Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
341/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että tämä 35 v mies jota tapailen, hänellä ei ole yhtään lasta itselläänkään ennestään, vaikka on eronnut kesällä pitkästä liitosta. Nyt ei osaa sanoa, olenko minä hänelle "se oikea" vai en, vaikka haluaa lapsia. Olen sanonut hänelle suoraan ettei hänelläkään miehenä aikaa ole loputtomiin, sperman laatu huononee miehelläkin 35 v jälkeen, eikä ole itsestäänselvää että löytää sellaisen "unelmien naisen" joka haluaa myös niitä lapsia, kuten minä haluan. Tämä mies pelailee tietokoneella ja on jotenkin hieman lapsekas. Hätääntyi hieman kun laitoin hänelle faktaa sperman laadun heikkenemisestä. Nykymiehet ovat vieraantuneet biologiasta ja luulevat olevansa kuolemattomia.

Nainen, 28 v

Haluatko yh-äidiksi? 35-v. mies tulee takuuvarmasti vaihtamaan vielä kumppania lapsen saamisen jälkeen. Miehillä useasti elämänsä aikana kaksi perhettä. Alle 40-vuotiaana saadut lapset ja 40-50-vuotiaana saadut kun ollaan vaihdettu nuorempaan vaimoon.

Vierailija
342/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja haluaa lapsia keskeisenä osana elämässä kuten minäkin, mutta vaikka meillä on tämä yhteinen toive minkä voisimme toteuttaa yhdessä, hän ei halua "ainakaan vielä" toteuttaa sitä minun kanssani. Ei ole nimittäin kuulemma vielä varma, olenko minä henkisellä tasolla hänelle kipinöitä aiheuttava.

Nainen, 28 v

Jos olette olleet yhdessä pidempään kuin kuukauden niin ei se sitä kipinää tule löytämäänkään. Monet miehet ei vain millään halua olla yksin, joten ovat jonkun ihan kivan kanssa kunnes löytyy se unelmien nainen (tai sitten ei löydy koskaan). Ehdit kyllä löytää sopivammankin miehen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluatko yh-äidiksi? 35-v. mies tulee takuuvarmasti vaihtamaan vielä kumppania lapsen saamisen jälkeen. Miehillä useasti elämänsä aikana kaksi perhettä. Alle 40-vuotiaana saadut lapset ja 40-50-vuotiaana saadut kun ollaan vaihdettu nuorempaan vaimoon."

Hänellä on ollut jo yksi pitkäaikainen vaimo ennen minua. Oli naimisissakin sen kanssa. Mutta heillä tuli ero n. puoli vuotta sitten miehen aloitteesta. Nyt mies nirsoilee minun kanssa ikään kuin hänellä olisi aikaa loputtomiin. Ei mikään komeakaan ole, iso nenä ja silmälasit. Hieman lapsellinen yms. Kuinka monelle naiselle kelpaisi tällainen, 35 v mies? Hän sanoo että olen muuten kaikin puolin ihana, mutta en sytytä romanttista kipinää riittävän vahvasti. Haluaa seksiä silti kanssani. Enää en kohta anna.

Nainen, 28 v

Vierailija
344/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta lapsiarki. En vihaa enkä inhoa lapsia mutta ei vaan kiinnosta. Onneksi on vapaus valita.

Vierailija
345/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että tähän maailmanaikaan perheen ja työelämän yhdistäminen tuntuu monesta liian työläältä. Työelämä on raskasta. Mä oon syntynyt vuonna 1980, ja äitini muistelee, millaista oli 80-luvun työelämä tähän päivään (hän jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle) verrattuna. Hän on sairaanhoitaja, ja muistelee, miten hänen nuoruudessaan töissä tehtiin kaikkia hauskoja käytännön piloja työkavereille (vaikkapa koristeltiin yön aikana osasto joulukoristeilla) – eihän tuollainen tänä päivänä ole enää mahdollista, koska työ on mitoitettu niin tiukalle. Hoitoalalla monella keho pettää, kun ei varsinkaan vanhemmiten enää jaksa. Äidiltänikin meni viimeisinä työvuosina selkä. Samoin anoppini, joka oli labrassa, meni viimeisinä työvuosinaan huonoon kuntoon, kun työ oli niin tiivistä, kävelyä oli ihan älyttömästi, eikä misään vaiheessa ehtinyt levätä.

Työelämä on myös epävarmempaa, on paljon silppu- ja pätkätyötä. Eivät kaikki halua tehdä siihen lapsia.

Sitten myös puhutaan siitä, että pitäisi lisääntyä, mutta kuitenkin nyt tulee esim. sellainen uudistus, että raskausajan sairauslomat vaikuttavat äitiysloman aikana maksettavaan korvaukseen. Kun sitä ei nyt varsinaisesti voi etukäteen päättää, kärsiikö vaikkapa mittavasta pahoinvoinnista tai vaikkapa vuodelepoon pakottavista supistuksista, niin lisäähän tuo epävarmuutta.

Tuo uudistus, jossa raskausajan sairaslomat vaikuttavat äitiys-ja vanhempainpäivärahaan, on sen sortin uudistus, että saattaa jäädä tämä lapsiluku yhteen. Kiitos Suomen valtio, täältä olisi tullut kunnon vanhemmilta, joskaan ei kauhean rikkailta, 2-3 potentiaalista veronmaksajaa. 5 vuotta aikaa korjata tämä, ennen kuin minulla alkaa mennä aikaikkuna umpeen.

Eikös edelleen ole mahdollista tehdä edellisellä äitiyslomakorvauksella, jos edellisestä äitiyslomasta on alle 3 v?

Vierailija
346/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis tällä 35 v miehellä on ollut pitkäaikainen suhde ennen minua, jossa oli naimisissakin, mutta lapsia ei tullut. Heillä tuli ero miehen aloitteesta kesällä. Nyt mies nirsoilee minun kanssani, vaikka olen häntä 7 v nuorempi, nätti, seksuaalinen ja haluan lapsia kuten hänkin. Odottaa ilmeisesti jotain vielä parempaa raukka, eikä ymmärrä että hänenkin sperman laatu heikkenee, eikä kaikkia naisia välttämättä kiinnosta yli 35 v silmälasipäinen, isonenäinen lapsekas mies, joka pelaa tietokoneella.

Nainen, 28 v

Vierailija
347/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kierros kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että tämä 35 v mies jota tapailen, hänellä ei ole yhtään lasta itselläänkään ennestään, vaikka on eronnut kesällä pitkästä liitosta. Nyt ei osaa sanoa, olenko minä hänelle "se oikea" vai en, vaikka haluaa lapsia. Olen sanonut hänelle suoraan ettei hänelläkään miehenä aikaa ole loputtomiin, sperman laatu huononee miehelläkin 35 v jälkeen, eikä ole itsestäänselvää että löytää sellaisen "unelmien naisen" joka haluaa myös niitä lapsia, kuten minä haluan. Tämä mies pelailee tietokoneella ja on jotenkin hieman lapsekas. Hätääntyi hieman kun laitoin hänelle faktaa sperman laadun heikkenemisestä. Nykymiehet ovat vieraantuneet biologiasta ja luulevat olevansa kuolemattomia.

Nainen, 28 v

Haluatko yh-äidiksi? 35-v. mies tulee takuuvarmasti vaihtamaan vielä kumppania lapsen saamisen jälkeen. Miehillä useasti elämänsä aikana kaksi perhettä. Alle 40-vuotiaana saadut lapset ja 40-50-vuotiaana saadut kun ollaan vaihdettu nuorempaan vaimoon.

No höpö höpö. Ne kaksi kierrosta elävät miehet on perustaneet ensimmäisen perheen reilusti alle kolmikymppisenä ja sitten 45-50v toisen kun se ensimmäinen vaimo on ottanut eron lusmusta.

