Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
1421/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän muisteleminen korpeaa vieläkin vaikka aikaa on mennyt 25 vuotta. Olin 15v ja koulukodissa, viikonlopun aikana vatsani tuli järkyttävän kipeäksi ja maantaina minut vietiin lääkäriin. Lääkärin mielestä haen huomiota!  Ohjaaja nyökytteli vieressä ja kävellessäni itkien kaksinkerroin autolle komensi minua lopettamaan esittäminen. Tiistaina sitten minut hakikin sitten ambulanssi ja jouduin suoraan leikkaukseen, umpisuoli oli puhkeamassa. Se ohjaaja, joka oli ollut mukanani terveyskeskusessa ei kyennyt pitkään aikaan katsomaan minuun päinkään.

Vierailija
1422/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpaassa epäiltiin murtumaa.Lääkäri iski kaksi puutikkua käteen(joilla katsotaan kurkkua) ja sanoi,että tee noista itse lasta😬

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä googletetaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin lääkärille ihottuman takia. Lääkäri tutki ja etsi ilmeisesti googlettamalla diagnoosia. No, päätyi diagnoosiin x, mutta totesi, että toisaalta tuo ihottuma ei yhtään näytä samalta ja oireetkin täysin erilaiset. No, tämä lääkärin toteama väärä diagnoosi kuitenkin kirjattiin vaikka mikään siitä ei täsmännyt omaan tapaukseeni. Ei edes lääkärin mielestä. Halusi myös ottaa koepalan ihostani, en antanut. 

Eiköhän se ihan lääkäreiden käyttämästä tietokannasta ole sitä tietoa etsinyt. Miksi ihmeessä kukaan muu kuin maallikko lähtisi pyörimään googlen kautta ties mihin, kun parhaimmillaan tulee terveyskirjastoa wikipediaa ja seuraavaksi iltalehden artikkeli tai joku blogi. Aika moneen kertaan on google mainittu tässäkin keskustelussa ja ei voi kuin ihmetellä. Ilmeisesti kaikki pitäisi vielä muistaa ulkoa, eikä tietoa saa tarkistaa. Toki diagnoosi meni tällä kertaa pieleen, mutta jos lääkäri kokee koepalan tarpeelliseksi niin ihmettelen mikset antanut ottaa?

Niin se, että lääkäri ns,. googlettaa ei tarkoita sitä, että hän hakee tietoa sairaudesta miltä tahansa sivustolta sattumanvaraisesti.

On olemassa Tietokannat lääkäreille, kuten Käypä hoito ja muut.

Ennen lääkäreillä oli työpöydällään yleislääkärin lääkärikirja opas.

Terveyskeskuslääkäri kun ei ole erikoissairauksien asiantuntija, hän tietenkin hakee lisätietoa sairaudesta luotettavalta sivustolta.

Ei lakimieskään muista eikä tiedä kaikkia lakeja.  Myös hän tarkista ja etsii lakikirjasta ja muualta lisätietoa siitä, mistä asiakkaan ongelmassa on kyse.

Googlettaminen sanasta on tullut vain yleinen sana kaikkeen tiedonhakuun.

Älä höpsi, etteikö lääkäri etsisi googlella tietoa. Minulle terveyskeskuslääkäri itse sanoi, että kun hän ei tunne lainkaan ms-tautia, jota sairastan, hän googlettaa hieman asiaa. No niinpä hän teki ja sanoi sitten, että kyllä hänen pitää asiassani soittaa päivystävälle neurologille. 

Vierailija
1424/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri soitti ja lateli mulle jonkun toisen ihmisen asioita jostain todistuksista tai hakemuksista. Luulin eka että kyse oli mun sairaslomalapuista mitkä mun olisi jostain hiton syystä pitänyt käydä vielä allekirjoittamassa (en unenpöpperössä tajunnut, ettei tuo ole ollenkaan normaalia) ja suljin puhelimen aikomuksissa mennä sinne arvauskeskukseen selvittämään niitä lappujani. Sit tää soittaa hetken päästä että sori, meni asiakkaat sekaisin. Miten?????

Vierailija
1425/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle puhkesi (ilmeisesti stressin takia) ihottumaa mm. silmäluomiin, korvien taakse ja yläselkään. Kävin tk:ssa ja sain voiteita yms. Ne tehosivat jonkun aikaa, mutta ihottuma uusi ja paheni. Silmäluomet olivat aivan tulipunaiset ja tosi kipeät. Menin samalle lekurille tk:een. Ukko antoi uudet voiteet ja sanoi, ellei nämä auta, niin minun pitää mennä silmälääkäriin! No, eipähän ne auttaneet, mutta sen verran itsekin tajusin, ettei kyse ollut silmäsairaudesta, kun ihottumaa oli muuallakin kuin silmäluomissa. Menin ihotautilääkärille (silmälääkärin sijaan 😄) ja hän totesi, että ihoni on pahasti tulehtunut. Sain lääkkeet janihonhoito-ohjeet. Ihoni parani vkosa, eikä ole sen jälkeen vaivannut. Kerroin ihotautilekurille, mitä tk-lekuri oli sanonut silmälääkärille menosta. Hän sanoi, että kokemattomankin lekurin pitäisi tajuta, ettei silmätaudit oireile iholla, varsinkaan korvan takana ja yläselässä 😊 Kyseessä oli kokenut - tai ainakin pitkään työskennellyt - tk-lääkäri...

Vierailija
1426/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.

On myös ihan tutkittu juttu, että naisia ja naisten kipua ei oteta niin vakavasti kun miesten. Voisin siis kuvitella, että siinä kun mies käy kerran lääkärissä ja saa avun, nainen käy kerran pari kertaa kotona odottamassa, ja palaa kun vaiva ei helpottanutkaan tarkkailemalla (empiirinen tutkimus omassa perheessä tukee tätä). Lisäkäynnit = lisäkulut

Lisäksi lääketieteen ns standardi on mies, ja nainen on poikkeus siitä. Siksi naisilla sairauksien diagnosoinnissa on usein viivettä ja se taas voi tarkoittaa lisäkäyntejä terveydenhuollossa, lisäkuluja, pidempää kuntoutumista, vakavampia jälkiseurauksia jne. Ja tämä siis vaikka sydäninfarktin kohdalla. Sitten on vielä ne ns naistentaudit, kuten endometrioosi, jossa on hävyttömän pitkät viiveet diagnosoinneissa. Nainen voi joutua juoksemaan lääkäreissä vuosikymmenen ennen kuin saa diagnoosin ja hoitoa. Kyllä muuten maksaa.

Vierailija
1427/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sullon muuten aika mahtavat kookkaat peräpukamat täällä...öhh....juotsä paljo ku näi on tänne tullu?"

- Bepanthen voidetta 1-2 kertaa vrk...

Vierailija
1428/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin nilkan nyrjähdyksen vuoksi tk -lääkärille. Lääkäri katsoi nilkkaa ja lähetti jatkotutkimuksiin.Siinä samalla  mainitsi lähtiessäni: jos katsottaisi vielä takapuolessani olevaa luomea!!? Sanoin ettei ole tarvetta :D Kyllä nauratti,mistä hän tiesi siellä luomen olevan :D :D

Vierailija
1429/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin nuorena juhlinnan vuoksi lääkäriin,oli hirveä krapula jos olisi auttanut jotenkin. Nuori lääkäri oli puhelias ja tokaisi,että kannattaa ottaa buranaa,pizzaa,jaffaa,mennä sänkyyn ja levätä.Sanoi samalla tekevänsä niin heti kun työvuoro loppuu (olin viimeinen potilas sinä päivänä),olikohan lääkärillä samanlainen olo kuin itsellä.

Vierailija
1430/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kokemus miten terveyskeskus hoiti asian hyvin kun kovan rahan työterveyslääkärit vaan sössi.

Sain rintakehään tulehtuneesta finnistä ns. paiseen. Työterveyslääkäri nro 1 määräsi ultraäänitutkimukseen että ei ole syöpä. No ihan hyvä tietysti, mutta ei kai se syöpä viikossa kasva isoksi ihonalaiseksi patiksi. Tulehdus vähän kuivahti itsestään ja minä hölmö ajattelin että se meni ohi. Muutaman viikon kuluttua patti tuli takaisin, isompana ja kipeämpänä. Työterveyslääkäri nro 2 määräsi antibiootin ja sanoi että ei näitä missään tapauksessa pidä puhkoa. Antibiootti tepsi ja patti laski, kunnes tuli takaisin. Työterveyslääkäri nro 2 määräsi uuden antibiootikuurin. Ja sillai jatkettiin kunnes työterveyslääkäri nro 3 sanoi että mitä helvettiää, nämä pitäisi heti puhkaista ja törky ulos. Ongelma oli että firman sopimus ei kattanut pientä kirurgista operaatiota, vaikka oli kyllä kustantanut ultraäänitutkimukset etc.

Sain ajan paikalliseen terveyskeskukseen ja tk-lääkäri nro 1 sipaisi patin auki ja mätä ulos, pari tikkiä, ja se oli siinä.

Opetus - älkää aina mollatko terveyskeskuksia, kyllä siellä osataankin paljon. Työterveysvastaanotto ei ole automaattisesti mitenkään parempi.

T M52

Vierailija
1431/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamattomaan sepelvaltimoiden totaaliseen tukkeutumiseen lääkärin asiaan perehtymättä Buranaa ja pari päivää saikkaria.

Vierailija
1432/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa v.1998 kirjoitti:

Raskauden alkuvaiheessa verenvuoto, joka paljastui istukan hemangioomaksi. Tk-lääkärin diagnoosi: vuotavat peräpukamat....

Kummasta paikasta se vuoto oli? :o

Vierailija
1433/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaatunut, otettiin kuvat ja lääkäri sanoi että kaikki on ok.

Kolmen päivän päästä toinen lääkäri soitti kotiin ja käski ottamaan uudet kuvat. Olikin 2 murtumaa.

Vierailija
1434/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takareidessäni oleva iso luomi kutisi, oli kasvanut ja punotti. En nähnyt sitä kunnolla mutta se tuntui kamalalta ja näytti pahalta sen, minkä sitä näki. Lääkäri  alkoi nauraa ja totesi että tossahan on vaan atooppinen ekseema,  käy ostamassa apteekista kortisonia!

Puoli vuotta myöhemmn yksityinen ihotautilääkäri huolestui ja tahtoi heti leikata luomen pois. Kuulemma siinä oli pientä atooppista punotusta ympärillä mutta myös selkeät melanooman merkit :(

Vierailija
1435/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kuin suoraan kummelista. Tositapahtuma kuitenkin

Persjalkainen, kaljamahainen, spedekaljuinen virolainen lääkäri silmälasit vinossa kirjoittaa yhden kirjaimen kerrallaan tietokoneelle, tarkastaa ruudulta jokaisen kirjaimen.

Näytin ihottumaa ja hän teki diagnoosin.

Äkkiarvaamatta suuttuu tietokoneelle, kiroilee suomeksi virolaisella aksentilla ja huutaa tietokoneelle:

EMÄTINPUIKKO, EI VOIDA MÄÄRÄTÄ EMÄTINPUIKKOA, EMÄTIN PUUTTUU!!

AA, NYT LÖYTYI, EMULSIOVOIDE, SE VOIDAAN MÄÄRÄTÄ!!

olen siis mies, en meinannut pysyä tuolilla nauraessani. Hän jatkoi rauhallisesti yksi kirjain ja tarkastus-tyylillä kirjoittamista töysin reagoimatta reagointiini. Epäilen edelleen olleeni piilokamerassa.

Vierailija
1436/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persjalkainen, kaljamahainen, spedekaljuinen virolainen lääkäri silmälasit vinossa kirjoittaa yhden kirjaimen kerrallaan tietokoneelle, tarkastaa ruudulta jokaisen kirjaimen.

Äkkiarvaamatta suuttuu tietokoneelle, kiroilee suomeksi virolaisella aksentilla ja huutaa tietokoneelle:

olen siis mies, en meinannut pysyä tuolilla nauraessani. Hän jatkoi rauhallisesti yksi kirjain ja tarkastus-tyylillä kirjoittamista töysin reagoimatta reagointiini. Epäilen edelleen olleeni piilokamerassa.

😂😂😂😂

Vierailija
1437/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minule kävi samanlainen tilanne, lääkäri näytti aivan Tohtori Kaikkoselta (Se Jopen sketsihahmo) ja toisteli minulle kahta asiaa "Sanotko sen painon vielä`" (lapsen painon) ja "Oletko nyt hiljaa". Aloin hytkyä naurusta ja koetin piilottaa kasvojani lapsen hiuksiin, olo oli kuin piilokamerassa konsanaan.

Vierailija
1438/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.

On myös ihan tutkittu juttu, että naisia ja naisten kipua ei oteta niin vakavasti kun miesten. Voisin siis kuvitella, että siinä kun mies käy kerran lääkärissä ja saa avun, nainen käy kerran pari kertaa kotona odottamassa, ja palaa kun vaiva ei helpottanutkaan tarkkailemalla (empiirinen tutkimus omassa perheessä tukee tätä). Lisäkäynnit = lisäkulut

Lisäksi lääketieteen ns standardi on mies, ja nainen on poikkeus siitä. Siksi naisilla sairauksien diagnosoinnissa on usein viivettä ja se taas voi tarkoittaa lisäkäyntejä terveydenhuollossa, lisäkuluja, pidempää kuntoutumista, vakavampia jälkiseurauksia jne. Ja tämä siis vaikka sydäninfarktin kohdalla. Sitten on vielä ne ns naistentaudit, kuten endometrioosi, jossa on hävyttömän pitkät viiveet diagnosoinneissa. Nainen voi joutua juoksemaan lääkäreissä vuosikymmenen ennen kuin saa diagnoosin ja hoitoa. Kyllä muuten maksaa.

Papaseulonnat ja mammografiat tekee paljon.. Ja ehkäisyn vuoksi naiset käyttää paljon terveyspalveluita, ei miesten tarvitse pillerireseptejä tai kierukoita uusia tai käydä niihin liittyvissä papakokeissa. Ylipäänsä sopivan ehkäisyn etsiminen. Ja sitten jo nuo mainitut neuvola- ja synnytyskäynnit. Meneekö myös lapsettomuushoidot naisten piikkiin.

Vierailija
1439/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Olkavarsi kipsattu väärästä kohdasta Töölönkadun tapaturma-asemalla. Jälkitarkastuksessa virhe todettiin ja ehdotettiin korjausta sahaamalla väärään asentoon luutunut olkavarsi uudestaan poikki.

2. Terveyskeskuslääkäri ehdotti rasitusmurtuman hoidoksi buranaa. Kuulemma olin saanut sääriluuhun iskun (en ollut) ja kuulemma sääri oli sen takia kipeä. Koska en voinut varata jalalle, kävelin Mehiläiseen, jossa otetun röntgenkuvan perusteella todettiin sääriluun olevan lähes kauttaaltaan murtunut ja sain kävelykepit sekä sairaslomaa kuukaudeksi (työni oli fyysisesti vaativaa ja terveyskeskuksessa jalkani ei uskottu olevan oikeasti kipeä).

1440/2561 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa on järkeä. Kaikki lääkkeet ei toimi kaikilla tasan samoin, joki voi olla parempi kuin toinen.

Vai järkeä, flunssaan EI OLE lääkettä.

Muuten kyllä hyvä kysymys.