. Ja se onkin typerä väite mitä monien suusta kuulee, että äiti on aina se numero 1 ja äidin pitää vähän enemmän miettiä mitä tekee ja isä saa sitten tehdä oman päänsä mukaan... Muistuu vaikka oman lapsuuden uudetvuodet, niin äiti laittoi hyvää ruokaa oikein juhla-aterian ja vieraita tuli kylään, niin jako oli se, että miehet kittasi ulkona viinaa ympäripäissään ja naiset sitten sisällä puuhailivat lasten kanssa ja hääräsi keittiössä...

Olen minäkin syntynyt 80-luvulla ja kokemukseni on silti täysin päinvastainen. Naisten alkoholismi on hyvin vaiettu asia.

Vierailija
389/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin syntynyt 80-luvulla ja kokemukseni on silti täysin päinvastainen. Naisten alkoholismi on hyvin vaiettu asia.

Niin naisten alkoholismi oli vaiettu asia ja pidettiin paljon pahempana, kuin miesten. Moni piti sitä jopa normaalina, että isä ryyppäsi.

Vierailija
390/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Minä puolestani rentoudun vaikka pelaamalla lautapeliä lasten kanssa. Loistava työnjako meilläkin - mies kokkaa ja minä viihdytän lapsia.

Sehän on loistavaa, jos työnjako on molemmille

mieluinen. :)

Vierailija
391/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia...

Vierailija
392/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset miehet ovat nykyään vieraantuneita biologiasta ja lykkäävät lapsen tekoa loputtomiin. Sperman laatu on heikentynyt myös ja ihmiset haluavat matkustella. Siinä on syy miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen. 

Liian monet suomalaiset naiset ovat vieraantuneet normaalista, luonnollisesta roolistaan ja paikastaan, kuvittellen olevansa jotain kovin uniikkia ja leijuen jossain ihme sfääreissä. Suomalaiset naiset eivät kertakaikkiaan ole enää aikoihin olleet Vaimo-matskua™ eikä Äiti-matskua™, joten sellaisten kanssa ei pysty tekemään kakaroita eikä edes leikillään ajatella perheen perustamista. Siinä syyt miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen.

Ovatko suomalaiset miehet köyhempiä mitä ennen? Vähän meinaa tuntuu siltä. Jaa, minkä tähden? Eihän heidän tarvitsisi tehdä muuta kuin yhdistää Tinderi seinänaapurille joka varmasti synnyttää miehelle näiden varallisuuksien rajoissa.

Vierailija
393/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Tuntuu vähän että some ja media on luonut nuorille naisille kuvan, etteivät muka voi toteuttaa itseään ja naiseuttaan jos hankkii lapsiaan.

Miten muka ei voi hankkia itselleen uraa jos hankkii lapsia? Tätä en voi käsittää. Tähän liittyen olen sanonut että jos kyse on vain urasta, niin minä voin jäädä vaikka koti-isäksi jos se on siitä kiinni...

Miten pitkäksi aikaa jäisit koti-isäksi?

Vierailija
394/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen 26v mies vakiduunissa, parempi puolisko 25v samaten. Minä olen meistä se joka haluaa lapsia (työskentelen lasten parissa), toinen sanoo että haluaa uran ja ettei tiedä haluaako lapsia.

Äitiyshän on juurikin naiseuden ydinasia..."

Olen juuri samaa mieltä! Voi kunpa löytäisin sinun tavallasi ajattelevan ihanan miehen. Voisin tehdä vaikka 3 lasta. Terveysalalla olen.

Nainen, 28 v

Vierailija
395/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän keskustelun yläpuolella on keskustelu:

Sain selville, että mies on päässyt jo kahden kuukauden ajan töistä kaksi tuntia aikaisemmin kuin ennen, muttei ole tullut kotiin "vauvahelvetin" takia

Miksköhän

Vierailija
396/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat vauhdissa taas.. ”naisia pidetään vaan synnytyskoneina”.

Mulla on 2 akateemista tutkintoa, hyväpalkkainen työ johtohommissa, erinomainen ura (vastasin aiemmin jo ketjuun). Ja tämä kaikki on oikeastaan aivan merkityksetöntä sen rinnalla että mulla on ihanat rakkaat lapset.

Mulla ei mikään raha, ura, titteli ole niin arvokas kuin ihanat viisaat lapseni. Mistään muusta en tunne niin suurta riemua, iloa, kiitollisuutta ja onnea kuin lapsistani. En ylennyksistä, en palkankorotuksista, en esim uudesta autosta.

Kyllä on harhauduttu kauas oikeasta elämästä kun lasten teko nähdään jonain VASTENMIELISENÄ. Se on hienointa elämässäni. Jos vela itse on tätä mieltä niin olkoon, mutta älköön yleistäkö koskemaan muita. Minä en ole synnytyskone vaan uskomattoman upea, taidokas elävä organismi joka on pystynyt tuottamaan elämää. Se jos mikä on kaunista.

Vierailija
397/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kokkaat vielä silloinkin, kun lapset ovat teinejä ja mies tekee... mitä? Sinä kokkaat vielä silloinkin, kun lapset ovaat muuttaneet pois kotoa ja mies tekee... mitä? Kun sitä kokkausta on jatkunut päivittäin yli 30 vuotta, niin se enemmän v*tuttaa mitä on kiva harrastus. Osa tutuistani on lopettanut kokonaan arkiruuanlaiton lasten muutettua pois. On siinä ollut miehillä itkua ja hammasten kiristystä, osa on opetellut laittamaan itse ruokaa ja osa syödä puputtaa voileipiä töiden jälkeen. Ruuanlaittotaitokin häviää, jos sitä ei käytä vuosikymmeniin.

No olen nyt kokannut pääsääntöisesti jo 14 vuotta enkä ole vielä mitenkään kyllästynyt. Mieheni ei kuitenkaan ole mikään raukka, joka ei kykene toimimaan itsenäisesti eli jos en jaksa tai ole paikalla niin mieheni on aivan kykenevä tekemään ruokaa eikä itke perääni. Ei hän mikään lapsi ole, joka odottaa ruokapöydässä palvelua. Myöhemmin ehkä kokataan sitten yhdessä, se olisikin mukavaa mutta nyt ei lasten takia onnistu niin helposti. Toki lapset viikonloppuisin saa myös auttaa ruoanlaitossa.

Varmasti on laiskoja miehiä, jotka ei suostu tekemään kotitöitä tai laittamaan ruokaa. Mutta on myös naisia, jotka ei anna miesten tehdä mitään. Ruokaa jos yrittää tehdä niin väärin menee ja pyykkikoneeseen ei saa koskea ettei pyykit mene pilalle ja naiset itsekin monesti puhuu miehistään kun he olisivat lapsia, jotka eivät osaa mitään. Ja naurut päälle. Jos mies puhuisi minusta siihen sävyyn niin löisin itsekin hanskani tiskiin. Molemminpuolinen kunnioitus parisuhteessa on erittäin tärkeää.

Jos vielä 20 vuoden kuluttua kokkaat innokkaana, niin hieno juttu. Oma mieskin teki alkuaikoina ruokaa, tykkäsin siitä kovasti ja siitä kertomalla sai kaikki muut naiset kateellisiksi. Äitiyslomien aikana ruuanlaitto oli minun vastuulla, sitten mies teki arkisin ruuat, kun pääsi minua aiemmin kotiin. Minulla vaihtui työt eikä miestä enää ruuanlaitto kiinnosta yhtään, korkeintaan pakasteranskalaiset pääsee uuniin makkaran kanssa.

Itse en ole törmännyt tuohon, että naiset pilkkaavat ja naureskelevat miehiään. Sen sijaan naisia harmittaa, jos mies tekee taloudellista tuhoa, kun ei kuuntele vaimoaan. Viimeksi yhden kaverin mies hajotti heidän imurin, kun ei viitsinyt kuivata lattialle päätynyttä vettä vaan imuroi siitä. Vaimo oli sanonut, että kuivaa vesi ensin, imuri ei kestä vettä.

Vierailija
398/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Miten pitkäksi aikaa jäisit koti-isäksi?

Niin pitkäksi aikaa kuin on tarpeen, totta toki itsekin haluan tehdä töitä, mutta sitten vain lapsi hoitoon. Minä voin vaikka olla se, joka jää hoitamaan kotiin sairasta lasta tarpeen vaatiessa - teenhän sitä jo nyt työkseni...

Vierailija
399/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä tästä taas vatvotaan.

Alhainen syntyvyys on aivan mahdollista ja suht helppoa kääntää korkeaksi syntyvyydeksi. Se vaatii vain poliittista tahtoa. Virossa ja Unkarissa on onnistuttu loistavasti koska siellä sitä poliittista tahtoa oli. Suomessa ei ole, vihervasemmiston takia. Ihan turha syytellä yksilöitä, kun vastuu on poliittinen. Poliittisilla päätöksillä, etuuksilla ja insentiiveillä syntyvyyden saa nousuun kuin raketin.

Vierailija
400/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä tästä taas vatvotaan.

Alhainen syntyvyys on aivan mahdollista ja suht helppoa kääntää korkeaksi syntyvyydeksi. Se vaatii vain poliittista tahtoa. Virossa ja Unkarissa on onnistuttu loistavasti koska siellä sitä poliittista tahtoa oli. Suomessa ei ole, vihervasemmiston takia. Ihan turha syytellä yksilöitä, kun vastuu on poliittinen. Poliittisilla päätöksillä, etuuksilla ja insentiiveillä syntyvyyden saa nousuun kuin raketin.

Ai siellä on saatu köyhyys, kehonsa pilaaminen ja kotiorjuus markkinoitua naisille elämän sisällöksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi