Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotivaimouteen/kotiäitiyteen suhtaudutaan niin negatiivisesti?

Vierailija
29.12.2019 |

Irtisanouduin muutama kuukausi sitten töistä ja jäin kokopäiväisesti "kotivaimoksi", lähitulevaisuudessa toivottavasti tulen myös äidiksi. Yksi suurimmista haaveistani ja pääsin vihdoin toteuttamaan tämän, kun elämäntilanne on sopiva. Mies tuo leivän pöytään ja minä huolehdin ruuanlaitosta ja kotitöistä sekä hemmottelen miestä työpäivän jälkeen. Tämä järjestely sopii meille molemmille hyvin.

Olen vaan hämmästynyt siitä, miten moni ihminen suhtautuu tähän negatiivisesti. Töissä kerrottuani irtisanoutumisesta työkaverille sain ihan suoraan päin naamaa vittuilua ja eräs pitkäaikainen kaverini on myös kertonut halveksivansa minua ja vähentänyt yhteydenpitoa. Muutenkin usein saa kuulla vain negatiivista kommenttia, kun kerron elämäntilanteestani. Harmittaa. En erityisemmin edes tuo asiaa esille kuin kysyttäessä.

Kommentit (222)

Vierailija
1/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys! 

Toivottavasti pian raskaudut ja pääset nauttimaan kotiäidin elämästä <3 

Vierailija
2/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minua naisena vituttaa toiset naiset jotka pilaavat feminismin aikaansaannoksia olemalla miehensä orjia. Lyttäätte kaikkien naisten oikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et hae mitään yhteiskunnan tukia niin asia on sinun oma. Mutta jos haet niin silloin me muut elätetään sinua.

Vierailija
4/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on uratykkikulttuuri.

Muualla maailmassa kotiäitiys on normi, eikä suuressa osaa maailmaa pikkulapsia heivata hoitoon kuten meillä, "koska ura". Minun käy sääliksi lapsia, jotka on laitettu alle 3-vuotiaina hoitoon, sillä he kärsivät siitä.

Vierailija
5/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siinä nainen on käytännössä miehensä orja, jos naisella ei ole esim. merkittävää määrää omia pääomatuloja tai vastaavia. Tehkää ainakin sopimus, jossa miehesi maksaa sinulle eläkettä kotivuosista. Olen nähnyt liian monta tapausta, jossa miea yllättäen jättää vuosikausia kotiäitinä olleen vaimonsa 50-60 vuoden iässä.

Vierailija
6/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei voi osallistua ruunalaittoon ja tehdä osaansa kotitöistä?

Vierailija
7/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minua naisena vituttaa toiset naiset jotka pilaavat feminismin aikaansaannoksia olemalla miehensä orjia. Lyttäätte kaikkien naisten oikeuksia.

Entä jos nainen hankkii kotimiehen? Sellaisen hankkiminen ei kuitenkaan ole kovin suosittua johtuen valtaväestön asenteista. Varsinkin toiset miehet tuntuu katsovan tätä kulmiensa alta.

Vierailija
8/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten tuloilla siipeily ei ehkä ole kovin kunnioitettavaa. Elämän riskienhallintakaan ei ole kunnossa, ellei mies maksa vähintään YKSITYISTÄ palkkaa ja eläkettä vaimonsa puolesta, jotta yhteiskunta ei joudu vastuuseen mm. leskeksi jääneestä vaimosta. Eihän vaimo ole veronmaksajakaan, joten ehkä se halveksunta siitä lähtee, puhumattakaan nettomaksajasta. Kuka mies kunnioittaa kotiorjaa? Halvempi ja parempi kodinhoitaja on ammatiltaan kodinhoitaja. Lapsetkaan eivät ole ikuisesti avuttomia, vaan kaipaavat vähintään leikkiseuraa jo parin vuoden ikäisenä. Onneksi sentään leskeneläkkeeseen saadaan muutoksia, jotta kaikki alle 50-vuotiaat naisluuserit eivät kärky vanhempien miesten kanssa avioliittoa ja ikuista eläke-etua, jonka maksavat ne 40 vuotta työssä olleet naiset, jotka osaavat yhdistää työn ja perheen.    

Vierailija
9/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska siinä nainen on käytännössä miehensä orja, jos naisella ei ole esim. merkittävää määrää omia pääomatuloja tai vastaavia. Tehkää ainakin sopimus, jossa miehesi maksaa sinulle eläkettä kotivuosista. Olen nähnyt liian monta tapausta, jossa miea yllättäen jättää vuosikausia kotiäitinä olleen vaimonsa 50-60 vuoden iässä.

Juttelin yhden maatilan isännän kanssa jonka vaimo siirtää omatoimisesti itselleen rahaa sivuun ja yrittää kartuttaa omaisuutta sijoittamalla. Luottokorttikin pääsee aika ajoin ulkoilemaan johtuen siitä ettei itse emäntä halua vain maata neljän seinän sisällä vaikka onkin koti-äiti.

Vierailija
10/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kaduttaa se, että jäin aikoinaan kotiin. Menin töihin vasta, kun lapsi oli 8 vuotias. Se merkitsee pientä työeläkettä.

Olisi pitänyt ymmärtää tehdä miehen kanssa sopimus siitä, että maksaa minulle ikäänkuin palkkaa.

Sitä paitsi sanonta " kenen leipää syöt sen lauluja laulat"

Neuvoin 4 pikkusisko tekemään toisin, ja niin tekivätkin. Kaikki menestyneitä uranaisia.

Nyt lapsenlapselle olen opettanut miten tärkeä oma raha on naiselle.

Vierailija
11/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellä todettiin, ei ongelmaa kunhan et ilmoittaudu työttömäksi ja nosta tukia.

Vierailija
12/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kotiäiti/-isä ei tuota lisäarvoa muutakuin itselleen, ja sitähän ei kapitalistinen yhteiskunta voi hyväksyä.

Vierailija
13/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan suomalainen nainen ei tällaista edes kysy. Olemme saaneet äänioikeuden v. 1906 ja olemme tasa-arvon mallimaa. Muualta tulleet eivät tajua länsimaisia arvoja ja jäävät helposti nyrkin ja hellan väliin. Eivätkä ole tuottavia kansalaisia ainakaan taloudellisessa mielessä, tuskin muutenkaan. 

Vierailija
14/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten tuloilla siipeily ei ehkä ole kovin kunnioitettavaa. Elämän riskienhallintakaan ei ole kunnossa, ellei mies maksa vähintään YKSITYISTÄ palkkaa ja eläkettä vaimonsa puolesta, jotta yhteiskunta ei joudu vastuuseen mm. leskeksi jääneestä vaimosta. Eihän vaimo ole veronmaksajakaan, joten ehkä se halveksunta siitä lähtee, puhumattakaan nettomaksajasta. Kuka mies kunnioittaa kotiorjaa? Halvempi ja parempi kodinhoitaja on ammatiltaan kodinhoitaja. Lapsetkaan eivät ole ikuisesti avuttomia, vaan kaipaavat vähintään leikkiseuraa jo parin vuoden ikäisenä. Onneksi sentään leskeneläkkeeseen saadaan muutoksia, jotta kaikki alle 50-vuotiaat naisluuserit eivät kärky vanhempien miesten kanssa avioliittoa ja ikuista eläke-etua, jonka maksavat ne 40 vuotta työssä olleet naiset, jotka osaavat yhdistää työn ja perheen.    

Miehet saisi tältä osin lakata vaatimasta mallin tasoista naista vielä senkin jälkeen kun oma kulta on juuri tullut äidiksi. Ymmärrän täysin 50/50 elämisen kunhan realiteetit pidetään mukana. Kotisiivousta saa käyttää apunaan mikäli tuntuu siltä ettei jaksa osallistua töiden jälkeen viikkosiivoukseen.

Vierailija
15/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja arvostan työssäkäyviä äitejä.

Vierailija
16/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Ruotsissa on vuosikymmeniä naisille suositeltu osa-aika-työtä. Nyt Ruotsissa on pohjoismaiden köyhimmät eläkeläisnaiset, koska osa-aikatyössä työeläke jää pieneksi.

Vierailija
17/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättääkö ap:n mies tosiaan ap:n innolla? Vai onko hän omasta takaa rikas?

Vierailija
18/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos nainen jää kotiäidiksi ja kotivaimoksi ihan omilla rahoillaan? Kuulun 5 % varakkaimpien tuloluokkaan Suomessa ja minua ei ahdista olla työelämästä pois. Minulle riittää kotityöt ja lapsien kanssa oleminen ja tykkään passata muita ihmisiä. Nautin arjen kiireettömyydestä. Haluan jumpata päivittäin ja minulla on tärkeitä harrastuksia.

Kaikki voittavat tässä: lapset, mies, minä ja yhteiskunta. Yhteiskunta siksi, että en vie työtä joltakin toiselta, joka oikeasti haluaa työn kynsin ja hampain.

Kun lapset ovat toisella kymmenellä, ehdin hyvin vielä työelämään mukaan.

Vierailija
19/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos nainen jää kotiäidiksi ja kotivaimoksi ihan omilla rahoillaan? Kuulun 5 % varakkaimpien tuloluokkaan Suomessa ja minua ei ahdista olla työelämästä pois. Minulle riittää kotityöt ja lapsien kanssa oleminen ja tykkään passata muita ihmisiä. Nautin arjen kiireettömyydestä. Haluan jumpata päivittäin ja minulla on tärkeitä harrastuksia.

Kaikki voittavat tässä: lapset, mies, minä ja yhteiskunta. Yhteiskunta siksi, että en vie työtä joltakin toiselta, joka oikeasti haluaa työn kynsin ja hampain.

Kun lapset ovat toisella kymmenellä, ehdin hyvin vielä työelämään mukaan.

Lisään vielä, että mieheni tekee paljon töitä, minunkin edestäni, joten sillä tavalla kyllä teemme osamme yhteiskunnassa.

Vierailija
20/222 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meistä kahdesta huonompipalkkainen mies jäi kotihoidontuelle eli koti-isäksi kolmannen lapsen ollessa puolivuotias. Aikoo olla kotona siihen asti, että lapsi on kolmevuotias. Tietäisittepä minkälainen haloo tästäkin nousi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän