Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
1361/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa tuntuu olevan semmoinen kuva, että tk- ja yksityisen lääkärin välillä olisi jokin suurikin kuilu. Samasta koulustahan ne valmistuu ja tekevät vieläpä usein ristiin hommia julkisella sekä yksityisellä puolella. Kyse on lähinnä, että millä budjetillä päästään tutkimaan.

Yleisoireilla, kuten pääkipu, vatsakipu, hengenahdistus, huono olo, huimaus, kuume ym. voi olla lähes mahdotonta päästä heti oikeaan diagnoosiin ilman kalliita testejä. Siksi sitten lähetellään burannalla kotiin ja luotetaan siihen, että potilas hakeutuu hoitoon mikäli tilanne ei parane tai pahenee.

Tuommoista seulontaahan ja todennäköisyyksiä se pitkälti on, nuorella harvoin on syöpä ja ilman selkeää oiretta sitä ei ole syytä aina epäillä. Monessa tapauksessa näkyy myös selkeästi kertojan tietämättömyys ja tilannetajun puute: huimaus olikin ja aivokasvain, ikään kuin huimauksen takia ketään aletaan magneettiin laittamaan. Vituttaahan tuollaiset tapaukset tietty, mutta eipä tuosta voi tk-lääkäriä roviolle laittaa. Edellä yksityinen hammaslääkäri oli kuulemma ehdottanut purentakiskoja, vaikka hionta toimi oikein hyvin. Hionta on invasiivisempi, voivat alkaa mm. vihlomaan ja tilanne saattaa palautua hampaiden uudelleenhakeutumisen vuoksi. Ottaisin joka kerralla purentakiskon ennen mitään hiontoja, mikäli vain on varaa.

Ja suomessa on lukemattomia parempia tapoja tienata rahaa, kuin tk lääkärin hommat. Stressi ja vastuu on kova, väärät arvaukset pahimmillaan vakavia jne. Hoitovirheen tulee olla aika karkea, että aletaan tutkimaan ja rankaisemaan. Usein tilanne on paljon monimutkaisempi ja lääkärin puolelta löytyy myös perustelut logiikkaan ja toimintaan, toimivat tai ainakin pyrkivät toimimaan kuitenkin koulutuksensa mukaan.

Toki on myös niitä ihan oikeita virheitä, väärää käytöstä jne. joista pitää valittaa eteenpäin. Potilas muistaa kyllä pieleen menneet tk-käynnit loppuikänsä ja ihan loogistahan se on.

Selkä oli helvetin kipeä, menin tk. Käski ottaa buranaa, vaikka en kävelemään meinannut pystyä. Ei tutkinut. Syy paljastui lopulta, mutta vitutti kyllä silloin ja ehkä hieman edelleen.

En ole lääkäri. Lähinnä huvittaa keskustelun yksipuolinen näkökulma, joku vielä oikeasti lukee näitä ja menettää luottonsa koko hommaan. Aikainen hoitoon hakeutuminen pelastaa henkiä.

Vierailija
1362/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrää hoidettiin vuoden ajan närästyksenä, kunnes tultiin siihen pisteeseen, jossa totesivat että se olikin tyrä ja leikkaukseen mentiin jonkin ajan sen jälkeen.

Minulla oli myös yksi hammas, joka pitkään aikaan sattui ja jomotti silloinen hammaslääkäri ei jostain kumman syystä osannut käytännössä mitään neuvoa antaa, söin 600 vahvoista Buranaa jonkin aikaa ja varasin toiselle hammaslääkärille ajan joka otti kuvat hampaasta uudestaan ja totesi sen olevan täynnä mätää.

Johan helpotti kun hän otti koko hampaan pois.

Ei tarvinnut aikaisempaa hammaslääkärin maksua maksaa, koska olin periaatteessa käynyt ihan turhaan sillä ja oli tosi huonoa palvelua.

Enpä ole enää käynyt kuin muilla hammaslääkäreil nykyään.

Kerran piti mennä yksityiselle puolelle ihottuman kanssa, jotta sain kunnolliset rasvat ja antibiootit. Yksityiseltä meni suoraa arvostelua tk:seen, että voisivat laittaa ihmisiä eteenpäin jos heillä ei ole riittävästi resursseja hoitaa ihmisiä kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain labralähetettä sairastamani taudin kontrolliin. Sain reseptin. Vasta parkkihallissa huomasin että sehän kirjoitti mulle diagnoosin-posttraumaattinen stressi :D

Vierailija
1364/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin lääkäriin, kun väsytti, alilämpöä, hiukset lähti, kaulalla patti ja kurkussa pala. Kysyin, voisiko olla vikaa kilpirauhasessa, kun sitä on suvussakin. Kuulemma hiukset nyt lähtee vanhemmiten. Olin 40 v nainen, ja hiusrajan pakeneminen nyt ei ole ihan normaalia, vielä kuukauden sisällä.

No myöhemmin eri lääkäri laittoi minut testeihin, kun en uupumukselta pystynyt enää töihin. Kilpirauhanenhan se

Tällaisia valiitajia on mahdotonta ottaa vakavasti ensimmäisellä kerralla. Tulevat omine diagnooseineen mankumaan. Ihan kiusalla annan väriä hoito.ohjeita.

Vierailija
1365/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Herranjumala ootko sä nyt ihan varma ettei täällä ole vauvaa? Kyllä kuule noi oireet viittaa kohdunulkopuoliseen!" 

Olen omenalihava ja vanhempi naislääkäri tk:ssa  oli sitä mieltä että pissatulehdukseni on kohdunulkopuolinen raskaus. Kovasti ihmetteli kun teetättämänsä  raskaustesti näytti negaa.

Häpeän muutenkin tätä pallovatsaa jota mikään paita  ei peitä ja tuollainen asenne lääkäriltä tuntuu tosi paskalta :(

Vierailija
1366/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin vatsataudin takia työterveyslääkärille, saikkua hakemaan. Selitin oireet ja lääkärin kysymys tupakoitko? Juu kyllä, no se pitäisi lopettaa. Tiedän mutta kuinka se vatsatautiin liittyy....

Itse olen käynyt mm unettomuuden ja selkäkivun takia lääkärillä ja tullut sama utelu tupakoinnista. Ne kysyy sitä aina nykyään. Veikkaan että liittyy savuton Suomi kampanjaan ja heitä on käsketty aina kehottamaan tupakoinnin lopettamiseen.

Vierailija
1367/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskon raskautta ei tajuttu terveyskeskuksessa.

Suvussamme kulkee kirouksena ns omenavartalo, mutta aloin kiinnittää huomiota  siihen että siskon vatsa oli epätavallisen ylhäällä. Sisko myös valitti jatkuvaa värinän tunnetta vatsassaan ja vihlaisuja kun nousi kyykystä ylös. Rinnatkin näyttivät hiukan isommilta, kasvoihin ilmestyi  maksaläiskiä ja hampaita vihloi. Käskin tehdä apteekin raskaustestin, joka oli nega.  Meni terveyskeskukseen jossa määräsivät närästyslääkettä ja käskivät laihduttaa, sanoin että olisit herranjumala vaatinut sitä raskaustestiä!  Siellä se on tarkempi ja takuulla oikein. Lopulta pakotin siskon soittamaan neuvolaan jossa suostuivat antamaan ajan ja tekemään raskaustestin vaikka olivatkin sitä mieltä että kyllä se apteekin testikin luotettava on. No ei ollut!

Neuvolassa  nimittäin selvisi, että sisko oli kahdeksannella kuulla. Tuli vähän kiire kaikkien avustusten ym saamisen  kanssa.

Vierailija
1368/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aikanaan rintaa alkoi pistää, iltapäivä päivystyksessä lääkäri antoi vain buranaa ja kehotti tulemaan kahden viikon päästä uudestaan jos vielä jatkuu. Koko yönä ei tullut uni, ja rintakipu vain kasvoi jokaisella hengityksellä. Heti TK auettua, menin päivystykseen, sieltä lähetettiin röntgeniin, kuvat kun tulivat ensimmäinen lääkäri ei havainnut mitään, ja meinasi lähettää kotiin särkylääkkeiden kanssa. Meni noin 10 minuuttia, minulta meinasi mennä taju, ja kipu oli todella kovaa. Siinä vaiheessa hoitaja tuli laittamaan minulle tippaa käteen sanomalla samalla että ambulanssi on tulossa viemään keskussairaalaan leikkaukseen. Olin ihan ihmeissäni että mikä on viella. Toinen lääkäri oli nähnyt röntgen kuvassa hennon varjon ja tajusi että kyseessä oli ilmarinta. Sen takia keskussairaalaan kirurgian osastolle välittömästi. Jos olisin lähtenyt siitä kotiin särkylääkkeiden kanssa, en olisi nähnyt seuraavaa päivää, koska sydän olisi pettänyt keuhkon puristaessa sen suonet kasaan.

Vierailija
1369/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ääripää; rasituskokeesta ei seurantaa tai lisätutkimiksia, kuin vasta toiselle lääkärille menon jälkeen, joka huomasi hoidon jääneen kesken. Lähetti sairaalaan ja tehtiin kaksi pallolaajennusta.

Sen jälkeen on ollut tie auki hoitoon. Vuoden päästä kaulavaltimon puhdistus, oli aika tukossa.

En voi moittia.

Vierailija
1370/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt kävelemään kipeän polven takia, joten menin lääkäriin. Polvella oli tapana lukittua öisin ja sattui aivan hiton paljon. Lääkäri antoi diagnoosiin "Sinulla on vaalea iho, vaaleat silmät ja vaaleat hiukset. Teillä vaaleilla ihmisillä on yleensä rakenteellisia vaivoja". Jos en olisi silloin ollut ujo 18-vuotias, olisi saanut kuulla kunniansa. Sain "diagnoosin " jälkeen onneksi vaadittua röntgenin ja selvisi, että polvilumpio oli yhä sijoiltaan.

Vierailija
1371/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä. Sain antihistamiinia.

Vierailija
1372/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskon raskautta ei tajuttu terveyskeskuksessa.

Suvussamme kulkee kirouksena ns omenavartalo, mutta aloin kiinnittää huomiota  siihen että siskon vatsa oli epätavallisen ylhäällä. Sisko myös valitti jatkuvaa värinän tunnetta vatsassaan ja vihlaisuja kun nousi kyykystä ylös. Rinnatkin näyttivät hiukan isommilta, kasvoihin ilmestyi  maksaläiskiä ja hampaita vihloi. Käskin tehdä apteekin raskaustestin, joka oli nega.  Meni terveyskeskukseen jossa määräsivät närästyslääkettä ja käskivät laihduttaa, sanoin että olisit herranjumala vaatinut sitä raskaustestiä!  Siellä se on tarkempi ja takuulla oikein. Lopulta pakotin siskon soittamaan neuvolaan jossa suostuivat antamaan ajan ja tekemään raskaustestin vaikka olivatkin sitä mieltä että kyllä se apteekin testikin luotettava on. No ei ollut!

Neuvolassa  nimittäin selvisi, että sisko oli kahdeksannella kuulla. Tuli vähän kiire kaikkien avustusten ym saamisen  kanssa.

Siis oliko siskosi kuitannut vatsan omppulihavuutena? Tuohon ylipainon muotoon liittyy usein närästus joten enn näe tässä väärää diagnoosia.

Vierailija
1373/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pahin on ollut bakteeriperäinen aivokalvontulehdus ja sepsis vauvana, vasta kun vanhempani ajoivat toisen kaupungin ensiapuun, sain hoitoa. Olisin kuollut muutamassa tunnissa muutoin.

Muutoin ei ole moittimista ainakaan omassa terveyskeskuksessani nykyisessä kotikaupungissa. Kiitos kaikille teille tk-lääkäreille ja hoitajille, on meitä tyytyväisiäkin asiakkaita. Teette arvokasta työtä.

Vierailija
1374/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli hermopinne yläselkään/käsivarteen. Tk-lääkäri määräsi kahta eri kipulääkettä, mutta sanoi siinä reseptiä kirjoittaessaan, että nämä eivät yleensä auta hermokipuun. Eivätkä auttanetkaan. Laittoi samalla lähetteen kiireellisenä keskussairaalaan leikkaukseen.

Muistin, että meidän kunnassa on myös vaihtoehtoisia hoitomuotoja ja tilasin ajan naprahpaatilta. Hän kertoi, että kyllä tästä selvitään ilman leikkausta. Kolmen hoitokerran ja hyvien kotihoito-ohjeiden jälkeen hermopinne oli poissa ja käsi toimi normaalisti. Lääkkeitä en syönyt, koska niistä ei olisi mitään apua ollutkaan.

Kutsu leikkaukseen tuli n. kuukauden päästä. Ilmoitin sairaalaan, että pinne on poissa ja käsi kunnossa. Yritin peruuttaa leikkausajan, mutta sairaanhoitaja vaati, että minun on käytävä näyttämässä kättäni sairaalalääkärille. Menin sitten vastaanotolle. Lääkäri väänteli kättäni eri asentoihin ja kyseli sattuuko tämä tai tämä asento. Kun lääkärille selvisi, että hermopinne on poissa ja käsi on parantunut, hän meni sanaakaan sanomatta toiseen huoneeseen. Ihmettelin, mitä tämä tarkoittaa, mutta hetken kuluttua hän tuli sieltä takaisin ja päästi minut lähtemään pois. Kerroin jossain vaiheessa tutkimusta, kuka käteni oli parantanut. Lääkärin ilme oli tyytymätön eikä hän sanonut enää mitään. Minä lähdin tyytyväisenä kotiin parantuneen käteni kanssa.

Vierailija
1375/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin alapäävaivoista, enkä tiennyt oliko kyseessä hiiva vai jokin muu tulehdus. Menin terveyskeskukseen asian vuoksi. Pääsin ensiksi hoitajan vastaanotolle ja kerroin ottaneeni (edullista) flukonatsolia sisältävää lääkettä pari päivää aikaisemmin. Sairaanhoitaja tokaisi, että ei se auta, lääkkeen pitää olla Diflucan. Se kuulemma on "se oikea hiivalääke". Olin siis ottanut halvempaa rinnakkaisvalmistetta, jossa on sama määrä samaa lääkeainetta. Katsoin hoitajaa suu auki ja mietin onko hän tosissaan. Pääsin kuitenkin lääkärin vastaanotolle.

Vierailija
1376/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin vatsataudin takia työterveyslääkärille, saikkua hakemaan. Selitin oireet ja lääkärin kysymys tupakoitko? Juu kyllä, no se pitäisi lopettaa. Tiedän mutta kuinka se vatsatautiin liittyy....

Itse olen käynyt mm unettomuuden ja selkäkivun takia lääkärillä ja tullut sama utelu tupakoinnista. Ne kysyy sitä aina nykyään. Veikkaan että liittyy savuton Suomi kampanjaan ja heitä on käsketty aina kehottamaan tupakoinnin lopettamiseen.

Tupakka itse asiassa heikentää unen laatua joten on ihan aiheellista kysyä tupakoinnista. Se muutenkin linkittyy hyvin moneen asiaan.

Vierailija
1377/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka itse asiassa heikentää unen laatua joten on ihan aiheellista kysyä tupakoinnista. Se muutenkin linkittyy hyvin moneen asiaan.

Vierailija
1378/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lääkärit jotka arvailevat mikä voisi olla vialla ja jättävät potilaalle päätöksen teon esim. tutkimuksista lääkkeistä. Kovat vatsakivut oli olleet jo useamman päivän, työterveyslääkäri arveli että ehkä tukos tai jokin tulehdus. Voi olla tosi vakavaa. Valitse itse otatko tästä 2 eri antibioottikuuria vai menetkö omalla kustannuksella ensiapuun jatkotutkimuksiin ja kuvattavaksi. Käski päättää itse. Eikä suositellut kumpaakaan enemmän kuin toista. Diagnosoi siinä sitten itsesi.

Just nää, meillä oli työterveydessä yksityisellä juuri tuollainen nimetty oma työterveyslääkäri. Ekan ja vikan kerran kun kävin sillä niin se kysyi oireiden luettelemisen jälkeen, että "oletko katsonut Googlesta mikä sulla vois olla?". Ja siis ihan vakavissaan. En kai sille olisi mennyt jos olisin tiennyt.

Vierailija
1379/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vitsi onkin :"Potilas parantunut hoidosta huolimatta"

Vierailija
1380/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointiin liittyy tämäkin. Joitakin vuosi sitten kävin Pef mittauksessa ja selvisi, että virtausarvot olivat hiukan heikentyneet. Lääkäri tiedusteli poltanko, ja myönsin että tupakka tai pari menee päivässä.Siihen lääkäri: Susta tulee invis! INVIS!

Katsoin vähän hölmönä ja lupailin lopettaa, koska en halunnut että minusta tulee invis. Mitä se sitten tarkoittikaan (invalidi??)  En tajunnut kysyä...