Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?
Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.
Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.
Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.
Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua lapsia, koska ihmisiä on ihan liikaa tällä maapallolla.
Adoption hyväksyisin.
Aaah. Haluat siis siirtää liikakansoitusongelman tänne?
Katsos kultaseni, kun meillä ei ole sitä ongelmaa. Yleensä adoptoidut tulevat juuri niiltä alueilta. Lasten siirto muuallehan vain lisää mahdollisuuksia ylikansoitukseen.
En siis ymmärrä logiikkaasi.
Lasten siirto Suomeen ei lisää ylikansoitusta. Asumme samalla maapallolla.
Oletko ap lukutaidoton vai muuten vain hidas, kun tuollaisia mietit? :D Jos et ole tajunnut vielä syitä jotka syntyvyyttä laskee, niin....
Syntyvyyttä olisi pikemminkin säännösteltävä kuten Kiinassa.
Olisiko joku sellainenkin syynä, että annetaan tietty mielikuva millainen naisen pitäisi olla, jotta voi alkaa äidiksi. Jos se oma äiti oli sellainen hyysäävä hössöttäjä, joka teki kaikki kotityöt ja hoisi lapset yksin, kun isä teki omiaan eikä osallistunut lastenhoitoon tai kasvatukseen. Itselleni ei esimerkiksi tuollainen perhemalli sovi, jonka koin lapsuudessani. Isä jäi hyvin etäiseksi, vaikka vanhemmat eivät olekaan eronneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain lehdestä luin analyysin, että jos nyt syntyisi todella paljon lapsia, Suomi olisi pulassa. Nimittäin silloin olisi saman aikaisesti kovat eläkemenot ja kovat koulutus/neuvolakulut lapsille ja nuorille. Suomen talous ei kestäisi sitä. Matala syntyvyys tässä tilanteessa ei ole Suomelle kovin haitaksi. Mutta toki pitkällä tähtäimellä olisi toivottavaa, ettei syntyvyys enää laske.
Tasa-arvon väheneminen on varmaankin totta. Poikien äitinä yritän olla tarkkana, etteivät poikani joutuisi tulevien puolisoidensa nalkutuksen kohteeksi. :)
Ja sen varmaan älykkäänä naisena varmistat sillä että poikasi tietävät ettå omassa kodissa kaikki kuuluu aina tasa-arvoisesti molemmille eli se jatkuva siivous ja lastenhoito myös yöllä sekä myös puolison huomioiminen pitäminen arvokkaana tärkeimpånä ihmisenä lasten jälkeen?
Sinunlaisesi ovat suurin este ja takapakin aiheuttaja tasa-arvossa. Miehet ovat eläneet niin kuin vastuuttomat kakarat ja kun nainen vaatii myös mieheltå aikuisuutta niin se on miehen tasa-arvon vähemistä? Nauraisin jos ei itkettäisi. Minä häpeäisin jos poikani puoliso kertoisi ettå poikani on kotilusmu ja miettisin missä kohtaa kasvatus meni pieleen.Tässä taas tätä äidin syyllistämistä oikein urakalla.
Kaikki vika on aina äidissä ja äidin jälkeen pojissa, jotka on kasvatettu kieroon. Äiti on heidät passannut pilalle.
Mun mies ei ainakaan ole mikään erityisen innostunut kokki, mutta ilmeisesti hänet täytyy pakottaa kokkaamaan joka toinen päivä, koska muuten ei tasa-arvo toteudu. Itse nautin kokkaamisesta, mutta nyt poika sitten kasvaa kieroksi. Pitäiskö mun myös perustaa yritys kuten miehellä on, jotta tasa-arvon vuoksi tytär näkisi, että naisetkin voi olla yrittäjiä?
Ihan mahdotonta on jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka se kuinka kaunis ajatus on.
Kuule, ei olisi YHTÄÄN hassumpi ajatus, että tekisit juuri niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen lapsen äitinä seuraan näitä keskusteluja aina tosi hämilläni.
Jos on yhtään seurannut yleistä keskustelua, synnytysikäinen nainen on lukenut ainakin seuraavista aiheista vain äiteihin kohdistuvat, joskus todella raadolliset ja ankarat arvostelut ja syyllitykset:
- raskaanaolo (nouseeko paino, odotatko oikein ja nyt uusimpana, aiotko olla saikulla raskausajan)
- synnytys (onko sektio edes synnyttämistä, saako synnytystä pelätä etukäteen, kuinka pitkä matka on sairaalaan ja saako sillä olla mitään merkitystä, miten synnytyksessä kohdellaan ja tuleeko vaurioita, ja jos tulee, onko niitä järkevää alkaa korjailla)
- vauva-aika (imetys, julki-imetys, pullosta ruokkiminen, vauvan kanssa ihmisten ilmoilla liikkuminen, varhainen vuorovaikutus eli kuinka monta sekuntia päivässä äiti saa katsoa vauvastaan toisaalle)
- taaperoaika (etkai vie sitä jo hoitoon/kai olet jo palaamassa töihin ja viemässä lapsesi hoitoon, oletko muka jo nyt jättämässä lastasi yöksi jollekin hoitoon/etkö jo muka ole ja miksi se ei jo kävele, puhu ja laske piin keskiarvoa)
- leikki-ikä (tästä eteenpäin kaikki mitä nainen tekee, menee pieleen)
- kouluikä (katso yllä)
- tutkimustulokset: äidin masennus raskausaikana, äidin kahvinjuonti raskausaikana, synnytystapa, äidin koulutus tai kouluttamattomuus, äidin geenit ja tähtien asento syntymisen aikaan johon äiti ei ymmärtänyt hoitaa muutosta
- työelämä: oletko töissä, miksi et ole töissä, miksi et hoida lapseasi itse? Jos olet töissä, olet riski ja kuluerä ja auttamattomasti huonompi kuin lapsettomat naiset. Jos et ole töissä, olet huonompi kuin työtön mies
- koulutus: miksi olet kouluttautunut kuten olet, miksi et ole käynyt tarpeeksi kouluja ja miksi ihmeessä olet edelleen jossakin koulussa?
- ystävät: et ole tarpeeksi kiinnostava lapsettomien mielestä, lapsellisten mielestä elät elämääsi väärin
- avo/avioliitto: ei tule onnistumaan, mammat ei kiinnosta ketään ja olet alapäästäsi kokoa lentokonehalli. Kukaan ei ymmärrä, jos miehesi ärsyttää, koska se että menit sen kanssa naimisiin ja sait lapsen, oli oma vika. Eikä kukaan usko, jos olet onnellinen. Ei se vaan tule onnistumaan.
- yksinhuoltajuus: osa yrittää nostaa esille että saattaisit olla jonkin sortin arjen sankari, mutta tosiassa olet silti jotain ihan muuta
-sukulaissuhteet: olet luultavasti huono miniä, huono tytär ja surkea sisko
- tukiverkot: sinulla on oltava niitä, jos ei ole, oma vika
- raha ja toimeentulo: on tultava toimeen omillaan sillä mies lähtee ihan koska vain ja jättää sinut puille paljaille. Toistan, on tultava toimeen omillaan.
Onnea vaan tulevaan, Suomi ja suomalaiset <3
Suurin osa näistä paineista tulee kuitenkin toisilta naisilta? Ei ne ole miehet, jotka huutaa että vauvasi ei ole täysimetetty kun se sai kerran pumpattua maitoa. Että parin tunnin ero johtaa jo traumaan ja että jäähylle laittaminen on väkivaltaa ja ääntäkään ei saa korottaa.
Miehet kyllä vaahtoavat mielellään kustannuksista, julki-imetyksestä, naisten ulkonäöstä ja p*mpin koosta. Ihan turha syyttää että suurin osa paineista tulee naisilta. Ei tule. Suurin osa paineista tulee kaikilta sukupuolilta äitejä kohtaan, kaikista ikäryhmistä, kaikilta koulutustasoilta.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vaan tämän planeetan kannalta hyvä juttu. Vähemmän ihmisiä tarkoittaa korkeampaa elämänlaatua niille, jotka täällä elää. Mielestäni pitäisi olla maailmanlaajuinen tavoite, ettei kukaan tee 0-3 lasta enempää. Matalampi syntyvyys tarkoittaa puhtaampaa ympäristöä, riittävästi juomavettä ja laadukasta ravintoa kaikille. Kunhan sama ilmiö leviäisi mahdollisimman nopeasti Afrikan maihin, Intiaan ja kaikkiin kehitysmaihin, niin ilmastonmuutos olisi peruttu. Eikä tarvitsisi luopua lihansyönnistä, lentomatkailusta tai autoilusta.
Toisekseen huolestuttaa vähän ihmisten tyhmistyminen. Kun nuori nainen muuttaa ehkä tilapäisesti opiskelukaupunkiin opiskelemaan tutkintoa, niin ehkä se ihan ensimmäinen juttu mitä se tekee siellä ei ole pamahtaa paksuksi jollekin juuri tapaamalleen miehelle. Eiköhän siellä ole ne opiskelut pääasia ja nykynuoret ovat sen verra fiksuja, etteivät he tee lapsia yhdenillanjutuista tai lyhyisiin tapailusuhteisiin.
No voipi olla fiksumpaa tehdä vaikka vahinkolapsi kuin saada tutkinto. Voin kertoa että lapsi olisi äärettömästi arvokkaampi kuin yksikään tutkinto.
Ennen tutkinnoilla sai töitä, nykyään voi hyvällä tuurilla saada nollasopparilla siivojan äitiyslomasijaisuuksia ja orjapalkalla tottakai.
Tekoäly robotit ja digi lopettavat kaikki duunit joten mennään kohti uutta uljasta chillailuyhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain lehdestä luin analyysin, että jos nyt syntyisi todella paljon lapsia, Suomi olisi pulassa. Nimittäin silloin olisi saman aikaisesti kovat eläkemenot ja kovat koulutus/neuvolakulut lapsille ja nuorille. Suomen talous ei kestäisi sitä. Matala syntyvyys tässä tilanteessa ei ole Suomelle kovin haitaksi. Mutta toki pitkällä tähtäimellä olisi toivottavaa, ettei syntyvyys enää laske.
Tasa-arvon väheneminen on varmaankin totta. Poikien äitinä yritän olla tarkkana, etteivät poikani joutuisi tulevien puolisoidensa nalkutuksen kohteeksi. :)
Ja sen varmaan älykkäänä naisena varmistat sillä että poikasi tietävät ettå omassa kodissa kaikki kuuluu aina tasa-arvoisesti molemmille eli se jatkuva siivous ja lastenhoito myös yöllä sekä myös puolison huomioiminen pitäminen arvokkaana tärkeimpånä ihmisenä lasten jälkeen?
Sinunlaisesi ovat suurin este ja takapakin aiheuttaja tasa-arvossa. Miehet ovat eläneet niin kuin vastuuttomat kakarat ja kun nainen vaatii myös mieheltå aikuisuutta niin se on miehen tasa-arvon vähemistä? Nauraisin jos ei itkettäisi. Minä häpeäisin jos poikani puoliso kertoisi ettå poikani on kotilusmu ja miettisin missä kohtaa kasvatus meni pieleen.Tässä taas tätä äidin syyllistämistä oikein urakalla.
Kaikki vika on aina äidissä ja äidin jälkeen pojissa, jotka on kasvatettu kieroon. Äiti on heidät passannut pilalle.
Mun mies ei ainakaan ole mikään erityisen innostunut kokki, mutta ilmeisesti hänet täytyy pakottaa kokkaamaan joka toinen päivä, koska muuten ei tasa-arvo toteudu. Itse nautin kokkaamisesta, mutta nyt poika sitten kasvaa kieroksi. Pitäiskö mun myös perustaa yritys kuten miehellä on, jotta tasa-arvon vuoksi tytär näkisi, että naisetkin voi olla yrittäjiä?
Ihan mahdotonta on jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka se kuinka kaunis ajatus on.
Myös minun miestäni harmittaa, kun minä en ole mikään kokki tai kodinhengetär. Välillä hän yrittää ehdottaa, että laittaisin ruoan joka toinen päivä, mutta vastaan vain, että on ihan mahdotonta jakaa kaikki tehtävät tasa-arvoisesti, vaikka kaunis ajatus se onkin.
Ehkä siksi kun alle 18v ei oo synnytysikäinen vaan seksuaalinen hyväksikäyttö-ukko vankilaan, houkuttelet seksiin-ukko vankilaan, lähetät alastonkuvan-ukko vankilaan. Alle 16v onkin jo lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö joten eivät saa harrastaa seksiä. 18-30v taas yhteiskunta vaatii opiskelut, työt yms. Yli 30v naiset alkavat jo miehiä pelottaa-ettei vain joudu perhettä perustaan. 35v hedelmällinen ikä alkaakin loppua-yli 35v nainen on miesten mielestä jo vanha. Siinäpä se tarina olikin.
Haluaisin lapsia, ja olen halunnut jo muutamien vuosien ajan, mutta miesten takia en ole saanut. Olen ollut vakavassa seurustelusuhteessa, mutta se päättyi eroon koska mies ei halunnutkaan lapsia. Nyt tapailen erästä 35 v miestä, joka haluaa lapsia, mutta ei ole vielä varma, olenko minä hänelle juuri oikea nainen, joten hän ei halua ainakaan vielä yrittää lapsen saamista kanssani. Sanoisin, että monilla naisilla syy siihen, ettei synnytä, on miehen haluttomuus saada lapsia. Lasta kun ei voi tehdä yksin ilman että mies hedelmöittää. Olen kyllä miettinyt lapsen tekoa jonkun ystävämiehen kanssa. On minusta epäoikeudenmukaista riistää kumppanilta mahdollisuus tulla äidiksi, jos toista rakastaa, antaa toiselle sen mitä toinen tarvitsee. Olen itse korkeakoulutettu nainen ja olen aina, lapsesta lähtien tiennyt haluavani äidiksi. Mielestäni nyt olisi hyvä aika saada ensimmäinen lapsi.
Nainen, 28 v
Lisään vielä että tämä 35 v mies jota tapailen, hänellä ei ole yhtään lasta itselläänkään ennestään, vaikka on eronnut kesällä pitkästä liitosta. Nyt ei osaa sanoa, olenko minä hänelle "se oikea" vai en, vaikka haluaa lapsia. Olen sanonut hänelle suoraan ettei hänelläkään miehenä aikaa ole loputtomiin, sperman laatu huononee miehelläkin 35 v jälkeen, eikä ole itsestäänselvää että löytää sellaisen "unelmien naisen" joka haluaa myös niitä lapsia, kuten minä haluan. Tämä mies pelailee tietokoneella ja on jotenkin hieman lapsekas. Hätääntyi hieman kun laitoin hänelle faktaa sperman laadun heikkenemisestä. Nykymiehet ovat vieraantuneet biologiasta ja luulevat olevansa kuolemattomia.
Nainen, 28 v
Synnytän heti kun lisääntyminen onnistuu ilman miespuolista osapuolta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lapsia, ja olen halunnut jo muutamien vuosien ajan, mutta miesten takia en ole saanut. Olen ollut vakavassa seurustelusuhteessa, mutta se päättyi eroon koska mies ei halunnutkaan lapsia. Nyt tapailen erästä 35 v miestä, joka haluaa lapsia, mutta ei ole vielä varma, olenko minä hänelle juuri oikea nainen, joten hän ei halua ainakaan vielä yrittää lapsen saamista kanssani. Sanoisin, että monilla naisilla syy siihen, ettei synnytä, on miehen haluttomuus saada lapsia. Lasta kun ei voi tehdä yksin ilman että mies hedelmöittää. Olen kyllä miettinyt lapsen tekoa jonkun ystävämiehen kanssa. On minusta epäoikeudenmukaista riistää kumppanilta mahdollisuus tulla äidiksi, jos toista rakastaa, antaa toiselle sen mitä toinen tarvitsee. Olen itse korkeakoulutettu nainen ja olen aina, lapsesta lähtien tiennyt haluavani äidiksi. Mielestäni nyt olisi hyvä aika saada ensimmäinen lapsi.
Nainen, 28 v
Eikä! Eihän tämä mies taida ymmärtää naisten aikaikkunasta. Pitäisin hänelle kunnon puhuttelun ja kertoisin biologisista realiteeteista. Samalla kysyisin vakavalla äänellä, missä vaiheessa hän saattaisi voida tietää oman kantansa. Saatat pahimmillaan joutua turvautumaan klinikkaan samoin Cryosiin, ellei vastausta ala kuulumaan sopivan ajan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Synnytän heti kun lisääntyminen onnistuu ilman miespuolista osapuolta.
Mukimiehet ja hedelmöitysklinikat
Minun on vaikea käsittää, missä välissä olisin ehtinyt synnyttää. "Synnytysikäisenä" opiskelin lukiossa ja sen jälkeen vaativaa tutkintoa (=aikaa ja rahaa ei ollut ollenkaan), muutin ulkomaille työn perässä (juu ei kiitos synnytystä siellä ja miten hitossa olisin ehtinyt opetella uuden työn, uuden valtion ja uuden lapsen? Ja mistä olisin yhtäkkiä kiskaissut siihen miehen?!) ja muutin takaisin Suomeen (työpaikka, asunto ja paikkakunta vaihtui pari kertaa parin vuoden sisällä.) Nyt vasta reilusti yli 30-vuotiaana alkaa tuntua, että lapsi olisi iloinen ja ajankohtainen asia, kun on vakaa parisuhde, ei opintoja kesken, säästöön on kertynyt hyvä summa ja suhdekin on kestänyt useita vuosia (en missään nimessä ryntäisi lapsentekoon puolituntemattoman kanssa: joudunhan olemaan tyypin kanssa tekemisissä koko lapsen elämän). Tuohon aikaan on sisältynyt runsaasti urheilua, matkoja, juhlimista, häitä jne.
Eli vastaus kysymykseen omalla kohdallani on se, etten ole ehtinyt koska olen elänyt täyttä elämää. Jos olisin jäänyt kotipaikkakunnalle nyhvöttämään ja tuijottamaan telkkaria yläasteaikaisen poikaystävän kanssa, olisin varmaan tehnyt lapsia parikymppisenä elämäni täytteeksi: ja ollut syvästi onneton valinnoistani.
Vierailija kirjoitti:
Naisista näköjään taas puhutaan ikään kuin olisivat vain synnytyskoneita, ei käy teitä kateeksi.
Itse en tahdo isäksi, koska en halua lapseni jäävän ilman isää. Elämäntyylini (harrastukset, en ole juoppo) on sellainen, että en usko eläväni kovin vanhaksi. Taas ensi kesänä moottoripyörällä kolmeasataa. :)
Hyvä vaan että luonnonvalinta karsii uhkarohkeimmat geenipoolista.
Tämä 35 v mies sanoi että saan tapailla muita miehiä, ja harrastaa seksiäkin muiden kanssa. Hän taitaa olla vain yksinkertaisesti niin nirso, etten kelpaa hänelle, vaikka olen nätti, fiksu ja kuulemma hyvä seksissäkin. Mutta ne eivät riitä hänelle. Hän pelaa tietokoneella ja on hieman ylipainoa, ei mitenkään komeakaan mutta hyväluonteinen olisi. Hän luulee itsellään olevan täydet mahdollisuudet ilmeisesti loputtomiin, kun etsii jotain parempaa naista kuin minä.
Nainen, 28 v
Vierailija kirjoitti:
Tämä 35 v mies sanoi että saan tapailla muita miehiä, ja harrastaa seksiäkin muiden kanssa. Hän taitaa olla vain yksinkertaisesti niin nirso, etten kelpaa hänelle, vaikka olen nätti, fiksu ja kuulemma hyvä seksissäkin. Mutta ne eivät riitä hänelle. Hän pelaa tietokoneella ja on hieman ylipainoa, ei mitenkään komeakaan mutta hyväluonteinen olisi. Hän luulee itsellään olevan täydet mahdollisuudet ilmeisesti loputtomiin, kun etsii jotain parempaa naista kuin minä.
Nainen, 28 v
Ihmeessä vaihda johonkin toiseen
Ja haluaa lapsia keskeisenä osana elämässä kuten minäkin, mutta vaikka meillä on tämä yhteinen toive minkä voisimme toteuttaa yhdessä, hän ei halua "ainakaan vielä" toteuttaa sitä minun kanssani. Ei ole nimittäin kuulemma vielä varma, olenko minä henkisellä tasolla hänelle kipinöitä aiheuttava.
Nainen, 28 v
Kai ymmärrät, että niukasta elämäntyylistä puuttuvat seksikkäät alusvaatteet, karvojen ajelu ja naisellinen pukeutuminen? Silloin mennään pilkkihaalarissa ja muissa käytännöllisissä varusteissa.