Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Kävelyä 3x viikossa n.45 min. verenpaineeseen. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kävelyä 3x viikossa n.45 min. verenpaineeseen. Ei muuta.
Outoa. Lisäksi olisi pitänyt keskustella ruokavaliosta, unesta ja stressin vähentämisestä.
Mielenkiintoinen ketju.
Kirjoittajat kuormittavat julkista terveydenhuoltoa vaivoilla, jotka menevät yleensä omahoidolla ohi (selkäkivut, virusflunssat jne.) ja loukkaantuvat kun lääkäri ei sen kummempia ”hoida”. Joskus myös kehdataan mainita vaivan aiheuttajasta, eli huonoista elintavoista. Törkeää on juu.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju.
Kirjoittajat kuormittavat julkista terveydenhuoltoa vaivoilla, jotka menevät yleensä omahoidolla ohi (selkäkivut, virusflunssat jne.) ja loukkaantuvat kun lääkäri ei sen kummempia ”hoida”. Joskus myös kehdataan mainita vaivan aiheuttajasta, eli huonoista elintavoista. Törkeää on juu.
Mistä maalikko voi tietää onko kova vatsakipu jotain vakavaa, tarkoittaako kymmenettä päivää neljässäkympissä heiluva kuume tulehdusta tai onko kipeä jalka kenties murtunut?
Olin parikymppinen ja vatsaan koski niin kauheasti etten voinut kävellä suorana, iskä tuli keskellä yötä hakemaan minut ja viemään sairaalaan. Lääkäri huusi naama punaisena että älä ähise kun ei sinun puheestasi saa tolkkua, pillahdin itkuun ja isä suuttui. Lääkärin mielestä hain huomiota ja minulla oli kuukautiset. Itkin iskälle että vie minut kotiin ja ovilla minulta meni taju, munasarja kysta oli revennyt. Lääkäri selitteli myrskynmerkkinä hehkuvalle iskälle käytöstään pitkällä päivystysputkella ja avioerolla.
Järkyttävän monta tapausta diagnosoitu keskenmenoksi tms. Kauheaa tunteiden vuoristorataa, kun ensin menettää lapsensa ja sitten saakin sen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olin parikymppinen ja vatsaan koski niin kauheasti etten voinut kävellä suorana, iskä tuli keskellä yötä hakemaan minut ja viemään sairaalaan. Lääkäri huusi naama punaisena että älä ähise kun ei sinun puheestasi saa tolkkua, pillahdin itkuun ja isä suuttui. Lääkärin mielestä hain huomiota ja minulla oli kuukautiset. Itkin iskälle että vie minut kotiin ja ovilla minulta meni taju, munasarja kysta oli revennyt. Lääkäri selitteli myrskynmerkkinä hehkuvalle iskälle käytöstään pitkällä päivystysputkella ja avioerolla.
Iskät <3 Puhutaan leijonaemoista, mutta kyllä ne isätkin osaa. Sen lääkärin olisi ollut viisainta siirtää vastuu kollegalle ja luikkia piiloon.
Mistä ihmeestä johtuu tuo karjuminen potilaalle joka ei hengenahdistuksen tai kivun takia voi puhua? Sehän se helpottaakin asiaa, kun potilas pillahtaa itkuun ja menee siniseksi kun viimeisekin happiarvot romahtaa.
Olen omenalihava ja minulla on useampi vatsamakkara. Menin lääkäriin kylkikivun takia ja lääkäri oli ulkomaalainen, nuorehko mieslääkäri joka tahtoi tunnustella vatsaan ja teki sen jostain syystä topin & collegehousujen läpi kun istuin (yleensähän pyydetään nostamaan/riisumaan paita sekä makaamaan), järkyttyi sitten mahamakkaroistani ja "kyseli että " mita nama ovat? Tunnusteli ja puristeli antaumuksella makkaraa kerrallaan kunnes sain tokaistua "just fat!" Olipa outo kokemus :D Ja kylkikipu oli lihasrevähtymä.
Tämä ketju taas kertoo miksi en haluais ikinä olla lääkäri, ihmiset tulee joka pikku asiasta valittaan, millo varvas osunu tuoliin tai selkä kipee.
Menis hermot heti .
Vierailija kirjoitti:
Jouduin yöllä päivystykseen ja siellä lääkäri kyseli päihteiden käytöstä. Sanoin alkoholia menevän pari annosta vuodessa enkä tupakoi. No menin sitten kontrolliin työterveyteen parin viikon kuluttua ja työterveyslääkäri luki päivystyksen tekstiä ja katsoi minua sen jälkeen hitaasti ylös ja alas. Kysyessäni mikä on vialla niin lääkäri vaan kysyi että käytänkö tosiaan alkoholia pari annosta VUOROKAUDESSA? Oli sitten tullut pikkuinen kirjoitusvirhe ja yritän nyt sitä saada korjattua koska en todellakaan halua sen jäävän sinne.
Tuo on varsin yleistä. Menin teininä tkn luukulle uusimaan e-pillerireseptiä. Lääkäri ohjeisti menemään sinne ehkäisyneuvolan sijaan, kun pillerit oli määrätty kipujen hoitoon ja olin neitsyt sinkku. Luukulla oleva hoitaja jankkasi, että minun pitää mennä ehkäisyneuvolaan, vaikka sanoin moneen kertaan että pillertit ovat kipujen hoitoa, ei ehkäisyä varten. En saanut asiaa hoidettua, vaan jouduin lähtemään kotiin. Äitini soitti sitten tkn ja sieltä sanottiin, että olin muka sanonut että pillerit ovat nimenomaan ehkäisyyn!
Huomasin joku aika sitten että amk:ni terkka oli kirjoittanut tietoihini että käyn töissä opiskelun ohella. Vaikka olin, hänen kysyessään käynkö töissä, vastannut että en enkä ikinä opiskelujen aikana aiokaan käydä.
Sitten muuhun liittyvää. En enää käy lukemassa omakantaa ellei ole ihan pakko. Inhoan sitä miten vastaanotolla käynnin jälkeen siellä arvostellaan potilasta ihan vaatetusta myöten. Kolmella peräkkäisell kerralla oli huomautus siitä etten hymyillyt. No hirveästi hymyilyttää kamalissa vatsakivuissa ja toisella kertaa 40 asteen kuumessa mennä vastaanotolle! Kolmatta vaivaa en muista.
Bakteeriperäinen aivokalvontulehdus oli perusflunssa, kotiin lepäämään vaan.
Tulihan siitä sit lähtö aika äkkiä, ja sitten olikin jo kiire ab-tippaan, että henki säilyisi😅
Olen hyvin kalpea ja minulla on vauvasta asti ollut mustat silmänaluset. Menin lääkäriin valittamaan huimausta ja soivia korvia , lääkärin mielestä minulla oli selvä anemia vaikka sanoin että olen kuule ollut näin kuolleennäköinen 30 vuotta. Lääkäri käski ottaa rautatabletteja ja syödä verilettuja.
Menin sitten toiselle lääkärille kun en enää kyennyt edes seisomaan ja löydettiin Menieren tauti.
Buranaa vaan ja kotiin nukkumaan.Makasin tuolilla,kuin kuollut lahna,kun olin viimein saanut yhdeltä iltapäivällä lääkärin.No mutta olet sä vähän kalpea kyllä,otetaas vielä toi pika-crp. Hupsistakeikkaa olikin neljäsataa tulehdusarvo,soitan sulle ambulanssin ja lähdet keskussairaalaan.Kaksi viikkoa antibioottia suoneen ja vielä kuukausi sen jälkeen suun kautta.Erittäin paha keuhkokuume.Jos lekuri ei olisi ottanut crp.tä olisin kuollut todennäköisesti tuon saman vrk. aikana.Noin puoli vuotta olin sairaslomalla tästä.... Että silleen...
Vierailija kirjoitti:
Olin syönyt kaalta vain vähän, mutta alkoi omituinen kierto mahassa. Mitään ei tullut ulos, mutta vaiva jatkui. Crp nousi "liian" korkealle, suoraan osastolle olis pitänyt mennä, mutta kukaan ei suostunut sitä kaalta tutkimaan, vaan kirurgi ensiavussa määräsi pari antibioottikuuria ja väitti, et divertikkeleitä ne on, kuten lähettävä lääkäri oli päätellyt. Opin toki kaikenlaista siitä itsekin: kukaan ei selvitä syytä, jos et osta luomua ja säästä pakkausta.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/viljelij%C3%A4lle-ropsaht…
Mitä ihmeen kaalta?
Vierailija kirjoitti:
Buranaa vaan ja kotiin nukkumaan.Makasin tuolilla,kuin kuollut lahna,kun olin viimein saanut yhdeltä iltapäivällä lääkärin.No mutta olet sä vähän kalpea kyllä,otetaas vielä toi pika-crp. Hupsistakeikkaa olikin neljäsataa tulehdusarvo,soitan sulle ambulanssin ja lähdet keskussairaalaan.Kaksi viikkoa antibioottia suoneen ja vielä kuukausi sen jälkeen suun kautta.Erittäin paha keuhkokuume.Jos lekuri ei olisi ottanut crp.tä olisin kuollut todennäköisesti tuon saman vrk. aikana.Noin puoli vuotta olin sairaslomalla tästä.... Että silleen...
Mikäköhän tässäkin on valituksen peruste? Lääkärin työjärjestys, että viimeisenä pika-cpr vai kirjoittajan pelko, että mä melkein kuolin kun en saanut pika-cpr:ää...
AMK:n koululääkärin kanssa käytiin läpi allergiatestin tuloksia ja tuli ilmi että olin allerginen pölypunkeille. Kyseinen lääkäri kirjasi ylös tietoihin, että kyseessä täytyy olla lapsuudesta peräisin oleva traumaperäinen pölypunkkiallergia, sillä pölypunkkeja ei ole hänen mukaansa olemassa muualla kuin satukirjoissa.
Lääkäri passitti fysioterapeutille kolme kuukautta jatkuneen niskakivun takia. Fyssari sanoi ettei voi tehdä asialle mitään ja käski vain syömään 3 kertaa päivässä 600mg buranaa! En suostunut. Poikaystävä sitten hieroi muutaman kerran mun niskoja, kunnes siellä tuntui joku muljahtavan paikalleen ja kivut loppui siihen.
Kävin italialaisella lääkärillä (kutenkin siis Suomessa) selkäkivun takia. Hän ei oikein ymmärtänyt suomea. Ennen lähtöäni kysyin: "Paljonko tämä lääkärikäynti maksaa?" Vastaus kuului: "Ai onko sinulla maksasairaus?" Hölmistyneenä yritin esittää kysymystä eri sanamuodoin ja englanniksi. Ei mennyt perille. Annoin olla ja kävin kysymässä asiaa respasta. Myöhemmin huomasin saman lääkärin kirjoittaneen reseptiini ensimmäiseksi etunimeksi sellaisen joka ei ole lähelläkään oikeaa, ja toisen väärin. Mierinkin miksi farmaseutti apteekissa oli niin huvittunut... Soitin tkn ja siellä sanottin, että virhe ei voi olla heidän vaan maistraatin. No soitin maistraattiin ja kyllä siellä ihan oikea nimi oli. Tilasin naureskelevalta virkailijalta todistuksen nimestäni.
Hoitaja marisi ettei ymmärrä, miksi kuumeen takia tullaan päivystykseen vaikka ei tarvitse sairaslomatodistusta edes. Käskytti sitten odottamaan lääkäriä odotustilaan muistuttaen vielä töykeästi että meillä on sitten ruuhkaa. Makasin kahden tuolin päällä puolikuolleena tärisemässä ja jossain vaiheessa hoitaja tuli sanomaan että minusta pitäisi ottaa pikaserppa, tämän jälkeen sitten taas odottelin. Asuin tuolloin kilometrin päässä sairaalasta ja päätin sitten karata kotiin kun mitään ei tuntunut tapahtuvan ja hoitajakin oli antanut ymmärtää että olin paikalla vain tuhlaamassa resursseja, ehkä minulla olikin vain flunssa... pyöräilin kotiin ja nukahdin, heräsin kun puhelin tärisi vieressä. Sairaalasta soitettiin ja kysyttiin missä olen, tulehdusarvoni olivat kuulemma huippulukemissa ja pitäisi tulla heti takaisin. Mutisin pökkyrässä että no ok, mä keitän vaan kahvit ja polkasen sinne ja hoitaja puhelimessa oli kauhuissaan että mitä, et kyllä nyt jää kahvia keittelemään etkä tosiaankaan pyöräile tuossa kunnossa! Tilasin sitten taksin ja taksissa lähti taju. Heräsin tiputuksessa ja kuulin että minulla oli keuhkokuume.
Siis mitä?
https://agricolaverkko.fi/review/kertomus-kahdesta-paahanpinttymasta/