Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
poskiontelotulehdukseen määrättiin silmätippoja :)
Teini-ikäisenä minulla oli pahoja migreenejä ja äiti käytti minua terveyskeskuksessa, sanottiin että käske tyttäres lopettaa juhliminen. Suivaantuneena äiti päätti että haetaan sitten apua muualta ja matkustimme 40 km hakemaan minulle migreeni-diagnoosin, kun kirkonkylän tk tarjosi pelkkää vi""lua. Se oli kyllä muutenkin täysi hullujenhuone , mm yksi mieslääkäri poltti huoneessaan ja tahtoi aina nähdä naisten tissit, oli tulosyy mikä tahansa. Tämä oli siis 90-lukua, nykyään koko terveyskeskusta ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään jatkunut kaamea yskäni oli työterveyslääkärin (yleislääkäri terv.keskuksessa) mukaan päälle jäänyt tapa, se "tapa" loppui kun vaihdoin työpaikkaa ja pääsin pois huonokuntoisesta rakennuksesta jossa oli aina kylmänkosteaa sekä voimakas maakellarin haju. Tuohon liittyy muuten semmoinen mielenkiintoinen piirre että monilla muillakin työkavereilla ilmeni "tapayskää", "allergiaa" ja "stressipäänsärkyä" jotka hellittivät kummasti kun oli jonkin aikaa pois töistä. En tiedä eikö työterveyslääkäri saanut myöntää, että rakennus sairastuttaa ihmisiä....
Työsuojelun ensimmäisiä kohtia on se, että työ ei saa olla terveydelle vaarallista. Jos rakennus aiheuttaa sairautta ja on terveydelle haitallista työskennellä kyseisessä rakennuksessa, ei ongelma kuulu lääkärille vaan työnantajalle, työsuojelun tulisi puuttua tilanteeseen, työnantajan velvollisuus on tarjota puhtaat työtilat ja ehjä ja kunnossa oleva rakennus, jossa myös sisäilma on hyvälaatuista. Jos rakennus on esim. homeessa ei tarvita lääkäriä vaan kirvesmiestä. Toki jos tarvitaan niin voi työterveyslääkäri antaa lääkärinlausunnon asiasta. Mutta jos lääkäri alkaa jotain lausuntoja antamaan tulee rakennus ensin tutkia ja tulee osoittaa rakennuksen viat ja esim. heikkolaatuista sisäilma eli näyttöä ja faktaa pitää olla. Rakennusteknisten tutkimukset siis ensin ja lausunnot rakennusinsinööriltä ja tuon lausunnon ja lääkärin oman henkilökohtaisen potilaan tutkimisen pohjalta voi lääkäri lausuntonsa antaa ja antaa arvionsa lausuntoon johtuuko potilaan sairaus rakennuksesta eli työolosuhteista. Potilaalla tulisi myös mielellään olla siis löydöksiä ja todettavissa jokin sairaus, pelkkä yskä on oire, sen taustalta pitäisi löytyä jotain objektiivisia löydöksiä eikä pelkästään potilaan subjektiivinen kokemus. Tosin, vaikka sairautta ei olisikaan todettavissa niin silti jos rakennuksessa todetaan huonolaatuinen sisäilma, hometta, liian kylmä sisälämpötila yms. niin työterveyslääkäri voi antaa suosituksen rakennuksen korjaamisesta ja rakennuksen korjaaminen tai uusien työtilojen hankkiminen on sitten taas työnantajan vastuulla. Sama se on esim. työpaikkakiusaamisen kanssa, se sairastuttaa psyykkisesti työntekijöitä, mutta tähän tulee olla nollatoleranssi ja tilanteen korjaaminen kuuluu työnantajalle, ei lääkärille. Tietenkin työterveyslääkäri voi määrätä järjestettäväksi esim. neuvottelun, johon tulee työntekijä (eli potilas), kiusaaja, esimies ja työterveyslääkäri ja vaikka työterveyshoitaja ja työpsykologi, eli jos asia ei muuten etene niin asia pitää ainakin näin saattaa työnantajan tietoon ja lääkäri voi painottaa työnantajalle että työpaikkakiusaamiselle tulee olla nollatoleranssi.
menin valittamaan kun jalat puutuilee, sain lähetteen psykologian osastolle jossa jouduin käymään vuoden kerran kk konsultaatiossa, sanomattakin selvää että jouduin hoitamaan puutumiset itse kuntoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ei tykkää että potilaat googlaa oireita. No minulta lääkäri kysyi oireet kerrottuani, että mitä sinä arvelet sen olevan? Haloo!
Lääkäri yritti keskustella, että miten potilas itse on tulkinnut oireitaan ja voisiko siitä päästä jäljille. Kultavaa´alla pitää sanat punnita, mieluimmin olla puhumatta kuitenkin.
Niin, kyllä lääkäri voi kysyä mitä potilas itse arvelee sen olevan. Sillä lailla kuunnellaan potilasta, jos potilas sanoo olevansa väsynyt, voi lääkäri esittää kysymyksen "oletko pohtinut, mitä taustalla voisi olla?". Potilas voi tällöin vastata, että ei ole saanut nukuttua, tai sitten saattaa vastata, että väsyttää, koska teen liikaa töitä eikä ole ollenkaan vapaa-aikaa ja niinpä siinä päästään taas eteenpäin ja voidaan kysellä lisää kysymyksiä!
Rintakipujen kohdalla tuskin lääkärin kannattaa vastaavaa kysyä, mutta joidenkin muiden oireiden kohdalla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Se joka haluaa saikkua.
tuolla taas ollut pätevä lääkäri päivystämässä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fc500181-b78e-46ad-af0d-8a5afededd88
Jep. Mä voin ihan sairaan huonosti, oksensin 10-20krt/vrk. Edes vesi ei pysynyt sisällä. Tiputus tuli tutuksi, mutta silti en uskaltanut ottaa pahoinvointilääkkeitä. Lääkäri olikin sittä mieltä, että tiputus ja vitamiinilisä olivat parasapu.
Yksi revennyt välilevy(sisälmykset tyhjentyneet nikaman viereen ja ahtautunut hermojuuren ympäristöön),neljä välilevyä madaltunut voimakkaasti,kaksi niistä pullistunut pahasti,ei pysty pukemaan,ei kävelemään ilman tukea,lääkärin neuvot: sinulla on kipuselkä,koita tottua.
Seuraavalla käynnillä: sinun täytyy mennä lääkäriin......siitä olin samaa mieltä ´´lääkärin´´ kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut edes lääkäriaikaa, hoitaja ilmoitti puhelimessa että "perusflunssa" ja suositteli höyryhengitystä. Pari tuntia ja yksityisen kautta sairaalaan, viikko osastolla keuhkokuumeessa. En käytä enää tk-"palveluja", työterveys on onneksi nyt ja yksityinen tarvittaessa.
Kai teit valiksen sinne terkkariin ja kerroit asiasta?
Mikään ei muutu jos näistä ei oikeasti tehdä valitusta! Näitä ei saa jättää vain av-palstan kommenteiksi vaan viedä asia eteenpäin.
Mikään ei muutu vaikka valittaisi. Kääntäisivät tuonkin niin, että potilas sairastui keuhkokuumeeseen vasta puhelun jälkeen.
Kollegiaalisuus. Jos lääkäri ei ole kirjannut keuhkokuumetta aikaisemmin, sitä ei ole todettu ennen. Kollegaa ei lähdetä tuomitsemaan, kun on tutkittu, kirjattu käynnit, mutta kollegiaalisuuden takia ei mitään ei jälkikäteen tiedetä, ellei kollegalta löydy kirjausta sellaisesta tiedosta. Vaikka alkuun on opetettu todennäköisyyksien käyttö, jälkikäteen virheisiin sitä ei taannehtavasti arvioida todennäköisyyksien valossa. Turvaudutaan ratkaisussa siihen, että kollega voi alle viiden prosentin todennäköisyydellä olla oikeassa, vaikka alle viiden prosentin vaaraa ei olisi ohjattu syvempiin tutkimuksiin.
Jenkeissä ja briteissä on nyt tutkittu ja uutisoitu, että mustat saavat vähemmän hoitoa, heitä ei oteta lääkärissä yhtä tosissaan kuin muita väestönosia ja jopa kuolevat yleisemmin ihan normaaleihin hoidettaviin vaivoihin kuin valkoiset, siis esimerkiksi synnytykseen. Yksi nainen oli taistellut omalla kohdallaan tätä vastaan siten, että vaati lääkärin kirjaamaan hänen tietoihinsa myös ne hoidot ja tutkimukset, joita ei suostunut tekemään, vaikka potilas itse epäili tai pyysi oireidensa perusteella tutkimuksien harkintaa. Tämä taktiikka tuotti tulosta. Eli tosiaan, vaatikaa Omakantaan sitä tietoa.
Ei ole , kuule, yksi eikä kaksikaan kertaa kun asiakas tulee apteekkiin takaisin raivoamaan että ollaan myyty hänelle mielialalääkettä. Eihän hän hullu ole!!!.
Ehkä tämäkin farmaseutti on saanut kokea tuollaisen episodin.[/quote]
No kyllä repesin tälle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Töissäkäyvien on usein pakko :D
Minulla oli keuhkoputkentulehdus, lääkärikäynti oli sujunut oikein hyvin ja lääkäri selosti mitä reseptiä minulle kirjoittaa kun kysyin "sopiiko se varmasti raskaana olevalle?"
Lääkäri jähmettyi ja rääkäisi " oletko sinä raskaana?"
Olin kertonut aiemmin olevani äitiyslomalla ja vatsakin oli tuossa vaiheessa kohtalaisen iso...
Vierailija kirjoitti:
Yksi revennyt välilevy(sisälmykset tyhjentyneet nikaman viereen ja ahtautunut hermojuuren ympäristöön),neljä välilevyä madaltunut voimakkaasti,kaksi niistä pullistunut pahasti,ei pysty pukemaan,ei kävelemään ilman tukea,lääkärin neuvot: sinulla on kipuselkä,koita tottua.
Seuraavalla käynnillä: sinun täytyy mennä lääkäriin......siitä olin samaa mieltä ´´lääkärin´´ kanssa.
Itselläni oli 2 välilevyä revennyt ja ilman tutkimuksia terveyskeskuksesta ohjattiin fysioterapiaan missä jouduin ruksaamaan lääkärin diagnoosin mukaisesti, että välilevyt ovat kunnossa. Tonni meni rahaa fysioterapiaan mistä ei ollut mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
ja 1250/kk lisää palkkaa näille :O
Kelpaisi ainakin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja 1250/kk lisää palkkaa näille :O
Kelpaisi ainakin minulle.
Ongelmana Suomen terveydenhuollossa on se, että hoitajia on ihan liikaa ja lääkäreitä ihan liian vähän. Meidän terveyskeskuksessa joutuu yleensä sairaanhoitajan hutiloitavaksi ja jos jaksaa 3 tuntia istua siellä sairaan lapsen kanssa, voi lääkärillä olla ehkä 5 minuuttia aikaa tutkia lasta. Ja omalla työajalla kun istut siellä se on palkatonta vapaata, eli tarkoittaa 3 tunnin ylitöitä illaksi. Hurraa Suomen paska terveydenhoito. Hoitajia ja sairaanhoitajia pois sieltä missä heitä ei tarvita ja lääkäreitä tilalle. Ja lääkäreille olen valmis verovaroilla maksamaan palkankorotuksen jotta he suostuvat näihin terveyskeskuksiin töihin. Ja hoitajille palkanalennus kun höpöttävät muka raskaasta työstä ja leikkivät lääkäriä vaikkei ole siihen pätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli keuhkoputkentulehdus, lääkärikäynti oli sujunut oikein hyvin ja lääkäri selosti mitä reseptiä minulle kirjoittaa kun kysyin "sopiiko se varmasti raskaana olevalle?"
Lääkäri jähmettyi ja rääkäisi " oletko sinä raskaana?"
Olin kertonut aiemmin olevani äitiyslomalla ja vatsakin oli tuossa vaiheessa kohtalaisen iso...
Vatsa on iso vielä synnytyksen jälkeenkin ja äitiyslomasta suurin osa ollaan syntyneen vauvan kanssa, ei ennen sitä.
Kävin terveyskeskuksessa kysymässä, mitä pitäisi tehdä, kun nielussani on patti, mikä haittasi jo syömistäkin. Minulle annettiin lääkäriaika lähetteen saamiseksi keskussairaalaan, jossa patti leikattaisiin.
Menin vastaanotolle, jossa lääkärinä oli virolaistaustainen mies. Hän meni taakseni seisomaan ja puristeli kaulaani ja sanoi huonolla suomenkielellä, ettei tunne pattia. Näytin oikein sormellani suuhun kertoen, että patti on siis nielussani, ei kaulassani.
Ahaa, hän ryhtyikin sitten tutkimaan sitä. Lopuksi hän tokaisi:
-Käy hoitajan luona. Hän antaa sinulle terveyskeskuslääkäriajan. Lääkäri kirjoittaa sitten lähetteen sairaalaan.
Olin ihan hoo moilasena, että enkös minä ole nyt lääkärissä???
Menin hoitajan luo ihmettelemään tapausta.
Hän sanoi, että "Niin, sillä lääkärillä, jolla kävit, ei ole lähetteenkirjottamisoikeutta".
Miksi hitossa minut sinne sitten ohjattiin?
Vierailija kirjoitti:
Pohkeen veritulppaa hoidettiin ruusuna jonkin aikaa.
Kamalaa ja mukavaa tietää tätä tapahtuneen muillekin. Minulla nyt veritulppa jalassa ja lääkärissä sitä epäiltiin ensin ruusuksi, sitten murtumaksi ja kun kumpikaan osoittautunut oikeaksi niin kihdiksi joka vesiperä sekin. Sen jälkeen lääkäri totesi, ettei tämä asia ratkea hänen tutkimuksellaan. Itse ehdotin sitten verisuoniperäistä ongelmaa ja trombihan se siellä.
Ei nyt kaikki voi aina tulla mieleen, mutta kait tämä nyt on aika perusjuttuja?
https://yle.fi/uutiset/3-11141661
Tekoäly tunnistaa rintasyövän todennäköisemmin kuin lääkäri.
Toivottavasti saadaan pian tekoäly käyttöön tk-lääkäreidenkin tueksi.