Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
401/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on, että sitä lääkärille pääsyä valvovat jotkut täysin heikkolahjaiset tyypit. Minulla oli papa-seulonnassa muutoksia, ja tuloskirjeessä sanottiin että uusi testi pitää ottaa vuoden päästä. Soitin sitten tk:n ajanvaraukseen kysyäkseni miten menetellään. Siellä vastasi joku ilmeisen vähämielinen hempukka joka a) ei tiennyt heidän protokollaansa näissä tapauksissa, b) ei osannut sitä selvittää ja c) ilmeisesti ei edes tiennyt mikä papa-koe on, koska se kysyi: "Mahtaako meidän lääkäri osata sellaisen ottaa?"

Tuollainen sitten arvioi mahtaako potilaalla olla lorvikatarri vai aneurysma puhjennut...

Tämä juuri. En todellakaan ymmärrä että lähihoitajat/sairaanhoitajat määrittelevät koska pääsee lääkäriin. Itse jouduin pari vuotta sitten työttömäksi ja siten pois työterveydestä, joka oli meillä erinomainen. En ollut juuri terveyskeskuksessa käynyt mutta kun minulla on 2t diabetes niin piti varata aika vuosikontrolliin. No sain ajan sairaanhoitajalle jonka kanssa jaarittelin varmaan tunnin ihan turhaan kaikenmaailman ravinnosta ym. 4v diabetestä sairastaneena tiedän jo perusasiat Hän toki laittoi lähetteen labraan ja sain ajan jollekin lekurille yli kuukauden päähän. Nimestä päätellen tämä lääkäri oli turkkilainen tms. Sanoin että haluan suomalaisen lääkärin mutta se ei käynyt. Sen jälkeen hän alkoi pakkotuputtamaan minulle insuliiniä vaikka en mitenkään ollut sen tarpeessa eikä hän tiennyt mitään arvoistani kun en vielä labrassakaan ollut käynyt. Hoitotasapainoni on hyvä ja minulla on hyvät lääkkeet. Keskeytin hänet ja sanoin että puhun lääkityksestä mieluiten lääkärin kanssa. Se ei auttanut vaan jatkoi paasaamistaan. Tämä hoitsu oli niin ylimielinen että päätin parin päivän päästä perua lääkäriajan ja siirryin yksityiselle erikoislääkärille. Onneksi minulla on säästöjä että voin sen tehdä. Käyn siellä 1-2 krt vuodessa ja kaikki on hyvässä hoidossa.

Kenen ajattelisit sitten olevan sopiva päättämään, kuka pääsee lääkärille? Lääkärinkö siellä puheli palvelussa pitäisi olla? Vai aika aina, kun potilas niin haluaa?

Asiakas tai lääkäri.

Ohis

Yksityispuolella on asiakkaita ja siellähän rahalla pääsee ihan minkälaisiin tutkimuksiin haluaa, vaikka lääketieteellistä perustetta niille ei olisikaan. Julkisella potilaita ja siellä tehdään hoidontarpeenarvio. Lääkäri puhelinpalvelussa on täyttä utopiaa, kun edes vastaanottotyöhön ei saada virkoja täytettyä.

Yksityispulella on asi

Kyllä minä olen asiakas JA esimies siellä julkisella puolella.

Ole vaikka kaikkien pomojen pomo, silti olet julkisella puolella potilas. Potilas, jolla potilasoikeudet.

Asiakas.

Vierailija
402/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on, että sitä lääkärille pääsyä valvovat jotkut täysin heikkolahjaiset tyypit. Minulla oli papa-seulonnassa muutoksia, ja tuloskirjeessä sanottiin että uusi testi pitää ottaa vuoden päästä. Soitin sitten tk:n ajanvaraukseen kysyäkseni miten menetellään. Siellä vastasi joku ilmeisen vähämielinen hempukka joka a) ei tiennyt heidän protokollaansa näissä tapauksissa, b) ei osannut sitä selvittää ja c) ilmeisesti ei edes tiennyt mikä papa-koe on, koska se kysyi: "Mahtaako meidän lääkäri osata sellaisen ottaa?"

