Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
501/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lumenhiutale kirjoitti:

"Potilas tuotu ambulanssilla kovin kivuliaana,  ollut aiemminkin vastaavan oirehdinnan vuoksi tutkittavana tk:n puolella 11.4 sekä  päivystyksessä omalla kyydillä saattajan kanssa    1.5. Tuolloin katsottu tulehdusarvot jotka  normaalit ja otettu sydänfilmi joka sekin oli oikein hyvä...."

Tuohon tyyliin, ei nyt sanatarkasti eikä päivämäärätkään ole oikein mutta  ymmärtänette pointin, lukee tätini miehen Omakannassa. Mies tekee nyt kuolemaa, syöpään. Omakannassa EI lue että  lääkäri oli käskenyt lähteä lenkille  ja määrännyt närästyslääkettä. Tätini kokee Epikriisin olevan kaunisteltu ja että hyvää hoitoa tuli vasta, kun ambulanssi haki kalman kalpean sekä   puolitajuttoman miehen keskellä yötä kotoaan.

Haluaisin tässä sanoa, että  60v  ylipainoinen potilas ei ilmeisesti ole hoidon arvoinen mutta Janitan tapaus osoittaa ettei nuoreus ja kauneuskaan pelasta. Mikä sitten on syynä, resurssipula vai puhdas välinpitämättömyys? Että jos vaiva ei heti ole nähtävissä ja diagnosoitavissa niin ei lähdetä tutkimaankaan?!!

On pakoiltu oikeasti vastuuta, kun laissa säädettyjä kirjauksia annetuista ohjeista ei ole tehty.

Tuossa ilmenee harvinaisen selväsanaisesti, että potilas on terveydenhuollolle välttämätön paha, jos hoitolinjaus ei ole ilmeinen. Syöpä lääkäreiden mukaan tulee jossain vaiheessa melkein jokaiselle, joten kun se ei perus hoitajalle ole selvä, on aivan hyvä, että se ja sen kiireellisyys huomataan vasta pitkien närästyskokeilujen jälkeen. Todellisuus on, että vaikka ensin joutuu käymään useammin saadakseen selville kalliisti hoidettava vaiva, terveydenhoitoyksikkö lopulta säästää, kun syöpä todetaan edenneessä vaiheessa. Jotkut yksittäiset lääkärit yrittävät kaikesta moitteesta huolimatta löytää nämä vakavammat vaivat nopeammin vaikka osoitettu aika ei meinaa riittää. Suuri osa vain alistuu kuntayhtymän asettamiin säästöpaineisiin, eikä kokemattomat hoitajat edes tiedosta toimintansa ohjaavan kustannuksia alaspäin potilaiden poistuessa nopeammin hoitoketjusta.

Jos hoito-ohjeet jää kirjaamatta Kantaan voi olla ihan hyvä laittaa hoito-ohje lääkärille sähköpostitse. Samalla kertoa vaikka oireet joiden pohjalta ohjeet on annettu. Vaikka lääkäri ei vastaisi, on se kirjattu hänelle lähetettyyn postiin päiväyksellä. Todellisuudessa jos ohje on virheellinen heilläkin on viranomaisina velvollisuus lukea viestinsä ja jos siellä on virheitä, he varmasti miettivät toiseen kertaan.

Vastuunpakoilu ainakin jää yritykseksi.

Vierailija
502/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Valitettavasti osa työnantajista vaatii yhä sairauslomalapun eikä kaikilla ole käytössä työterveyshuoltoa. Flunssaviruksen levittäminen työpaikalla on tuskin kenenkään edun mukaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella iso ongelma on se että kuvitellaan että potilas, joka on mahdollisesti sairastanut omaa tautiansa jo vuosikymmeniä, tietää sairaudestgaan vähemmän kuin toissapäivänä paperit saanut lekuri. Tästä syystä resursseja tuhlaantuu ihan älyttömästi. Itse olen onneksi saanut useiden vuosien taistelun, ja tk:n vaihtamisen, sekä potilasvahinkoilmooituksen myötä sellaiset paperit kantaan, että ne osaa eilen syntynytkin sieltä lukea ja kaivaa, eikä hoidossani ole ollut mitään ongelmia enää moneen vuoteen. Tuossa välillä meinasin toki kuolla osaamattomien lekureiden käsiin, ja pari kertaa ihan pelkkä tk-respakin aiheutti henkeä uhkaavan tilan eväämällä lääkärillepääsyn.

