Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
1321/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin kovan kuumeen ja hengitystie oireiden vuoksi tk-hon. Käskivät seurailla muutaman päivän ja tulla sitten vastaanotolle, koska oli liian aikaista kuulemma tehdä vielä mitään. Muutaman päivän jälkeen oireet jatkuivat ja menin paikan päälle, ohjeistuksen mukaan . Sain kuulla, että tauti oli ollut jo niin pitkään, ettei lääkekuurista olisi enää hyötyä.

Toisen kerran menin käsinkirjoitetun lapun kanssa vastaanotolle, koska en saanut ääntä kurkusta. Ojensin lapun jossa selitin asiani. Hoitsu luki lapun ja alkoi kyselemään kaikki uudestaan, mitä lapussa jo luki. Vastaukseksi pihisin jotain. Lääkärin luona sama homma jatkui. Lääkäri lopuksi kielsi puhumisen ja erityisesti kuiskaamisen 3 päiväksi kokonaan, koska toipuminen kestäisi muutoin koko ajan pidempään. Itse käynnin aikana koko asiaa ei kuitenkaan huomioitu mitenkään.

Vierailija
1322/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin kovan kuumeen ja hengitystie oireiden vuoksi tk-hon. Käskivät seurailla muutaman päivän ja tulla sitten vastaanotolle, koska oli liian aikaista kuulemma tehdä vielä mitään. Muutaman päivän jälkeen oireet jatkuivat ja menin paikan päälle, ohjeistuksen mukaan . Sain kuulla, että tauti oli ollut jo niin pitkään, ettei lääkekuurista olisi enää hyötyä.

Toisen kerran menin käsinkirjoitetun lapun kanssa vastaanotolle, koska en saanut ääntä kurkusta. Ojensin lapun jossa selitin asiani. Hoitsu luki lapun ja alkoi kyselemään kaikki uudestaan, mitä lapussa jo luki. Vastaukseksi pihisin jotain. Lääkärin luona sama homma jatkui. Lääkäri lopuksi kielsi puhumisen ja erityisesti kuiskaamisen 3 päiväksi kokonaan, koska toipuminen kestäisi muutoin koko ajan pidempään. Itse käynnin aikana koko asiaa ei kuitenkaan huomioitu mitenkään.

Minulla on ollut sama tilanne. Oli keuhkokuume ja sain yskimisestä laryngiitin(kurkunpään tulehdus). Kurkunpääni painui välillä ihan kiinni ja hinguin vaan, kun en saanut hengitettyä ulos. Mies lähti kanssani päivystykseen tulkiksi, olin hänelle lapulle kirjoittanut mikä minua vaivaa. Sain hirveitä hinkumiskohtauksia lääkärissä, ja silti lääkäri vaan sitkeästi kuvitteli että valitan siitä keuhkokuumeesta, johon oli jo ab:t. Mieheni heittäytyi täysin hyödyttömäksi ja jankutti vaan, että "Kun ei se saa puhuttua". Sain lopulta hinguttua jotain avaavasta, ja sain avaavia astmalääkkeitä, jotka ei kyllä mitenkään vaivaan auttaneet.

Olisin tarvinnut adrenaliinia, sitä annetaan lapsille joilla on kurkunpään tulehdus. Lääkäri vaan kurkkuuni katsomatta oletti, että aikuisen kurkunpää ei voi painua täysin kiinni. Vaikka olisi luullut kuulevan siitä hinkumisesta. Tai jos olisi viitsinyt lukea tietojani, minulla on poikkeuksellisen ahdas kurkunpää ja muutkin röörit. Tai olisi voinut tehdä jotain niin dramaattista että olisi ihan katsonut kurkkuuni!

Mietttikää, minulla olisi tuossa tilanteessa voinut olla vierasesine kurkussa eikä lääkäri olisi tajunnut sitä koska oletti koko ajan että olen uudestaan keuhkokuumeen takia lääkärissä vaikka juuri edellisenä päivänä olin saanut ab:t.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovulaatio kun munasarjakysta oli saanut munanjohtimen taipumaan kivuliaasti. Lopulta jouduin oireiden takia antibioottitiputukseen, mutta toisen lääkärin mielestä kyse oli useista negatiivisista testeitä huolimatta virtsatietulehduksesta. Jouduin jonottamaan leikkausta puoli vuotta, vaikka kivut olivat välillä todella kovat ja kerroin niistä joka lääkärille. Arvatkaa pidänkö lääkäreistä.

Vierailija
1324/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarella "vatsatauti" ja "ilmeisen alhainen kipukynnys". Passitettu kotiin saatteella lepoa, ripulijuomaa ja rauhoittumista, ei tarvetta gynekologiselle konsultaatiolle.

Oikeasti sisarella oli puhjennut endometrioosikysta vatsaan ja aiheuttanut sekä munatorvien että vatsakalvon tulehduksen. Sisko leikattiin ja oli teholla melkein viikon henkitoreissaan. Toinen munasarja jouduttiin poistamaan.

Potilasvahinkokeskus tutki 2 vuotta tapausta ja joku oikeus tässä maassa sentään on kun korvauksia joutuvat maksamaan.

Vierailija
1325/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jotka pyöritämmä tätä yhteiskuntaa ja maksamme mm. työttömyyskorvaukset!

Suomeksi: Työssäkäyvät käyvät sairauksien takia lääkärissä, monessa paikassa omalla ilmoituksellaan saa sairastaa 3 vrk, sen jälkeen vaaditaan lääkärintodistus. Flunssa voi pitää kuumetta viikonkin/ myös flunssasta voi saada ikäviä jälkitauteja!

Vierailija
1326/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotiaana, kauhea krapula, oli pakko hakea saikkua, kun ei työhön pystynyt. tk lääkäri joku ulkomaalainen nuori mies. Yhtä hymyä huoneeseen tullessani. En tietenkään voinut krapulasta mainita sanaakaan, joten kerroin kurkun olevan kipeä, ja yskää.  Innoissaan pyysi ottamaan paitaa pois kuunnellakseen keuhkoni. "kyllä joo kuulostaa pahalta, haluatko viiden päivän sairasloman?"

Katsoi vielä kurkun ja antoi sairasloma paperin kouraan, toivottaen pikaista paranemista.

Vieläkin naurattaa.. kummalla oli hauskempaa, hänellä nähdessään punaiset pitsi liivini, vai minulla pidätellessäni naurua koko tilanteen älyttömyyden kanssa.

Vierailija
1327/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni löysi rinnastaan patin 39-vuotiaana. Oli työterveyshuolto Mehiläisessä ja meni sinne mammografiaan. Radiologi näki rinnassa epäilyttävän kohdan, mutta ei ottanut näytettä ja ilmoitti että joku kalkkeuma se vaan on, niitä nyt tapaa välillä olla. Patti oli ja pysyi, ja lähetteli sähköiskumaisia tuntemuksia ympäristöönsä. Sisko oli sitä mieltä että jotain siinä on vialla, ja vaati puolen vuoden päästä uuden mammografian. Ensimmäinen radiologi olikin tässä vaiheessa eläkkeellä, ja uusi lääkäri otti heti näytteen jä käski varautua pahimpaan. Tulos: Aggressiivinen rintasyöpä.

Siinä vaiheessa kun diagnoosi tuli, syöpä oli levinnyt koko kainaloon ja lähettänyt etäpesäkkeitä maksaan. Sisareni eli sen jälkeen kovalla tappelulla vielä kolme vuotta. Pieni poika jäi puoliorvoksi. 

Sisareni tapaus on kolmas jonka tiedän, jossa nuoren naisen rintasyöpä on päässyt lääkärin typeryyden vuoksi niin pahaksi että toivoa ei sen jälkeen ole. Lääkärit kun vieläkin uskovat että rintasyöpää on vain tietyn ikäisillä naisilla. Kuitenkin ohjeistus on, että jokainen patti rinnassa on otettava vakavasti. Sitten kun joku 20-40 vuotias nainen menee patin kanssa lääkäriin, ei nähdä sitä vaivaa että otettaisiin näyte joka on ainoa varma tapa tietää onko se syöpää vai ei. 

Vierailija
1328/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Miksi flunssaan ylipäätään on määrätty lääkettä?

Esim vaikkapa limakalvoja supistavaa lääkettä nuhaa helpottamaan. Jos hengenahdistusta/yskää niin vaikka avaavaa astmalääkettä (ei siis tarvi olla astma).

Vierailija
1329/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lääkäriin, koska atooppinen ihoni lehahti aika pahaksi. Nuori naislääkäri halusi puoliväkisin diagnosoida minulla syyhyn, vaikka ihottumani oli oppikirjamaista atopiaa. Määräsi minulle jotain voidetta joka vaan pahensi tilannetta entisestään. Jouduin menemään muualle lääkäriin, kyllä ketutti maksaa ns tuplasti, mutta sentään sain avun.

Vierailija
1330/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Jos kestää yli sen ajan, minkä esimies voi antaa sairauslomaa niin silloin on mentävä. Itse olen tästä syystä käynyt lukuisia kertoja. Lisäksi olen käynyt, jos olen tarvinnut vaikkapa limakalvoja supistavaa nuhalääkettä.

Lisäksi syynä voi olla muut perussairaudet, joiden vuoksi täytyy käydä flunssankin takia lääkärissä.

Vierailija
1331/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisarella "vatsatauti" ja "ilmeisen alhainen kipukynnys". Passitettu kotiin saatteella lepoa, ripulijuomaa ja rauhoittumista, ei tarvetta gynekologiselle konsultaatiolle.

Oikeasti sisarella oli puhjennut endometrioosikysta vatsaan ja aiheuttanut sekä munatorvien että vatsakalvon tulehduksen. Sisko leikattiin ja oli teholla melkein viikon henkitoreissaan. Toinen munasarja jouduttiin poistamaan.

Potilasvahinkokeskus tutki 2 vuotta tapausta ja joku oikeus tässä maassa sentään on kun korvauksia joutuvat maksamaan.

herranjumala. Tuo kipu on aivan sairasta ihan "perus" endometrioosissakin ja tuossa vielä puhjennut ja tulehtunut. Onneksi todellakin sai korvauksia. Kylläpä ärsyttää tuo "ilmeisen alhainen kipukynnys". Ihan kamalaa!

Vierailija
1332/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on juuri sen tasoinen terveyssektori minkä ansaitsevat. Miksi uhrata enempää laiskojen ja typerien alkoholistien hyysäämiseen. Ja ne jotka osaavat omasta päästä keksiä diagnoosinsa voivat hyvin sitten vain edetä hoitotoimenpiteisiin.

Vierailija
1333/2561 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektorin asiantuntija kirjoitti:

Suomalaisilla on juuri sen tasoinen terveyssektori minkä ansaitsevat. Miksi uhrata enempää laiskojen ja typerien alkoholistien hyysäämiseen. Ja ne jotka osaavat omasta päästä keksiä diagnoosinsa voivat hyvin sitten vain edetä hoitotoimenpiteisiin.

Vaikka sinä oletkin laiska ja typerä alkoholisti, se ei tarkoita että muut olisivat samanlaisia.

Vierailija
1334/2561 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin valittamaan jatkuvasta kivusta vatsassa oikealla puolella - TK lääkäri käski pieraista, kuulemma helpottaa tuohon vaivaan! Kuuden vuoden jälkeen mulla on edelleen jatkuvasti samassa paikassa kipua (tälläkin hetkellä). Pitäisi varmaan mennä yksityiselle, jos oikeaa hoitoa haluaa.  

Oletko kokeillut pieraista?

Vierailija
1335/2561 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein joskus vauvaikäisen kuopukseni terveyskeskukseen kun hän oli mielestäni kovin flunssainen. Oli kuitenkin jo kolmas lapsi ja olen (mielestäni) ihan täyspäinen, akateemisesti (😀) koulutettu ihminen ja siis huolta herätti.

Lääkärinä oli joku hoikka, vaalea about 40v. mies. Hän tutki vauvan ja antoi analyysin: 'Ei Elmerillä (ei oikea nimi) ole mitään vikaa. Pue Elmeri ja vie Elmeri kotiin'.

Tunsin itseni 5-vuotiaaksi JA idiootiksi.

Vierailija
1336/2561 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vatsatähystystä en sitten tule enää tekemään, löytyi suolitähystyksestä mitä tahansa."

Tk-lääkäri totesi puhisten. Ei olisi millään halunnut nähdä minkään eteen mitään vaivaa, oli surullisen kuuluisa siitä. Vuosikausia jatkuneet suolisto-oireet, joihin oli kokeiltu jo vaikka mitä ei tahtonut riittää syyksi kolonoskopiaan. Käytännössä jouduin inttämään itseni tähystykseen.

Vierailija
1337/2561 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla mitään kilpirauhas ongelmaa ole. Vähän vaan väsyttää. Tulokset tulivat ja kuka oli oikeassa

Vierailija
1338/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endometrioosi oli stressivatsa, astma normaalia lapsella, kilpirauhastulehdus alkoholismia, murtunut selkänikama lihasvenähdys...

Kuulkaas nyt, kun potilas tulee vastaanotolle, dianoosi tehdään oireiden ja potilaan kertoman mukaan. Jotkut oireet on semmoisia, että voidaan ehkä lääkitä, neuvoa ja jäädä seuraamaan. Eilääkäri ole selvännäkijä.

ESim. pidän typeränä niitä iltalehtien otsikoita, joissa esim. sanotaan...syöpää hoidettiin väärin...niin, mutta pitäisi tietää paremmin tapauksesta. Jos ei ole erityistä syytä epäillä syöpää, lähdetään tutkimaan ensin muuten. En tarkoita, etteikö virheitäkin tapahtuisi.

Vierailija
1339/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni oli herännyt muutaman kuukauden aamuyöllä kuumeeseen, joka laski yleensä kymmeneen mennessä. Terveyskeskus lääkäri kommentoi: 'Luuletteko te tosiaan, että on sairaus, joka nostaa yöllä kuumeen ja se laskee aamulla?' Tyttäreni kuolemasta tulee ensi kesänä kuluneeksi 24 vuotta ja minä tosiaan toivon, että kyseinen lääkäri jo tunnistaa hodginin taudin tyyppipiirteen. Sitä loukkaavaa ja vähättelevää sävyä, millä hän meitä kohteli en anna anteeksi.

Vierailija
1340/2561 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin tk-lekuria uusimaan B12-vitamiinipiikkini. Samalla kyseli, mitä muuta lääkitystä mulla on.

Onhan noita riesoja ja kerroin syöväni näin talvella varsinkin myös Multi-Vitan päivittäin, koska

ruokahaluni oli ollut heikohko. Lekuri vetäisi kauhistuneen näköisenä henkeä ja totesi, että mä saan liikaa

B12-vitamiinia, koska sitä on tuossa monivitamiinipillerissäkin.

Tavasin sille hitaasti ja selkeästi: SE -- EI -- IMEY-DY.

Oli kyllä aiempi tk-lekuri, joka tuon imeytymishäiriön totesi (eli otatti verikokeet).

Työpaikkalekuri sitäkin aiemmin epäili mun punasolujen koon johtuvan dokaamisesta ja mittautti foolihapot, jotka hänen mukaansa ovat alhaalla, jos ryyppää. Olivat ylärajalla, joten "et vain mahdu gaussin käyrään".

Julkesin epäillä pernisiöösianemiaa myöhemmin mailitse, johon todettiin sen olevan mahdotonta ja

mun olevan luulotautinen.

Mulla on myös kystia kilpparissa. Siis kilpirauhasen hormonit valahtaa kystapusseihin. Niistä viis. Kyllä tyroksiini hoitaa homman - ei niille tarvii mitään tehdä,vaikka vähän haittaavatkin nielemistä.

On kaikenmoisia oireita: hiusten lähtöä, alilämpöjaksoja (normaalilämpö on 36,4 - horkkataudin aikaan alle 35) ja ennen kaikkea aivan älytön väsymys. Saatan nukkua vuorokauden putkeen (välissä ehkä yksi pissikeikka vessaan).

No hätä! Kerroin tk-lekurille nukkumisen olevan suurin ongelma. On hankalaa saada unirytmiä kohdalleen, jos menee iltakymmeneltä nukkumaan ja herää seuraavana iltana kymmeneltä. Tk-lekuri tiuskaisi, että menet vain aikaisemmin nukkumaan ja hääti ulos huoneesta, koska seuraava asiakas on tuossa ;-D

Minä en ymmärrä, kuinka aiemmin nukkumaan meneminen lyhentäisi unimääräni, mutta mä olenkin inssi koulutukseltani enkä lääkäri, mutta nykyään siis työtön liki 6-kymppinen inssi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi