Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
361/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketiede pelaa myös todennäköisyyksien avulla, tietenkin. Jos kuulet kavioiden kopsetta se ei ole seepra. Kaikilla pääsärkypotilailla ei voi epäillä aivoverenvuotoa, väistämättä tulee vääriä epäilyjä ja myös näitä että oikeat taudit jää huomaamatta. Jokainen ihminen on yksilö, niin potilas kuin lääkäri.

Lääketieteellisessä yleislääketieteen jaksolla opetettiin että yleislääkärin pitää osata ajatella todennäköisyyksiä tautien osalta. Eli jos kuulet kavioiden kopsetta Suomessa, kyseessä on todennäköisesti hevonen eikä seepra. Vaikka se voi olla kumpi vain, ei ole mahdotonta että Suomessa kulkisi seepra jonka kavioiden kopsetta kuulet.

Suomessa esim. virtsavaivat ja haava sukuelimissä voivat olla kuppa, mutta se ei ole todennäköistä, sitä ei kannata ensimmäiseksi epäillä, mutta se voidaan poissulkea tietenkin ja toki kuppakokeita edelleen otetaan Suomessakin suomalaisilta. Viisimiljoonaisessa kansassa kuppaa löytyy jotain 20 tapausta vuodessa kuitenkin, sen löytäminen onkin lääkärille terveyskeskuksessa todellinen saavutus ja tauti voidaan hoitaa.

Vierailija
362/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailin aikoinaan opiskellessani häkessä.Sanoivat siellä,että tk lääkärit niin jämähtäneitä,että osaavat hoitaa vain korvatulehdukset ja flunssat.

Mitään erityisosaamista ei ole.Moni ei kuulema osaisi enää edes elvyttää:o

Ja kun minä tk-lääkärinä soitan häkeen, että nyt on ST-nousuinfarkti tai anafylaksia, niin sieltä kysytään, että voisitko kertoa asian niin, että tällainen asiasta mitään ymmärtämätönkin ymmärtäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailin aikoinaan opiskellessani häkessä.Sanoivat siellä,että tk lääkärit niin jämähtäneitä,että osaavat hoitaa vain korvatulehdukset ja flunssat.

Terveyskeskuslääkärit ovat ammattilaisia niin elvytysten kuin korvatulehdustenkin hoidossa. Häkessä taas on töissä ihmisiä, jotka eivät tajua alkeitakaan lääketieteestä. 

Vierailija
364/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut kystia munasarjoissa ja näitä on sitten hoidettu keskussairaalassakin, mutta nyt tuli paras diagnoosi kautta aikain. Menin terveyskeskukseen, kun alavatsassa oli outoa kipua ja se aaltoili, välillä meni viikkoja ihan mukavasti ja sitten taas kivut ja kuume palasivat. Tk-lääkäri tutki ja ultrasi, sitten totesi, että endometrioosihan tämä on  ja kirjoitti lähetteen keskussairaalaan, että tekevät siellä tarkemmat tutkimukset. Ok ja vielä ennen lähtöäni vastaanotolta lääkäri antoi ohjeen, jättää turhat e-pillerit pois, koska raskautuminen on enemmän kuin epätodennäköistä, että se on melkein utopistinen ajatuskin. Minähän uskoin lääkäriä ja nykyään tuosta diagnoosista  seurauskin on jo parikymppinen nuori nainen. Mitä tuohon alkuperäiseen diagnoosiin tulee, niin alavatsakipua ja tulehdusta hoidettiin vuosikymmenet puhjenneena kystana, mutta todellisuus paljastui nelikymppisenä, kun se umpipussin tauti johti suolen puhkeamiseen. Tätä hoitaneet lääkärit olivat sitä mieltä, että sitä oli sairastettu jo harvinaisen pitkään, mutta loppu hyvin kaikki hyvin, diagnoosi löytyi, vaikka henki oli mennä.

Sanoisin että parikymppisenä olleet vatsakipuoireet (jos eivät ole jatkuneet toistuvasti 20 vuotta) ei ole todennäköinen merkki siitä että umpipussitauti olisi ollut olemassa jo 20-vuotiaana. Se on vanhempien ihmisten tauti yleensä, vatsakivuille voi olla monenmonituista syytä eikä erotusdiagnostiikka ole helppoa. Maallikot vain luulee että tuosta vaan se päällepäin katsomalla selviää mikä sen aiheuttaa, ei selviä eikö selviä välttämättä edes kuvantamistutkimuksin.

Olin poikkeuksellisen nuori silloinkin, kun se umpipussi puhkesi. Poistetusta suolesta on patologin lausunto, missä hän toteaa: selvää ja poikkeuksellisen laajaa arpeutumista, mikä on todennäköisesti johtunut useista tulehduksista juuri umpipussissa. Eli ei nyt ihan arvaamalla ole näitä loppulauselmia tehty tai päältä päin katsoen. Kyllä sitä suolta melkein metri poistettiin ja puoli vuotta avanteella hoidettiin, ennen kuin yhteen liittämistä edes mietittiin.

Vierailija
365/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli paha vaginiitti, joka sitten laukaisee kehossa stressireaktion joka tuo herpestyyppisiä oireita.

Lääkäri epäili et mies käyny vieraissa ja tartuttanu sen.

Sain viruslääkitystä, mut mitään ei siihen vaginiittiin.

Menin 3 kertaa lääkärille valittamaan että on valtavaa vuotoa alapäästä kokoajan.

Lääkäri toteaa että jollakin on runsasta valkovuotoa.

Toinen lääkäri epäili jotain muuta sukupuolitautia, pisti syömäön vahvaa lääkettä ja tulokset tuli labrasta, olin syöny turhaan koska sitä tautia mulla ei ollut.

Erikoislääkäri sitten näki heti että vaginiitti, antoi palkallisen antibiootin ja kaikki oireet katosi sillä.

Vierailija
366/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Naisilla on synnytyselimet ja tyypillisesti tarvitaan useita käyntejä yhdestä vaivasta ennen kuin lääkäri uskoo että vikaa on. Miehillä riittä kertasanominen.

Vierailija
367/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketiede pelaa myös todennäköisyyksien avulla, tietenkin. Jos kuulet kavioiden kopsetta se ei ole seepra. Kaikilla pääsärkypotilailla ei voi epäillä aivoverenvuotoa, väistämättä tulee vääriä epäilyjä ja myös näitä että oikeat taudit jää huomaamatta. Jokainen ihminen on yksilö, niin potilas kuin lääkäri.

Lääketieteellisessä yleislääketieteen jaksolla opetettiin että yleislääkärin pitää osata ajatella todennäköisyyksiä tautien osalta. Eli jos kuulet kavioiden kopsetta Suomessa, kyseessä on todennäköisesti hevonen eikä seepra. Vaikka se voi olla kumpi vain, ei ole mahdotonta että Suomessa kulkisi seepra jonka kavioiden kopsetta kuulet.

Suomessa esim. virtsavaivat ja haava sukuelimissä voivat olla kuppa, mutta se ei ole todennäköistä, sitä ei kannata ensimmäiseksi epäillä, mutta se voidaan poissulkea tietenkin ja toki kuppakokeita edelleen otetaan Suomessakin suomalaisilta. Viisimiljoonaisessa kansassa kuppaa löytyy jotain 20 tapausta vuodessa kuitenkin, sen löytäminen onkin lääkärille terveyskeskuksessa todellinen saavutus ja tauti voidaan hoitaa.

Kuppa on yleistynyt postimyyntimorsiamien myötä jo pari vuosikymmentä.

Vierailija
368/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasko ne, että sydänpysähdyksen saaneet pitäisi kuljettaa tk:een elvytettäviksi?

