Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2606)
Päivystävän lääkärin mielestä raju, kaksi päivää kestänyt nenäverenvuotoni johtui kuivista limakalvoista. Sain ohjeen hankkia ilmankostuttimen ja Bepanthenia. Ryhdyin hankalaksi enkä suostunut lähtemään kotiin ennen kuin syy selvitettäisiin.
Seuraavana päivänä minut leikattiin kiireellisenä tapauksena yliopistollisessa sairaalassa, koska näköhermolle verta kuljettava valtimo oli ratkennut. Hyvä etten sokeutunut tai kuollut.
Suosittelin lääkärinä potilasta jatkamaan tupakointia. Tarkoitus oli kirjata, että suositellaan tupakoinnin lopettamista.
Mulla oli labrakokeidenkin perusteella kilpirauhasen vajaatoimintaa. Paino noussut 6 kg ja monia muitakin oireita. TK-lääkäri kirjoitti Kantaan (minua näkemättä ja kuulematta): Potilaan pitää hankkia kuntopyörä ja lisätä liikuntaa ja seurata ettei paino enää nouse, ja ruokalautaselle puolet vihanneksia. Menin yksityiselle tulosten kanssa, sain lääkityksen ja oireet hävisivät.
Mun mies alkoi kusta verta kesämökillä ja lääkärin mielestä oli sukupuolitauti. Koetti muakin passittaa testeihin. Vaikka bakteeriviljelyssä näkyi,että virtsa oli täynnä bakteereja niin silti painosti meitä käymään yhdessä testeissä. Ei menty.
Minulla oli lapsena toistuvasti pientä lämmön nousua ja voimakkaita vatsakipuja, joiden vuoksi kävin usein lääkärissä. Näin jälkeen päin ajateltunat lääkärit olivat todella kekseliäitä diagnooseja keksiessään.
Yhden lääkärin mukaan minulla oli suolisolmu. Hoidoksi määräsi kauravelliä. Olin silloin eka luokalla koulussa.
Kauravellin syönnin seurauksena kivut pahenivat ja sain lähetteen keskussairaalaan. Lääkärit olivat ymmällään. Sitten yksi keksi, että minulla on poskiontelon ja ontelot pitää punkteerata, jotta mätä saadaan pois. Eivöt keskustelleet asiasta vanhempien kanssa lainkaan. Niinpä toimenpide tehtiin sitten väkisin: itkin ja huusin, kun kaksi hoitajaa piti kiinni ja kolmas tunki punkteerausneuloja sieraimiin. Sitten huuhdottiin ja lääkäri oli tosi hämmästynyt, kun mätää ei tullutkaan.
Vuoden ajan kerran kuussa kävin keskussairaalassa tutkittavana. Vuoden kuluttua seuranta päätetiin lopettaa ja dignoosiksi sain "kuukautisia ennakoivat vatsakivut". Olin tuolloin kahdeksan vuotias ja kuukautiset alkoivat 12 v.
Tuon jälkeen sain tk-lääkäriltä mm. vatsakatarri- ja vatsahaava-diagnoosit. Lääkitys aina diagnoosinmukainen. Kun lääkityksistä ei ollut mitään hyötyä, taas tutkitiin ja uudi diagnoosi.
Päälle 30-vuotiaana kivut pahenivat entisestään, laihduin ja suoli toimi tosi vilkkaasti. Nyt sitten sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan. Tutkimusta tehtiin sulkumenetelmällä mm. syöpä. Lopulta oli suljettu pois liuta sairauksia ja lääkäri totesi, että minulla on ärtyvä suoli. Minä sanoin, ettei siinä laihdu lyhyessä ajassa niin paljon kuin minulta on painoa lähtenyt ( normaalipainosta alipainoiseksi). Lääkäri kysyi, paljonko paino on pudonnut. Vastasin reilu seitsemän kg. Lääkäri totesi, eikös se ole hyvä, että paino on pudonnut😒. Sanoin, ettei se niin ole ja syy pitää löytyä. Lopulta sitten tutkittiin mahdollinen keliakia. Sieltä se syy löytyi. Gluteenittoman ruokavalion myötä vatsaoireet helpottuivat, mutta vuosikymmeniä hoitamattomana ollut keliakia on jättänyt jälkensä, joista kärsin lopun elämäni.
Paljon muitakin virheellidiä diagnooseja olen saanut, mutta niiden kertomiseen menisi päivän verran aikaa. Pahinta kaikista on se, jos on jokin krooninen sairaus sen piikkiin lääkärit helposti panevat uudetkin oireet. Saa vuosia jankuttaa lääkäreille samasta asiasta, ja lopulta pääsee tutkimuksiin ja sitten oireiden taustalta löytyykin uusi sairaus.
mulle tuli eka kertaa keuhkoputkentulehdus. lääkäri oli kirjannut, että jatkuvasti tulehduksia ! ja että hän suosittelee asiakkaalle sukupuolitautitestejä, koska keskusteluissa tuli ilmi, että potilas harrastaa vapaata seksiä ?
no, paikkana Oulu ja lääkärinä 30v lestamies. en keskustellut lääkärin kanssa mitään seksielämästäni.