Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?
Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.
Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.
Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.
Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Äitinä ja vaimona olo on kyllä niin kiittämätöntä ja raskasta hommaa.
Raataa saa kyllä niska limassa eikä kukaan arvosta.Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.
Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.
Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.
Miksi valitsette huonoja miehiä? Ei ne voi sekunnissa muuttua laiskoiksi ressukoiksi vaan kyllä se on nähtävissä hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain lehdestä luin analyysin, että jos nyt syntyisi todella paljon lapsia, Suomi olisi pulassa. Nimittäin silloin olisi saman aikaisesti kovat eläkemenot ja kovat koulutus/neuvolakulut lapsille ja nuorille. Suomen talous ei kestäisi sitä. Matala syntyvyys tässä tilanteessa ei ole Suomelle kovin haitaksi. Mutta toki pitkällä tähtäimellä olisi toivottavaa, ettei syntyvyys enää laske.
Tasa-arvon väheneminen on varmaankin totta. Poikien äitinä yritän olla tarkkana, etteivät poikani joutuisi tulevien puolisoidensa nalkutuksen kohteeksi. :)
Ja sen varmaan älykkäänä naisena varmistat sillä että poikasi tietävät ettå omassa kodissa kaikki kuuluu aina tasa-arvoisesti molemmille eli se jatkuva siivous ja lastenhoito myös yöllä sekä myös puolison huomioiminen pitäminen arvokkaana tärkeimpånä ihmisenä lasten jälkeen?
Sinunlaisesi ovat suurin este ja takapakin aiheuttaja tasa-arvossa. Miehet ovat eläneet niin kuin vastuuttomat kakarat ja kun nainen vaatii myös mieheltå aikuisuutta niin se on miehen tasa-arvon vähemistä? Nauraisin jos ei itkettäisi. Minä häpeäisin jos poikani puoliso kertoisi ettå poikani on kotilusmu ja miettisin missä kohtaa kasvatus meni pieleen.Tässä taas tätä äidin syyllistämistä oikein urakalla.
Kaikki vika on aina äidissä ja äidin jälkeen pojissa, jotka on kasvatettu kieroon. Äiti on heidät passannut pilalle.
Mun mies ei ainakaan ole mikään erityisen innostunut kokki, mutta ilmeisesti hänet täytyy pakottaa kokkaamaan joka toinen päivä, koska muuten ei tasa-arvo toteudu. Itse nautin kokkaamisesta, mutta nyt poika sitten kasvaa kieroksi. Pitäiskö mun myös perustaa yritys kuten miehellä on, jotta tasa-arvon vuoksi tytär näkisi, että naisetkin voi olla yrittäjiä?
Ihan mahdotonta on jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka se kuinka kaunis ajatus on.
Myös minun miestäni harmittaa, kun minä en ole mikään kokki tai kodinhengetär. Välillä hän yrittää ehdottaa, että laittaisin ruoan joka toinen päivä, mutta vastaan vain, että on ihan mahdotonta jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka kaunis ajatus se onkin.
On myös miehiä jotka kokkaa ja naisia jotka ei kokkaa. Mies joka kokkaa naiselle joka päivä on upea ilmestys eikä kukaan ole vaatimassa tasa-arvoa. Nainen kokkina on orja, vaikka nauttisi siitä.
Minä kokkaan ja mies viihdyttää sen aikaa lapsia, meille se on loistava työnjako eikä kumpikaan silloin lusmuile.
Enkä puhu nyt miehistä tai naisista, jotka ei tee yhtään mitään kotitöitä. Niitä kun on muitakin kun kokkaus.
Niin mies joka kokkaa, tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia nostetaan jalustalle siksi, että sellaiset miehet ovat kautta aikojen ollut harvinaisuuksia... Monet taas olettaa, että naisen tulisi olla sellainen luonnostaan eikä se ole mikään kiittelyn arvoinen asia.