Olen keski-ikäinen ja kun oikein mietin niin tiedän kaksi nyt reilu 50v miestä joilla pieniä lapsia uuden vaimon kanssa. Sitten on miehiä uusissa parisuhteissa ihan ikäistensä naisten kanssa ja lapsia eivät todellakaan halua lisää kumpikaan. Moni onneksi oppii kerrasta.

35v mies on jo aika vanha kohta elämänsä puolivälissä.

Vierailija
348/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmiva sanapari, "synnytysikäinen nainen".

Oletteko ikinä missään kuulleet sanontaa "siitosikäinen nuori mies"? "Miksi siitosikäiset nuoret miehet eivät siitä lapsia?" Ei, ette ole. MIEHISTÄ ei puhuta kuin hevosista, naisten kohdalla ihan OK.

Ja te kaikki, jotka olette vastanneet aloitukseen selittelemällä valintojanne ja vaikeuksianne, olette samalla hyväksyneet sen että naisista saa puhua tuohon sävyyn. Olette hyväksyneet asemanne pelkkinä synnytyskoneina.

Vierailija
349/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, 35 v mies on jo neljääkymmentä lähestyvä, kuinka moni perheen haluava nainen haluaisi tällaisen miehen, jos mies ei ole edes erityisen komea, on hieman lapsellinen ja idealistinen, ja on ollut aiemmin naimisissa mutta eronnut pitkästä suhteesta yllättäen?

Nainen, 28 v

Vierailija
350/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, 35 v mies on jo neljääkymmentä lähestyvä, kuinka moni perheen haluava nainen haluaisi tällaisen miehen, jos mies ei ole edes erityisen komea, on hieman lapsellinen ja idealistinen, ja on ollut aiemmin naimisissa mutta eronnut pitkästä suhteesta yllättäen?

Nainen, 28 v

Onko se mies varakas? Tai tietoa tulevasta perinnöstä? Jos ei ole kumpaakaan niin tuskin ketään fiksua naista kiinnostaa.

Vierailija
351/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdeäitejä on paljon. Sellaisia ei ilmotella koska ihmiset tietää että heistä saa ongelman jos ilmoittaa. Seinänaapurissani oli sellainen ja se vitun huutaminen joka oli vähintään joka toinen sana lapselle oli hirveää. Huutaminen oli säännöllistä viikottaista välillä joku päivä hiljaista ja sitten taas alkoi täydellä höyryllä. Tämän lisäksi eräs samasta rapusta sekoili ja kadotti pienen poikansa ja huuteli tätä aamukuudelta ja heitteli säännöllisesti roskat vaan pihaan josta muut keräsi niitä vähän väliä. Tämän lisäksi oli pullonrikkoja joka jätti sirpaleita rappuun useamman kerran ja jonkun koira sai tassuunsa haavoja ja nämä sitten ottivat yhteen kun lopulta selvisi kuka se oli. Moni pirin vetäjä ja imppaaja on synnyttäneet lapsia ja ne on sitten vieläkin hankalampia päihdeäitejä. Kun tyhmimmät lisääntyy ja näiden synnyttäjien toiminta raskauden aikana on sellaista että lapsille tulee häiriöitä niin ne jälkeläisetkin on tahtomattaan idiootteja jo valmiiksi. Suomessa hyysätään päihdeongelmaisia vaan loputtomiin asti ja heidät on neuvottu käyttämään hyväkseen yhteiskunnan tukia. Ne koulun huonoimmat tytöt on kyllä lisääntyneet useamminkin kerran, mutta fiksummat ei niinkään. 

Vierailija
352/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ikinä missään kuulleet sanontaa "siitosikäinen nuori mies"? "Miksi siitosikäiset nuoret miehet eivät siitä lapsia?" Ei, ette ole. MIEHISTÄ ei puhuta kuin hevosista, naisten kohdalla ihan OK.

Ja te kaikki, jotka olette vastanneet aloitukseen selittelemällä valintojanne ja vaikeuksianne, olette samalla hyväksyneet sen että naisista saa puhua tuohon sävyyn. Olette hyväksyneet asemanne pelkkinä synnytyskoneina.

Aivan samaa mieltä.

Olisi hyvä että välillä painostettaisiin ja syyllistettäisiin myös miehiä syntyvyyden alenemisesta kun hehän niitä lapsia vähiten haluavat.

Siitosikäiset miehet eivät halua jälkikasvua.

Vierailija
353/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko se mies varakas? Tai tietoa tulevasta perinnöstä? Jos ei ole kumpaakaan niin tuskin ketään fiksua naista kiinnostaa."

Perintöä sillä ei ole odotettavissa isoa, miehen isä on kuollut (oli alkoholisti ja syöpään kuoli), miehen äiti pieneläkeläinen joka asuu miehen veljen kanssa omakotitalossa. Miehellä on 2 koiraa vuoroviikoin, jotka hankki entisen vaimonsa kanssa. Auttaa ex-vaimoaan erinäisissä käytännön asioissa edelleen, mutta haluaa uuden naisen ja perheen. Ihan hyväpalkkainen on kyllä, mutta hänellä on harrastuksia, jotka ovat miehelle tärkeitä ja yksi niistä on tietokone, mies istuu paljon koneella vapaa-ajalla ja joskus myös napostelee herkkuja samalla kun katsoo videoita youtubesta. Mies tykkää seksistä, ja se on kuulemma minun kanssani täydellistä. Sanoi että jos lapsi tulisi vahingossa olisi vastuullinen isä, mutta ei halua vielä tarkoituksella yrittää toistaiseksi kanssani.

Nainen, 28 v

Vierailija
354/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen ennustetaan muuttavan tulevaisuudessa 3 miljoonaa pakolaista.

Väestö ei tule ainakaan vähenemään.

Ketkä tulevat elättämään nämä henkilöt?

Vierailija
355/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin tätäkin ulottuvuutta, että miksi tosiaan miesten siitoskyky on laskenut. Onhan monta vuotta uutisoitu, että nuorten miesten sperman laatu on romahtanut. Tällä saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, miksi synnytysikäiset naiset eivät synnytä. Aika hauskoja muuten nuo termit - miksi pitää erikseen kysyä korostaen erityisesti, miksi juuri synnytysikäiset naiset eivät synnytä? Onko menopaussin ohittaneet naiset alkaneet äkkiä suurin joukoin synnyttää, vai miksi tuo lisäliite? Siitosikäisistä miehistä puhuminen on mielestäni yhtä typerää, koska mies on tavallaan aina siitosiässä biologisesti ja voi olla, että vanhempien miesten spreman laatu on nykyään jopa parempaa kuin joidenkin nuorten. Sinänsä hyvä pointti, että hedelmöittyminen ja synnytys edellyttävät miehiltä siitoskykyä.

Vierailija
356/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies asuu vuokra-asunnossa, eli ei ole esim. omistusasuntoa tms.

Edellinen

Vierailija
357/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä näitä: opiskelijana en tehnyt lapsia, koska elin kuin zombi. Tein töitä, jotta ehkä pääsisi työelämään kiinni. Ehkä. Lapsen kanssa se ei olisi ollut mahdollista. Valitsin ensin väärän alan. Mutta eipä ollut kumppaniakaan. Luovutin kumppanin hakemisen alle 30-vuotiaana. Sen jälkeen työ vei mihin milloinkin. En luultavasti enää ikäni takia voisi saada lapsia. Jotkut ajattelee, että jos olisin nuorena tehnyt eri valintoja, olisin ehkä köyhä, mutta minulla olisi lapsia. Tuskin olisi, olisin vain yksin ja köyhä. Nyt on sentään jotain sisältöä elämässä. 

Vierailija
358/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä ja vaimona olo on kyllä niin kiittämätöntä ja raskasta hommaa.

Raataa saa kyllä niska limassa eikä kukaan arvosta.

Joo voisin olla perinteinen kotirouva jossain USA:ssa jossa perhearvoilla merkitystä ja vaimon asema kotiäitinä on turvattu taloudellisesti. Sillä on jopa statusarvoa toisin kuin täällä.

Suomessa perinteisellä naisella tarkoitetaan vaan miehen palvelijaa, kotitalousorjaa ja synnytyskonetta jotta voi tarpeen mukaan vetää turpaan. Ei suomalaiset miehet osaa ostaa edes kukkia.

Täällä miehen ja naisen välinen suhde muistuttaa muutenkin enemmän äidin ja lapsen välistä suhdetta. Eli mies tekee mitä lystää ja nainen kantaa vastuun yksin kaikesta.

Vierailija
359/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymiehistä ei ole isiksi, ovat lapsellisia itsekeskeisiä vinkujia.

Vierailija
360/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain lehdestä luin analyysin, että jos nyt syntyisi todella paljon lapsia, Suomi olisi pulassa. Nimittäin silloin olisi saman aikaisesti kovat eläkemenot ja kovat koulutus/neuvolakulut lapsille ja nuorille. Suomen talous ei kestäisi sitä. Matala syntyvyys tässä tilanteessa ei ole Suomelle kovin haitaksi. Mutta toki pitkällä tähtäimellä olisi toivottavaa, ettei syntyvyys enää laske.

Tasa-arvon väheneminen on varmaankin totta. Poikien äitinä yritän olla tarkkana, etteivät poikani joutuisi tulevien puolisoidensa nalkutuksen kohteeksi. :)

Ja sen varmaan älykkäänä naisena varmistat sillä että poikasi tietävät ettå omassa kodissa kaikki kuuluu aina tasa-arvoisesti molemmille eli se jatkuva siivous ja lastenhoito myös yöllä sekä myös puolison huomioiminen pitäminen arvokkaana tärkeimpånä ihmisenä lasten jälkeen?

Sinunlaisesi ovat suurin este ja takapakin aiheuttaja tasa-arvossa. Miehet ovat eläneet niin kuin vastuuttomat kakarat ja kun nainen vaatii myös mieheltå aikuisuutta niin se on miehen tasa-arvon vähemistä? Nauraisin jos ei itkettäisi. Minä häpeäisin jos poikani puoliso kertoisi ettå poikani on kotilusmu ja miettisin missä kohtaa kasvatus meni pieleen.

Tässä taas tätä äidin syyllistämistä oikein urakalla.

Kaikki vika on aina äidissä ja äidin jälkeen pojissa, jotka on kasvatettu kieroon. Äiti on heidät passannut pilalle.

Mun mies ei ainakaan ole mikään erityisen innostunut kokki, mutta ilmeisesti hänet täytyy pakottaa kokkaamaan joka toinen päivä, koska muuten ei tasa-arvo toteudu. Itse nautin kokkaamisesta, mutta nyt poika sitten kasvaa kieroksi. Pitäiskö mun myös perustaa yritys kuten miehellä on, jotta tasa-arvon vuoksi tytär näkisi, että naisetkin voi olla yrittäjiä?

Ihan mahdotonta on jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka se kuinka kaunis ajatus on.

Myös minun miestäni harmittaa, kun minä en ole mikään kokki tai kodinhengetär. Välillä hän yrittää ehdottaa, että laittaisin ruoan joka toinen päivä, mutta vastaan vain, että on ihan mahdotonta jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka kaunis ajatus se onkin.

On myös miehiä jotka kokkaa ja naisia jotka ei kokkaa. Mies joka kokkaa naiselle joka päivä on upea ilmestys eikä kukaan ole vaatimassa tasa-arvoa. Nainen kokkina on orja, vaikka nauttisi siitä.

Minä kokkaan ja mies viihdyttää sen aikaa lapsia, meille se on loistava työnjako eikä kumpikaan silloin lusmuile.

Enkä puhu nyt miehistä tai naisista, jotka ei tee yhtään mitään kotitöitä. Niitä kun on muitakin kun kokkaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi