Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
1401/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kovan päänsäryn enkä pystynyt katsomaan mitään. Silmät kiinni makasin hiljaa se auttoi. Verenpaine 185/120..Ylösnoustessa paine päässä koveni. Lähdin päivystykseen jossa odotin 2 tuntia.

Nuori "mä oon lääkäri", itsevarmuudella varustettu (eli; ei lääkäriksi sopiva) lääkäri tutki ja sanoi sen olevan migreeniä. On kuulemma yleistä että tässä iässä saa migreenin vaikkei sitä ikinä ole ollut???? Kerroin ettei mulla ole ikinä migreeniä ollut. Olin ihmeissäni.

Tulehduskipulääkeeksi tarjosi Voltarenia, josta mun verenpaineet nousee , eli se ei sovi. Enkä käytä tulehduskipulääkkeitä kuin voiteena, täsmähoitona. 

Sanoi, sit että laitetaan tiputukseen ja siinä lääkettä, kyllä se sit auttaa. Onneksi siellä oli niin tumpula hoitaja ettei saanut tippaa laitettua ja sen siinä tuhertaessa kysyin mitä lääkettä se on "Voltarenia".

Sadistista toimintaa. Toivottavasti en ikinä saman lekurin vastaanotolle eksy. 

Vierailija
1402/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskon raskautta ei tajuttu terveyskeskuksessa.

Suvussamme kulkee kirouksena ns omenavartalo, mutta aloin kiinnittää huomiota  siihen että siskon vatsa oli epätavallisen ylhäällä. Sisko myös valitti jatkuvaa värinän tunnetta vatsassaan ja vihlaisuja kun nousi kyykystä ylös. Rinnatkin näyttivät hiukan isommilta, kasvoihin ilmestyi  maksaläiskiä ja hampaita vihloi. Käskin tehdä apteekin raskaustestin, joka oli nega.  Meni terveyskeskukseen jossa määräsivät närästyslääkettä ja käskivät laihduttaa, sanoin että olisit herranjumala vaatinut sitä raskaustestiä!  Siellä se on tarkempi ja takuulla oikein. Lopulta pakotin siskon soittamaan neuvolaan jossa suostuivat antamaan ajan ja tekemään raskaustestin vaikka olivatkin sitä mieltä että kyllä se apteekin testikin luotettava on. No ei ollut!

Neuvolassa  nimittäin selvisi, että sisko oli kahdeksannella kuulla. Tuli vähän kiire kaikkien avustusten ym saamisen  kanssa.

Kuulostaahan tuo, että siinä on ollut muitakin ongelmia elämänhallinnan kanssa, kuten yleensä noissa tapauksissa, kun kerran kirjoittaja painostamalla saanut siskonsa tekemään testin, olemaan yhteydessä lääkäriin ja neuvolaan. Kyllä nyt normaali ihminen tilanteessa, jolloin pienikin mahdollisuus raskauteen on ja on oireita, tekee vaikka sata testiä ja käy verikokeissa tarkistamassa raskauden, mikäli mikään testi ei plussaa näyttäisi ja oireet jatkuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rt85 kirjoitti:

Tk:n hammaslääkäri isosta patista ikenessä; Peset hampaasi huonosti, siitä se johtuu, kotiin vaan.

Seuraavana päivänä kiireellinen hampaanpoisto yksityisellä ja mätää litra.

Pieni lisämauste asiassa että olin viimeisellä kolmanneksella raskaana. 

Valitus tehtiin arvauskeskuksen toimista mutta eihän se mihinkään johtanut.

Litra mätää? No on siinä aika mätä pää. 

Vierailija
1404/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin lääkärille ihottuman takia. Lääkäri tutki ja etsi ilmeisesti googlettamalla diagnoosia. No, päätyi diagnoosiin x, mutta totesi, että toisaalta tuo ihottuma ei yhtään näytä samalta ja oireetkin täysin erilaiset. No, tämä lääkärin toteama väärä diagnoosi kuitenkin kirjattiin vaikka mikään siitä ei täsmännyt omaan tapaukseeni. Ei edes lääkärin mielestä. Halusi myös ottaa koepalan ihostani, en antanut. 

Eiköhän se ihan lääkäreiden käyttämästä tietokannasta ole sitä tietoa etsinyt. Miksi ihmeessä kukaan muu kuin maallikko lähtisi pyörimään googlen kautta ties mihin, kun parhaimmillaan tulee terveyskirjastoa wikipediaa ja seuraavaksi iltalehden artikkeli tai joku blogi. Aika moneen kertaan on google mainittu tässäkin keskustelussa ja ei voi kuin ihmetellä. Ilmeisesti kaikki pitäisi vielä muistaa ulkoa, eikä tietoa saa tarkistaa. Toki diagnoosi meni tällä kertaa pieleen, mutta jos lääkäri kokee koepalan tarpeelliseksi niin ihmettelen mikset antanut ottaa?

Älä höpsi, etteikö lääkäri etsisi googlella tietoa. Minulle terveyskeskuslääkäri itse sanoi, että kun hän ei tunne lainkaan ms-tautia, jota sairastan, hän googlettaa hieman asiaa. No niinpä hän teki ja sanoi sitten, että kyllä hänen pitää asiassani soittaa päivystävälle neurologille. 

Vierailija
1405/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin näyttämään puristuksiin jäänyttä sormea. Pikkupakkanen ja kiire aiheuttivat sen, että niiskutin ettei nenän tuotokset tippuisi näkyville vastaanotolla (olin siis oikeasti niin kiireissäni etten ehtinyt nenäliinaa kaivaa esille).

"Joo, toi allergia on aika pahana sulla. Laitan sulle antihistamiinia, ja voisin kirjoittaa myös kortisonisuihkeen varalle jos limakalvot turpoaa."

"Ei mulla ole allergiaa, kun tämä sormi..."

"Kyllä nuo allergiat voi oireilla talvellakin, mutta sama hoito niihin sopii ympäri vuoden."

"Tulin tämän sormen takia..."

"Allergia voi aiheuttaa turvotusta. Jos iho kutisee, kannattaa käyttää kortisoni..."

"Mulla rusentui tämä sormi noin tunti sitten. Voisiko sen tarkistaa ettei se ole murtunut?"

"...sulla ei siis ole allergiaa?"

Tuosta saisi aivan loistavan sketsin.

Vierailija
1406/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosh kirjoitti:

Oon itse sisätautien erikoislääkäri, terveyskeskuksessa töissä. On tullut kierreltyä muutamat yliopistosairaalat ja yksi keskussairaala, yksi ns kaupunginsairaala, jota päädyin johtamaan ja nyt haluan downshiftata ja teen terv keskuksen töitä, mieluiten tietty sisätauteja.

No on hyviä ja huonoja lääkäreitä ja kaikkia siltä väliltä. Kyllä suomalainen lääkäri varsin hyvä on. Kesäkanditkin olivat johtamassani sairaalassa todella hyviä, jos olivat Suomessa koulutettuja. Muualta tulleissa oli taso vaihtelevampi, mutta oppivat pian.

Nykyisessä terveyskeskuksessa on kyllä mahtavat kokeneet lääkärit. Itse menisin potilaaksi kenelle hyvänsä.

Totta kai lääkäreitä saa haukkua. On osa normaalia prosessia elämässä. Itseä hoidettiin selkeästi väärin lapsena ja siitä varmaan osittain kumpusi halu lääkikseen. Yliopistosairaala minut silloin pelasti. On se tärkeää, miten hoidetaan. Kohta omalta osaltani kaikki työ on ohi. Oli hyvä aika.

Mitä onko suomessa vielä suomalaisia lääkäreitä? Viimeisen 15 vuoden aikana poikkeuksetta jokainen yleislääkäri on ollut jotain virolaisia tai venäläisiä, ja ulkoisesti niin näyttäviä että miettinyt onko sitä nyt tullut oikealle vastaanotolle vai piilokameraan. Ylilääkäri on joskus ollut jopa suomalainen jos hänen mielipidettään tarvittu.

Vierailija
1407/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tuhansia.

Vakuutusyhtiön kommentti kun traumaattinen meniscirepeämä.

Normaalia kulumaa. Kuntoutusta ja liikuntaa....

Suutuin todella...tähystyksellä päivässä terveeksi.

Vierailija
1408/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen asiantuntija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin lääkäriin, kun väsytti, alilämpöä, hiukset lähti, kaulalla patti ja kurkussa pala. Kysyin, voisiko olla vikaa kilpirauhasessa, kun sitä on suvussakin. Kuulemma hiukset nyt lähtee vanhemmiten. Olin 40 v nainen, ja hiusrajan pakeneminen nyt ei ole ihan normaalia, vielä kuukauden sisällä.

No myöhemmin eri lääkäri laittoi minut testeihin, kun en uupumukselta pystynyt enää töihin. Kilpirauhanenhan se

Tällaisia valiitajia on mahdotonta ottaa vakavasti ensimmäisellä kerralla. Tulevat omine diagnooseineen mankumaan. Ihan kiusalla annan väriä hoito.ohjeita.

Ilmeisesti. Nuorena minulla oli monta kertaa vuodessa angiina. Tunsin oireet jo todella hyvin, joten yleensä menin lääkäriin sanoen, että minulla lienee taas angiina. Liiankin monta kertaa lääkäri selvästi veti herneen nenään, että tullaan omien diagnoosien kanssa. No eikö paras arvaus ole lähteä siitä, mitä se on aina ennenkin ollut täsmälleen samoilla tuntemuksilla.

-sama

Vierailija
1409/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini meni lääkäriin jatkuvien selkäkipujen takia. Oli silloin todella urheilullinen, hyvässä kunnossa oleva keski-ikäinen nainen. Lääkäri sanoi, että käsilaukkua ei saa enää ikinä käyttää eikä kenkiä joissa on yhtään korkoa. Tilalle reppu ja lenkkarit vaikka iltajuhliin. Lisäksi kehotti lukemaan Raamattua iltaisin, niin vaivat kyllä helpottavat.

Kun äiti pääsi lopulta kunnolliseen hoitoon, jossa kuvattiin, selässä todettiin skolioosi.

Vierailija
1410/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jäykkäkouristusrokotus mennyt vanhaksi ja koira puri minua käteen niin, että sain tikit. Vihainen ja töykeä venäläistaustainen tk-lääkäri ei suostunut antamaan jäykkäkouristusrokotusta, koska "kissan suu likainen, koiran suu puhdas!!" Aikani jankattuani lähdin, ja keskustelun kuullut hoitaja kuiskasi minut koppiinsa, jossa sain jäykkäkouristusrokotuksen :D

Vierailija
1411/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies nostaa edelleen entisenä maajoukkueurheilijana painoja, ja hänellä on pituutta ja raameja, mutta ei läskiä. Hän sairastaa harvinaista diabetesta, joka ei ole kakkos- eikä ykköstyyppiä. Ruokavaliosta pitää olla tarkka. Lisäksi hänellä on joitain vuosia sitten todettu nivelrikko, mikä on entisen lajin runsaiden toistojen aikaansaamaa (raskas laji). Lihasmassaa on taustan vuoksi enemmän kuin taviksilla, mikä taas nostattaa vaa`an lukemaa ja BMI ei ihan vastaa tavisten taulukoita. Lihaskunnon ylläpito on myös nivelrikon vuoksi tärkeää, koska se auttaa liikuntakyvyn ylläpidossa.

Hän liukastui kesällä paljasjaloin mökin naapurikaupungin salin pukuhuoneessa ja löi jalkansa. Jalka meni tosi kipeäksi ja alkoi turvota, autolla mökille oli jo kivuliasta ja minun piti sitten ajaa paikalliseen terveyskeskukseen. Mies selosti että on kompastunut ja kaatunut. TK-lääkäri passitti vaakaan, mihin mies linkutti ja: kyllähän se nivelrikko voi jalkakipua aiheuttaa, ja painoakin on, sun pitää mennä kotona diabeteshoitajalle ravitsemusneuvontaan. Näkemiin.

Onneksi oli tapaturmavakuutus, soitin autosta jo ajan, mentiin suoraan yksityiselle ja siellä kuvattiin ja todettiin, että 2 varvasta murtunut. 6 viikkoa saikkua.

Vierailija
1412/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme edes päässeet lääkärille, hoitaja vilkaisi lapsen ihottumaa ja sanoi että ei tuo mitään ole, vaihtakaa pesuainetta. Käytiin Tukholman risteilyllä ja palattuamme näyttämään yksityiselle lasta joka oli kuin ruton kalvama, lääkäri totesi heti että märkärupi. Kiitti sille hoitsulle, jos tartutettiin koko laiva....

Kiitos, olen se, joka sai sen märkäruven Tukholman risteilyllä :/

Kävin työterveydessä ja lääkäri kyllä diagnosoi asian oikein mutta asemalla oli kaikki tietokonejärjestelmät kaatuneet ja lekuri oli ihan hukassa. Jouduin omalla kännykällä googlaamaan minkä niminen lääke hänen olisi hyvä soittaa apteekkiin (jonka numeron googlasin). Nauratti vähän tuo kädettömyys.. eli ei siis ees omaa kännykkää hiffannu käyttää.

Vierailija
1413/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkkani lähti sijoiltaan nuorena ja vammasta aiheutui nivelrikko vuosia myöhemmin. Terveyskeskuslääkärin mielestä lonkan kipu oli masennusta eikä minun ikäiselläni voi olla muka nivelrikkoa. Onneksi vakuutusyhtiön lääkäri teki oikean diagnoosin.

Menin työterveyslääkärille neljä vuotta sitten, koska verenpaineeni oli jatkuvasti 180/110, sydän hakkasi hirveästi ja päässä jyskytti. Nuori naisääkäri sanoi että se johtuu ylipainosta ja käski laihduttaa. Olen 176cm/85kg. Lääkäri ei suostunut ottamaan edes sydänfilmiä. Oireet helpottivat itsestään parin viikon jälkeen. Kai se oli unenpuutetta tai jotain.

Vierailija
1414/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan päästy TK:een lekurin luo.

Miehellä ollut jo useampi päivä korkea kuume ja kipuja.

TK-tätsy sanoi puhelimessa, että ei tarvetta tulla lääkäriin.

Mentiin yksityiselle, josta passitettiin suoraan sairaalaan, keuhkokuume ja osastolla 1,5 viikkoa.

Soitin myöhemmin TK:n ja sain jonkun johtajatasoisen henkilön kiinni ja annoin palautetta. Pahoitteli toki että näin pääsi käymään.

Vierailija
1415/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun siskon raskautta ei tajuttu terveyskeskuksessa.

Suvussamme kulkee kirouksena ns omenavartalo, mutta aloin kiinnittää huomiota  siihen että siskon vatsa oli epätavallisen ylhäällä. Sisko myös valitti jatkuvaa värinän tunnetta vatsassaan ja vihlaisuja kun nousi kyykystä ylös. Rinnatkin näyttivät hiukan isommilta, kasvoihin ilmestyi  maksaläiskiä ja hampaita vihloi. Käskin tehdä apteekin raskaustestin, joka oli nega.  Meni terveyskeskukseen jossa määräsivät närästyslääkettä ja käskivät laihduttaa, sanoin että olisit herranjumala vaatinut sitä raskaustestiä!  Siellä se on tarkempi ja takuulla oikein. Lopulta pakotin siskon soittamaan neuvolaan jossa suostuivat antamaan ajan ja tekemään raskaustestin vaikka olivatkin sitä mieltä että kyllä se apteekin testikin luotettava on. No ei ollut!

Neuvolassa  nimittäin selvisi, että sisko oli kahdeksannella kuulla. Tuli vähän kiire kaikkien avustusten ym saamisen  kanssa.

Kuulostaahan tuo, että siinä on ollut muitakin ongelmia elämänhallinnan kanssa, kuten yleensä noissa tapauksissa, kun kerran kirjoittaja painostamalla saanut siskonsa tekemään testin, olemaan yhteydessä lääkäriin ja neuvolaan. Kyllä nyt normaali ihminen tilanteessa, jolloin pienikin mahdollisuus raskauteen on ja on oireita, tekee vaikka sata testiä ja käy verikokeissa tarkistamassa raskauden, mikäli mikään testi ei plussaa näyttäisi ja oireet jatkuvat.

Vaikuttaa että tällä  siskolla itsellään on lapsia sillä harva osaa yhdistää maksaläiskät positiiviseen raskaustestiin.  Tässä tapauksessa siskosten olisi yhdessä pitänyt mennä lääkärin ja tämän raskautta epäilevän olla äänitorvi ja vaatia raskaustestiä hiukan höntille sisarelleen.

Vierailija
1416/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, onko vielä suomalaisia lääkäreitä. Tota noin. Ylilääkäriaikanani joskus mietin samaa. Kesällä oli suomalaisia kesäkandeja, mutta sitten taas 70% ulkomaalaisia taustaltaan. Niitä sitten kouluttaa ja paimentaa ja kun alkoi näyttää hyvältä, lähtivät eteenpäin. Varmasti tämä raskas jatkuva kouluttaminen oli syy, että siirryin saman työnantajan rivilääkäriksi. Potilaat tykkäävät, kun saavat erikoislääkärin eikä minun tarvitse kouluttaa Puolassa opiskellutta, jonka äidinkieli on esim tsekki. Aikansa se oli kivaa ja haastavaa, mutta ei enää. Meidän tkn lääkärit ovat hyviä, kokeneita.

Vierailija
1417/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja totta kai lääkäri googlettaa. Joka päivä plärään Terveysportista, millainen annos munuaisen milläkin vajaatoiminnan tasolla on sille ja sille lääkkeelle sopiva. Tai joku uusi käypä hoito yms. Google on hakukone. Ei se päätä, mitä hakee. Kreikkalaiset lääkärit eivät joskus kokeneet tarvitsevansa terveysporttia, kun osaavat kaikki muutenkin. Suomalaiset tarkistavat. Olen suomalainen.

Vierailija
1418/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sotki minut johonkin toiseen potilaaseen! Olin kompuroinut ja satuttanut käden, join siinä automaatista ottamaani kahvia kun lääkäri kutsui ja totesi ettei vatsa näytä kovin kipeä sitten olevankaan. Kun sanoin hölmönä etten kaatuessa satuttanut mahaa vaan käden, lääkäri katsoi minua tarkasti ja naurahti sitten että taidankin olla huomattavasti vanhempi kuin 20vuotias. Kiitti! (No olinhan minä jo 35 mutta silti..)

No joo, loppu hyvin kaikki hyvin, pääsin nopeasti röngeniin ja kipsattavaksi. Mutta on tuo nyt melkoista että sekoitetaan potilaat!

Vierailija
1419/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No eihän tämä punkin purema ole, mutta otetaan nyt sitten labrat, että äidillä olisi parempi mieli." Säälivä katse päälle. Kaksivuotiaalla puremajälki, jonka ympärillä laajentunut rengas, lisäksi kova kuume. Tulos: borrelioosi. Mutta mitäs pienistä.

Vierailija
1420/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden alkuvaiheessa verenvuoto, joka paljastui istukan hemangioomaksi. Tk-lääkärin diagnoosi: vuotavat peräpukamat....