Sydänpysähdyksen kotonaan saaneet toki elvytetään paikan päällä. Mutta on niitäkin, jotka viimeisillä voimillaan ajavat itse tk:een ja lyyhistyvät elottomaksi kynnyksellä. Heidän kohdallaan aloitetaan elvytys terveyskeskuksessa. Kuten niidenkin huonokuntoisten, jotka amubalanssilla on tuotu tk:een, ja menevät tarkkailussa elottomaksi. Myös terveyskeskuuksen vuodeosastopotilaan kohdalla saatetaan joutua elvytykseen. 

Vierailija
369/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri loukkasi kätensä liikkatunnilla ja oikean käden peukalo meni nopeasti ihan sinipunaiseksi ja turposi, hoitaja tutki kaverin käden pöydän yli puristellen ja väännellen kaverin vasenta kättä eli hoitajasta katsottuna oikean puoleista kättä. Ei löytänyt mitään vikaa ja ei suostunut kuuntelemaan tai katsomaan oikeaa oikeaa kättä vaan intti että käsi on ihan kunnossa. No toinen hoitaja tutki käden ja lastoitti sen kahdeksi ja puoleksi viikoksi.

Olisi ihan hyvä erottaa vasen oikeasta 

Vierailija
370/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikoja jatkunut sitkeä yskä. Nuori opiskelija sijaisena terkkarissa. Käski nostaa villapuseron helmaa ja kuunteli sitten keuhkoja jostain pallean paikkeilta. Juu, kyllä se parissa viikossa paranee, sanoi ja kirjoitti yskänlääkereseptin kyselemättä, onko minulla lääkkeitä jatkuvassa käytössä. Jos olisi kysynyt, olisi troppi vaihtunut toiseen, sillä kotona tutkin pakkaussetelin ja huomasin, että ko. yskänlääkettä ei pidä käyttää, jos on käytössä sellainen lääke kuin minulla on. Myöhemmin selvisi, että se yskä johtui suurimmalta osalta huonosta sisäilmasta työpaikalla. Kun työhuone vaihtui toisaalle, alkoi yskäkin hellittää vähitellen.

Vierailija
371/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ätini meni alavtsakipujen vuoksi lääkäriin. Lääkäri totesi tutkimatta että on ilmavaivoja. "Pari kunnon pierua, niin jo helpottaa" Äitini ei tyytynyt vastaukseen vaan vaatimalla vaati lähetteen tutkimuksiin. Löytyi iso kasvain munasarjoista.

Vierailija
372/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.

Nykyisin synnyttää muualta tulleet, ja keskihintaisilla synnytyksillä tällä syntyvyystahdilla synnytysten osuus on vain 200 miljoonaa euroa.

Miksi neuvolat laskettaisiin naisten lukuihin?

Kyllä te hassaatte sen rahan juoksemalla turhasta julkisella. 

Toihan on totta että naiset käy helpommin lääkärillä tarkistuttamassa. Jos ei nuorena niin viimeistään neuvolarumban jälkeen.

Naiset myös elävät pidempään.

Omalla kohdallani päädyin isoon leikkaukseen neuvolan kautta, eli vaikka neuvolakäyntejä ei laskettais niin kyllä mun kihdallani terveydenhoidon kulut kohosivat, kiitos neuvolan.

Kysymys sulle, katkera penninvenyttäjä: pitäiskö kulujen mielestäsi olla tasan, ja miten toteuttaisit tasajaon?

Naiset synnyttämääm kodeissa, esimerkiksi kerrostalossa suihkukaapin lattialle?

Hoito lopetettais kaikilta kun ylittyis keskimääräinen elinikä? Myös pitkäikäisiltä miehiltä, muuhan ei olis tasaveroista 👍🏻

Mitäs muuta?

Kyllä äitiysneuvolan ja seulaultraäänet ovat äitien kuluja. Eihän lapsi ole syntynyt, eikä sillä ole mitään etua jolle edes kirjata neuvolakäyntejä. Lastenneuvola vasta kirjautuvat lapselle.

Lisäksi naisten tulisi käydä kerran vuodessa gynellä, vaikka ei edes olisi mitään akuutteja oireita. Se vaan on niin, että kun on kohtu ja munasarjat, niissä voi olla sairauksia jotka pitää hoitaa. Jokainen lääkäri tietää että naisten vatsavaivat ovat paljon monimutkaisempia diagnosoida kuin miesten (ja enää tätä ei yleisesti kutsuta hysteriaksi).

Nykyään jatkuvaa gynellä käyntiä ei enää suositella. Kohdussa ja munasarjoissa kun ei ole mitenkään erityisen paljon oireettomia sairauksia verrattuna muihin elimiin. Ei miehetkään käy kolonoskopiassa vuosittain ilman oireita. Eikä maksa-arvoja oteta vuosittain.

Mitä sinä selität, kohtu ja munasarjasyöpä ovat oireettomia niin kauan, että kun oireita tulee, syöpä on jo pitkällä.

Kohdunrungonsyöpä on hitaasti etenevä ja lähes aina hyväennusteinen. Ei todellakaan edellytä vuosittaisia gynekäyntejä.

Munasarjasyöpää on oireettomana hyvin vaikea havaita gynekologisessa tutkimuksessa, ultrauksessakaan sitä ei usein havaita. Sen alkuvaiheen seulonta ei ole mahdollista säännöllisin gynekäynnein.

Ei se nyt ihan näinkään ole.

Tuttavani vaati vuosittain ultrauksen gynekologin vastaanotolla ja kas , löytyi munasarjasyöpä.

Hän jäi tästä(kin?)syystä lapsettomaksi eli oli vielä suhteellisen nuori tuohon aikaan.

Hän vaati sitä siksi että hänen tuttavansa oli sairastanut myös munasarjasyövän joka oli löytynyt ultrassa rutiinikäynnillä.

Minulla itselläni oli munasarjassa kysta , joka kasvoi ja jota seurattiin.

Lopulta suositeltiin leikkausta.

Ei löytynyt mitään pahanlaatuista mutta on jäänyt tuntuma asiasta että siellä aina joskus syöpä löytyy.

Yksityisellä pitää käydä toki jos haluaa näin menetellä.

Vierailija
373/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri loukkasi kätensä liikkatunnilla ja oikean käden peukalo meni nopeasti ihan sinipunaiseksi ja turposi, hoitaja tutki kaverin käden pöydän yli puristellen ja väännellen kaverin vasenta kättä eli hoitajasta katsottuna oikean puoleista kättä. Ei löytänyt mitään vikaa ja ei suostunut kuuntelemaan tai katsomaan oikeaa oikeaa kättä vaan intti että käsi on ihan kunnossa. No toinen hoitaja tutki käden ja lastoitti sen kahdeksi ja puoleksi viikoksi.

Olisi ihan hyvä erottaa vasen oikeasta 

Yleensä se on päinvastoin. Potilas valittaa oikeaa jalkaansa tai kättään, ja kun sitä ruvetaan tutkimaan, niin potilas sanookin, että tuo toinen käsi / jalka. Eli potilas ei ymmärrä, että hänen oikea jalkansa on oikea jalka myös lääkärin näkökulmasta. 

Vierailija
374/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posken turvotus on kuulemma lihasjumi, johon sain MOBILATIA.

Kerron teille sit oikeesti mitä se oli. Sain toisaalla lähetteen eteenpäin erikoissairaanhoitoon, ja se meni läpi kiireellisenä. En usko että näin olisi, jos siellä päässä ajateltsisiin että kyseessä on LIHASJUMI.

Joka siis mystisesti alkoi hampaanpoistosta,ja ollut siitä asti kuukauden. Ja poistokuopassa kovaa kipua ajoittain, johon napsin Burana 600 - 800.

Sekin selittyy tällä lihasjumilla joka säteilee sinne. Oon ihan raivoissani. Kuulin tän 'diagnoosin' tänään.

Vierailija
375/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maito nousi rintoihin vasta 3vko synnytyksen jälkeen. Luulin kipua rintatulehdukseksi ja lääkäri päivystyksessä oli "samoilla linjoilla". Sain antibioottikuurin. Onneksi en ehtinyt aloittaa kun neuvolassa osasivat neuvoa.

Maha-oireet+korkeat maksa-arvot, b12 vitaamin imeytymisongelma ja anemia. Kysyin itse voisiko olla keliakiaa. Joo ei voi olla. Tein sitten itse apteekin testin ja niinpäs olikin. Pääsin verikokeisiin ja selvä keliakia.

Lapsella mahakipua. 4 eri lääkäriä ja 4 eri diagnoosia. Kyse oli tytöstä, jota itse ehdotimme jokaiselle.

Kyse siis tyrästä

Mulla ultraäänellä kuvantaja katsoi lonkkaa, että tyrähän se siellä ja siksi kivut. Katsoi varmuudeksi toisenkin lonkan ja uudelleen sen kipeän, jonka liikerata oli kaventunut muutamaan senttiin. Lääkäri ei voinut uskoa, että niin nuorella olisi tyrä ja pähkäili minkä diagnoosin kirjoittaisi. Toisteli useaan kertaan, ettei se voi olla tyrä kun olin niin nuori. Olin teini.

Vaiva onneksi helpotti pitkällä levolla ja urheilumattomuudella mutta toisinaan tunnen pistävää ja "lukitsevaa" tunnetta kyseisessä lonkassa.

Ilmeisesti nuorilla tai lapsilla ei voi olla tyriä. Paitsi napatyrä, mutta eikös sekin ole harvinainen ja mene ohi yleensä itsestään ja koskee vain tietyn ikäisiä? Vai muistanko täysin väärin 🤔.

Mun veli melkein kuoli alle vuoden ikäisenä, kun "ei voi noin pienellä olla tyrää". Yksi oli navassa ja toinen nivusessa. Useamman kuukauden vanhemmat juoksuttivat sitä tk:ssa, sitten tulikin se viimeinen kerta kun joutui lääkäri myöntymään, että nyt tilataan lanssi ja suoraan leikkuriin.

Meidän pojalla (nyt 8v.) ilmeni 2-vuotiaana nivustyrä. Diagnoosi ja hoito meni ihan OK.

Vierailija
376/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla röntgenkuvissa todettiin suolitukos. Tk lääkäri käski joogata, sillä vatsakipu hellittää. Melkein kuolin kotina. Hätäleikkaus 40 sm ohutsuolta pois ja hoitovirheestä tuli korvaus.

Vierailija
377/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tk lääkäri sanoi että mulla on angiina.Oli suu kipeänä ja tuli verta suusta.

Samana iltana olin ensiavussa todettiin harvinainen ja kuoleman vakava verisairaus.Oli pienestä kiinni että selvisin hengissä.Siihen jäi terveyskeskus käynnit mun osalta.

Vierailija
378/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen tarina hoitoon pääsyn vaikeudesta: olin työttömän terveystarkastuksessa ja yritin saada terveydenhoitajalta lääkäriaikaa. Se vaan jankutti jankuttamasta päästyään, että "kun ei tämä käy päinsä kun sulla on se hoitosuhde psykiatrian polille". Jankuti jankuti vaan, että et voi päästä täällä lääkäriin kun on se hoitosuhde.

Sitten sillä syttyi lamppu päässä: "Ai, siis tahdot siis somaattisten syiden takia lääkäriin?" Kyllä vaan, olen tässä sinulle somaattisia vaivojani selittänyt kymmenen minuuttia. Mielenterveysongelmat eivät valitettavasti tee immuuniksi muille sairauksille.

Kun papereista löytyy merkintä psykiatrisen puolen visiiteistä/diagnoosista, miltei kaikki sairauksien fyysiset oireet saadaan vähän liian kätevästi niputettua sen psykiatrisen ongelman alle. Näinhän ei saisi sanoa, kun tällainen on vainoharhojen levittämistä ja hysteerisyyttä, mutta läheisen matkaa hoitoviidakossa seuranneena flunssasta revähtäneeseen selkään kaiken pitäisi parantua vain sillä kun käy juttelemassa terapeutille mukavia ja nappailee mielialalääkkeitä.

Näitä tapauksiahan on tullut julkisuuteenkin, ja jotenkin tuntuu, että jos kaikki mielenterveyden ongelmat saadaan niputettua=Munchausen, hypokondria, niin mahdolliset psykiatrisen puolen diagnoosit pitäisi laittaa lukon taakse, niin ettei tk-henkilökunta niitä näe kuin erikseen niitä tietoja hoitavalta taholta pyydettäessä, ja silloinkin vain potilaan suostumuksesta. Joko tuo, tai sitten lääkärit pitää opettaa ottamaan vastuu omista diagnooseistaan ja tutkimuksistaan. Veikkaan että moni ennenaikainen eläköityminen olisi estettävissä jo sillä, että huolimatta potilaan psyykkisen puolen diagnooseista tehtäisiin myös kokeet fyysisten sairauksien toteamiseksi.

Aikoinaan kun noin oli, tuo kyseinen porukka pyöri vastaanotoilla päivät pitkät.

On tosi hyvä että lääkäri tietää heti, kellä viiraa ja kuka oikeasti on sairas.

Voiko tähän saada tarkennus? Eli tutkitaan ne joilla viiraa? Ja psykiatriselta puolelta oikean sairauden diagnoosiin voi liittää somaattiset sairaudet? Ainakin näin tuntui myös hematologisen sairauden kanssa olevan. Tk-lääkäri kertoo, että vaivaa seurataan hematologialla, sieltä pitää kysyä (kerran vuodessa seuranta) ja hematologialta heidän mielestä turhan yhteyden oton jälkeen (sieltä on ohjeet missä tilanteissa olla yhteydessä) joudutaan kirjaamaan, että terveyskeskuksessa tutkitaan ja hoidetaan oireiden mukaan ja toimitaan kliinisen tutkimuksen mukaan. Tk-hoitaja lähetti sen kirjauksen jälkeen suoraan hematologin ehdottamiin verikokeisiin ja sain hoitoa.

Vai onko oikeasti sairaita vain ne joilla ei ole psykiatrisen puolen merkintöjä? Eikö psyk diagnoosi ole oikea sairaus?

Vierailija
379/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin masennuksen ja anoreksian takia nuorena osastohoidossakin ja vaikka olen lähes nelikymppinen, tuntuu että nuo vanhat diagnoosit vieläkin kummittelee

- Monta päivää jatkunut vaikeus hengittää- Olet näköjään ollut masentunut?

Oikea syy oli fasettilukko.

- Korvasärkyä- Syötkös sinä nykyään hyvin?

- Toinen jalka puutunut- Oletkos nyt varma ettei ole mielikuvitusta kun ei tässä mitään näy? Oli hermopinne.

En ymmärrä miten joku 25 vuotta vanha diagnoosi edes näkyy tiedoissani! Omakannassa ei ainakaan näy.

Vierailija
380/2561 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä minulla puhkesi munasarjakysta. Pyörryin koulussa kivusta ja heräsin lanssissa ihan järkyttävään vatsakipuun. Ensiavussa lääkäri tenttasi minulta miksi en myönnä olevani raskaana. Poru kurkussa yritin selittää ettei se ole mahdollista koska en ole seksiä koskaan harrastanut. Selitykseni ei kelvannut ja porukoille kerrottiin että minulla on kohdun ulkopuolinen raskaus ja tyttärenne ei suostu vaan myöntämään asiaa. Missään vaiheessa tohtori ei minua tutkinut vaan teki diagnoosin ilmeisesti sen perusteella että olin teinityttö.

Onneksi toiseen vuoroon tullut lääkäri otti suoraa huutoa itkevän teinin tosissaan ja määräsi tutkimuksia. Tapauksesta jäi ihan järkyt muistot ja välttelin Acutaa ja Taysia ihan huolella vuosia. Teloin myöhemmin polveni liikuntatunnilla ja totesin opettajalle että viimeinen paikka johon mut viedään on Acuta 😅