Tämä. Itse olen sairastanut vaikeahoitoista astmaa nyt yli 10 vuotta. Tähän sairasteluaikaan on sisältynyt monenmoista jaksoa, parempaa ja huonompaa. Nykyiset lääkitykset on päätetty erikoissairaanhoidossa, ylipäänsä erikoissairaanhoidossa minua on aina hoidettu aivan erinomaisesti ja oireita kuunnellen, kiitos siitä! Olen saanut tarkat ohjeet milloin minun pitää hakeutua lääkäriin välittömästi, pahenemisvaiheet etenee usein nopeasti. Olen saanut myös pef-arvot milloin lääkäriin pitää mennä viimeistään seuraavana päivänä. Myös muutamat muut oireet ovat sellaisia joista käsketään menemään lääkäriin herkästi. Itse kun on hyvin vaikea erottaa onko tämä nyt virusperäinen pahenemisvaihe vai onko jo bakteeritulehdus, enhän minä mikään lääkäri sentään ole. Kuitenkin, monet terveyskeskushoitajat eivät päästä oireillani lääkäriin, kuulemma pitää vaan kotona höyryhengitellä ja vielä katsoa kotona jos olo vaikka sattuisikin helpottamaan. Monesti näissä tapauksissa olen sitten joutunut hakeutumaan päivystykseen ja vielä samana päivänä... Myös jokuseen törkeään lääkäriin olen törmännyt, esimerkiksi yksi väitti että ei minulla voi astmaa olla, vaikka sairaus on diagnosoitu erikoislääkärin toimesta. Myös lääkityksiäni monesti ihmetellään, miksi on niin vahvat lääkkeet. No voisikohan johtua siitä, että lääkityksillä pyritään mahdollisimman oireettomaan ja normaaliin elämään ja siihen että pahenemisvaiheita olisi mahdollisimman vähän... Astma on kuitenkin yksi yleisimmistä perussairauksista, silti monilla terveyskeskuslääkäreillä ei riitä yhtään osaamista sairauden hoitamiseen, saati diagnosointiin.

Tilanteeni tuskin olisi näin huono, jos ne pari ensimmäistä lääkäriä olisivat kuunnelleet oireitani ja aloittaneet astmatutkimukset. Nyt sairaus ehti mennä todella pahaksi ennen kun hoitaminen aloitettiin. Tiedän että olisi pitänyt tehdä hoitovirheestä valitus sillä oireeni oli ne kaikista yleisimmät, en kuitenkaan silloin jaksanut ja nyt harmittaa. 

Vierailija
504/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yleislääkäri ja työskentelen osittain privaatissa ja osittain terveyskeskuksessa. Monet privaattiin tulevat asiakkaat haukkuvat terveyskeskuslääkäreitä ja jotkut jopa haluavat toisen mielipiteen hoitoon, mitä ovat terveyskeskuksessa saaneet. Miksi yhtäkkiä olen muka yhtään luotettavampi privaatissa kuin tk:ssa työskennellessä? Ihmiset eivät ehkä tajua, että suuri osa lääkäreistä tekee molempia, privaattia ja julkista. Itse tein jossain vaiheessa pelkkää privaattia, mutta palasin tk-työhön, koska privaatissa tulee harvoin vastaan "oikeasti sairaita" potilaita (ainakaan yleislääkärin vastaanotolla) ja koin ammattitaitoni huononevan, jos en tee myös terveyskeskustyötä ja päivystä.

Sitäkään porukka ei ilmeisesti tajua, että kuka vain voi mennä pitämään yksityisvastaanottoa (myös siellä puolella on kova pula lääkäreistä). Itse pitäisin jopa monia tk-kollegoitani paljon pätevämpinä ja huolellisempina lääkäreinä kuin privaatissa työskenteleviä kollegoita. Tiedän useamman privaattilääkärin, joka tekee työtä ihan täysin rahankiilto silmissä ja moraali ei aina ole ihan parhaasta päästä. Tk:ssa en sen sijaan yhtäkään. Siellä lääkärit ovat yleensä ihan puhtaassa kutsumustyössä ja haluavat oikeasti auttaa ihmisiä. Tk:sta on niin helppo lähteä privaattupuolelle tienaamaan helppoa rahaa (itsekin tienaan privaatissa yli tuplasti sen minkä tk:ssa), mutta onneksi kaikki eivät lähde. He ansaitsevat kunnoitusta, koska terveyskeskuslääkärin työ on varmasti yksi haastavimmista mitä lääkärin voi tehdä, koska osaamisen pitää olla niin laaja-alaista.

