Minkä ihmeen takia lastentarhanopettajille pitäisi maksaa jopa yli 3000 euroa? Työ, jota voi tehdä kuka tahansa.
Jos lapsellasi on korvatulehdus, pyydätkö naapurin 16-vuotiasta tyttöä vilkaisemaan? Et.
Jos sinulla on joku iltameno ja tarvitset pariksi tunniksi lapsellesi hoitajan, voito pyytää naapurin 16-vuotiasta tyttöä vahtimaan? Kyllä.
Tämän päivän Hesarissa marmatettiin siitä, että lääkäreille maksetaan yli tonni kuussa lisää palkkaa, jotta Helsingin terveyskeskuksiin saataisiin lisää lääkäreitä, kun samaan aikaan lastentarhanopettajapulaan ei löydy rahoitusta. Kumpi on tärkeämpää, lastenhoito vai lääkäreiden saatavuus? Haloo!
En tajua, miksi lastentarhanopettajia pitää kouluttaa yliopistossa, kun oikeasti siihen työhön kelpaa aivan kuka tahansa. Kuten se naapurin 16-vuotias tyttö. Mitä muuta työtä voisi ulkoistaa kenelle tahansa? Miksi päiväkotiin tarvitaan maistereita, mutta sitten kun tarvitaan iltahoitoa tai viikonloppuhoitoa, niin samaan työhön voidaan palkata kuka vaan?
Kommentit (782)
Eniten mua ihmetyttää ne vanhemmat, jotka pistävät lapsensa päiväkoteihin "kasvatettavaksi" ja syyttävät sitten opettajia ja hoitajia lapsen kaikista ongelmista. Kunpa kaikki tajuaisivat, että varsinainen kasvattaminen on vanhempien vastuulla, päiväkodissa ja koulussa hoidetaan pääasiassa huolenpito ja pedagoginen puoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalikasvattaja nimikkeellä olevat ( nyk sosionomi amk) olivat 20-30 v sitten korkeammin koulutettuja kuin kandit ja heitä oli enemmän mm päiväkodin johtajina. Tämä vain mainintana näille kandijankkaajille. Kandi ei ole mikään tutkinto vaan välietappi, siitä kai on tarkoitus jatkaa?
Sosionomi ei ole kelpoinen päiväkodin johtaja. Ei edes eskariopettaja.
Turha tätä on alapeukuttaa, faktaa. Pitää olla OPETTAJA esiopetusryhmässä. Sosionomi on sosionomi, ei opettaja. Luokanopettaja on pätevä eskariope, samoin okl:stä valmistunut kandi.
Ennen vuotta 2006 valmistuneilla sosionomeilla on kelpoisuus toimia esiopettajana.
Nämä korkeasti koulutetut kandit eivät ymmärrä edelleen mitä eroa on varhaiskasvatukseen suuntautuneella sosionomilla jolla vakaopintoja on 120/210 vrt sosionomi joka on suuntaunutunut vaikkapa perhe- ja kriisityöhön....vakaan suuntauneilla on vakaopettaja kelpoisuus, myös niillä jotka aloittivat opintonsa viimeistään syksyllä 2019. Itkupotkuraivarit ei tässä asiassa auta.
Siinäpä se ongelman ydin juuri on että kelpoisuus on, mutta varsinaiset opettajaopinnot puuttuvat. Sitten se on sitä liirumlaarumia.
Ei mene asia perille tälle kandille. Opeopintoja on enemmän vakaan suuntautuneilla sosionomeilla kuin kandeilla! Kandiksi oli hakijoita 120 ja aloituspaikkoja 125. Kertoo jotain tasosta.
En ota kantaa sosionomien ja kandien väliseen vastakkainasetteluun, kun en tunne sosionomikoulutuksen sisältöä samoin kuin kandin. Olen kuitenkin hakenut molempiin, ja molempiin päässyt ekalla yrittämällä sisään, sosionomipääsykoe oli paljon helpompi. Että en nyt lähtisi pääsykokeiden ja aloituspaikkojen perusteella jakoa tekemään. Ennemmin sen perusteella, millaista ja minkä tasoista opetus koulutuksessa on. Opintojen pituus ei myöskään välttämättä kerro tästä asiasta paljoa.
Harmillista, että keskustelun taso on tällaista kuin täällä on. Hävetkää aikuiset ihmiset. Jos ette ole kyseisiä aloja opiskellut ja töitä oikeasti tehneet, niin älkää kuvitelko, että teillä olisi vedenpitävää tietoa aiheesta. Kovat on itsestään luulot täällä porukalla.:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalikasvattaja nimikkeellä olevat ( nyk sosionomi amk) olivat 20-30 v sitten korkeammin koulutettuja kuin kandit ja heitä oli enemmän mm päiväkodin johtajina. Tämä vain mainintana näille kandijankkaajille. Kandi ei ole mikään tutkinto vaan välietappi, siitä kai on tarkoitus jatkaa?
Turha tätä on alapeukuttaa, faktaa. Pitää olla OPETTAJA esiopetusryhmässä. Sosionomi on sosionomi, ei opettaja. Luokanopettaja on pätevä eskariope, samoin okl:stä valmistunut kandi.
Ennen vuotta 2006 valmistuneilla sosionomeilla on kelpoisuus toimia esiopettajana.
Nämä korkeasti koulutetut kandit eivät ymmärrä edelleen mitä eroa on varhaiskasvatukseen suuntautuneella sosionomilla jolla vakaopintoja on 120/210 vrt sosionomi joka on suuntaunutunut vaikkapa perhe- ja kriisityöhön....vakaan suuntauneilla on vakaopettaja kelpoisuus, myös niillä jotka aloittivat opintonsa viimeistään syksyllä 2019. Itkupotkuraivarit ei tässä asiassa auta.
Siinäpä se ongelman ydin juuri on että kelpoisuus on, mutta varsinaiset opettajaopinnot puuttuvat. Sitten se on sitä liirumlaarumia.
Ei mene asia perille tälle kandille. Opeopintoja on enemmän vakaan suuntautuneilla sosionomeilla kuin kandeilla! Kandiksi oli hakijoita 120 ja aloituspaikkoja 125. Kertoo jotain tasosta.
Sulla on nyt väärää tietoa ja iloisesti jaat sitä eteenpäin. Sosionomilla ei tarvinnut olla enempää kuin 60op vaka opintoja jotta sai ope kelpoisuuden. Kandeilla sama lakisääteisesti, mutta käytännössä tietenkin kasvatustieteiden laitos opetti sitä mitä osasi eli käytännössä kandeilla on melkein 180op pelkkää vakaa. Sosionomeista jotkut ovat opiskelleet oppilaitoksissa missä 120op vakaa, mutta monella on vain se minimi 60op. Riippuu siis ihan oppilaitoksesta ja tietenkin myös pitää haluta ottaa niitä kursseja jos niitä on tarjolla. Ja mikäköhän yliopisto on kyseessä noissa sun aloituspaikoissa? Ei ainakaan hki. Joka tapauksessa ope koulutuksen vetovoima on romahtanut erityisesti viimeisen parin vuoden aikana. Näkyy sekä vaka open että luokanopen puolella. Kyse on jostain isosta ilmiöstä mitä yliopistotkin nyt tutkii.
Monissa päibäkodeissa kandit suorastaan kiusaavat sosionomitaustausia opettajia, koettu on. Tätä samaa kuin tässä ketjussa on kuultu mm kahvihuoneessa: täällä ei ole kuin yksi oikea opettaja ( 2 muuta sosionomi- lto taustalla), " ei sulla ole koulutusta tähän" kun suunnittelin lasten liikuntatuokiota jne. Olen yli 40 alanvaihtaja ja työskennellyt ilman pätevyyttä 10 vuotta keski- Euroopassa esikouluissa ja taustalla aiemmat yliopisto- opinnot. Oaj Ritva Semi etunenässä on tämän kiusaamisen ja asenten tuonut työpaikoille. Käsittämätöntä....sosionomitaustaisten en ole kuullut kiusaavan muita, johtuukohan soveltuvustesteistä tms jotka vaaditaan sosionomin oointoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa sosionomien ja kandien väliseen vastakkainasetteluun, kun en tunne sosionomikoulutuksen sisältöä samoin kuin kandin. Olen kuitenkin hakenut molempiin, ja molempiin päässyt ekalla yrittämällä sisään, sosionomipääsykoe oli paljon helpompi. Että en nyt lähtisi pääsykokeiden ja aloituspaikkojen perusteella jakoa tekemään. Ennemmin sen perusteella, millaista ja minkä tasoista opetus koulutuksessa on. Opintojen pituus ei myöskään välttämättä kerro tästä asiasta paljoa.
Harmillista, että keskustelun taso on tällaista kuin täällä on. Hävetkää aikuiset ihmiset. Jos ette ole kyseisiä aloja opiskellut ja töitä oikeasti tehneet, niin älkää kuvitelko, että teillä olisi vedenpitävää tietoa aiheesta. Kovat on itsestään luulot täällä porukalla.:D
Nimenomaan, nimittäin näillä lastentarhanopettajilla. Koko ajan nostavat omaa profiiliaan ja väheksyvät muiden koulutusta ja ammattitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Monissa päibäkodeissa kandit suorastaan kiusaavat sosionomitaustausia opettajia, koettu on. Tätä samaa kuin tässä ketjussa on kuultu mm kahvihuoneessa: täällä ei ole kuin yksi oikea opettaja ( 2 muuta sosionomi- lto taustalla), " ei sulla ole koulutusta tähän" kun suunnittelin lasten liikuntatuokiota jne. Olen yli 40 alanvaihtaja ja työskennellyt ilman pätevyyttä 10 vuotta keski- Euroopassa esikouluissa ja taustalla aiemmat yliopisto- opinnot. Oaj Ritva Semi etunenässä on tämän kiusaamisen ja asenten tuonut työpaikoille. Käsittämätöntä....sosionomitaustaisten en ole kuullut kiusaavan muita, johtuukohan soveltuvustesteistä tms jotka vaaditaan sosionomin oointoihin?
Ikävää, että olet kohdannut tuollaista. Työpaikkakiusaamista esiintyy ikävä kyllä varmasti joka alalla, se ei ole missään kuitenkaan hyväksyttävää. Opiskelen itse vakaksi, en nostaisi itseäni koskaan tuolla tavalla toisen yläpuolelle, ja tuntemistani opiskelijakavereista en usko, että kukaan toimisi noin, sen verran loistavaa porukkaa olen ainakin itse saanut ympärilleni.:) luulisi, että on vaan kaikkien etu, kun muutkin osaavat kasvattajat koulutuksesta huolimatta tekevät tuokiosuunnitelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt samaa. Kersojen takapuolen pyyhkimistä, ruuan syöttämista, laulamista ja leikkimistä ja tähän tarvitaan yliopistokoulutus???
Kyllä nää pedagogiset jutut jää tekemättä nykyisillä ryhmäkoilla ja lasten ylivilkkauden aikana.
Varsinkin nämä lastentarhanopettajat muistavat aina mainita olevansa opettajia, eivätkä lastenhoitajia :D
Ja tehdä vielä selväksi sen, että ”opettaja” on ihan eri ammatti kuin ”hoitaja”.
Sehän on. Sama kuin sanoisi, että sairaanhoitaja on lääkäri :D
Huono vertaus.
No eipä oikeastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ammattikorkeakoulussa suoritetaan opettajan pedagogisia opintoja? Voisin tulla suorittamaan kun on aineopinnot takana mutta aineopeksi haluaisin.
Ai ei onnistu vai? Vain yliopisto kelpaa?
Jännä.
Kyllä on tätä ketjua kurja lukea. 1,5 vuotta näitä töitä tehnyt ja koko ajan ollut vähemmän tai enemmän alanvaihto mielessä. Työ on erittäin tärkeää ja kivaakin välillä, mutta arvostusta sille ei suoda. Itsehän ajattelin että tässä iässä ja koulun käyneenä voisi alkaa jo miettiä oman perheen perustamista lähitulevaisuudessa ja olla tyytyväinen että edes on vakituinen työ. Toisaalta mietin, olisikohan syytä mennä uudelleen koulun penkille, ihan muuta alaa opiskelemaan. Eipä yhteiskunnallisestikaan ole järkevää kouluttaa ihmisiä työhön, johon ei jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn kuormittavuus on sitä luokkaa että harva sitä pitkään jaksaa. Opettajat siirtyivät jokunen vuosi sitten tekemään 7,45 tuntista päivää työpaikalla aiemman 7 tunnin sijasta. Nykyään suunnitteluaikaa ei siis saa tehdä kotona, vaan kaikki tapahtuu työpaikalla.
Toisin sanoen työnantaja ei edes yritä mahdollistaa suunnitteluaikaa vaan, vaan olettaa sinun olevan ryhmässä. Itse painelen kuin pieru saharaan kun työvuorolistaan merkitty suunnitteluaika on merkitty. Jonkun täytyy toimintaa suunnitella, arvioida ja kehittää. Pitää yhteistyökuviot käynnissä jne. Lastenhoitajalle, joka valittaa minulle että en voi lähteä koska hänelle jää 19 lasta, olen sanonut että en voi asialle mitään, puhu esimiehelle. Minulla on omat työtehtävävastuualueeni, jotka täytyy tehdä.
LtoMeillä pomo on kieltänyt lähtemästä ryhmästä jos lastenhoitajalle jää yli 7 lasta per nuppi.
Kovastihan se yritti meilläkin vedota solidaarisuuteen, eikä kuitenkaan palkannut/osoittanut ryhmäämme lastenhoitajia. Sillähän siitä olisi päästy.
Sitten pyysin häneltä kirjallisena ne työtehtävät, jotka kuuluvat toimenkuvaani, jotka saan jättää tekemättä.
En saanut. Joten, edelleen häviän kuin pieru saharaan kun työvuorolistan mukainen suunnitteluaika on merkitty. Turha yrittää vierittää asiaa minun harteilleni, itsellään on avaimet käsissä asian ratkaisemiseksi.Tämä on kyllä erikoista, että esimies yrittää suorastaan estää työntekijää tekemästä tehtävää, joka kuuluu tämän nimenomaisen työntekijän toimenkuvaan. Millä miesvaltaisella alalla tällainen menisi läpi?
Esimies eittämättä haluaisi että olisin jatkuvasti ryhmävastuussa ja tekisin käden käänteessä/omalla ajallani suunnittelutyön. En suostu tähän vaan olen sanonut että työajalla on työt ehdittävä tekemään. Mutta olenkin poikkeus, mitä kollegoja olen kuullut. He hiljaa kärsivät ja suunnittelevat sitten kotona, eivätkä nosta haloota. Tekevät siis 5 tuntia viikossa ilmaista työtä.
Esimies ei tietysti tykkää siitä etten tähän suostu, mutta minkä hän mahtaa.Minähän en suunnittele yhtään vapaa-ajalla ja onneksi tähän ei suostu kukaan muukaan. Jos suunnitteluaika ei toteudu, niin sitten jätän suunnittelematta. Olen onneksi opena 1-2v ryhmässä, joten siellä nyt ei paljoa tarvitse suunnitellakaan.
Sinäpä sen sanoit
Tämä on sitä sosionomin työotetta, älä minua katso.
Kandi
Sosionomin työotetta kun en suostu tekemään töitä vapaa-ajalla? Vai se, että en suunnittele yhtä paljon kuin eskariryhmän opet? Toki olen suunnitellut pienryhmät ja suunnittelen toimintaa vasuista nousseiden tavoitteiden mukaan. Työmäärä on kuitenkin paljon pienempi, mitä siellä eskaripuolella. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lto:n työhön ei todellakaan tarvitse korkeakoulutusta. Oon lastenhoitaja ja tehny moneen päiväkotiin töitä, aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla on lastenhoitajan koulutuksella lto:n virassa, varsinkin yksityisillä päiväkodeilla mutta jonkin verran myös kunnallisilla. Ei kukaan huomaa eroa käytännössä onko lto oikeasti " pätevä" vai ei. Ei vanhemmat edes kysele onko oman lapsen ryhmässä opettaja millä koulutuksella. Samaa käytännön työtä tehdään.
Tää on totta. Ootteko itse vai kysyneet mikä on teidän lasten lto: koulutus? Ihan samalla tavalla ne lastenhoitajat suoriutuvat lto:n virasta ja vanhemmat ovat ihan tyytyväisiä.
Vanhempien pitäisi herätä vaatimaan parempaa lapsilleen. Hoitajat eivät suoriudu yhtä hyvin open työstä kuin koulutettu ope, tietenkään eivät. Jos ei sitä näe, niin ei osaa katsoa tai asia peitetään vanhemmilta.
Äsken vähäteltiin sosionomien ammattitaitoa, nyt taas hoitajien. ”Vaka opet” taitavat nokittelun.
Hmm...vaka opethan ovat enimmäkseen sosionomeja. Ainakin tällä hetkellä mutta ei enää kauaa. Osuiko kandeille tarkoitettu piikki omaan jalkaan?
Minä seison nyt rohkeasti kandi-statuksen takana ja koitan selvittä näitä "nokitteluja". Kandina sanoisin, että lastenhoitaja ei ole sopiva opettajaksi, sosionomi ei ole sopiva opettajaksi ja että vanhempien pitäisi pitää enemmän silmällä päiväkotien toimintaa. Mikään näistä ei ole nokittelua. Selitän.
Lastenhoitajan koulutus ja työnkuva on hoivaa ja huolenpitoa. Se on totta kai se alue työkentästä jota hänen tulisi tehdä. Parhaimmillaan lastenhoitaja saa olla se henkilö jonka ei tarvitse kantaa murhetta niistä haastavimmista vanhemmista, lasuista, uusista hankkeista, keskusteluista vanhempien kanssa, päätöksistä mitä tehdä jonkun hankalan tilanteen kanssa... Parhaimmillaan hän siis saa keskittyä vuorovaikutukseen lasten kanssa, olemaan se ihana syli mihin kömpiä, se lohduttava aikuinen kun tulee pipi, se turvallinen ja rohkaiseva aikuinen kun tulee vahinko. Arvostan todella paljon lastenhoitajien työpanosta.
Sosionomi on tulevaisuudessa ihan uusi ammatti varhaiskasvatuksessa. Odotan innolla, että joskus saan työpariksi varhaiskasvatuksen sosionomin. Vielä ei ole tietoa mitä tämä työ pitää sisällään, mutta varmasti sitä ydinosaamista mitä juuri sosionomeilla on. Hieno uutinen siis sosionomeillekin, eikö? Sosionomi valmistuu "...sosiaalialan asiantuntemusta vaativiin työtehtäviin, esimerkiksi sosiaalihuollon erilaisiin ohjaus- ja kasvatustehtäviin." Eli hänen tehtäväkentäkseen tullee se sosiaalipuoli vakassa, lasu-tyyppiset asiat ja tiedottaminen perheille sosiaalipalveluista. Hienoa että saamme tähän juuri sen osaamisalan ammattilaisen.
Vanhemmat - miksi vanhempien pitäisi pitää päiväkoteja silmällä? Siitä surullisesta syystä että kukaan muu ei sitä tee. Työntekijöiden ääntä ei kuunnella. Kunnat haluavat säästää. Valvonta on olematonta ja laki liian tulkinnanvarainen.
No niin, ei kai kukaan nähnyt tätä nokitelluna sitten kuitenkaan? Vaikka vaka ope olenkin ja vieläpä kandi.
Kommentoijat, turha kuvitella, että osaisitte tehdä lastentarhan open SAATI hoitajan töitä ilman koulutusta. Ette nimittäin osaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella surullista kuulla. Itse olen kandi enkä ikimaailmassa kiusaisi ketään tai ajattelisi noin alentavasti. En ole itse törmännyt tuollaiseen. Yleensä päiväkodeissa on ollut ehkä yksi kandi per talo, niin eipä niitä isoa joukkoa ole ollutkaan. En ole myöskään törmännyt siihen, että sosionomit kiusaisi kandeja. Korkeintaa sellaista, että näytäppäs nyt mitä osaat, kun olet kandi. Mutta sitäkin enemmän lastenhoitajilta. Kurja sanoa, mutta olen nähnyt aika paljon sitä, että lastenhoitajat vähättelevät opettajien työtä (open koulutustaustasta riippumatta). Joskus todella härskisti ja suoraan, joskus petollisesti selän takana. Lastenhoitajiahan on enemmistö, niin sekin tuo kiusaamisasetelmaan potkua. Joka talossa on ainakin yksi tällainen lastenhoitaja ja hänelle peesaaja - yleensä niitä on enemmänkin. Sitten taas on niitä aivan ihania kollegoja joka ammattiryhmässä ja koulutustaustassa. Näissäkin asioissa taitaa näkyä se, että johtajat vaihtuu tiuhaan ja heillä on paljon työtä, niin eivät ehdi kitkeä tällaisia ilmiöitä työyhteisöstä.
Minulla on ehdotus: te, jotka ajattelette, että päiväkodin työntekijöiden työt voisi tehdä kuka tahansa, älkää ruuhkauttako päiväkoteja viemällä lapsianne sinne! Jättäkää tilaa meille, jotka haluamme viedä lapsemme osaaviin käsiin. Antakaa te omanne vaikka sille naapurille hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lto:n työhön ei todellakaan tarvitse korkeakoulutusta. Oon lastenhoitaja ja tehny moneen päiväkotiin töitä, aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla on lastenhoitajan koulutuksella lto:n virassa, varsinkin yksityisillä päiväkodeilla mutta jonkin verran myös kunnallisilla. Ei kukaan huomaa eroa käytännössä onko lto oikeasti " pätevä" vai ei. Ei vanhemmat edes kysele onko oman lapsen ryhmässä opettaja millä koulutuksella. Samaa käytännön työtä tehdään.
Tää on totta. Ootteko itse vai kysyneet mikä on teidän lasten lto: koulutus? Ihan samalla tavalla ne lastenhoitajat suoriutuvat lto:n virasta ja vanhemmat ovat ihan tyytyväisiä.
Vanhempien pitäisi herätä vaatimaan parempaa lapsilleen. Hoitajat eivät suoriudu yhtä hyvin open työstä kuin koulutettu ope, tietenkään eivät. Jos ei sitä näe, niin ei osaa katsoa tai asia peitetään vanhemmilta.
Mä teen sijaisena töitä eri päiväkoteihin ja en kyllä osais sen perusteella mitä näen niin sanoa kenellä on lto koulutus ja kuka on"epäpätevä". Kun tutustun ja juttelen niin sitten jossain vaiheessa se selviää, mutta arvata en osaisi. Ihan samanlailla työtään tekevät korkeastikoulutetut ja "epäpätevät".
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ehdotus: te, jotka ajattelette, että päiväkodin työntekijöiden työt voisi tehdä kuka tahansa, älkää ruuhkauttako päiväkoteja viemällä lapsianne sinne! Jättäkää tilaa meille, jotka haluamme viedä lapsemme osaaviin käsiin. Antakaa te omanne vaikka sille naapurille hoidettavaksi.
Naapureilla on omat työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät?
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen lastenohjaajaksi ja kyllä meidän koulutuksessa täytyy suunnitella tuokioita lapsille, just tein liikunta suunnitelman ryhmälle. Eiköhän sosionomikin siitä selviytyisi.
Miksi pitää kenenkään ammattia tai koulutusta mollata? Useimmalla kun tuskin on oikeasti edes kokemusta todellisesti siitä, mitä nämä pitävät sisällään.
Näitä suunnitelmia ja lakeja tehdään lasten takia, olkaa nyt hyvät ihmiset kiitollisia siitä, että lapsille pyritään Suomessa takaamaan tasa-arvoinen varhaiskasvatus asuinalueesta ja varallisuudesta, lähtökohdista huolimatta. Tuskin olisi mahdollista luoda tällaisia lakeja ja ammatteja, jos ne eivät olisi tarpeellisia. Vaikka teistä tuntuu, että rahaa syynätään väärään paikkaan, niin aika tarkasti ne päätökset kuitenkin tehdään, ja tuskin nyt ihan vaan koska "alan ammattilaiset haluavat nostaa itseään ylemmäs" tällaista tapahtuisi ja rahaa vaan heiteltäisi ilman syytä siihen suuntaan.
Huono vertaus.