Monet suomalaiset miehet ovat nykyään vieraantuneita biologiasta ja lykkäävät lapsen tekoa loputtomiin. Sperman laatu on heikentynyt myös ja ihmiset haluavat matkustella. Siinä on syy miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raataa saa kyllä niska limassa eikä kukaan arvosta.Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.
Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.
Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.
Miksi valitsette huonoja miehiä? Ei ne voi sekunnissa muuttua laiskoiksi ressukoiksi vaan kyllä se on nähtävissä hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta.
Minulla ei ole miestä enkä sellaista huolisikaan kun olen seurannut perheellisten elämää. Oma äitinikin on tuollainen "perinteinen suomalainen nainen" eli teki kaikkensa miehen miellyttämiseen, palvelemiseen ja sai välillä turpaansa alkoholisti-isältäni.
Suomessa perheväkivalta on edelleen yleistä.
T: Aikaisempi kirjoittaja
Miehet elävät usein harhassa siitä, että heidän spermansa laatu on ikuisesti hyvää, eivätkä ymmärrä muutenkaan mitkä kaikki moninaiset tekijät vaikuttavat raskaaksi tuloon, ja että vauvan tekoa täytyy usein vieläpä yrittää jopa vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
"Onko se mies varakas? Tai tietoa tulevasta perinnöstä? Jos ei ole kumpaakaan niin tuskin ketään fiksua naista kiinnostaa."
Perintöä sillä ei ole odotettavissa isoa, miehen isä on kuollut (oli alkoholisti ja syöpään kuoli), miehen äiti pieneläkeläinen joka asuu miehen veljen kanssa omakotitalossa. Miehellä on 2 koiraa vuoroviikoin, jotka hankki entisen vaimonsa kanssa. Auttaa ex-vaimoaan erinäisissä käytännön asioissa edelleen, mutta haluaa uuden naisen ja perheen. Ihan hyväpalkkainen on kyllä, mutta hänellä on harrastuksia, jotka ovat miehelle tärkeitä ja yksi niistä on tietokone, mies istuu paljon koneella vapaa-ajalla ja joskus myös napostelee herkkuja samalla kun katsoo videoita youtubesta. Mies tykkää seksistä, ja se on kuulemma minun kanssani täydellistä. Sanoi että jos lapsi tulisi vahingossa olisi vastuullinen isä, mutta ei halua vielä tarkoituksella yrittää toistaiseksi kanssani.
Nainen, 28 v
Jos mies on varakas niin hyvin todennäköisesti hän vaihtaa sinut nuorempaan ja käyttää maksullisia.
Näin käy viimeistään kun hän kyllästyy sinuun tai saatte lapsen.
"Jos mies on varakas niin hyvin todennäköisesti hän vaihtaa sinut nuorempaan ja käyttää maksullisia.
Näin käy viimeistään kun hän kyllästyy sinuun tai saatte lapsen"
Onko miehen varakkuus ainoa asia, mikä vetoaa naiseen, vaikka mies olisi ruma ulkonäöltään? Voiko rahalla rumakin mies saada naisen. Ehkä tämäkin säälittävä tapaus hankkii naisen jostain Aasiasta lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain lehdestä luin analyysin, että jos nyt syntyisi todella paljon lapsia, Suomi olisi pulassa. Nimittäin silloin olisi saman aikaisesti kovat eläkemenot ja kovat koulutus/neuvolakulut lapsille ja nuorille. Suomen talous ei kestäisi sitä. Matala syntyvyys tässä tilanteessa ei ole Suomelle kovin haitaksi. Mutta toki pitkällä tähtäimellä olisi toivottavaa, ettei syntyvyys enää laske.
Tasa-arvon väheneminen on varmaankin totta. Poikien äitinä yritän olla tarkkana, etteivät poikani joutuisi tulevien puolisoidensa nalkutuksen kohteeksi. :)
Ja sen varmaan älykkäänä naisena varmistat sillä että poikasi tietävät ettå omassa kodissa kaikki kuuluu aina tasa-arvoisesti molemmille eli se jatkuva siivous ja lastenhoito myös yöllä sekä myös puolison huomioiminen pitäminen arvokkaana tärkeimpånä ihmisenä lasten jälkeen?
Sinunlaisesi ovat suurin este ja takapakin aiheuttaja tasa-arvossa. Miehet ovat eläneet niin kuin vastuuttomat kakarat ja kun nainen vaatii myös mieheltå aikuisuutta niin se on miehen tasa-arvon vähemistä? Nauraisin jos ei itkettäisi. Minä häpeäisin jos poikani puoliso kertoisi ettå poikani on kotilusmu ja miettisin missä kohtaa kasvatus meni pieleen.Tässä taas tätä äidin syyllistämistä oikein urakalla.
Kaikki vika on aina äidissä ja äidin jälkeen pojissa, jotka on kasvatettu kieroon. Äiti on heidät passannut pilalle.
Mun mies ei ainakaan ole mikään erityisen innostunut kokki, mutta ilmeisesti hänet täytyy pakottaa kokkaamaan joka toinen päivä, koska muuten ei tasa-arvo toteudu. Itse nautin kokkaamisesta, mutta nyt poika sitten kasvaa kieroksi. Pitäiskö mun myös perustaa yritys kuten miehellä on, jotta tasa-arvon vuoksi tytär näkisi, että naisetkin voi olla yrittäjiä?
Ihan mahdotonta on jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka se kuinka kaunis ajatus on.
Myös minun miestäni harmittaa, kun minä en ole mikään kokki tai kodinhengetär. Välillä hän yrittää ehdottaa, että laittaisin ruoan joka toinen päivä, mutta vastaan vain, että on ihan mahdotonta jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka kaunis ajatus se onkin.
On myös miehiä jotka kokkaa ja naisia jotka ei kokkaa. Mies joka kokkaa naiselle joka päivä on upea ilmestys eikä kukaan ole vaatimassa tasa-arvoa. Nainen kokkina on orja, vaikka nauttisi siitä.
Minä kokkaan ja mies viihdyttää sen aikaa lapsia, meille se on loistava työnjako eikä kumpikaan silloin lusmuile.
Enkä puhu nyt miehistä tai naisista, jotka ei tee yhtään mitään kotitöitä. Niitä kun on muitakin kun kokkaus.
Sinä kokkaat vielä silloinkin, kun lapset ovat teinejä ja mies tekee... mitä? Sinä kokkaat vielä silloinkin, kun lapset ovaat muuttaneet pois kotoa ja mies tekee... mitä? Kun sitä kokkausta on jatkunut päivittäin yli 30 vuotta, niin se enemmän v*tuttaa mitä on kiva harrastus. Osa tutuistani on lopettanut kokonaan arkiruuanlaiton lasten muutettua pois. On siinä ollut miehillä itkua ja hammasten kiristystä, osa on opetellut laittamaan itse ruokaa ja osa syödä puputtaa voileipiä töiden jälkeen. Ruuanlaittotaitokin häviää, jos sitä ei käytä vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
"Jos mies on varakas niin hyvin todennäköisesti hän vaihtaa sinut nuorempaan ja käyttää maksullisia.
Näin käy viimeistään kun hän kyllästyy sinuun tai saatte lapsen"Onko miehen varakkuus ainoa asia, mikä vetoaa naiseen, vaikka mies olisi ruma ulkonäöltään? Voiko rahalla rumakin mies saada naisen. Ehkä tämäkin säälittävä tapaus hankkii naisen jostain Aasiasta lopulta.
Rahalla rumakin mies saa naisen. Kuinka moni miljonääri on oman ikäisensä naisen kanssa naimisissa?
Ei tämä mies ole kyllä mikään miljonääri. Ja itse arvostan kyllä eniten miehessä luonnetta ja ulkonäköä, enkä olisi kenen tahansa miehen kanssa vain rahan takia.
Nainen, 28
Vierailija kirjoitti:
Monet suomalaiset miehet ovat nykyään vieraantuneita biologiasta ja lykkäävät lapsen tekoa loputtomiin. Sperman laatu on heikentynyt myös ja ihmiset haluavat matkustella. Siinä on syy miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen.
Liian monet suomalaiset naiset ovat vieraantuneet normaalista, luonnollisesta roolistaan ja paikastaan, kuvittellen olevansa jotain kovin uniikkia ja leijuen jossain ihme sfääreissä. Suomalaiset naiset eivät kertakaikkiaan ole enää aikoihin olleet Vaimo-matskua™ eikä Äiti-matskua™, joten sellaisten kanssa ei pysty tekemään kakaroita eikä edes leikillään ajatella perheen perustamista. Siinä syyt miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko se mies varakas? Tai tietoa tulevasta perinnöstä? Jos ei ole kumpaakaan niin tuskin ketään fiksua naista kiinnostaa."
Perintöä sillä ei ole odotettavissa isoa, miehen isä on kuollut (oli alkoholisti ja syöpään kuoli), miehen äiti pieneläkeläinen joka asuu miehen veljen kanssa omakotitalossa. Miehellä on 2 koiraa vuoroviikoin, jotka hankki entisen vaimonsa kanssa. Auttaa ex-vaimoaan erinäisissä käytännön asioissa edelleen, mutta haluaa uuden naisen ja perheen. Ihan hyväpalkkainen on kyllä, mutta hänellä on harrastuksia, jotka ovat miehelle tärkeitä ja yksi niistä on tietokone, mies istuu paljon koneella vapaa-ajalla ja joskus myös napostelee herkkuja samalla kun katsoo videoita youtubesta. Mies tykkää seksistä, ja se on kuulemma minun kanssani täydellistä. Sanoi että jos lapsi tulisi vahingossa olisi vastuullinen isä, mutta ei halua vielä tarkoituksella yrittää toistaiseksi kanssani.
Nainen, 28 vJos mies on varakas niin hyvin todennäköisesti hän vaihtaa sinut nuorempaan ja käyttää maksullisia.
Näin käy viimeistään kun hän kyllästyy sinuun tai saatte lapsen.
Itselläni myös 20-vuotta vanhempi varakas mies, jolla lapset tehty. Itse en lapsia halunnut.
Mieheni varakkuus mahdollistaa mukavan elämän. Pystyn matkustelemaan kaukokohteisiin, meillä käy siivooja kotona, syömme usein ravintoloissa ja minulla on melko kalliit harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset hankkivat lapsia?
Ei lapsia hankita. Niitä saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian monet suomalaiset naiset ovat vieraantuneet normaalista, luonnollisesta roolistaan ja paikastaan, kuvittellen olevansa jotain kovin uniikkia ja leijuen jossain ihme sfääreissä. Suomalaiset naiset eivät kertakaikkiaan ole enää aikoihin olleet Vaimo-matskua™ eikä Äiti-matskua™, joten sellaisten kanssa ei pysty tekemään kakaroita eikä edes leikillään ajatella perheen perustamista. Siinä syyt miksi naiset synnyttävät vähemmän kuin ennen.
Ette te miehet ole ennenkään kohdelleet vaimo-/äitimatskua hyvin vaan olette hakanneet, ryypänneet ja pettäneet.
Vain mielenvikaiset naiset lähtevät tuohon miestenmiellyttämispeliin jossa nainen ei voi kuin hävitä.
Vaimomateriaalilla tarkoitetaan typerää, helposti alistuvaa piikaa jolla ei ole itsekunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat että miehistä ehkä 10% täyttää hyvän miehen kriteerit? Muut pääsee suhteeseen huijaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kokkaat vielä silloinkin, kun lapset ovat teinejä ja mies tekee... mitä? Sinä kokkaat vielä silloinkin, kun lapset ovaat muuttaneet pois kotoa ja mies tekee... mitä? Kun sitä kokkausta on jatkunut päivittäin yli 30 vuotta, niin se enemmän v*tuttaa mitä on kiva harrastus. Osa tutuistani on lopettanut kokonaan arkiruuanlaiton lasten muutettua pois. On siinä ollut miehillä itkua ja hammasten kiristystä, osa on opetellut laittamaan itse ruokaa ja osa syödä puputtaa voileipiä töiden jälkeen. Ruuanlaittotaitokin häviää, jos sitä ei käytä vuosikymmeniin.
No olen nyt kokannut pääsääntöisesti jo 14 vuotta enkä ole vielä mitenkään kyllästynyt. Mieheni ei kuitenkaan ole mikään raukka, joka ei kykene toimimaan itsenäisesti eli jos en jaksa tai ole paikalla niin mieheni on aivan kykenevä tekemään ruokaa eikä itke perääni. Ei hän mikään lapsi ole, joka odottaa ruokapöydässä palvelua. Myöhemmin ehkä kokataan sitten yhdessä, se olisikin mukavaa mutta nyt ei lasten takia onnistu niin helposti. Toki lapset viikonloppuisin saa myös auttaa ruoanlaitossa.
Varmasti on laiskoja miehiä, jotka ei suostu tekemään kotitöitä tai laittamaan ruokaa. Mutta on myös naisia, jotka ei anna miesten tehdä mitään. Ruokaa jos yrittää tehdä niin väärin menee ja pyykkikoneeseen ei saa koskea ettei pyykit mene pilalle ja naiset itsekin monesti puhuu miehistään kun he olisivat lapsia, jotka eivät osaa mitään. Ja naurut päälle. Jos mies puhuisi minusta siihen sävyyn niin löisin itsekin hanskani tiskiin. Molemminpuolinen kunnioitus parisuhteessa on erittäin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmiva sanapari, "synnytysikäinen nainen".
Oletteko ikinä missään kuulleet sanontaa "siitosikäinen nuori mies"? "Miksi siitosikäiset nuoret miehet eivät siitä lapsia?" Ei, ette ole. MIEHISTÄ ei puhuta kuin hevosista, naisten kohdalla ihan OK.
Ja te kaikki, jotka olette vastanneet aloitukseen selittelemällä valintojanne ja vaikeuksianne, olette samalla hyväksyneet sen että naisista saa puhua tuohon sävyyn. Olette hyväksyneet asemanne pelkkinä synnytyskoneina.
Itse mietin tätäkin ulottuvuutta, että miksi tosiaan miesten siitoskyky on laskenut. Onhan monta vuotta uutisoitu, että nuorten miesten sperman laatu on romahtanut. Tällä saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, miksi synnytysikäiset naiset eivät synnytä. Aika hauskoja muuten nuo termit - miksi pitää erikseen kysyä korostaen erityisesti, miksi juuri synnytysikäiset naiset eivät synnytä? Onko menopaussin ohittaneet naiset alkaneet äkkiä suurin joukoin synnyttää, vai miksi tuo lisäliite? Siitosikäisistä miehistä puhuminen on mielestäni yhtä typerää, koska mies on tavallaan aina siitosiässä biologisesti ja voi olla, että vanhempien miesten spreman laatu on nykyään jopa parempaa kuin joidenkin nuorten. Sinänsä hyvä pointti, että hedelmöittyminen ja synnytys edellyttävät miehiltä siitoskykyä.
Itse asiassa ei ole totta. Miehellä on biologinen kello myös, siitä ei vain puhuta. Vanha isä lisää keskenmenon riskiä, samoin lapsen vammautumisen ja sairauksien riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne meidän väsyneet äidit ovat vannottaneet tyttäriään, että opiskele ja hanki mieleinen ammatti, elä mieleistä elämää ja jos perheen haluat perustaa, tee se sellaisen miehen kanssa, joka tekee oman osansa perheen ja lasten eteen. Kiittäkää toki isiänne, heidän syytä tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä huomattavasti mieluummin viihdyttäisin lapsia kuin kokkaisin. Välillä on vaan pakko laittaa ruokaakin.
Mieluummin työ ja koulutus kuin mies ja perhe.