Itseäni naurattaa, kun maallikot ajattelevat joidenkin joutuvan tk-lääkäriksi, koska eivät muualle pääse. Tosiasiassa lääkäri voi mennä erikoistumaan ihan mille alalle haluaa. Itsekin erikoistun aluksi operatiiviseen alaan, mutta koin työn liian suppeaksi, että olisin jaksanut tehdä sitä koko loppuelämääni. Siksi lähdin yleislääkäriksi.

Se on ihan totta että tk-lääkärin työ on todella vaativaa, jos sitä tekee tosissaan, eikä vain hengaile. Varmaan se olisi myös todella mielenkiintoista, jos sitä tekisi niin, että fokus olisi potilaiden auttamisessa, eikä tilastojen pyörittämisessä. Olen sitä mieltä että potilaiden avun saantia tulisi seurata siten, että laatutekijäksi tulisi se, saiko potilas vaivaansa avun, ohjattiinko hänet eteenpäin, vai jäikö apu saamatta (= eli jatkuuko vaiva?). Tällä tavoin tulisi se todellinen hoidon laatu esiin. Koska ne terveysasemat on kuitenkin sitä varten, että sairastuneet saisi hoitoa ja apua vaivoihinsa. Ei se palvelu yksityisellä ole aina parempaa, se on turha harhaluulo. Mutta siinä on sekin ero, että jos lääkäri on töykeä, eikä edes tutki (sormellakaan koske) ja/tai kuuntele potilasta, niin yksityisellä tuskin menet enää uudelleen saman lääkärin vastaanotolle + kerrot varmasti kokemuksestasi tuttavillesi, niin hekään tuskin rahojaan tuhlaavat kyseisen lääkärin vastaanotolla. Julkisella puolella jos lääkäri ei tutki, niin jäät ilman hoitoa. Ellet sitten mene hyvämaineiselle yksityiselle lääkärille. Ja tuskin menet samalle lääkärille, vaikka hänellä olisikin yksityisvastaanotto, jos hän on ollut epäasiallinen sinua kohtaan julkisella puolella. 

Valitettavasti oma kokemukseni on, että tk:ssa ja yleisesti julkisella puolella potilaat koetaan välttämättömänä pahana, ja joskus jopa pelkästään pahana. Tämä on oma ja tuttavapiirini kokemus. Toivoisin että ei olisi. 

Vierailija
505/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävän moni.

Esim kroonista perussairautta sairastava. 

Vierailija
506/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama lääkäri käyttäytyy yksityisesti toisin, koska tajuaa että tökerö käytös ja hutilointi ei tuo rahaa. Julkisella saa rellestää mielin määrin, koska rahaa tulee silti.

Hmmm, mikä sitten selittää sen, että monet julkisella hoitamani potilaat tulevat omalla rahalla privaattiin, jos käyttäydyn eri katon alla ala-arvoisesti ja ammattitaidottomasti?

Jos julkisella sattuu joskus kohtaamaan asiallisen lääkäriin, haluaa jatkossakin käydä hänen vastaanotollaan. Koska julkisella ei kuitenkaan pysty valitsemaan lääkäriä, vaan sieltä voi tulla kuka tahansa lääkäri, niin silloin ihmiset hakeutuvat yksityiselle sen asiallisen lääkärin vastaanotolle.

Yksityisellä on myös sellaisia lääkäreitä joiden vastaanotolle en koskaan menisi, sillä julkisella käytöksensä on ollut täysin asiatonta ja selvät, ihan silmällä nähtävät oireet on ohitettu hymähtäen.

Sinä ilmeisesti olet sellainen asiallinen lääkäri, jolta saa ihan oikeasti apua vaivoihinsa.

Suurin osa TK-lääkäreistä tuntuu pitävän tavoitteenaan sitä että potilas ei saisi mitään hoiroa. Ei kukaan halua joutua siihen paskalinkoon vuosikausiksi kierimään kipujensa ja muiden vaivojensa kanssa.

Vierailija
507/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, mutta totta.

Olen aina kohdannut ystävällisiä palvelua ja saanut asianmukaista hoitoa terveyskeskuslääkäreiltä.

Olen kroonisesti sairas, jo eläkkeellä oleva nainen, ja apu ja lähete erikoissairaanhoitoon on tarvittaessa aina annettu.

Tuskin olisin enää hengissä, jollei tk-lääkärit olisi osanneet hoitaa kunnolla.

Kyllä potilaan omassa asenteessakin on parantamisen varaa.

Jos menet vastaanotolle oman diagnoosin kanssa ja vaadit kaikki labrakokeet, ei ihme, jos lääkäri kohtelee sinua nuivasti.

Vierailija
508/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kohdannut ystävällisiä palvelua ja saanut asianmukaista hoitoa terveyskeskuslääkäreiltä.

Olen kroonisesti sairas, jo eläkkeellä oleva nainen, ja apu ja lähete erikoissairaanhoitoon on tarvittaessa aina annettu.

Jos menet vastaanotolle oman diagnoosin kanssa ja vaadit kaikki labrakokeet, ei ihme, jos lääkäri kohtelee sinua nuivasti.

Onnea sinulle. Ystäväni ei olisi päätynyt kolmekymppisenä hautaan, jos hänet olisi ohjattu jatkotutkimuksiin eikä määrätty jumppaa ja särkylääkettä . 

Vierailija
509/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään jatkunut  kaamea yskäni oli  työterveyslääkärin (yleislääkäri terv.keskuksessa) mukaan päälle jäänyt tapa,  se "tapa" loppui kun vaihdoin työpaikkaa ja pääsin pois huonokuntoisesta rakennuksesta jossa oli aina kylmänkosteaa  sekä voimakas maakellarin haju.  Tuohon  liittyy muuten semmoinen mielenkiintoinen piirre että monilla muillakin työkavereilla ilmeni "tapayskää", "allergiaa" ja "stressipäänsärkyä" jotka hellittivät kummasti kun oli jonkin aikaa pois töistä. En tiedä eikö työterveyslääkäri saanut myöntää, että rakennus sairastuttaa ihmisiä....

Vierailija
510/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pointtihan tässä keskustelussa on ollut se, että potilaan pitäisi itse tietää mikä häntä vaivaa. Lääkärit tai hoitoon pääsystä päättävät hoitajat eivät kuuntele potilasta. Varsinkin jos oireet on epämääräisiä niin vaikeahan siinä on maallikon tietää mikä itsellä on. Varsinkaan silloin ei helposti pääse lääkäriin ja esimerkiksi syöpä tai joku autoimmuunisairaus voi edetä sillä aikaa rauhassa, kun potilas kuvittelee että ei tässä sitten varmaan mitään ole kun lääkäriinkään ei edes pääse. 

Vierailija
511/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään jatkunut  kaamea yskäni oli  työterveyslääkärin (yleislääkäri terv.keskuksessa) mukaan päälle jäänyt tapa,  se "tapa" loppui kun vaihdoin työpaikkaa ja pääsin pois huonokuntoisesta rakennuksesta jossa oli aina kylmänkosteaa  sekä voimakas maakellarin haju.  Tuohon  liittyy muuten semmoinen mielenkiintoinen piirre että monilla muillakin työkavereilla ilmeni "tapayskää", "allergiaa" ja "stressipäänsärkyä" jotka hellittivät kummasti kun oli jonkin aikaa pois töistä. En tiedä eikö työterveyslääkäri saanut myöntää, että rakennus sairastuttaa ihmisiä....

Tiedän tapauksen missä työterveyslääkärin oli käsketty sanoa kaikille että oireita tulee vaan työkavereiden kissojen karvoista tms. Työpaikalta löytyi lopulta mm asbestia ja rakennus meni täysin käyttökieltoon. Moni sairastui tuossa rakennuksessa pysyvästi. Moni lopetti kokonaan käyttämästä työterveyslääkärin palveluja ja siirtyi yksityiselle tai terveyskeskuksiin. 

Vierailija
512/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkäriin pääsee.

Jos aikoja on antamassa pelkkä lähihoitaja, niin kyllä varmasti kuolee kotiin, jos ei ole tarpeeksi tiukka puhelimessa.

Lähihoitajat luulevat olevansa lääkäreitä.

