Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Työssä käyvät . Sairausloma todistus...
Vierailija kirjoitti:
Hiukan ot - kyse erikoislääkäristä 90-luvun alussa:
Lapsella (6v) vatsakipuja ja tuskaisaa oloa jo kuukausikaupalla. Keskussairaalassa useampi lääkärissäkäynti takana, kun lääkäri yllättäen kertoo lapselle ettei tässä ole mitään vikaa - on vaan ryhdistäydyttävä.
Häkellyin, ärsyynnyin ja kysyin että onko lääkäri nyt aivan varma siitä ettei lapsella ole mahahaavaa, kun nuo oireet mielestäni viittasivat selvästi siihen suuntaan. Lääkäri vilkaisi minuun ja sanoi sitten lapselle että tehdään nyt niin että käyt tuolla röntgenissä, että saadaan tuo äiti rauhoittumaan ja julistetaan sinut sitten terveeksi.
Röntgentutkimus tehtiin samantien; tutkimustuloksena mahahaava.
Missä vaiheessa mahahaavoja on röntgenissä ruvettu diagnostisoimaan, eihän siinä kuvassa näy kuin luut.
Läheiselläni pitkäaikaissairaus, johon tiedetään liittyvän osteoporoosia. Oli kaatunut ja kärsi kovista niskakivuista. Yksityisellä lääkäriasemalla arveltiin lihasjumia ja ehdotettiin hierontaa / fysioterapiaa. Tutkimuksissa todettiin sittemmin murtuma niskassa.
Minulle määrättiin 11-vuotiaana emätinpuikko korvatulehdukseen. Apteekissa korjasivat reseptin.
Menin lääkäriin pitkään jatkuneiden vatsakipujen takia. Otettiin verikokeita ym, sitten lääkäri päätti, että tämä on maha-suolikanavan haavauma ja sain lääkkeet siihen.
Verikokeiden tulosten tultua lääkäri soitti, että voisin lopettaa lääkkeiden syönnin, ei olekaan haavaumaa, on keliakia....
Minä olen terveyskeskuksessa saanut aina erittäin asiallista palvelua, mutta kerran psykiatrian polilla tuli vastaan aivan järkyttävä psyk. erikoislääkäri. Vanhempi mieshenkilö. Tästä on jo useita vuosia aikaa. Olin silloin saanut kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosin noin 1-1,5 vuotta aikaisemmin, ja olin aika paskassa kunnossa vielä. Lääkkeet olivat jo alkaneet vaikuttaa, niin että en ollut tuolloin esim. maaninen, mutta olin henkisesti tosi poikki, koska diagnoosin saaminen oli ollut järkytys ja kamppailin tosi paljon syyllisyyden tunteiden kanssa, koska olin tehnyt kaikkea typerää maanisten jaksojen aikana enkä meinannut päästä niistä ajatuksista yli. No siis, olin siellä lääkärillä hakemassa B-lausuntoa, ja lääkäri alkaa pauhata minulle, että olen selvästi liian looginen ja analyttinen ja rauhallinen ollakseni sairas. (Haloo, olin yli vuoden vetänyt litiumia, totta kai olin tasainen kuin kakkosnelonen lankku, koska sen tehtävä on tasata mielialoja!) Yritin väittää vastaan, mutta lääkäri vain jankkasi, että minun pitäisi jättää lääkkeet kokonaan pois ja mennä kotiin ja nauttia elämästä. Ei suostunut alkuun edes kirjoittamaan B-lausuntoa ja kun suostui, kirjoitti sinne sitten, että potilas syö turhaan lääkkeitä eikä ole sairas, voi palata heti työelämään. Enhän mä sellaisella lausunnolla mitään pystynyt tekemään, piti hakeutua muualle parempaa lausuntoa pyytämään.
Jos jotain tällaista tapahtuisi nyt, toimittaisin välittömästi valituksen lääkäristä, mutta silloin en edes tajunnut, että niin voisi tehdä. Olin nuori ja kokematon ja aivan shokissa sen käynnin jälkeen. Myöhemmin ihmisten ja muiden lääkäreiden kanssa jutellessa kävi ilmi, että kyseisen lääkärin touhuja oli ihmetelty laajemminkin ja valituksiakin oli tehty, ja ilmeisesti tyyppi jäikin sitten aika pian eläkkeelle. Ehkä joku tunnistaa tyypin, tapahtui Turussa. Etunimi Erkki.
Minulla oli ollut pidemmän aikaa huono olo ja menin lääkäriin. Lääkäri katsoi minua ja sanoi, että minulla on anemia, mutta otetaan kuitenkin verikokeet. Kun koetulokset tulivat olivat vereni kunnossa, eikä minulla ollut anemiaa. Olen vain niin kalpea luonnostani. Huonon oloni syy ei siis selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Ja jotka myös elävät siksi pitempään 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin syönyt kaalta vain vähän, mutta alkoi omituinen kierto mahassa. Mitään ei tullut ulos, mutta vaiva jatkui. Crp nousi "liian" korkealle, suoraan osastolle olis pitänyt mennä, mutta kukaan ei suostunut sitä kaalta tutkimaan, vaan kirurgi ensiavussa määräsi pari antibioottikuuria ja väitti, et divertikkeleitä ne on, kuten lähettävä lääkäri oli päätellyt. Opin toki kaikenlaista siitä itsekin: kukaan ei selvitä syytä, jos et osta luomua ja säästä pakkausta.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/viljelij%C3%A4lle-ropsaht…Onko terveyskeskukseen mahdollista viedä kaali tutkittavaksi?
Ei tietenkään, mutta mieskin on oppinut ostamaan ainoastaan luomuvihanneksia sen jälkeen. Olin pitkään sairas niistä antibiooteista, mutta paranin kyllä aikanaan - sairaslomaa jne. Pakastin kaalin kyllä, mutta kukaan ei sitä halunnut. Olisi tullut maksamaan "useita tuhansia euroja" niiden selvittäminen sanoi silloisen eviran ylijohtaja - ja siihen paperiin, mitä aloin täyttämään, olis pitänyt kirjoittaa maksajaksi minä. Näin on laki Suomessa:-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin syönyt kaalta vain vähän, mutta alkoi omituinen kierto mahassa. Mitään ei tullut ulos, mutta vaiva jatkui. Crp nousi "liian" korkealle, suoraan osastolle olis pitänyt mennä, mutta kukaan ei suostunut sitä kaalta tutkimaan, vaan kirurgi ensiavussa määräsi pari antibioottikuuria ja väitti, et divertikkeleitä ne on, kuten lähettävä lääkäri oli päätellyt. Opin toki kaikenlaista siitä itsekin: kukaan ei selvitä syytä, jos et osta luomua ja säästä pakkausta.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/viljelij%C3%A4lle-ropsaht…Onko terveyskeskukseen mahdollista viedä kaali tutkittavaksi?
Ei tietenkään, mutta mieskin on oppinut ostamaan ainoastaan luomuvihanneksia sen jälkeen. Olin pitkään sairas niistä antibiooteista, mutta paranin kyllä aikanaan - sairaslomaa jne. Pakastin kaalin kyllä, mutta kukaan ei sitä halunnut. Olisi tullut maksamaan "useita tuhansia euroja" niiden selvittäminen sanoi silloisen eviran ylijohtaja - ja siihen paperiin, mitä aloin täyttämään, olis pitänyt kirjoittaa maksajaksi minä. Näin on laki Suomessa:-D
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/myrkkykaali.htm
Olen ihan varma, että en ole mikään yksittäistapaus. Silloin osasto oli täynnä, mutta sanoin et pääsen heti paikalle, jos on tarvis. Koskaan en saanut tietää verikokeiden tuloksia - minne lie kadonneet:-(
Mies satutti sormensa pihatöissä ja meni Terveystalolle, lääkäri oli todennut sormen murtuneeksi ja määrännyt miehelle vahvoja liharelaksantteja. Mies ihmetteli, mitä hän niillä telkee eikä hakenut apteekista.
Tässä tapauksessa siis hoito oli asiallista ja oikea diagnoosi tuli heti, mutta nuo lihasrelaksantit...
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkuraskauden aikana pahoja vatsakouristuksia. Lääkäri ultralla tsekkasi ja sanoi että oli kuollut alkio mikä jos ei itsestään poistuisi kaavittaisiin kahden viikon päästä. Kahden viikon kuluttua olin menossa kaavintaan ja kuitenkin sitä ennen tekivät uuden ultraäänen. Nyt tuo poika on 28 vuotias.
Minulla kohdun ulkopuolinen raskaus, joka täyttää nyt jo 25 vuotta. Laitettiin minut sairaalaan kaavintaan ja olin tipassa yön aamulla tapahtuvaa toimenpidettä varten. Onneksi aamulla oli vuorossa kokenut synnytyslääkäri, joka sanoi: "Nyt kiireesti kotiin ja tervetuloa sitten synnyttämään!" Hyppäsin melkein hänen kaulaansa tutkimuspöydältä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot.
Masennusta oli ja parisuhde sen takia reistaili, tk:n lääkäri tokaisi, että eiköhän se parisuhde voisi paremmin jos antaisin miehelle useammin.
?!
Onpa aika törkeetä lääkäriltä!
Aivoja kutistavaa psykoosinestolääkettä ketiapiinia (Ketipinor, Seroquel) määrätään unettomuuteen.
- Olkapääkipu, mihin määrättiin fysioterapiaa. Fyssari-naprapaatti naureskeli, että ahaa, lihas- tai luuperäinen kipu.
- Polvikipu tk:ssa ihan ok, mutta 1kk odottelu erikoislääkärille. Siinä ajassa jo hieman toivuin ja pääsin pyöräilemään (esimerkiksi kävely ei onnistunut juuri lainkaan). Erikoislääkäri katsoi max. 5min ja sanoi, että jatka pyöräilyä, kunnossa on.
- Selän venähdys nostoa tehdessä. Yksityiselle menin, ja lääkäri määräsi kipulääkettä tutkimatta lainkaan. 1kk myöhemmin menin toiselle lääkärille, joka tutki tarkasti ja totesi ongelman SI-nivelessä sekä teki fysioterapialähetteen. Harmi vaan, vakuutus olisi korvannut max. 6 vkoa tapaturman jälkeen fysioterapiaa. Olisi ollut kiva juttu, jos tuo ensimmäinenkin lääkäri olisi tutkinut paremmin.
Diagnoosi: "Potilas on Turusta. Muuten terve."
Tein klassikon eli potkaisin varpaan syöttötuoliin ja piti ontua lääkäriin. Lääkäri kiinnostui enemmän atopiasta jalkapöydässäni ja koetti kumota ihotautilääkärin diagnoosin sekä hoito-ohjeet,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä hyväkuntoinen ihoni alkoi kukkia kasvoissa leuassa ja suun ympärillä. Menin näyttämään ja nuori lääkäri vaan sanoi, että nuo ihottumat nyt voi olla mitä vaan, kokeile vaikka kortisonia.
Näin tein ja kuukauden päästä ihoni oli entistä pahemmassa kunnossa. Menin uudelleen terveysasemalle. Nyt sattui vanhempi lääkäri, joka vain vilkaisi naamaani ja sanoi, että kyseessä on suunympärysihottuma (perioraalidermatiitti), johon tarvitsen kahden kuukauden antibioottikuurin. Lopuksi sanoi, että älä laita siihen ainakaan kortisonia.
Ymmärrän kyllä, että ihottumat voivat olla vaikeita diagnosoitavia jos ei ole paljon kokemusta. Mutta olisin arvostanut sitä jos tämä ensimmäinen lääkäri olisi konsultoinut kokeneempaa kun ei ollut mitään hajua mistä oli kyse. Sitä hän ei kuitenkaan halunnut tehdä. Eihän tuossa mistään vakavasta ollut kyse, mutta aika huonoon kuntoon iho pääsi kun en saanut oikeaa hoitoa heti.
Itse kärsin tästä ongelmasta myös. Joillakin auttaa kortisoni, joillakin antibiootti joillakin ei kumpikaan. Molemmilla on ikävät sivuvaikutukset.
Kortisoni EI auta pidemmän päälle ruusufinniin eikä perioraalidermatiittiin.
Ainoat mitkä toimii kunnolla on, metronidatsoli voide, ivermektiini voide, pimekrolimuusivoide tai atsealiinihappo, suun kautta tetrasykliini/doksisyklini 3kk
Ja jos mikään näistä ei toimi niin sitten isotretioniini pienellä annoksella 6 kk.
Aurinkorasva spf30-50 on must, aurinko pahentaa oireita kuten stressi.
Mulle on käynyt myös niin, että tk-lääkäri dianosoi keskenmenon ja lähetti kaavintaan. Onneksi ultrasivat sairaalassa, poika on nyt 16 v.
Tämäkään ei ole lääkärikokemus, vaan ajanvaraus.
Soitin opiskelijaterveydenhuoltoon toistuvasta bakteerivaginoosista. Bakteerivaginoosi oli noin vuosi-puoli vuotta sitten diagnosoitu heillä, oli otettu näytteet ja kaikki ja määrätty lääkekuuri. Nyt sitten toistui, ja koska oireet olivat mielestäni hyvin tunnistettavat, kysyin puhelimessa, voiko lääkäri vain määrätä aiemman lääkekuurin uudelleen. Puhelimessa hoitaja (tai kuka lie nyt onkaan) sitten sanoi, ettei minulle ole diagnosoitu mitään bakteerivaginoosia, vaan epäspesifi emätintulehdus (mikä käsittääkseni on aivan sama asia). Lisäksi heillä ei enää kuulemma näitä asioita tutkita, eikä lääkettä voi määrätä puhelimessa. Kehotti hakemaan apteekista käsikauppalääkkeitä (ihan kuin en olisi jo hassannut satoja euroja niihin).
Soiton jälkeen kokeilin vielä Omakannasta uusia reseptin. Parin päivän sisään resepti uusittiin, ja uusija oli sama lääkäri, joka sen oli aiemminkin määrännyt. Että näin, olinkohan sitten vain puhelimessa ollut jotenkin liian dominoiva ehdottaessani itse reseptinuusintaa, että herätin jonkun vaistomaisen vastaanväittämisreaktion.