Tuollainen sitten arvioi mahtaako potilaalla olla lorvikatarri vai aneurysma puhjennut...

Tämä juuri. En todellakaan ymmärrä että lähihoitajat/sairaanhoitajat määrittelevät koska pääsee lääkäriin. Itse jouduin pari vuotta sitten työttömäksi ja siten pois työterveydestä, joka oli meillä erinomainen. En ollut juuri terveyskeskuksessa käynyt mutta kun minulla on 2t diabetes niin piti varata aika vuosikontrolliin. No sain ajan sairaanhoitajalle jonka kanssa jaarittelin varmaan tunnin ihan turhaan kaikenmaailman ravinnosta ym. 4v diabetestä sairastaneena tiedän jo perusasiat Hän toki laittoi lähetteen labraan ja sain ajan jollekin lekurille yli kuukauden päähän. Nimestä päätellen tämä lääkäri oli turkkilainen tms. Sanoin että haluan suomalaisen lääkärin mutta se ei käynyt. Sen jälkeen hän alkoi pakkotuputtamaan minulle insuliiniä vaikka en mitenkään ollut sen tarpeessa eikä hän tiennyt mitään arvoistani kun en vielä labrassakaan ollut käynyt. Hoitotasapainoni on hyvä ja minulla on hyvät lääkkeet. Keskeytin hänet ja sanoin että puhun lääkityksestä mieluiten lääkärin kanssa. Se ei auttanut vaan jatkoi paasaamistaan. Tämä hoitsu oli niin ylimielinen että päätin parin päivän päästä perua lääkäriajan ja siirryin yksityiselle erikoislääkärille. Onneksi minulla on säästöjä että voin sen tehdä. Käyn siellä 1-2 krt vuodessa ja kaikki on hyvässä hoidossa.

Kenen ajattelisit sitten olevan sopiva päättämään, kuka pääsee lääkärille? Lääkärinkö siellä puheli palvelussa pitäisi olla? Vai aika aina, kun potilas niin haluaa?

Kun toimintaa käytännössä ohjataan puheluiden kautta, tottakai siinä ohjauksessa kaikkein pienin osaaja varmaan paras on?

Aivan järjetön systeemi niinkuin joku jo aikaisemmin sanoi. Jos olisi vain sihteeri joka antaa aina ajan toiminnan vaikka samana päivänä ratkaisevalle, se saattaisi toimia. Nyt annetaan aivan liian lyhyiytä aikoja parin viikon päähän, hoitajille ohjataan potilaita joiden ei tarvitse kiertää hoitajan kautta ja pahimmillaan palata kotiin soittamaan muutaman päivän päästä uutta aikaa. Joillekin jopa yritetään keksiä ilman ammattitaitoa syy jonka vuoksi ei tarvitsisi soittaa. Jollekin labrat tai näytteet neuvotaan aikaisemman käynnin pohjalta, kun jo pitäisi mennä lääkäriin joka kuitenkin joutuu miettimään lisälabroja.

Kaikki tämän hetken ohjauksen jälkeinen työ on sen ensimmäisen työn uudelleen ohjausta. Teetetään monella ihmisellä uutta miettimistä, kun alunperin vaikka oikea ohje ja arvio milloin olla yhteydessä ja uusia vaikka soittoaika olisi voinut riittää ilman tarvetta sen enempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla katkesi polvesta eturistiside. Lääkäri totesi sen seuraavana päivänä kun nestettä kerääntyi. Lähete kir.polille. Magneettikuvaus pikaisesti. Siellä totesivat että pärjään ilmankin eturistisidettä. Pari v meni hyvin ja sitten katkesi sivuristiside ulkoreunasta. TK:n lääkäri ei uskonut että uusi vamma, ei vaikka kuinka vakuutin että kipu on eri kohdassa kuin aikaisemmin. On kuulema niin paljon tutkittu kaksi v aiemmin. Sama lääkäri punkteerasi sen polven kahdesti kolmen viikon sisään. Sitten vaadin päästä toiselle lääkärille. Taas punkteerasi ja nyt tämä lääkäri teki kunnon tutkimuksen ja totesi että sivuristiside poikki ja laittoi lähetteen kir.polille. Taas magneettikuvaus jossa vahvistus. Eivät enää alkaneet leikkaamaan kun tapahtumasta kuukausi. Tällä on nyt sitten menty neljä vuotta. Ja päivinä jolloin polvi kipuilee (Burana 600 Panadol 1g joita syön maksimiannoksen) muistan välinpitämättömän naislääkärin.

Vierailija
404/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas tai lääkäri.

Ohis

Yksityispuolella on asiakkaita ja siellähän rahalla pääsee ihan minkälaisiin tutkimuksiin haluaa, vaikka lääketieteellistä perustetta niille ei olisikaan. Julkisella potilaita ja siellä tehdään hoidontarpeenarvio. Lääkäri puhelinpalvelussa on täyttä utopiaa, kun edes vastaanottotyöhön ei saada virkoja täytettyä.

Yksityispulella on asi

Ole vaikka kaikkien pomojen pomo, silti olet julkisella puolella potilas. Potilas, jolla potilasoikeudet.

Asiakas.

Julkisessa terveydenhuollossa on kyseessä aina potilas, ei asiakas, yksityisellä puolella on potilas ja asiakas. Asiakas-termi liittyy suomenkielessä yksityiseltä ostettuun palveluun. Oletko mielestäsi Poliisin asiakas jos olet puhallusratsiassa tai jos ajat ylinopeutta ja poliisi pakottaa maijaan sakotettavaksi niin olet Poliisin asiakas. Tai jos joudut putkaan Poliisin pakottamana Poliisin tarvittaessa voimakeinoja käyttäen sinut sinne laittaessaan niin olet putkassa asiakkaana? Onko vankilassa vangit asiakkaita? Entä jos tulipalo tulee niin oletko palomiesten asiakas? Tullimiehen pakottaessa sinut tullitarkastukseen oletko tullin asiakas? Ovatko varusmiehetkin armeijassa asiakkaita? Sotilaat (reserviläiset) sodan aikana ovat asiakkaita?

Jos ostat Gigantista television olet Gigantin asiakas. Tai jos puhelinliittymä on Saunalahdelta olet Saunalahden asiakas. Olet sähköyhtiön asiakas mahdollisesti ja jopa kunnallisen vesilaitoksen asiakas. Mutta jos soitat hätäkeskukseen ja ambulanssi tulee paikalle et ole hätäkeskuksen etkä ensihoitajien asiakas vaan potilas joka mahdollisesti kuljetetaan ensiapuun jossa olet edelleen potilas. Jos sinut laitetaan pakkohoitoon mielisairaalaan et ole asiakas sielläkään vaan potilas. Jos karkasi mielisairaalasta ja poliisi ottaa sinut kiinni niin olet potilas etkä mielisairaalan asiakas etkä poliisien asiakas. Edes uusiessasi passiasi et ole asiakas. Kuitenkin jos laivareisulla hukkaat passisi voi laivayhtiö todeta että asiakas on hukannut passinsa, voit olla laivayhtiön asiakas.

Vierailija
405/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas tai lääkäri.

Ohis

Yksityispulella on asi

Kuluttajan asema asiakkaana on laissa määrätty. Samoin potilaan asema on määrätty laissa potilaan asemasta ja oikeudesta.

Jos ostaa yksityiseltä terveyspalveluita voi olla sekä asiakas että potilas. Kun asioi julkisella puolella yhdenvertaisuuslain mukaan et asioidessasi ole yhtään sen enempää kenenkään esimies kuin yksikään muukaan kansalainen. Jokainen alaisesikin jonka luona asioit tekee ratkaisun viranomaisena tai sen edustajana kohdellen sinua aivan kuin ketä tahansa muuta. Jos muuta edellytät tai edes pyydät, voit syyllistyä virka-asemasi väärinkäyttöön. Asioidessasi et asemasi vuoksi voi odottaa alaiseltasi sen enempää aikaa, tutkimuksia tai kohtelua kuin siltä jolle suot itse vähiten samaan vaivaan tai samaan todennäköisyyteen.

Jos olet julkisella puolella töissä, työaikanasi saatat olla myös esimies.

Vierailija
406/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas tai lääkäri.

Ohis

Yksityispulella on asi

Asiakas.

Julkisessa terveydenhuollossa on kyseessä aina potilas, ei asiakas, yksityisellä puolella on potilas ja asiakas. Asiakas-termi liittyy suomenkielessä yksityiseltä ostettuun palveluun. Oletko mielestäsi Poliisin asiakas jos olet puhallusratsiassa tai jos ajat ylinopeutta ja poliisi pakottaa maijaan sakotettavaksi niin olet Poliisin asiakas. Tai jos joudut putkaan Poliisin pakottamana Poliisin tarvittaessa voimakeinoja käyttäen sinut sinne laittaessaan niin olet putkassa asiakkaana? Onko vankilassa vangit asiakkaita? Entä jos tulipalo tulee niin oletko palomiesten asiakas? Tullimiehen pakottaessa sinut tullitarkastukseen oletko tullin asiakas? Ovatko varusmiehetkin armeijassa asiakkaita? Sotilaat (reserviläiset) sodan aikana ovat asiakkaita?

Jos ostat Gigantista television olet Gigantin asiakas. Tai jos puhelinliittymä on Saunalahdelta olet Saunalahden asiakas. Olet sähköyhtiön asiakas mahdollisesti ja jopa kunnallisen vesilaitoksen asiakas. Mutta jos soitat hätäkeskukseen ja ambulanssi tulee paikalle et ole hätäkeskuksen etkä ensihoitajien asiakas vaan potilas joka mahdollisesti kuljetetaan ensiapuun jossa olet edelleen potilas. Jos sinut laitetaan pakkohoitoon mielisairaalaan et ole asiakas sielläkään vaan potilas. Jos karkasi mielisairaalasta ja poliisi ottaa sinut kiinni niin olet potilas etkä mielisairaalan asiakas etkä poliisien asiakas. Edes uusiessasi passiasi et ole asiakas. Kuitenkin jos laivareisulla hukkaat passisi voi laivayhtiö todeta että asiakas on hukannut passinsa, voit olla laivayhtiön asiakas.

Minkäs sortin potilas sinä olet ?

Vierailija
407/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas tai lääkäri.

Ohis

Yksityispulella on asi

Samaa mieltä asiakkuudesta. Se tulee kuluttajansuojalain ja kauppalain pohjalta. Netin selaaja ei esimerkiksi ole laissa todettu asiakkaaksi eikä kuluttajan oikeudet kuulu, jos palvelua ei erikseen ole lunastettu.

En oikein ymmärrä täällä vääntämistä asiakkuudesta. Se perustuu kauppaan ja kauppa on toteutettu loppuun vain sopimuksen mukaista suoritusta vastaan ja silloin on maksu suoritettava.

Miten asiakkuudesta terveyskeskuksessa pääsee sopimaan? Terveyskeskus ei myy mitään tarjottua palvelua. Tai jos vaikka lääkärinpalvelut olisi tarjottu, ei terveyskeskuksella ole kauppaa noudattaessa asiaa tai oikeutta sanoa kellekään terveellekään, että emme myy lääkärinpalvelua. Jos kyseessä olisi kauppa, siinä tyytymättömänä asiakas voisi vaatia kaupan purkua jos sopimusehdot ei toteudu. Koska terveyspalvelut on lakisääteisiä, niistä peritään viranomais maksut, eikä synny kauppaa jonka toimitusta vaatia loppuun, jota riitauttaa tai purkaa.

Sen sijaan yksityiselläkin puolella kaikkea terveyspalveluita ei voi myydä. Et voi varata Mehiläiselle aikaa röntgeniin tai CT-kuvaukseen vaikka se olisi hinnoiteltu ellei lääkäri ole arvioinut tarvetta. Vaikka itse olisit sitä mieltä, lääkäri ei saa lain mukaan päättää niistä tutkimuksista jos sillä kuvauksella ei ole hyötyä säteilyhaittaan nähden vaikka kuinka vaatisit.

Vierailija
408/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nivelvaivan takia, eli koskee kävellessä polviin. Nuori lääkäri alkoi hehkuttaa minulle, että pitäisi harrastaa juoksemista. Se on niin terveellistä ja mukavaa. Kun sanoin että ei se varmaan onnistu kun on polvet kipeät, lääkäri vaikutti närkästyneeltä ja sanoi että aloita sitten vaikka kävelemällä, jos et heti pysty juoksemaan. Määräsi kipulääkkeen sentään kuitenkin.

Juokseminenhan on yksi kuluttavimmista liikuntamuodoista, jossa monille tulee vammoja. Ja nivelvaivaiselle se on kaikkein huonoin liikunta. Sain sen kuvan että lääkäri oli itse niin hurahtanut juoksemiseen, ettei suhteellisuudentaju oikein pelannut.

Vierailija
409/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihan tosissaan ihmiset, jos teille tulee selittämättömiä, levossakin esiintyviä, unta estäviä kipuiluja ihan sama missä tahansa päin elimistöä, runsasta laihtumista, lämpöilyä, ihon värin muutoksia, aiemmasta poikkeavaa yskää, paineen tunnetta alavatsalla, tiputteluvuotoa etenkin menopaussissa, väsymystä, ripulia, veristä ulostetta, nielemisvaikeuksia, oksentelua, verioksentelua, luonteenmuutoksia, ylipäätään jotain uutta oiretta joka ei millään helpota, on jatkuvaa ja alati pahenevaa, luetelkaa nää kaikki oireet ja ihan sama, liiotelkaa niitä vaikka jos ei muuta. Listassa vois olla kaikkee muutakin, mutta tuossa nyt osa tärkeimmistä.

Koska kyseessä voi olla pahanlaatuinen sairaus, ja valitettavan usein ne löydetään liian myöhää. Jos potilaat tietäis mitä kaikkia on "red flag" oireet, joita lääkiksessä opetetaan ja painotetaan, ja osaisivat ne lääkärille kertoa, useempi syöpä varmaan löydettäs aikasemmin. Mutta kun potilas ei välttis osaa kaikkia olennaisia oireita kertoa eikä lääkäri välttämättä muista tai älyä kysyä, vaikka ne kuullessa kyllä varmasti tajuiais ruveta vakavaa tautia epäilemään.

Vierailija
410/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihan tosissaan ihmiset, jos teille tulee selittämättömiä, levossakin esiintyviä, unta estäviä kipuiluja ihan sama missä tahansa päin elimistöä, runsasta laihtumista, lämpöilyä, ihon värin muutoksia, aiemmasta poikkeavaa yskää, paineen tunnetta alavatsalla, tiputteluvuotoa etenkin menopaussissa, väsymystä, ripulia, veristä ulostetta, nielemisvaikeuksia, oksentelua, verioksentelua, luonteenmuutoksia, ylipäätään jotain uutta oiretta joka ei millään helpota, on jatkuvaa ja alati pahenevaa, luetelkaa nää kaikki oireet ja ihan sama, liiotelkaa niitä vaikka jos ei muuta. Listassa vois olla kaikkee muutakin, mutta tuossa nyt osa tärkeimmistä.

Koska kyseessä voi olla pahanlaatuinen sairaus, ja valitettavan usein ne löydetään liian myöhää. Jos potilaat tietäis mitä kaikkia on "red flag" oireet, joita lääkiksessä opetetaan ja painotetaan, ja osaisivat ne lääkärille kertoa, useempi syöpä varmaan löydettäs aikasemmin. Mutta kun potilas ei välttis osaa kaikkia olennaisia oireita kertoa eikä lääkäri välttämättä muista tai älyä kysyä, vaikka ne kuullessa kyllä varmasti tajuiais ruveta vakavaa tautia epäilemään.

Eihän sinne lääkärille saa edes aikoja joten kelle siinä sitten kerrot oireistasi?

Vierailija
411/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät lääkärit anna kertoa yhdellä käyntikerralla useammasta kuin yhdestä oireesta! Jos sinne lääkärille nyt yleensä pääsee...

Vierailija
412/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä neuvolalääkärillä kerroin epäilystäni ettei kaikki ole hyvin ja että pelkään keskenmenoa.

Lääkäri vakuutti kaiken olevan hyvin, ultraamatta.

Raskaus oli juuri käynnin aikoihin keskeytynyt ja tuli ulos kuukautta myöhemmin.

Vierailija
413/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät lääkärit anna kertoa yhdellä käyntikerralla useammasta kuin yhdestä oireesta! Jos sinne lääkärille nyt yleensä pääsee...

En kertonut tuota että syyllistäisin potilasta, luettelin tuon listan päinvastoin että jokainen ymmärtäis lähtee lääkäriin, eikä olis esim kotonaan kun ajattelis että ei oo vakavaa. Niitäkin tapauksia surullisesti on että lääkäriin ei lähdetä vaikka olis mikä.

Ja oma sukulaiseni kuoli haimasyöpään, oli lääkärille kertonu vain äskettäin alkaneesta ylävatsakivusta. Tosiasiassa vatsakipu oli hyvin invalidisoivaa, laajeni selkään saakka, ei saanut nukuttua, uutena oireena tuli ripulia ja 7 kg laihtui ilman syytä. Mutta kun noita ei lääkärissä maininnu eikä lääkäri kyselly lisää nii lähti närästysdiagnoosilla kotia :( ja siis näköään toisella käyny ihan samoin tässä ketjussa että haimasyöpää luultiin närästykseksi.

Aloitin oman kommentini liian hyökkäävästi kun sanoin "nyt ihan tosissaan ihmiset" mutta painotan että sanoin sen takia että syövät tulisi diagnosoitua. En ottanut kantaa siihen kuinka hyvin lääkärille pääsee. Ja sitä vielä siis korostan, sitten kun sinne pääsee nii kertokaa kaikki nuo vakavaaan tautiin viittaavat! Jatkuvat, pahenevat kivut ja yleisoireet aina tulisi herättää epäilyn maligniteetista!

Vierailija
414/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maratonharrastajana kynsisieni hankaloitti treenaamista, kun pikkuvarpaan kynsi halkeili. Menin teekoohon hakemaan lääkitystä hankalaan vaivaan. No lääkäriksi sattui entinen kansanedustaja, joka otti jalastaan sandaalin ja sukan pois. Esitteli siis kynsisienisen koipensa ja kertoi tulevansa vaivan kanssa toimeen:)

Kuitenkin lopuksi kirjoitti kynsisienipillereille reseptin. Kolmen kuukauden kuurilla tauti parani, eikä ole uusiutunut. Epäilen saaneeni sen uimahallilta, nykyään hiippailen siellä vain tossuilla. En kyllä oikein tiennyt miten tähän lääkärijalan esittelyyn olisi pitänyt reagoida, niin hämmästynyt olin! Jälkikäteen kyllä nauratti:)

Vierailija
415/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko ketju osoittaa sen, kuinka haastavaa on tk-lääkärin työ. Siihen ei pysty vasta-alkaja ja suoraan koulun penkiltä tullut lääkäri. Olen itse keski-ikäinen lääkäri ja muistelen kauhulla urani alkua tk- lääkärinä. Ihme, että ei tullut enempää ruumiita. Vain kokenut lääkäri pystyy suoriutumaan kiitettävästi niin monipuolisesta työtä.

Vierailija
416/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitäkin, miten  potilas kuvaa vaivaansa. On se arvailukeskus. Tkssa ei ole laitetta jonka läpi ihmisen voi sujuttaa ja joka näyttäisi kaiken, eikä kemiallista analyysiä heti. Jos tavallisista oireista ei voi päätellä kuolemantautia, niin ei voi. Edellä kuvatuissa tapauksissakin oikea dg on kuitenkin myöhemmin löydetty, tk:ssako?  Lääkärin on pakko tehdä oletuksia tietojensa pohjalta ja kompromisseja lääkityksessä.  Buranan pakkauksessakin muuten mainitaan vasta-aiheista, jos sen setelin jaksaa lukea. Tai mainita mahavaivoistaan lääkärille. 

PEriaatteessa joo, mutta näissä tänne kirjoitetuissa kokemuksissa on eniten just niitä kun lekuri ei viitsi kuunnella, tai jostain syystä pitää potilasta niin typeränä että se tulee pikkunuhassa lekuriin, vaikka potilas on tullut sinne siksi että sillä on jo pahaa hengitysahdisttusta ja pyörtyilyä. Lekuri vain pitää potilaita niin typerinä että eivät erota vakavaa tautia pikkunuhasta toisin kuin armoitettu lekuri, joka tietää potilan kertomista oireistakin etteivät ne oli totta, vaan potilas liioittelee niitä.

Edellä kuvatuissa oikea dg on löytynyt viiveellä, koska potilas ei ole a luovuttanut, b on päässyt oikealle ihmiselle, joka osaa hoitaa työtänsä.

Todella iso ongelma on se että kuvitellaan että potilas, joka on mahdollisesti sairastanut omaa tautiansa jo vuosikymmeniä, tietää sairaudestgaan vähemmän kuin toissapäivänä paperit saanut lekuri. Tästä syystä resursseja tuhlaantuu ihan älyttömästi. Itse olen onneksi saanut useiden vuosien taistelun, ja tk:n vaihtamisen, sekä potilasvahinkoilmooituksen myötä sellaiset paperit kantaan, että ne osaa eilen syntynytkin sieltä lukea ja kaivaa, eikä hoidossani ole ollut mitään ongelmia enää moneen vuoteen. Tuossa välillä meinasin toki kuolla osaamattomien lekureiden käsiin, ja pari kertaa ihan pelkkä tk-respakin aiheutti henkeä uhkaavan tilan eväämällä lääkärillepääsyn.

Vierailija
417/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä koko ketju osoittaa sen, kuinka haastavaa on tk-lääkärin työ. Siihen ei pysty vasta-alkaja ja suoraan koulun penkiltä tullut lääkäri. Olen itse keski-ikäinen lääkäri ja muistelen kauhulla urani alkua tk- lääkärinä. Ihme, että ei tullut enempää ruumiita. Vain kokenut lääkäri pystyy suoriutumaan kiitettävästi niin monipuolisesta työtä.

Neuvolan terkkarina pääsen seuraamaan tk-lääkäreiden työtä paljon. Oma analyysini on, että lääkäreiden kuuluu tietää kaikesta edes vähän, mielummin hiukan enemmän.

Työskentelin urani alkuvaiheilla kirurgisella vuodeosastolla ja muistan edelleen ortopedien ilmeet, kun yritin kysyä jotain sisätautipuolen juttuja (harvoin niillä potilailla vain yksi vaiva oli). Eihän ne osanneet sydämen vajaatoiminnasta tai diabeteksestä sanoa oikein mitään, vaan konsultoivat heti joko osastolääkäreitä (jotka eivät vielä olleet kaavoihin kangistuneita) tai sisätautilääkäreitä. Tk-lääkärin täytyy tietää molemmista asioista jotain.

Vierailija
418/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta heidän palkkaa pitää tästä huolimatta nostaa yhden postilaisen palkan verran kuukaudessa?

Vierailija
419/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa-aikaan soitin 13v lapsestani lekuriin. Kuumetta 41 astetta, ja muita oireita jotka voisivat viitata influenssaan. Nainen luurissa sanoi että taitaa olla influenssaa, mutta koska kuume on noin korkea, niin ei hän ainakaan uskalla neuvoa jäämään kotiin. Niinpä menimme enpoon, ja kyseessä olikin verenmyrkytys. 

Vierailija
420/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummuni oli parikymmentä vuotta sitten mökillä mukana kuorimassa kaadettuja haapoja. Yritti vetää yhtä rankaa pois pinosta tukkipihdeillä, mutta kaatui ja loukkasi selkänsä, kun pihdit lipesivät. Nuori mieslääkäri ei vissiin oikein ymmärtänyt, että päälle seitsemänkymppinen mummeli voisi tehdä metsätöitä, kun oli kirjoittanut epikriisiin: "Kotitöissä vetänyt ilmeisesti puista tuolia ja lentänyt yhtäkkiä selälleen."