Jos sen sijaan on sairaanhoitaja, hän käsittää sairaudet ja järjestää todelka sairaille ajat.

Ei kannata antaa oloa jonkun lähihoitajan portinvartijana lääkärin luo pääsyssä.

Ja just ne lähihoitajat jotka eivät pärjää.osastotyössä, ovat puhelintyössä.

Onneksi nykyisin on myös sairaanhoitajan vastasnottoja.

Kokenut sairaanhoitaja osaa arvioida hyvin, onko ihminen kiirellisen hoidon tarpeessa.

Vierailija
513/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut edes lääkäriaikaa, hoitaja ilmoitti puhelimessa että "perusflunssa" ja suositteli höyryhengitystä. Pari tuntia ja yksityisen kautta sairaalaan, viikko osastolla keuhkokuumeessa. En käytä enää tk-"palveluja", työterveys on onneksi nyt ja yksityinen tarvittaessa.

Kai teit valiksen sinne terkkariin ja kerroit asiasta?

Mikään ei muutu jos näistä ei oikeasti tehdä valitusta! Näitä ei saa jättää vain av-palstan kommenteiksi vaan viedä asia eteenpäin.

Luulen, että valitukset on aika turhia, kun lukee niitä vastineita. Ei ne tk-johtajat vaan aio kehittää toimintaa. Vaikka syy olisi jossain tilanteessa oikeasti lääkärissä, ne etsii syntipukin alemmasta hierarkiassa. Jos syy on suoraan vaihteessa, se pahoitellaan, mutta sävystä ymmärtäisin, että vaihteelle menee oikeasti kiitos, kun on pitkittänyt prosessia.

Jotenkin yli vuoden takaisesta jäi kuva, että paikallistasolla kädet johdossa on jo nostettu pystyyn. Ne vain odottaa soten tuovan jotain uutta maagista, vaikka enpä usko, että siitä mitään kurjistamista uudempaa lopulta tulee.

Tuolla on sama kuin monissa kaupoissa joissa työntekijät on niin kaukana siinä hierarkiassa tuloksen teosta, että asiakas on vain välttämätön paha. Tk:t paikallistasolla kärsivät, kun sinne tulee potilaita ja potilaat on vain taakka. Yliopistosairaalassa potilaat sen lisäksi saattavat hidastaa sitä oman tutkimusaineiston keruuta, jos oireet eivät ole tutkimuksen kohderyhmään passaavat.

Yliopistosairaala on todellakin nähty.

Lapsi on ikänsä kärsinyt monenlaisista vatsaongelmista (ripuli, ummetus, kovat kivut) ja nivelkivuista. Näiden lisäksi hänellä on iso pino monenlaisia pikkuvaivoja.

Mitään vikaa ei ole mistään löytynyt. Suolistossa on suurentuneita imusolmukkeita ja tähystyksessä näkynyt gastriittia, mutta nämä ovat lääkärin mukaan normaaleita löydöksiä eikä niistä tarvitse huolestua.

Nivelkivut on määritelty kasvukivuiksi.

Uutena oireena on nyt niveliin tullut löysyyttä. Pienet nivelet pomppivat omia aikojaan pois paikoiltaan ja lapsi saa ne itse helposti takaisin. Suurista nivelistä on alkanut kuulumaan outoa lonksuvaa ääntä.

Jostain syystä lapsella on myös valtavasti venymisarpia iholla. Niitä on useita kymmeniä. Lapsi on aina ollut hyvin hoikka, joten lihominen ei ole niitä aiheuttanut. En ole koskaan nähnyt kenelläkään samanlaista raidallista ihoa.

Tällä hetkellä tuntuu, että lääkärit pitävät minua syyllisenä oireisiin sillä mistään tutkimuksista ei löydy mitään. Olen todella peloissani tästä kaikesta enkä enää pysty luottamaan lääkäreihin.

Vierailija
514/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri: Mikäs sinut toi tänne tänään?

Minä: Sinus Pilonidalis, leikattu joitain viikkoja sitten.

Lääkäri: Ja siis sieraimen kautta operoitiin?

Sinus pilonidalis eli pilonidaalikysta on pakaravaon paise... Että ei oltu nenän kautta operoitu XD

Vierailija
515/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annettiin peräruiske, kun "vatsa on kova, ruoka ei sula kunnolla".

-Niin oli umpisuoli puhkeamassa.

Vierailija
516/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kuolevat syöpään, vaikka olisivatkin päässeet vastaanotolle, just silloin kun haluavat.

Syöpä ei kehity hetkessä, sen realisoituminen vie vuosia, jopa vuosikymmeniä.

Meidän perheellä on kyllä hyviä kokemuksia terveyskeskuksista.

Aina on päästy kun ollut todella tarvis.

Eikä ole diagnooseja arvailtu, vaan sairaudet on hoidettu.

Mikä ihmeen valitus täällä on juuri tk-lääkäreistä.

Suomi on aivan varmasti ainoa maa maailmassa, jossa julkisen terveydenhuollon lääkäreitä halveksutaan näin paljon.

Vierailija
517/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kuolevat syöpään, vaikka olisivatkin päässeet vastaanotolle, just silloin kun haluavat.

Suomi on aivan varmasti ainoa maa maailmassa, jossa julkisen terveydenhuollon lääkäreitä halveksutaan näin paljon.

Missäpäin Suomea "pääsee vastaanotolle juuri silloin kun haluaa"?

-Itsellä oli hetki sitten vakava, laaja-alainen ihotulehdus ja sain lääkärinajan 6 viikon päähän???

Kiva kärvistellä.

Vierailija
518/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin Suomea "pääsee vastaanotolle juuri silloin kun haluaa"?

-Itsellä oli hetki sitten vakava, laaja-alainen ihotulehdus ja sain lääkärinajan 6 viikon päähän???

Kiva kärvistellä.

Vähän sama mulla. Iho oli tietyltä alueelta sellainen, että kokouksissa paikallaan istuminen oli tuskaa. Hoitaja antaa voiteluohjeita kerta toisensa jälkeen. Lopulta, kun se aukesi ja veresti menin päivystykseen. Sieltä ihotautilähete ja seuraavana aamuna ihotautipolilta soitettiin samalle päivälle aika. Kahden tunnin matkan takia aika sovittiin iltapäivälle. Lääkäri teki heti diagnoosin, voiteli jollain lääkevoiteella, olin pari tuntia siellä osastolla ja pääsin kotiin ilman liki pari kuukautta jatkunutta kirvelyä. Ihotautilääkäri diagnosoi vaivan, totesi lääkkeen sellaiseksi, ettei tavallinen lääkäri voi määrätä sitä ja sanoi, että olisi ensimmäisellä käynnillä pitänyt vaatia lääkärille pääsyä. Sanoi, että alussa tietyt antihistamiinit olisi helpottaneet oloa ja arveli, että olen ollut melko työkyvyttömänä. Enpä sitä itse tiennyt aikaisemmin. Paitsi se työn teon ylivoimaisuus siinä vihlonnassa. Seurantaa jatkettiin ihopolilta pari-kolme vuotta varmistaakseen, että lääke toimii.

Vierailija
519/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääkäriin pääsee.

Jos aikoja on antamassa pelkkä lähihoitaja, niin kyllä varmasti kuolee kotiin, jos ei ole tarpeeksi tiukka puhelimessa.

Lähihoitajat luulevat olevansa lääkäreitä.

Jos sen sijaan on sairaanhoitaja, hän käsittää sairaudet ja järjestää todelka sairaille ajat.

Ei kannata antaa oloa jonkun lähihoitajan portinvartijana lääkärin luo pääsyssä.

Ja just ne lähihoitajat jotka eivät pärjää.osastotyössä, ovat puhelintyössä.

Onneksi nykyisin on myös sairaanhoitajan vastasnottoja.
Kokenut sairaanhoitaja osaa arvioida hyvin, onko ihminen kiirellisen hoidon tarpeessa.

Lääkäriin "kyllä" pääsee, jos on todella sairas ja jos on kiireellisen hoidon tarpeessa ja jos arvioija on kokenut? Mutta ei pääse, jos on vain sairas eikä todella sairas ja jos on kiireettömän eikä kiireellisen hoidon tarpeessa? Kaikki hoidontarpeen arvioijat eivät myöskään ole "kokeneita".

Vierailija
520/2561 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun yli kolmen päivän poissaolosta viimeistään tarvitsee lääkärintodistuksen, useissa paikoissa jo ekasta päivästä. Daa.

Flunssaa lääkkeet ei paranna, mutta helpottavat oloa.

Selkiö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän